Iklan Leaderboard

Selasa, 4 Februari 2014

43 Apabila satira dan jenaka tidak lagi kelakar

Minggu lepas sempena Tahun Baru Cina, ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok telah memuatnaik satu video satira politik lakonan beliau dan rakan2nya dalam sebuah rancangan bual bicara yang penuh dengan sindiran berkaitan pelbagai isu di Malaysia termasuk keselamatan, kekayaan, pendidikan, ekonomi dan sebagainya, namun ia telah mencetuskan kontroversi dan menimbulkan kemarahan pelbagai pihak terutama orang Melayu yang pro-kerajaan.


Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mengecam tindakan Teresa ekoran penerbitan video berjudul 'Onederful Malaysia CNY 2014' yang disifatkan berunsur hasutan, mengancam perpaduan dan keharmonian negara ini serta biadap.

Ketua Pemudanya, Mohd Razlan Muhammad Rafii berkata, pihaknya mengutuk tindakan Teresa itu yang dianggap biadab. Pandangan sama turut dikongsi oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal. Video ini akan turut disiasat polis.

Namun Teresa Kok menegaskan beliau tidak akan memohon maaf sekali gus mempertahankan video sempena Tahun Baharu Cina yang dilakonkannya hanya sebagai lawak jenaka yang disasarkan kepada kaum Cina.


Menurutnya, video sempena sambutan Tahun Baharu Cina itu merujuk kepada isu semasa dan tidak berniat untuk memburukkan mana-mana pihak.
"Minta maaf? Siapa makan cili dia terasa pedas.

"Video itu dalam dialek Mandarin dan Kantonis, saya tujukan untuk golongan yang faham bahasa itu.

"Saya juga hanya lakukan untuk tujuan lawak jenaka sempena Tahun Baru Cina, jangan serius sangat, ia hanya (watak) khayalan," katanya lagi, malah beliau menyatakan UMNO tidak mampu lagi fahami humor politik.

Aku dah tengok penuh video tu. Ya, memang banyak sindiran yang walau nama tak disebut pun korang dah boleh tahu ditujukan kepada siapa. Sama macam kalau penyokong pro-kerajaan sindir pasal liwat, seluar dalam putih, walau tak sebut nama pun korang dah boleh agak ia ditujukan kepada siapa. Janganlah cakap tiada nama pemimpin negara disebut, atau tak sebut insiden Lahad Datu macam orang lain ni bodoh sangat. Dia cakap video tu video jenaka, humor, satira, so ia seharusnya kelakar dan lawak, tapi serius, ia sangat lame dan aku tak rasa kelakar pun. Kalau ada isu yang nak diketengahkan, utarakan dalam bentuk ucapan dan amanat jauh lebih baik daripada mempersenda2kan sesuatu terutama isu2 yang sensitif.

Buat lawak2 gags, troll, sarcastic dan video2 lawak politik kat Youtube, Facebook dan lain2 tu dah banyak penyokong2 politik yang buat, malah sekarang ni bila dah terlalu banyak aku rasa benda tu dah sangat lame dan annoying. So tak perlu la mana2 pemimpin politik pulak yang merendahkan martabat mereka untuk buat benda2 macam tu, ia bukan taraf korang. Lebih2 lagi masa hari2 perayaan, sepatutnya pemimpin2 ni menyampaikan mesej agar semua rakyat bersatu, saling hormat menghormati dan sayang menyayangi antara satu sama lain tanpa mengira agama, kaum, latar belakang dan ideologi politik, bukan menambahkan lagi kebencian antara satu sama lain.




tags: teresa kok parti dap mp ahli parlimen seputeh onederful chinese new year 2014 horse tahun kuda wish ucapan celebration video satire satira lawak jenaka humor hina

43 ulasan:

  1. duit angpau C1NA, satu lagi projek BN

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2nd, video dia ak xde mood nak negok, baik tengok iklan CNY petronas, lagi best, iklan petronas ni rmi org suka tertunggu2

      Padam
    2. Sebagai kita yang tahu sejarah,kita tidak mahu bangsa Melayu memusuhi semua bangsa Cina tanpa usul dan pembuktian fakta daripada sejarah-sejarah yang dicatatkan membuktikan bahawa bangsa Cina sendiri menolak suku kaum Hakka ini dan sebagai gerakan Zionis Hakka,kumpulan ini akan sentiasa cuba mencetuskan api perbalahan kaum dalam Negara yang mereka diami dan mereka menonjolkan diri dalam masyarakat dan dengan cara mudah bagi menghasut masyarakat membenci antara satu sama lain iaitu sebagai sebuah kononnya bangsa Cina.


