Ahad, 8 Mac 2015

29 Masalah integriti punca agamawan bertelagah

Baru2 ini berlaku perselisihan antara 2 orang tokoh agama yang terkenal di dalam negara kita iaitu Datuk Ustaz Kazim Elyas (DUKE) dengan Prof. Madya Dato' Arif Perkasa Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Dr MAZA) kerana tersebarnya sekeping surat yang dihantar oleh Jabatan Mufti Negeri Perlis kepada YB Senator Tuan Mohd Khalil bin Ahmad  yang menyatakan ketidak setujuannya dengan pemilihan panel DUKE kerana dikatakan beliau sering terlibat dengan pembacaan riwayat2 palsu.


Surat dari Mufti Perlis, Dr. MAZA

Maka start dari itu bermulalah pelbagai kekecohan di media sosial. DUKE dan Dr MAZA saling mengeluarkan kenyataan, penyokong Dr MAZA mengeluarkan kembali keratan buku yang ditulis DUKE iaitu "Tuhan Sedang Menguji Kita" dan video ceramah yang mengandungi penceritaan DUKE yang kenduri Rasulullah ﷺ yang paling mahal ialah 'roti jala yang dicelup dengan kuah kari'.

Riwayat Palsu Datuk Ustaz Kazim Elias
Sumber

Manakala DUKE pula terkilan dan turut kecewa kerana kenyataan Mufti Perlis itu yang menjadi viral dalam laman sosial telah menyebabkan segala hak nilainya berceramah selama 24 tahun seolah-olah tidak ada nilai dan kebaikan langsung, malah dia rasa malu kerana dituduh sebagai periwat hadis palsu.

Sebenarnya isu pasal petikan ceramah DUKE dan bukunya berkenaan "roti jala cicah kari" tu dah lama dah sejak tahun lepas lagi, dan DUKE telah pun menjawab isu berkenaan seperti di bawah, cuma baru2 ni je ia hangat kembali dengan penyebaran surat daripada Dr MAZA itu.
Menurut Kazim, sebenarnya mengikut sejarah, Nabi pernah menyediakan roti yang dicicah dengan kuah kambing dan bagi mengikut sunah Rasulullah, masyarakat zaman ini boleh menyediakan roti jala dicelup dengan kuah kari kepada tetamu yang hadir.

"Saya tahu ramai yang mempertikaikan tentang perkara itu. Takkanlah saya bodoh nak cakap Rasulullah beri makan roti jala kepada tetamunya. Zaman itu ada ke roti jala?

"Ia sebenarnya hanyalah satu contoh di mana jika Rasulullah menyediakan roti dengan kuah kambing, apa salahnya kita sediakan roti jala dengan kuah kari. Tetapi ramai yang salah faham," katanya yang dihubungi mStar Online.

Dan kes ini terus menyebabkan kedua tokoh agama ini serta penyokong2nya bertelagah antara satu sama lain. So siapa sebenarnya yang salah, DUKE atau Dr MAZA?

Bagi aku, yang paling bermasalah adalah orang yang mengambil gambar surat itu lantas menyebarkannya di media sosial. Tidak tahu siapakah yang menyebarkan gambar surat tersebut, mungkin kerja orang dalam, namun yang pasti tindakan bodohnya telah menyebabkan kedua2 agamawan ini serta penyokong2 merek bertelagah antara satu sama lain.

Surat itu merupakan surat saranan daripada Jabatan Mufti Negeri Perlis kepada YB Senator itu sahaja. Surat tu bukan untuk dihebohkan kepada umum, so tidak timbul Dr MAZA nak memalukan atau cari pasal dengan DUKE, kerana DUKE tak perlu tahu pun sebenarnya kewujudan surat ni. Sama seperti seorang pegawai kerajaan menghantar surat rasmi kepada seorang pegawai yang lain agar tidak mengambil orang2 tertentu untuk sesuatu majlis atas sebab2 tertentu, itu sahaja.

The letter never meant to be made public.

Inilah masalah integriti di kalangan pekerja sama ada di sektor awam mahupun swasta, yang suka sangat pecah amanah dan rahsia majikan. Nampak benda pelik sikit kat tempat kerja, snap gambar, rakam video, pastu share kat media sosial, last2 memalukan orang lain, memberi imej buruk kepada majikan dan melaga2kan manusia.

Seorang cikgu merakam video ragam anak muridnya lepas tu share.
Seorang polis merakam video tawanan kat lokap pastu share.
Seorang doktor mengambil gambar pesakitnya atas katil lepas tu share.
Seorang tentera merakam video latihan komando yang kasar dalam hutan lepas tu share.

Di manakah integriti anda?

Tak lama lepas tu jadi isu dan terus viral. Anda gembira sekarang? Anda puas hati? Sejujurnya, anda adalah pekerja yang sangat low class.


