Iklan Leaderboard

Ahad, 9 Februari 2014

24 Soal selidik pasal seks untuk murid sekolah rendah

Soalan berunsur seks dalam borang soal selidik yang diedarkan kepada murid sekolah rendah di Nilai mendorong dua wakil rakyat membuat aduan sekali gus menuntut tindakan Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan, semalam. Adun Nilai, J Arul Kumar yang hadir bersama Adun Senawang, P Gunasekaran, mempersoalkan apa relevannya soalan berkaitan keguguran kandungan, kaedah mencegah kehamilan, penukaran jantina, masturbasi, bertukar-tukar pasangan dan hubungan seks luar tabii ditanya kepada murid sekolah rendah.


"Soalan seperti ini tidak sepatutnya ditanya kepada murid sekolah rendah," kata Arul Kumar. 

Beliau turut menunjukkan borang soal selidik itu yang antara soalannya ialah 'Saya mempunyai keinginan seks terhadap (a) kaum (jantina) sejenis (b) keinginan untuk menjadi berlainan jantina'.

Satu lagi soalan, 'saya pernah melakukan perkara-perkara berikut (a) membaca/ menonton bahan-bahan lucah (b) melancap/ masturbasi (merangsang diri sendiri secara seksual).
Sinar Harian difahamkan, borang soal selidik itu diedarkan di sekolah-sekolah di negeri ini.

Menurutnya, beliau dimaklumkan mengenai perkara itu Jumaat lalu oleh ibu bapa murid tahun empat yang bimbang persoalan yang dibangkitkan dalam soal selidik itu mencemarkan pemikiran anak mereka.

Bacaan lanjut di Sinar Harian.

Sehubungan dengan itu, Kementerian Pendidikan menunggu penjelasan daripada Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Negeri Sembilan. Difahamkan juga kaji selidik berkenaan dibuat oleh klinik kesihatan berdekatan tanpa pengetahuan dan kebenaran Jabatan Pendidikan Negeri.


Aku rasa ada soalan yang relevan dan sesuai yang lebih kepada kesihatan seperti masalah alat kelamin, umur berapa datang haid, dah mimpi basah ke belum, tapi beberapa soalan seperti pernah tengok bahan lucah, pernah lakukan hubungan seks, pernah melancap, minat kepada kaum sejenis, pernah guna kondom dan lain2 rasanya belum sesuai untuk ditanyakan kepada budak2 sekolah rendah.

Mungkin kalau remaja berumur 14 tahun dan ke atas boleh la kot sebab tak dinafikan masa ni la diorang dah start nak up, menggatal dan menggedik dengan lebih serius, walau aku tahu mesti ramai yang akan menipu masa isi borang soal selidik tu, tapi kalau budak baru umur 10 dah ditanya dengan soalan2 tu, bila diorang balik rumah tanya kat mak bapak diorang, "Bapak, melancap tu apa?", tak ke haru.


Atau mungkinkah budak darjah 4 sekarang pun pemikiran diorang dah terlalu advanced dalam bab2 ni?




tags: borang soal kaji selidik berkaitan seks seksual untuk murid sekolah rendah kementerian jabatan pendidikan negeri jpn sembilan klinik kesihatan melancap onani masturbasi hubungan seks lucah romen luar tabii kekasih teman istimewa

24 ulasan:

  1. Mcm mana nk besarkn zakar ? nk mcm negro baru awek puas

    BalasPadam
    Balasan
    1. besar mcm negro pastu balun jobo kau

      Padam
    2. suruh abah kau tiup..nanti dia mengembang macam belon...

      Padam
    3. gantung dengan bbola besi.amalkan setiap hari.

      Padam
    4. Ahmad mari sini abah tiupkan zakar kau. Kau tu dah tua gajah tapi zakar kau masih cinonet mcm ulat gongok abah tengok. Patut la smpi skrg xde awek..

      Padam
  2. pernah jawab soalan ni masa form 5, tapi macam mana boleh lepas untuk sekolah rendah cikgu tak periksa ke soalan tu?

    and macam mana pihak klinik boleh jalankan soal selidik tanpa beritahu jabatan dan main redah je? tak ada prosedur ke untuk jalankan program?