      Hakka bukanlah Cina Asli dan mereka adalah kaum pendatang yang datang ke Negara China lalu mereka digelarkan sebagai Hakka yang bermakna pendatang dalam bahasa Cina dan untuk mengenali Hakka ini cukup mudah kerana setiap dari mereka mesti menggunakan nama pangkalnya seperti Teresa,Jimmy,Joseph,Tony dan nama-nama Inggeris yang lain.

      Padam
    3. Aq pon pelik ngn isu perkauman kt negara kita nih. Negara kita x la teruk sangat cam America yang ada masalah slavery 1000 tahun dulu...Negara kita sejak zaman pemerintahan di Peninsula smpai sekarang masih xbleh nak bersatu padu..Yng peliknya xder pon sejarah penindasan antara suku kaum masing2....

      Orang Melayu bertungkus-lumus cuba jadikan negara nih jadi negara islam asli...langsung fikir tentang kaum2 lain. Orang Cina plak hanya reti jaga kepentingan orang cina jer. Entahlah..aq x kisah kaum mana yng pegang negara ni asalkan negara kita maju dan x menjadi bahan gurauan di mata dunia.

      Padam
    4. Ini semua fitnah UMNO-BN. Lagi pun hanya lawak untuk gurau senda di tahun baru. UMNO-BN hanya tahu membesar-besarkan isu perkauman. Tidak seperti PKR, semua bangsa & agama bersatu di bawah panji PKR.

      Padam
  2. proootttt!™™™

    BalasPadam
  3. video yang JIJIK!!!! lepas tengok video tu terus aku samak mata aku...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ahmad, kau sudah makan ubat ke belum? Kalau belum cepat makan nak. Kalau tak makin teruk penyakit bodoh kau ni..

      Padam
  4. mohon jasa baik noob ulas misteri terowong nabila..tgh hot skrg nie..

    BalasPadam
  5. Teresa Cocktay ker tu???? Sebiji mcm lawak babun...

    BalasPadam
  6. bazir duit rakyat penang je buat video sampah macam tu..melayu penang ramai lagi miskin merempat...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bazir rkyat penang? lol,ko tk taw ke seputeh tu kt mana?

      Padam
    2. seputeh tu kan kat kl. aku naik LRT slalu dengar.."Stesen seterusnya..seputeh..seputeh.Next station seputeh..seputeh..proottt!"

      Padam
    3. ahmad nie, bila taip nmpk cm cerdik, tp bodoh rupanya..kah kah kah..seputeh kt penang?? Moron abadi..

      Padam
    4. sidaknya ahmad lama sik pulang semenanjung. kan klaka cam buduh. nya madah pun maklumat sik benar lagi mo tembirang. sarapan pagi masi berhutang kali sidaknya. itupun sarapan sikda kualiti. ^^

      Padam
    5. ni puok2 sabah yg dok ats pokok lagi ni, (x termasuk org sabah yg educate) itu sebb dia tmpt pun main petik je, bodo sesaje

      Padam
    6. bila masa pulak aku jadi org sabah ni?? aku ckap penang pasal dap kan goven penang...teressa babi ni kan dap...mestila dia mintak pau dengan org2 parti dia untuk buat video bangang ni...kan dah bazir duit buat video sampah mcamni....

      lagi satu mohon jangan ckap sarawak...ckap melayu biasa je x boleh ke?? x rasa bodoh ke ckap bahasa hutan, pastu xde org paham apa kau cakap...??

      Padam
    7. Aku pun x faham ape yg ko ckp ni Ahmad...cara ko bercakap mcm x de bahasa...tahan lagi la bahasa hutan diorang tu drpd bahasa ko....