UPDATED: DUKE dan Dr. MAZA sudah berbaik2, harap lepas ni jangan ada orang yang cuba melaga2kan golongan agamawan lagi.





tags: datuk ustaz kazim elias dr maza asri roti jala cicah kuah kari kambing ceramah buku gaduh bertelagah agamawan integriti surat rasmi

29 ulasan:

  1. http://2.bp.blogspot.com/-RZscTlxUbOc/UPmq23MSyVI/AAAAAAAAAL4/fHqJBfjQxY0/s1600/17a8ee87.png

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anon butthurt x thu ape2 psl gomen detected.

      Padam
  2. Agamawan seharusnya beri ceramah & beri fakta yg suma org bleh faham ... Bukan Guna bahasa kiasan nabi buat kenduri roti jala, nasik goreng la, ayam lemak cili padi la .. x suma org dpt tangkap dlm kepala .. Bila jd mcm ni kan dh kecoh ..

    Dulu kecoh pasal ceramah rasis .. Ketuanan melayu, cina mabuk, melayu mati2 duk jaga sempadan .. Tapi time nk dpt datuk bleh selfie plak dgn apek jakie chan ...





    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.. Ni aku setuju. Mana2 macai Kazim sile balas.

      Padam
    2. lor..ko macai nuwar berahi peliwat ker
      btui la cina mabok bila minum arak.abih tu ko nak kata cina tak mabok bila minum arak?
      sejak bila plak jakie chan tu rakyat malaysia yg rasis?
      kalau dah ketua peliwat anak buah tu jangan tunjuk sangat bangang tu

      Padam
  3. Betul tu. Agree with you. Apa apa pun saya semakin rajin mencari , membaca cuba mengenali hadis hadis palsu, dhoif, hasan, sohih...bla bla bla.... demi ilmu

    BalasPadam
  4. Kalau cerita pasal Nabi, jangan mandai-mandai nak tukar roti jadi roti jala. Kalau nak bagi paham gak, buat contoh lain, jangan libatkan Nabi.

    Dan saya juga bersetuju, semuanya berpunca daripada integriti orang yang diamanahkan. Surat tersebut kalau tak viral, rasanya DUKE pun tak meracau meroyan, Dr MAZA pun tak menambah serangannya...

    BalasPadam
  5. sudahkah noob bersarapan pagi makanan sunah roti jala kuah karee?

    BalasPadam
  6. Sy dpt info yg dlm status fb UKE pun dia upload gmbr surat 2 n beritahu kekesalan dia terhadap mufti Perlis. Pas2 yg terkini mufti byk jugak kaitkn dgn hadis palsu dr status fb UKE, tetapi selepas byk research dilakukan, byk hadis palsu yang disebarkn kat profile FB UKE ialah profile palsu....in other words mufti perlis refer kpd profile yg fake menyebarkn hadis palsu.

    Ada byk pengajaran di sini..integriti salah satu, x buat homework sesuatu fakta (profile fb) pun salah satu...terus menghukum pun salah satu gak....benda baik leh bwak berbincg, x perlu nak menghukum siapa salah siapa betul..semua 2 ego yg cuma memecah belahkn umat islam sbb perkara kecil je

    BalasPadam
    Balasan
    1. selain posting FB/Twitter yang di dakwa palsu, petikan buku dan juga video ceramah pun ada memaparkan isi kandungan hadis palsu yang di sampaikan dato kazem. bukan sekadar fb. takkan video ceramah dan buku sendiri pun palsu jugak?

      Padam
    2. Ayam sila jawab Anon 12.29. Kalu ko senyap je kami assume ko ni penyokong tegar hadis palsu Kazim. Sekian.

      Padam
    3. ko hangin ke bila dia tak tegur plak ada sorang manusia tu kata,Nabi macam mat mat kampung.lepas tu Allah nampak terus Allah pilih jadi Nabi sebab dia baik skit banding orang lain.
      kenapa Asri diam plak pasal isu ni....
      tp ust kazim yg tegur..jd dendam ko tak abih lagi la...
      dasar geng PR...kutuk orang bole...bila kutuk peliwat je terus meloncat macam beruk

      Padam
    4. Jap..baru tgk balik blog ni..x sangka ada reply...nanti sy balas balik anon 12:29..baru masuk office pagi ni

      Padam
  7. kena cari siapa punya kerja yang muat naik surat tu.
    benda ni patutnya urusan dalaman saja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang muat naik surat tu pun admin fan page ustat kazim sendiri.

      Padam
  8. setuju dengan entri ni. bila berlaku pecah amanah maka terjadi perbalahan,pertikaian & salah faham.. Tapi sedih bila golongan agamawan yang lebih tinggi ilmu agamanya berperang di laman sosial.. macam level kita2 jer rasa yang suka ikut perasaan.. kekekeke
    Jom Join >> CABARAN MENULIS ENTRI DENGAN TULISAN TANGANK

    BalasPadam
  9. Gaduh dan gaduh lagi.. meleis mmg suka gaduh sehingga butthurt bertahun2.. 2x5 dgn arab jugak. Unta berak dpn rumah, trus perang 40 tahun.

