Ahad, 8 Mac 2015

0 Lepasan SPM mohon elakkan 10 jurusan tidak berguna

Lepasan SPM Mohon Elakkan 10 Jurusan Tidak Berguna Ketika Musim Gawat Ini

Kebiasaannya kita jarang melalui dilema dalam pemilihan cita-cita kerana sejak kecil kita telah menanam minat terhadap kerjaya pilihan. Namun begitu keputusan peperiksaan pasti akan mempengaruhi perjalanan seterusnya ke peringkat pengajian yang lebih tinggi. Ketika itulah kita akan bingung memikirkan apakah jurusan yang sepatutnya diambil yang selari dengan keputusan peperiksaan kita.

Kita takut jika tersalah pilih jurusan, pastinya ia akan mempengaruhi perjalanan hidup kita yang seterusnya pula. Oleh itu, kami mahu anda elakkan 10 jurusan ini yang dikategorikan sebagai tidak berguna oleh Business Insider sebagai panduan. 10 jurusan ini dipilih berdasarkan fakta, bukan auta semata-mata.


Maklumat ini diekstrak daripada laporan Hard Times to Better Times 2015 yang melibatkan analisa jurusan, pengangguran, dan pendapatan sewaktu musim kemelesetan ekonomi. Sumber data diperolehi dari American Community Survey. Ia melibatkan data dari tahun 2009 hingga 2012 di Amerika dengan 100 responden bagi setiap jurusan.

Kajian ini membandingkan orang yang memiliki ijazah sahaja iaitu graduan kolej dengan orang yang memiliki ijazah kedua seperti Master, PhD dan Bachelor (sekiranya dia telah membuat Associates degree) yang dikenali sebagai graduan berijazah di Amerika Syarikat.

10. Jurusan Keadilan Jenayah dan Perlindungan Kebakaran

Seseorang yang memiliki ijazah dan pengalaman di dalam bidang ini mendapat 19% lebih pendapatan daripada seorang graduan kolej. Kadar pengangguran didapati 18% lebih rendah. Secara purata graduan kolej berpengalaman mendapat pendapatan purata $63,000 setahun berbanding graduan ijazah berpengalaman iaitu $75,000 setahun secara purata. Kadar pengangguran dalam jurusan ini bagi graduan kolej ialah 4% dan graduan ijazah ialah 3.3%.

9. Jurusan Sains Komputer

Graduan berijazah dan berpengalaman mendapat 15% lebih pendapatan daripada seorang graduan kolej, dan kadar pengangguran adalah 20% lebih rendah. Secara purata, graduan kolej mendapat $93,000 setahun dan graduan ijazah yang berpengalaman mendapat $107,000 setahun. 4% daripada graduan kolej menjadi penganggur dan 3.2% daripada pemegang ijazah yang berpengalaman juga menganggur.

8. Jurusan Komunikasi dan Media Massa

Graduan berijazah dan berpengalaman mendapat 19% lebih pendapatan daripada seorang graduan kolej, dan kadar pengangguran adalah 16% lebih rendah. Secara purata, graduan kolej mendapat $63,000 setahun dan graduan ijazah yang berpengalaman mendapat $75,000 setahun. 5.7% daripada graduan kolej yang mempunyai pengalaman menjadi penganggur dan 4.8% daripada pemegang ijazah yang berpengalaman juga menganggur.

7. Jurusan Kejuruteraan Kimia

Seseorang yang memiliki ijazah dan pengalaman di dalam bidang ini mendapat 13% lebih pendapatan daripada seorang graduan kolej. Kadar pengangguran didapati 21% lebih rendah. Secara purata graduan kolej berpengalaman mendapat pendapatan purata $104,000 setahun berbanding graduan ijazah berpengalaman iaitu $118,000 setahun secara purata. Kadar pengangguran dalam jurusan ini bagi graduan kolej berpengalaman ialah 2.8% dan graduan ijazah berpengalaman ialah 2.2%.

6. Jurusan Kejuruteraan Awam

Pendapatan graduan ijazah yang berpengalaman adalah 14% lebih tinggi berbanding graduan kolej, dan kadar pengangguran didapati 18% lebih rendah. Secara purata, graduan kolej berpengalaman memiliki pendapatan $91,000 setahun dan graduan ijazah berpengalaman memiliki pendapatan $104,000 setahun. 4% graduan kolej berpengalaman adalah penganggur dan 3.2% adalah graduan ijazah berpengalaman yang mengalami pengangguran.