      Padam
    8. Ok ahmad.. yg i paham tu... ko suka jilat telur dan hisap butoh... sbb las i denga bahasa cam tu pelacur tu tngah hisapkan kote i

      Padam
  7. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=285505588267471&set=a.237025169782180.1073741829.196288450522519&type=1

    BalasPadam
  8. Jgn pasni ni jd skrip Maharaja Lawak Mega final pulak.

    Bg sy, utk memilih pemimpin yg bagus ialah 'ACTION TALKS LOUDER THAN WORDS'. Jgn caya sgt mulut2 pemimpin ni, kerje mereka nak mengemosikan diri kita dgn keburukan pihak lawan, n meminta sokongan undi, dan bila dah menang perkara yg sama jugak berlaku dimana yg kalah cuba nak dptkn kembali kemenangan dr pihak yg menang menggunakan konsep sama..akan berlaku complete Loop Circle jika kita x ubah cara pemikiran politik yg hanya berasaskan emosi semata2 tp still rakyat tertindas.

    Mls nak layan politik sgt sbb lambat lg mengundi utk PRU14, melainkan utk penduduk kajang in next PRK. Even sy dduk kajang, tp sy x mengundi di kajang sbb menetap je sana. Just wait n see. Semua benda ada hikmahnya....kita renungkan n fikir sejenak kedudukan kita skrg. Konsep utama pasal politik adalah "it is an unstoppable and continuous debate"..maybe sampi kiamat pun x habis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anonymous said...
      Bagus article ini. Dalam banyak-banyak cina baru kita tahu kaum hakka ni yg paling teruk. Kaum cina lain boleh buat sahabat hakka ni tak boleh. Satu ketika Hakka akan memanipulsaikan.kaum cina lain menjadi barua mereka
      June 28, 2013 at 11:29 AM
      Anonymous said...
      Di manakah suara pemimpim2 melayu bila peniaga melayu ditindas oleh rejim DAP? Tak kedengaran langsung.Sebab apa? Sebab pemimpin melayu khususnya UMNO takut untuk bersuara atas arahan PM pondan dan pada masa yang sama asyik dok sibuk berebut jawatan dan masyuk..Percayalah UMNO akan dihukum dalam PRU 14 nanti bermula dengan PRK Besut.
      June 28, 2013 at 11:42 AM
      Anonymous said...
      Pala hotak hang...balik2 nak salahkan UMNO. Mengapa puak PKR/PAS tak bela nasib peniaga2 Melayu Penang?
      DAP tu kan rakan sekongkol PKR/PAS!!
      Ngapa Anuwar kaki kencing tak tolong org2 Melayu...takut kat DAP. Insya Allah BN akan tetap selamanya. PR tak memperjuangkan Islam dan Melayu, kalimah Allah pun nak jual, Nurul pulak sokong org Islam bebas memilih ugama kalau nak murtad.
      Org2 Melayu PKR/PAS buta hati ke apa?
      June 28, 2013 at 10:49 PM
      Anonymous said...
      Melayu pas n pkr layu digula2kan oleh DAP. Lagi 4 tahun perut mereka akan penuh dgn gula2. Lepas tu, mereka akan menyesal seumur hidup, dah mati pun terseksa DLM kubur SBB biarkan anak cucu merana d negara sendiri. Sekali DAP dapat! mereka tidak akan lepaskan! Insaflah!
      June 29, 2013 at 1:59 PM
      Anonymous said...
      Yang selalu main sentimen rasis siapa? Yahudi juga..mereka sentiasa mengatakan bahawa bangsa mereka adalah bangsa yang mulia dan menganggap bangsa-bangsa lain goyyim (binatang)..dalam konteks Malaysia yang mempelopori rasis adalah hakka.. mereka sedaya upaya nak kuasai negara ini walau dengan apa cara sekalipun..
      July 8, 2013 at 9:09 PM
      Anonymous said...
      Cina-cina yang bukan dari suku hakka juga menjadi mangsa permainan Yahudi Hakka..mereka dihasut dengan sentimen 'Cina' untuk memecahbelahkan perpaduan antara kaum di Malaysia..
      July 8, 2013 at 9:15 PM
      Anak Kota said...
      Anwar Ibrahim berkaitan dengan cina Hakka. Dikatakan beliau bukan anak kandung Ibrahim dengan Che Yam tetapi seorang wanita cina Hakka yang bekerja di Hospital Tok Kun Cherun Pulau Pinang. Maka benarlah dikatakan Anwar Ibrahim sanggup menyebelahi Yahudi seperti sanggup mempertahankan Israel zionis sebab dia sendiri ada darah cina Hakka ni.
      November 1, 2013 at 3:10 PM
      Anak Kota said...
      Anwar Ibrahim berkaitan dengan cina Hakka. Dikatakan beliau bukan anak kandung Ibrahim dengan Che Yam tetapi seorang wanita cina Hakka yang bekerja di Hospital Tok Kun Cherun Pulau Pinang. Maka benarlah dikatakan Anwar Ibrahim sanggup menyebelahi Yahudi seperti sanggup mempertahankan Israel zionis sebab dia sendiri ada darah cina Hakka ni.
      November 1, 2013 at 3:10 PM