    Mentaliti siapa yg terlebih islam, terlebih warak, terlebih tasawwuf, lebih tepat ni dah berlaku ribuan tahun dah..Imam Shafei pun lari dari Mekah sbb golongan zindiq sebeginilah...

    Huhahuha.. Islam takdak untung pun.. iman tak bertambah pun..derma baruje seposen, sebok nak pertikai dosa pahala..kapir muslim..HAMPEH!!! Meleis mmg hampeh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerana sifat meleis n isleis ni la kat mesia ni pecah belah abis umat Islam kat mesia.

      Padam
    2. meleis hampeh macam ko la kan

      Padam
  10. point sebenar adalah nak bagi gaduh bila dah gaduh tu la yg diorang akan gembar gemburkan orang alim x bersependapat dan diperbesar2kan..

    BalasPadam
  11. Ada pihak yg sengaja nak burukkan Islam, tambah lg bila dkt2 nak buat hudud ni.

    BalasPadam
  12. Peluang untuk anda memasuki syurga Allah dengan mudah:
    Sertai kami dalam IS. Jadi penembak kami. Jadi pengebom berani mati menentang orang yang menentang kami.
    Anda diberi latihan menembak dalam masa yang singkat, dan juga berpeluang menyembelih manusia lain. Bonus: Dapat selfie bersama kepala yang dipenggal.
    Makan minum ditanggung oleh penduduk tempat yang kami serang.

    Berminat? Hubungi agen2 IS terdekat untuk maklumat lanjut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pemende la ko ni. Hubungi apenye nombor contct pun xde.

      Padam
  13. Isu..nye banyak...macai2...dikedua2 belah pihak...kulau.dikedua..pihak.x der macai2 isu..x dikisahkan pun...pilihan ditangan anda...nak jadi bijak ker level macai

    BalasPadam
  14. Etika dlm bekerja tu yg penting.
    Byk kali dah aku jumpa cikgu share gambar2 kerja rumah anak murid yg kdg2 tak berapa nak cerdik tu dibuat bahan lawak...
    Aku cukup tak paham jenis org macam ni...

    BalasPadam
  15. ko join la sebelah mane pun, asal ko join sesuatu pihak pastu ko kutuk pihak lain pun dah kira motif pecah belah berjaya. tak ada sape betul dan sape salah. Dr Asri dan Ustaz Kazim tu dua2 agamawan. Orang yang belajar agama dan aku yakin ilmu agama diorang lebih tinggi berbanding kita kat group ni. Cuma kena ingat, nabi saje yang maksum. Kita ni semua pulak manusia biasa. Ustaz kazim, Dr Asri, UAI, Ustaz Don..semua sekali lah, walaupun mereka belajar agama bertahun-tahun..tetap ada salah sekali sekala. Kita pun sama, tetap ada salah dalam perbuatan dan percakapan kita. Jadi, buka la minda tu. hal yang boleh diselesaikan dengan perbincangan ilmiah, kita selesaikan. Jangan diperbesarkan..nampak kerendahan mentaliti masyarakat kita. Kalau salah, saling menegur. bukan bila salah, masing2 cari celah2 nak hentam. Budaya masyarakat kita ni bnyak lagi perlu diubah.

    BalasPadam
  16. kalau ulama ada silap dan salah? siapa yer yang boleh menegur? kata lah kita orang biasa yg menegur, ada ker ulama akan pandang? Ulama ialah institusi tertinggi agama... tiada lagi nabi... kalau ulama kita tegur, adakah mereka akan melihat tahap pelajaran kita dalam agama juga... atau memang kita 'biarkan luncai terjun dengan labu2 nya'...

    BalasPadam
    Balasan
    1. itulah masalahnya.org kita ni tak reti menegur. minta ditegur,maki diberi. Dah kalau kita ni tak pandai agama berbnding ustaz2 tu, reti ke kita menegur dengan penuh ilmiah dan berbudi bahasa?tidak. memang ulama tu org bijak pndai agama, tapi bukan maksum. bukannya seorang ulama tu tak boleh buat silap dan kita pulak tak layak tegur dia kalau dia buat silap. Dunia ni, Rasulullah seorang saja yang maksum. Tiada lagi selepas baginda. Jadi bila org buat silap, tu maknenye ada ruang dia perlu perbetulkan dan mantapkan lagi dirinya pada masa akan datang. Kita ni bukan stakat kena open minded. tu tak cukup. Lapangkan dada sekali la. Ustaz kazim terkilan sbb org sampai cakap dia bagi hadith palsu. melampau tu.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.