Isnin, 2 Mac 2015

16 Perbezaan di antara boss, leader dan dickhead

Ciri2 seorang boss - memacu pekerjanya, menggunakan kuasa autoriti, ketakutan sebagai sumber inspirasi, berkata "Saya", mencari kesalahan orang lain, tahu bagaimana ia dilakukan, menggunakan sumber manusia, mengambil kredit, memberi arahan dan berkata "Pergi!".

Ciri2 seorang leader pula - melatih pekerjanya, menggunakan budi bicara, menarik minat bekerja, berkata "Kita", mencari penyelesaian terhadap masalah yang berlaku, menunjukkan bagaimana ia dilakukan, membangunkan sumber manusia, memberikan kredit, bertanya dan berkata "Mari Kita Pergi!".

Manakala ciri2 seorang dickhead...





tags: perbezaan perbandingan di antara boss vs leader vs dickhead bos ketua pemimpin peneraju pengerusi majikan pengurus kepala bana ale uto

16 ulasan:

  1. DICKHEAD EVERYWHERE

    BalasPadam
  2. Paling menyampah bila aktiviti kumpulan, salah sorang nak jadi leader tapi terjadi bos. Atau semua orang nak jadi dickhead.

    dan kita sendiri dok bajet bagus salahkan org. sobs~

    BalasPadam
  3. dalam budaya melayu, leader akan buat sorang sorang yg lain jadi dickhead...tapi kredit dapat kat kaki bodek.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayat aras tinggi kau guna ni. Meleis dickhead mana mampu paham bro. Sel2 otak meleis tak mampu bercantum lagi.

      Untuk mencantikkan wajah dickhead meleis yg hodoh, taruk pulak gelaran Tan Sri..Datuk Datin kepalabutuh apa saja.. ini akan menambahkan lagi ke-cun-an dickhead. Leader dgn gelaran Tun, boleh tido jer. Nak lagi best, panggil pulak ostat2 datang ceramahkan budak2 dickhead tak tahu bersyukur. Mmg A la kalo gini selalu. Agama mmg satu komoditi yg bagus untuk mengkepalabutuhkan pekerja2 industri dan kepejabatan.

      Padam
    2. anon kepalabutuh.. ko mesti suka masuk blog ni kan? tiap hari boleh bg komen kepalabutuh

      Padam
    3. Cun..boleh2.. kepalabutuh la ayat2 paling suci untuk digunakan.. apa pulak nak malu? jangan gagal baca ayat2 songsang..akhirnya dikepalabutuhkan orang.

      Padam
  4. ProoOOOOooootTtTTt !!! d muka sirosli. Arhh legaa!!

    BalasPadam
  5. Somehow, dickhead di kalangan Melayu ni datangnya turun-temurun. Misalnya, bapak dickhead ni dulu seorang berpengaruh dan kaya dalam kampung, ianya akan diwariskan kepada anaknya. Lalu, si anak akan melalui laluan kerjaya yang lebih senang berkat bantuan bapaknya.

    Bila dalam suasana kerja, bila dah biasa hidup senang dan laluannya yang mudah berada di atas, dia akan mencari seseorang yang mudah menjadi mangsa buli. Dickhead ini biasa akan bekerjasama dengan dickhead-dickhead lain menekan pekerja yang malang ini.

    Dickhead spesis ni senang dijumpai di ofis-ofis kerajaan dan kita akan lihat, dalam ofis selalu yang dibuli ni terkontang-kanting tunggu di ofis melalkukan kerja. Manakala yang lain, akan keluar pergi lepak minum.

    BalasPadam
  6. hmmmm.. ada tambahan rupanya yer... ada dickhead lagi... meriah dunia dengan manusia pelbagai ragam... harap2 saya bukan yang dua tu tapi belum juga mencapai leader...

    BalasPadam
  7. Kita boleh menilai orang lain, tapi tak semestinya penilaian kita itu penting untuk didengari. Kita juga berhak menilai diri sendiri, tapi tak semestinya seperti apa yang kita sangka.

    Ramai yang masih tercari-cari jawapan..individu bagaimana yang mereka hendak jadi. Kesemuanya menemui jalan buntu dan hanya berpuas hati atau 'yakin' dengan keperibadian mereka sekarang. Bagi mereka, keperibadian bagaimanapun akan tetap dikritik walhal tidak perlu pun mengambilkira setiap kritikan orang.

    Hanya kembali taat kepada Ilahi sahajalah jawapan yang paling tepat. Minta dunia, Allah beri dunia. Minta akhirat, Allah beri dunia dan akhirat. Sayangi Allah dan Rasul, Allah dan manusia sekeliling kita akan beri kasih sayang kepada kita. Jawatan pemimpin itu bukan bermakna hebat. Tapi memegang amanat yang Allah beri untuk membimbing. Kerana itulah ramai golongan pemimpin diazab Allah kerana tidak menjalankan amanat yang diberi dengan betul. Bila kita jadi pemimpin, jangan fikir kita mempunyai kuasa dan boleh arahkan orang sini sana. Tapi bila kita jadi pemimpin, ingatlah dan takutlah sama ada kita telah menjadi yang terbaik atau hanya menyusahkan orang yang dipimpin kita.

    BalasPadam
  8. aku keje gomen pangkat 27 je, tp semua kerja bos2 lambak kat aku.. asal dpt emel je semua forward kt aku mintak aku selesaikan... hbs tu diorg buat apa?? dr yg pgkt 41 sampai la ke 54 semua totally dickhead asshole

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu la bermaksud kerja2 kau efektif dan begitu baik dilaksanakan.. staff2 macam awak memang ramai dalam gomen..bagus dan blablabla..tapi senang diperbodohkankan.. apatah lagi yg baru dapat masuk gomen.. makan taik pun adalah kerja yang mendapat barokah..

      Jangan risau sayang, habuan yang bagus menanti ko jugak nanti..bila ko dah dapat pangkat macam derang..

      Dalam dunia ketiga, cycle2 sebegini akan terus berlaku selagi dunia belum kiamat.

      Padam
    2. Betul tu.teruskan kerja baik anda.kalau kat gomen.kalau spe rajin yg itulah kena cmpak semua kerja kat dia. Yg atas dok meeting minum lepak meeting minum lepak. Srupa jugak kalo jadi bos.anak buah malas sbb jawatan dah tetap..payah nak buang.paling truk pun kne pindah department. Bos jugak kena buat kerja dia ngn anak buah dia.sampaikan surat menyurat pun dia kne sediakan. Tp tuhan tu maha adil.ada rezeki berkat n tak berkat.

      Padam
  9. Nak cari leader sekarang ni payah.
    Siapa yg ada leader camtu silalah jangan buat tahi.

    BalasPadam
  10. 1. Lawan kepada dickhead ialah macai (kedua2 BN dan PR).

    2. Sepatutnya kita jadi dickhead terhadap orang2 politik.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.