      Padam
    2. Bg sy disebabkan Malaysia terdiri drpd berbilang kaum, so sikap toleransi yg tinggi kena ada...sy x kata cina x bagus, sbb mereka juga yg byk membantu memajukan Malaysia. Bg sy semua kaum memberi sumbangan bermakna kpd malaysia x kira Melayu, cina, india, kadazan, iban, etc.

      Cuma apa yg perlu dikawal di sini ialah segelintir kelompok yg agak racist yg hanya mengutuk bangsa lain tp x fikir mereka jugak 2x5. Lg2 ada ruang medium utk berusra mcm FB n twitter, segala isi hati rakyat yg lama terpendam jika diluhkn dlm media sosial boleh menjadi isu n jd kes mahkamah sbb satu statement bodoh (sbb jiwa kacau org spoil mood dia)

      Jika nak guna media sosial dgn berhemah, jgn la bila time beremosi...sbb bila dah emosi disebabkn benda kecik, segala isu perkauman akan dibangkitkan n satu dunia boleh baca status emosi kita. Mungkin ramai kata FB tempat luahkn perasaan/diari hidup tp bila dah masuk dlm dunia internet, ia akan kekal n senang jd perhatian kpd org yg x bertanggungjwb.

      Sy nmpk FB n twitter susah nak dikawal penggunaannya sbb semua org sibuk nak luahkn persaan emosi negatif dlm status mereka dgn bebas tnpa sekatan. Better sekat media sosial ni, byk beri kesan negatif dr positif. Belum cite ada mufti nak kata berborak dlm media sosial bukan mahram dikira haram jika ada sedikit nafsu bangkit sekalipun.

      Padam
    3. Bulan lepas sy tgk cerita Nelson Mandela kat wayang....pengajaran besar sy belajar kat situ ialah "Untuk mencapai keamanan antara kaum, kesepakatan/kerjasama perlu dilaksana antara kaum. Balas dendam tidak akan mengamankan sesebuah negara, malah akan menjadi lebih parah & menanam sikap negatif yang kuat saling benci membenci sesama kaum"

      Mmg susah nak bertoleransi n ambil masa yg lama n byk benda nak dikorbankn, tp lebih baik dr membalas dendam y mampu dilakukan sekejap sahaja n just memuaskn hati segelintir pihak, n pastinya tiada kesudahan. Tp di Malaysia, agama Islam still tetap kena pertahankn sbb termaktub dlm perlembagaan. My 2 cents.

      Padam
    4. Sebahagian besar dari hatiku, ingin satu atau dua kaum tertentu tiada di Malaysia. Ku akur sangat sumbangan mereka dalam ekonomi negara. Ku juga mengakui ada pemberian intelek pada negara kita.

      Namun apa yang ku nampak mereka ini pada masa sekarang ini terlalu mementingkan keuntungan dan semangat liberal, sehingga memaksa kaum lain juga perlu bersaing dan mengejar kebendaan dan keseronokan dunia, yang mana akibatnya agama, akhlak dan alam sekitar tergadai. Sudahlah mereka tak amal/hormati bahasa kebangsaan kita, malah kita pula yang perlu tunduk pada permintaan mereka. (Apa2hal mereka sudah buktikan pendidikan cara mereka lebih bagus dari sistem pendidikan negara)

      Pada masa yang sama, saya juga impikan diri saya ini tiada sikap perkauman seperti Nelson Mandela juga. Tiada perasaan iri hati terhadap warisan tamadun lain.

