Jumaat, 27 Februari 2015

14 Rahsia bagaimana suatu perkara boleh menjadi viral

Bukan mudah suatu perkara itu boleh menjadi popular, famous lagi terkenal, atau bahasa modennya, "Viral" di Internet terutama di media2 sosial, namun kini ia bukan lagi rahsia.


Sekarang korang dah tahu kenapa hanya benda2 yang kelakar dan bodoh sahaja yang mudah menjadi viral, sebab ia menggunakan konsep supply and demand. Semua benda yang kelakar dan bodoh ada market dan ada demand daripada masyarakat kita yang suka pada benda2 yang kelakar dan bodoh. Bila ada demand, maka akan muncul la golongan yang supply benda2 lawak dan bodoh itu. So siapa yang demand itu? Orang2 macam kita lah! Aku, kau, dia, mereka, kita semua ada sumbangan dalam mengviralkan benda2 bodoh di Internet.

Berbanding dengan informasi berguna, kisah kejayaan seseorang, cerita pengajaran, ilmu pengetahuan dan perkara2 berilmiah, tidak ramai yang demand dan mahu baca benda2 tu walaupun yang supplynya ada la berapa kerat, sebab tu ia susah nak viral. Akhirnya yang supply perkara2 berilmiah tu pun dah malas dan hilang semangat nak supply lagi, sehingga ada yang akhirnya berubah bidang menjadi supplier kepada benda2 yang bodoh pula. 


* * * * * * * * * *

* Nak baca lagi komik2 sentap seperti ini? Beli buku komik Buasir Otak: The Komik versi digital di Google Play Books di https://play.google.com/store/books/details?id=YLn3BQAAQBAJ sekarang!





tags: kartun komik rahsia bagaimana suatu perkara isu boleh menjadi viral popular famous femes terkenal benda lawak kelakar bodoh dungu bangang ilmiah ilmu pengetahuan

14 ulasan:

  1. penunjuk takat pemikiran kita :)

    BalasPadam
  2. Mentaliti kita masih mundur.

    Kalau tidak, pastinya perkara yang bersifat ilmiah itu yang banyak diviralkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita ni masih ditahap negara dunia ketiga.. perhatikan keliling kita.. membaca bahan ilmiah ni bukan tabiat atau budaya dunia ketiga.. kalo ngadap smartpon pun, benda2 celaka ni la yang kita syok cari dan sebarkan..

      mat saleh umat dunia pertama, duduk kat nude beach pun, masih selamba baca bahan ilmiah.. kalo melayu, abih kuat pun, novel.. kahkahkah..

      amat susah kita nak berubah.. dalam masjid pun, susah nak bukak quran dan baca..inikan pula pegi pantai..

      Padam
  3. kadang2 benda2 yg berilmiah ni selalunya ditulis panjang2 sampai hilang semangat nak baca karangan berjela camtu. So, x pelik pun kalau demand benda2 berilmiah ni kurang,orang yg share pun kurang sbb diorang sendiri pun x baca takkan nak share. baru baca tajuk, nampak artikel cam panjang terus scroll cari something yg lebih ringan utk dibaca.

    BalasPadam
  4. hehehehe, terasa.
    tapi betul la tu prince of noob.

    kena berubah ni!

    BalasPadam
  5. sebab ramai masyarakat di Malaysia ni yang gemarkan perkara-perkara lawak dan bodoh ini la, yang menyebabkan banyak movie melayu lebih bergenrekan lawak bodoh. ye tak...


    jemput singgah ke blogshop kami.
    kami menjual blouse, maxi dress & jubah yang cantik-cantik.
    kami turut menjual perfume original (tester & miniature)

    BalasPadam
  6. haha..ni dari dulu lagi sejak wujudnya blog dan web2. Kat malaysia ni..kita taip je nak cari info ape2 kat search engine..mst keluar politik, fitnah itu ini,cerita yang ntah apa2. kalau kita taip guna english..lebih tepat maklumat dan pelbagai ilmu boleh diperolehi. Tahap minda dan ilmu tu agak jauh ketinggalan la kita ni

    BalasPadam
  7. aku nak copy paste ko punye artikel2 dlm blog ni nak wat viral kat wasap.. ok x?

    BalasPadam
  8. Kita lagi bangga jadi siapa yg dulu sebarkan berita sensasi dr siapa yg dulu sebarkan ilmu utk dikongsi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, tanpa kita sedar yang kadang2 tu berita sensasi tu sebenarnya tak penting dan tak perlu orang tahu pun untuk pembangunan ketamadunan manusia.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.