    BalasPadam
  3. cukuplah kita menanyakan isu nilai moral dalam diri mereka :)

    BalasPadam
  4. Kesian budak2 tu..yg suci sume dinodai.haha

    BalasPadam
  5. Ni adalah kesilapan pegawai tertinggi dalam jabatan atau kementerian... mereka yang ada degree tinggi2, mcm2 kajian tapi perkara simple tak boleh pikio... mungkin boleh diterima jawapan pegawai KKM tetapi ini adalah soalan diluar tahap perkembangan minda pelajar tentang isu seks... dari mereka tidak tahu, sekarang mereka telah tahu, dan mereka akn lebih ambil tahu... sepatutnya kaji selidik ini dibuat pada mereka yang telah mencapai akal matang... kematangan perlu dikaji dulu sebelum diberi ujikaji macam ini... ini adalah common sense, bukan untuk tunjuk pandai dan dapat naik pangkat dengan cepat... tipikal orang melayu, nak tunjuk pandai tapi bangang tak bertempat...

    BalasPadam
  6. dari tak tau, jd tau... dasat cabaran mak bapak bebudak skolah zaman sekarang, dgn internet tanpa sekatan lg... semua benda bebudak tu boleh tau, google jer kat ipad ngan tablet yg mak bapak sendiri bekalkan... welcome to the world without boundaries...

    BalasPadam
    Balasan
    1. google je nama Luna Maya..

      Padam
    2. kementerian buat ada sebabnya. puncanya berbagai jenis kes pelik sudah berlaku disekolah. (tak semua sampai ke pengetahuan umum). cikgu disekolah yang bersama murid-murid dari jam 7pagi sampai jam 1.40petang lebih tahu apa budak budak sekolah ni buat. itu tak termasuk tuition petang dan koko lagi sampai jam 5. korang yang 24jam menganggur dirumah macam tahu jer apa yang berlaku disekolah.

      Padam
    3. Oh my, anon 9am, are you a teacher? So to you, semua orang yang bukan kerja cikgu yang mengajar di sekolah tu dikira menganggur ke? What a shame... anyway, ini ada pembetulan dan tips sikit untuk penggunaan bahasa Melayu awak ye, "di sekolah", bukan "disekolah", dan "di rumah", bukan "dirumah". "Di" dan "tempat", perlu dijarakkan, manakala "di" dan "perbuatan" (contohnya "dimakan"), barulah ditaip tanpa perlu dijarakkan.

      p/s: Eh pagi Isnin pukul 9am awak layan blog buasir otak? Kat dalam bilik guru ke ni? haha...

      Padam
    4. Ha ha..kalu btul la tanpanama kt ats tu chegu, mmg siyes memalukn..patut suruh kementerian pelajrn pakse dorng ni sumer wajib hadir kursus pembaikpulih bhs ni, mcm guru bhs inggeris sumer kne pakse gi pro-elts tu, bising giler dorng protes memuler tu, tp tu utk kebaikan dorng & murid2x gk kn..

      Padam
  7. silapnya disini ialah pemilihan audience. budak2 tu xtaw lg kebykann istilah2 tu. ni dh kira mengajar bnda tk baik. dtgnya maksiat berpunca dari perasaan ingin tahu, pastu dh rasa sedap nk lagi,lagi dan lagi.
    patutnya buat kt bdk form 5.

    BalasPadam
  8. ini semua salah umno-bn. diorang gila seks ingat budak-budak pun gila seks mcm diorang

    BalasPadam
    Balasan
    1. x lh, ank2x diorg je yg gila seks, jd diorg ingt bdk2x lain pn gila seks serupa mcm ank2x diorg..

      Padam
  9. ok apa soalaan macam tu..sebb bila dia tak bape ramai dak sekolah rendah yg dah tgok pron..barulah dia leh atasi masalah tu..ala apa yg tabu nya..iuklan kt sokaba kt tv pun dah separa porn...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron pron

      Padam
  10. Tu pn kecoh? Bdk2 skolah rendah skrg mmg dh ramai yg berzina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. x lh, yg berzina tu ank2x nko jer, ikut perangai nko gk mse nko bdk skolh dlu..

      Padam
  11. He2...keras pulak kote aku baca ni.Biasa la tu bdk2 pn ada gak nafsu.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...