Iklan Leaderboard

Khamis, 26 Februari 2015

15 Bangang itu bukan suatu yang membanggakan

Jika tidak mampu membuat sesuatu yang terpuji, usah membuat sesuatu yang memalukan.
Jika tidak mampu membuat sesuatu yang menyenangkan orang lain, usah membuat sesuatu yang menyusahkan orang lain.
Jika tidak mampu membuat sesuatu yang membanggakan, usah membuat sesuatu yang membangangkan.

Itulah ungkapan yang sesuai untuk menggambarkan sebahagian orang kita pada hari ini.


Pada hari ini, tak ramai pun orang kita yang benar2 dilihat berjaya dan dapat melakukan suatu yang luar biasa yang benar2 boleh membanggakan agama, bangsa dan negara, dan aku pasti ramai pun tak kisah dengan perkara tu sebab melihatkan fenomena dan realiti sekarang, kita pun taklah nak letak high expectation atau harapan yang tinggi sangat.

Namun malang sekali, apabila lebih ramai pula yang memilih untuk membuat benda2 bodoh dan memalukan agar menjadi cepat popular dan dikenali ramai. Menunjuk kebodohan itu seolah2 menjadi perlumbaan untuk membuktikan diri siapa yang paling cepat popular dan menjadi viral di kalangan bodoh itu juga.

Contohnya perempuan pemilik akaun Twitter @shayanayusoff ini yang mengeluarkan tweet bodoh pasal pantang tengok baby baru lahir naik motor tengah panas mak dia tutup dengan kain je like kalau miskin takyah kahwin la beruk. Jangan pandang hina kepada beruk, beruk pun boleh kahwin macam gambar di atas.


Bila aku check akaun twitter perempuan tu, rupa2nya penuh dengan tweet bodoh yang tidak bermakna yang sangat desperate mahukan perhatian. Aku dapat simpulkan yang dia akan tulis apa2 sahaja tweet bodoh dan menyakitkan hati yang boleh mengundang kontroversi asalkan ia dapat viral dan jadi famous. Tidak pasti juga sama ada Shayana Yusoff tu memang wujud atau cuma fake akaun yang guna gambar dan profile orang lain.







Dan dengan ini maka semakin ramailah orang yang akan menulis tweet dan status2 bodoh untuk mempopularkan diri sendiri. Kesian aku tengok orang2 macam ni kerana tahap berfikir mereka cuma setakat itu sahaja. Trying too hard to be popular walau dengan cara yang bodoh, memalukan dan gadai maruah sendiri. Bodoh tu simpan untuk diri sendiri. Kebangangan itu bukan suatu kebanggaan. Tahinah kerana menjadi salah seorang pelopor kepada kebodohan tamadun manusia.




tags: @shayanayusoff tweetfamous popular femes terkenal viral beruk kahwin miskin naik motor baby hina bangang bodoh bangga

15 ulasan:

  1. Program2 realiti tukang lawak kat Astro tu bukan mcm ni jugak ke?
    Buat lawak2 membodohkan diri sendiri, mesti ramai gelak/suka/undi anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yg realiti lawak tu buat lawak dpt duit...

      Yg ni buat lawak bodoh tapi kena kutuk wakakak..

      Padam
  2. Skrg ni ramai jd hamba media sosial....x kisah jd bodoh, bangang, menyusahkn org....asalkan femes ala2 artis kat media sosial. Kalau xde internet, sure xleh hidup utk few hours...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju dengan Ayam Afrika. Takut dengar tentang trend media sosial sekarang... tapi itulah realitinya :(

      Padam
  3. barangkali minah ni hasil dr jimak haram bwh pokok kelapa sawit. tu yg perangai pun mcm haram.kl x pun bapak dia duk kasi makan duit rasuah

    BalasPadam
  4. nak jadi pandai dan buat benda yang luar biasa susah bro..dahlah susah, nak femes viral pun susah..
    nak jadi bodoh tu la plg senang sbb mmg dna bodoh tu sedia ada wujud dalam diri..nak viral pun senang sbb public mmg suka bagi perhatian kat benda bodoh ni..

    #kartunster

    BalasPadam
  5. Saya tak layan sangat akaun orang.. apatah lagi nak ambil tahu mcm noob dengan agak teliti.. manusia hari ni memang hebat.. hebat dari segi positif mahupun negatif.. cuma kita kena hati-hati dan tahu bawa diri..

    Dalam negara dunia ketiga ni, kita hidup seperti tiada standard (walaupun ada bermacam2 standard dikeluarkan dari pelbagai sumber..).. apa nak buat, buatlah.. semuanya boleh..

    BalasPadam
  6. Bak kata Will Smith,
    bangang budak zaman sekarang ni bangang yg terang-terang.
    Budak zaman dulu pon bangang jugak tapi sbb tak ada media sosial, dia bangang senyap-senyap je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada betulnye jugak. Org dulu buat atau cakap benda bangang bukan org lain satu malaysia ni boleh tau pun. Sekarang..arini taip,malam karang gak viral

      Padam
  7. tlg jgn biarkan spesis seperti ini semakin membiak

    BalasPadam
  8. orang kat sini pun apa kurangnya?? ye tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu debed. salah sorg yg bangang tu ko lah

      Padam
  9. Ada jugak perempuan macam ni. Sabor jelah

    BalasPadam
  10. Ada jugak perempuan macam ni. Sabor jelah

    BalasPadam
  11. org camni bahlul memang takde kemana lari dia. hidup dah memang cam bodoh dah. just carry on je, and bye bye

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...