Iklan Leaderboard

Rabu, 4 Februari 2015

10 Kenapa orang Melayu UMNO dan PAS sukar bersatu?

MCA dan DAP setuju bersatu melawan Ismail Sabri dalam isu "boikot peniaga cina"

Ketua Pemuda MCA bersetuju untuk bersama dengan keseluruhan parti DAP untuk menyerang semula tekanan yang diberikan oleh Menteri Pertanian Ismail Sabri yang menyeru orang Melayu supaya memboikot mana mana peniaga cina yang tidak mahu menurunkan harga barang.

Jika tuan tuan bijak lestari, mengapakah cina mudah bersatu dan tolak tepi perbezaan yang ada demi kepentingan bersama kaum mereka, tetapi kita orang Melayu UMNO dan PAS sukar bersatu? Di mana silap dan apa puncanya? Siapa yang menolak penyatuan ini sebenarnya?


Persoalan di atas dibangkitkan oleh admin FB Boikot Barangan Cina Dap Ori. Dikatakan Cina MCA dan DAP bersatu, akan tetapi Melayu UMNO dan PAS sukar bersatu? Dan siapakah yang menolak penyatuan itu sebenarnya?


Yang sebenarnya mana ada MCA dan DAP bersatu sangat pun, diorang bersatu dalam perniagaan je. Diorang takde bising2 pun nak ada penyatuan dalam politik. Kalau MCA dan DAP memang nak bersatu, sudah lama MCA keluar dari Barisan Nasional dan DAP keluar dari Pakatan Rakyat untuk membentuk suatu pakatan politik yang baru. Namun sampai sekarang di dalam arena politik, MCA masih bersatu dengan UMNO di dalam BN manakala DAP masih bersatu dengan PAS di dalam Pakatan Rakyat.

So usah persoalkan kenapa UMNO dan PAS tidak boleh bersatu dalam politik, siapa yang menolak penyatuan dan sebagainya, tapi persoalkan kenapa UMNO dan PAS tidak boleh bersatu dalam perniagaan seperti orang Cina. Orang Melayu UMNO dapat projek diorang makan sendiri sesama mereka, begitu juga orang Melayu dalam PAS, dan juga PKR.

Bersatu ini tidak semestinya kena bersatu dalam kancah politik. Orang Cina MCA dan DAP boleh bersatu dalam keadaan tanpa parti MCA dan DAP bersatu pun malah masih lagi kekal sebagai musuh politik. Orang Melayu UMNO dan PAS kalau atas politik sahaja bersatu tapi benda2 lain tak bersatu tak guna juga.

Kalau nak tanya juga, tanya kenapa orang Melayu sukar bersatu bukan sekadar dalam politik antara UMNO dan PAS, tapi juga dalam hal2 lain:
Kenapa wujud peniaga Melayu nampak peniaga Melayu lain yang lebih berjaya terus hasad dengki dan iri hati malah mahu menjatuhkannya, sedangkan kedua2nya Melayu?

Kenapa wujud peniaga Melayu yang sudah berjaya nampak peniaga Melayu lain yang kurang berjaya tidak ditolong dan dibantu untuk menjadi sepertiya, sedangkan kedua2nya Melayu?

Kenapa ramai peniaga Melayu hanya mahu pelanggan Melayu sahaja yang tolong mereka sedangkan mereka tidak mahu pula menolong pelanggan Melayu dengan memberi harga yang rendah dan servis yang mantap, sedangkan kedua2nya Melayu?

Kenapa golongan kaya masih ramai yang susah nak bantu orang miskin walaupun sama2 Melayu?

Kenapa penyokong bola sepak pasukan Kelantan, Pahang dan JDT susah bersatu sampai gaduh maki hamun bagai sedangkan hampir semuanya Melayu?

Kenapa penyokong Sepahtu, Nabil dan Virus tak boleh bersatu, kenapa mesti mengutuk dan mencerca sama sendiri sedangkan hampir semuanya Melayu?

Kesimpulannya, orang UMNO tak payah tuding jari kepada orang PAS, orang PAS tak payah salahkan orang UMNO, dah memang hakikatnya orang Melayu memang hidup berpecah belah dan suka berpuak2.




tags: mca dap join forces against bersatu lawan ismail sabri isu boikot boycott kenapa orang melayu umno pas sukar bersatu siapa tolak penyatuan

10 ulasan:

  1. nuansa noob agak berbeza kali ni...dah ada ciri-ciri genius wannave.

    BalasPadam
  2. Haha.. ada baca gak sejarah melayu tulisan Hugh Clifford dan Frank Swettenham, mcm celaka je tulisan derang. No wonder la bangsa melayu ni mcm pukimak.

    Mmg kene kutuk kow2 pun, melayu tetap mcm kepalabutuh. Demi Allah, melayu akan terus begini dan tak akan ada apa2 perubahan lagi.

    Pernah dengar Melayu UK? Cuba cari kesah2 Melayu UK. Bagi sesiapa pernah belajar sana, anda akan kenal siapa melayu. Ini serupa kepalabutuh semua ni.

    BalasPadam
  3. umno dgn pas mmg sampai bila2 xkan dpt bersatu melainkan umno menjalankan pemerintahan islam mengikut Al-Quran & Hadis, bkn islam mengikut pemahaman umno

    BalasPadam
  4. Dah kena kencing banyak kali.
    mesti la kena hati-hati.
    kalau kita kena kencing selalu dgn sorang tu, bila dia mintak tolong lagi mesti kita hati-hati. Tolak sebab tak mau terkena lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak kali?
      Cuba senaraikan 5 pun jadilah.

      Padam
    2. Tolong la bhai, bagi 5 contoh cukup lah.

      Padam
  5. Tp arab lagi dasyhat berpecah belah berbanding melayu...negara arab kena serang dia buat bodoh je, palestin kena serang pun kata itu masalah mereka cari pasal dgn israel.

    Mungkin tidak terlewat sebelum perpecahan semakin parah...tp gambaran yg sy dpt skrg ialah generasi skrg sudah menerima perpaduan antara UMNO n PAS, cuma org lama yg mentakbir antara kedua2 parti still dgn ego dan maruah masing2. Just tunggu few years to go bila pentakbiran parti mula ditakbir oleh golongan muda yg kemudian nak masuk umur 40an, merek akan lebih pentingkan perjuangan rakyat dr ego masing2.

    BalasPadam
  6. JDT mostly jawa. Aku x kisah sangat melayu ori nak gaduh dgn melayu baru

    BalasPadam
  7. Perlu byk muhasabah diri..
    InsyaAllah bersatu..
    Perlu yakin..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...