Iklan Leaderboard

Selasa, 17 Februari 2015

18 Belilah barangan buatan Malaysia mengikut kaum

Kerajaan sering melaungkan slogan dan kempen "Belilah Barangan Buatan Malaysia". Namun sekarang ini nak beli apa2 barang dan produk tempatan, kena pulak semak dulu syarikat yang buat barang tu kepunyaan Melayu ke Cina, peniaga tu peniaga Melayu ke Cina, tauke kedai tu Melayu ke Cina, tapi bila beli dan guna barang dari negara lain, tak pernah pun terlintas dalam kepala hutak kita barang tu bangsa Caucasian yang buat ke, Yahudi yang cipta ke, owner dia orang negara China ke, syarikat tu tauke dia bangsa Jepun ke. Inilah realiti sekarang, Only In Malaysia.

Orang Melayu disuruh boikot peniaga Cina, orang Cina pula membalas dengan mahu memboikot peniaga Melayu. Bila macam ini isu boikot memboikot ini sampai bila pun takkan habis. Orang Melayu boikot Cina, Cina boikot Melayu. Melayu kutuk Cina, Cina kutuk Melayu, dan macam tu lah putarannya sampai kiamat.

Aku hairan, kenapa kerajaan dan kita semua tak boleh mencari solusi yang dapat menguntungkan kedua2 pihak? Semua mahu pentingkan diri masing2 walaupun last2 yang menipu kaum sendiri tu orang dari kaum itu juga. Sebab tu Malaysia sampai sekarang tak maju2.

Negara lain sibuk memajukan negara mereka, kita pula sibuk bergaduh dan menyalah serta menjatuhkan sesama sendiri, last2 orang Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Myanmar, Siam, Vietnam semua ambik kesempatan bina empayar bisnes kat negara kita.

Kita pula masih lagi tidak habis2 berkokok.


* * * * * * * * * *

* Nak baca lagi komik2 sentap seperti ini? Beli buku komik Buasir Otak: The Komik versi digital di Google Play Books di https://play.google.com/store/books/details?id=YLn3BQAAQBAJ sekarang!





tags: kempen slogan beli barang produk buatan malaysia tempatan beza cari pastikan melayu cina peniaga boikot bisnes kaum bangsa kartun komik

18 ulasan:

  1. ada kartun demonstran axxl mcm artikel sebelum nih??

    BalasPadam
  2. Betul tu.. sekarang ni bangsa asing siap ada penempatan dorang dan berani pulak meniaga tanpa rasa takut..

    BalasPadam
  3. Rakyat Malaysia belum ada konsep 'berjaya sama-sama'...
    Kebanyakan kita kalau nak berjaya, nak berjaya sorang2, dan lagi teruk nak berjaya sorang2 dan pastikan lawan jatuh tersembam.
    Sebab tu kita suka guna kaum sebagai alasan utk menjatuhkan seseorang.

    BalasPadam
  4. Benda ni dah lama berlaku. Ada je yang tak habis-habis dengan hidup melayunya sebab itu timbulnya sikap perkauman. Melayu ada yang betul dan ada yang salah, cina pun ada yang betul dan ada yang salah, kaum-kaum lain pun macam tu juga. Bilalah rakyat Malaysia boleh buang sikap perkauman?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Benda ni dah lama berlaku. Ada je yang tak habis-habis dengan hidup Islamnya sebab itu timbulnya sikap peragamaan. Muslim ada yang betul dan ada yang salah, orang Kristian pun ada yang betul dan ada yang salah, agama-agama lain pun macam tu juga. Bilalah orang kat dunia ni boleh buang sikap peragamaan?

      Padam
    2. Islam tak boleh dibuat main-main. Adakah ko bukan Islam?

      Padam
  5. Utamakan produk orang Islam.
    Produk orang kafir kedua.

    BalasPadam
  6. xde apa nk komen... cuma nak ucap tahniah noob utk 6 juta pageviews :)))

    BalasPadam
  7. Penat la asyik makan kerepek makcik melayu.. hidup hanya sekali.. makan la babi pulak.. apa la tak selera pulak.. makan je..

    boring la semuanya tak boleh.. sampai nak melancap pun susah di malaysia ni..sumua nak jadi bahan..

    BalasPadam
  8. Kita kena beli produk melayu...terutama yg mlm...biar barang rege 10 kali ganda..dari harga pasaran...janji melayu yg jual walau pun tokey mlm tu cina...melayu jual jadi produk melayu...

    BalasPadam
  9. tembikai masuk bakul, oren masuk bakul, epal masuk bakul, angkut sumer skali

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan mangga tu, mana ada epal... rabun ke??

      Padam
    2. ada gak org prasan, trimas kerana respon. sj je nk tgk ada org nk komen tak. like la like la eh takde button like.

      Padam
  10. Cina boikot Melayu, Melayu boikot Cina. Kesudahnya, kami India yg terseksa. Tolonglah. Dah lah India gangster saling membunuh sesama kaum. Pastuh warga asing dah lebih daripada jumlah kami. MIC pula tak boleh pakai. Haram jadah punya MIC. Jgnlah seksa kami. Kami sayang dan perlukan kedua2 Melayu dan Cina.

    BalasPadam
  11. Maaf nak mencelah, bagi saya, boikot produk cina ni bukan atas dasar rasis tapi atas dasar kebersihan, saya boikot produk makanan (terutamanya produk proses) dari orang cina kerana was-was mengenai status kebersihan,kawan cina saya sendiri cerita ada sayur yang ditanam disiram air sabun basuh baju,baja tahi b*b*, sotong dicelup larutan kimia dan mengembang,cili yang dah berulat diadun bersama jadi sos etc. Produk/perkhidmatan cina lain saya tak boikot

    BalasPadam
  12. Saya sokong blogger ini memang orang kita suka boikot semua barang hanya untuk sementara macam mc donald untuk seminggu habisnya makan juga, kalau pergi masuk clubbing masuk tengok semua muka melayu habis jabatan agama masuk krew 999 masuk lari masuk tandas manalah aku nak letak muka sebagai orang melayu benda - benda kecil kita membesarkan tanpa berfikir rasional, kita perlu didik anak-anak kita daripada tidak menghancurkan nama agama islam buang bayi disana - sini semua yang aku dengar memang memburukan agama kita. paling penting kita jangan terikut masalah boikot - boikot kerana yang menimbulkan isu isu ini hanya nak kamburkan mata kita daripada kesalahan yang mereka buat tengok parti makan duit berjuta-juta habis dia nak kaburkan mata kita keluarkan masalah gst baru lah orang jaga poket sendiri tak akan kacau bila di makan berlambak. dia tak kisah apa barang haram tak haram asalkan duit masuk poket sendiri dia untung haram ke tak haram masuk cukup. Sebenarnya saya datang nak baca tentang masalah buasir sekarang baca blog ini terkeluar lagi buasir saya buat sakit lagi kalau siapa nak baca tentang cara mengatasi masalah buasir tolong layari

    Sakit Buasir

    Masalah Buasir

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...