      Padam
    5. Penanalisis politik dr kaum mereka ada mengatakan yg dulu kaum mereka terbahagi kpd 3 stage:

      Sebelum merdeka : Just demand nak dpt kewarganegaraan n hidup cara 'pecah n perintah'. Sbb 2 kaum mereka dduk kawasan lombong, yg lain dduk estet dan tanam padi

      Selepas merdeka : Just nak dduk kawasan bandar n menguasai pasaran runcit, xnak ungkit apa2 pasal ketuanan melayu/kah istimewa bumiputera, just kebajikan terjaga, pendidikan utk kaum mereka dah cukup.

      Selepas PRU11 : Setelah adanya internet n media sosial, suara rakyat sangat penting utk meraih undi..so segala demand rakyat x kira bangsa akan cuba ditunaikan oleh mana2 parti politik. So, mereka boleh demand mcm2 smpi mahu kesamarataan jika mau undi mereka. Mereka boleh luahkn di FB n twitter, blog...ini semua disebabkn kuasa undi yg sgt tinggi. Kebanyakkan mereka lahir selepas merdeka, so xda rasa mereka sbg pendatang lg.

      So, cuba anda dduk di pihak mereka sbg minoriti, apa anda nak demand utk meraih undi? Benda yg sama anda mintak gak spt mereka mintak.

      Padam
  9. Balasan
    1. yg serba pink tu pulak ntah sape ntah...

      Padam
    2. Yg serba pink tu Shabery Cheek

      Padam
    3. rasanya Ng Yen Yen, bekas menteri pelancongan

      Padam
  10. aku penyokong pr jugak tp aku x setuju dgn video teresa ni. ada benda kita boleh buat lawak, tp benda2 sensitif xpayahlah nk buat lawak... mcm maharaja lawak minggu lps nabil buat lawak mengaibkan luna maya... jgn kata lawak malah sgt menjengkelkan

    BalasPadam
  11. bila pengarang utusan tulis satira politik pasal teresa kok ni tau plak dia melenting siap report polis bagai.

    sekarang ni pandai plak cover dibalik lawak jenaka...

    yg geng pemuda umno pun sama.ada ke patut suruh minta maaf then lepas tu settle camtu je.report polis la ataupun buat style pemuda umno zaman syed jaafar yang ikut ke mana saja individu cina yang cuba kacau pasal hak melayu tuntut beri penjelasan tak kira kat majlis mana pun....

    tapi pemuda umno sekarang cuma tuntut minta maaf saja.....-_-

    BalasPadam
  12. Syed Jaafar Albar digelar 'ultra Malay' oleh Lee Kuan Yew dari Singapura kerana kelantangan beliau memperjuangkan nasib orang Melayu khususnya di Singapura. Beliau dikritik hebat kerana tidak menerima konsep 'Malaysian Malaysia' yang diperjuangkan oleh parti PAP dan kemudian DAP.

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Syed_Jaafar_Albar

    BalasPadam
  13. ada benarnya apa yang video klip tu gambarkan.

    mun mari sinun timur sabah baru tau ada mundu or sikda pulau2nya.

    law sik pena mari sinun sik klaka lebih2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape kau mengarut ni setan? ko ingat ada org faham ke bahasa hutan ko ni??

      Padam
    2. gunakanlah bahasa kebangsaan kita, marilah amalkan ramai2...
      bahasalah menyatukan kita semua
      yakinlah bahasa jiwa bangsa....

      Padam
    3. Kabut lau lepeh bilem semuah. Utek gak kabut! Butuk dadit! Debei sunet!

      Padam
    4. Hang period apa ahmad? Dari tadi dok emo bile dia cakap sarawak. Suka hati dialah nak guna bahasa mana pon. Marah kat diri hang tu sebab bodoh, bahasa simple macam tu pun tak boleh faham. Bodoh level over 9000 betol la hang ni.

      Padam
  14. Dah bangsa pun cina mmg lh sokong cina tak nak sokong melayu apatah lagi islam.....politik punya cerita mcm tu lah....islam is the best

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...sokong 100%....islam is the best.........boleh kenal?

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...