5. Jurusan Kerja Sosial/Kebajikan/Kemasyarakatan

Graduan berijazah dan berpengalaman mendapat 9% lebih pendapatan daripada pendapatan graduan kolej, dan kadar pengangguran adalah 22% lebih rendah. Secara purata, graduan kolej mendapat $44,000 setahun dan graduan ijazah yang berpengalaman mendapat $58,000 setahun. 5% daripada graduan kolej yang mempunyai pengalaman menjadi penganggur dan 3.9% daripada pemegang ijazah yang berpengalaman juga menganggur.

4. Jurusan Seni Komersil dan Rekabentuk Grafik

Menurut data dari tahun 2010 hingga 2011, pendapatan graduan ijazah yang berpengalaman adalah 16% lebih tinggi berbanding graduan kolej, dan kadar pengangguran didapati 10% lebih rendah. Secara purata, graduan kolej berpengalaman memiliki pendapatan $56,000 setahun dan graduan ijazah berpengalaman memiliki pendapatan $65,000 setahun. 7.1% graduan kolej berpengalaman adalah penganggur dan 6.4% adalah graduan ijazah berpengalaman yang mengalami pengangguran.

3. Jurusan Komputer dan Sistem Informasi

Pendapatan graduan ijazah yang berpengalaman adalah 21% lebih tinggi berbanding graduan kolej, dan kadar pengangguran didapati 6% lebih tinggi. Secara purata, graduan kolej berpengalaman memiliki pendapatan $76,000 setahun dan graduan ijazah berpengalaman memiliki pendapatan $92,000 setahun. 4.7% graduan kolej berpengalaman adalah penganggur dan 5% adalah graduan ijazah berpengalaman yang mengalami pengangguran. Data diambil dari tahun 2010 hingga 2011.

2. Jurusan Pemasaran dan Kajian Pasaran

Seseorang yang memiliki ijazah dan pengalaman di dalam bidang ini mendapat 31% lebih pendapatan daripada seorang graduan kolej. Kadar pengangguran didapati 19% lebih tinggi. Secara purata graduan kolej berpengalaman mendapat pendapatan purata $72,000 setahun berbanding graduan ijazah berpengalaman iaitu $94,000 setahun secara purata. Kadar pengangguran dalam jurusan ini bagi graduan kolej ialah 4.3% dan graduan ijazah ialah 5.1%.

1. Jurusan Sumber Manusia dan Pembangunan Perjawatan

Menurut data dari tahun 2009 hingga 2012, pendapatan graduan ijazah yang berpengalaman adalah 23% lebih tinggi berbanding graduan kolej, dan kadar pengangguran didapati 19% lebih tinggi. Secara purata, graduan kolej berpengalaman memiliki pendapatan $62,000 setahun dan graduan ijazah berpengalaman memiliki pendapatan $74,000 setahun. 5.7% graduan kolej berpengalaman adalah penganggur dan 6.8% adalah graduan ijazah berpengalaman yang mengalami pengangguran.

Walaupun artikel ini bertumpu kepada graduan kolej dan graduan berijazah, para lepasan SPM boleh jadikan ia panduan untuk merancang masa depan pendidikan dan kerjaya graduan yang bakal diselusuri kelak.

Apakah jurusan anda? Adakah ia jurusan tidak berguna atau sebaliknya ketika musim gawat?

Nota Editor : Data kajian dari American Community Survey ini hanya tertakluk pada ruang lingkup masyarakat di Amerika Syarikat. Walaubagaimana pun, ia boleh dijadikan panduan untuk mengelakkan kita dari memohon jurusan-jurusan yang tidak kalis kegawatan ekonomi. Konklusi akhir adalah berdasarkan perspektif anda.

* Artikel disalin semula dari TheVocket kerana artikel asal sudah tiada.




tags: lepasan spm mohon elakkan 10 jurusan tidak berguna kursus major minor degree sarjana muda universiti awam swasta ipta ipt ipts keputusan peperiksaan cgpa gpa cemerlang gagal kepujian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.