Jumaat, 20 Mac 2015

23 Kalau tidak bersetuju, usahlah mempersenda

Dewan Undangan Negeri Kelantan baru sahaja meluluskan usul implimentasi hudud. Tapi soalan yang lebih penting: apakah nasib rakyat Kelantan yang masih hidup merempat selepas banjir besar tiga bulan lepas? Adakah agama boleh menyelamatkan mereka dari realiti sosio-ekonomi yang semakin merosot?

Kandungan dan skript video adalah hasil kolaborasi antara BFM dan Projek Dialog.



Itulah yang ditulis dalam deskripsi video "Hudud Isi Periuk Nasi? [Kupas]" yang menjadi viral sejurus ia diterbitkan. Aku tidak mahu komen pasal keperibadian perempuan yang bernama Aisyah Tajuddin ini, kerana nak pakai tudung atau tidak itu antara dia dengan Tuhan. Namun aku agak kesal dengan video ini yang memperlekeh dan mempersendakan hukum Tuhan iaitu hudud dan menutup aurat.

Malah deskripsi yang ditulis dalam video tersebut yang bertulis "Adakah agama boleh menyelamatkan mereka dari realiti sosio-ekonomi yang semakin merosot?" menggambarkan seolah2 mereka tidak percaya lagi yang Tuhan itu wujud yang seharusnya menjadi tempat bergantung setiap umat manusia di muka bumi ini.

Ramai je yang aku tengok tidak bersetuju wanita tidak wajib tutup kepala, tidak menyokong hudud yang mahu dilaksanakan oleh PAS di media2 sosial dan juga pemimpin2 tanah air, tapi mereka membangkang dengan memberi pandangan dan hujah secara ilmiah, bukan dengan emosi dan lawak jenaka yang memperlekeh dan mempersendakan hukum Tuhan.

Dalam bab2 berkaitan agama, jika tidak setuju, usahlah mempersenda. Sebab tu aku tidak hairan kenapa video perempuan ini boleh menjadi viral dan menimbulkan amarah ramai umat Islam, sebab isinya kandunganya terlalu bodoh dan tolol, dan lawak jenakanya terlalu hambar dan sampah.

Namun tidak wajar jika hanya perempuan yang bernama Aisyah ini seorang sahaja yang diserang di alam maya, kerana video ini bukan dia seorang yang buat. Mungkin dia hanya seseorang yang menjadi tukang penyampai sahaja yang terpaksa juga menurut perintah dari orang lain. Bagi aku, seluruh team yang terlibat dalam pembikinan video ini harus bertanggungjawab, dari penyampai, penulis skrip, jurukamera, editor, pengarah, penerbit serta seluruh crew BFM dan Projek Dialog.

Malah ini bukan kali pertama saluran radio BFM yang bersiaran di frekuensi 89.9 ni buat video2 kontroversi macam ni, dah banyak kali pun sebelum ni. Walaupun ada banyak juga video yang boleh mencabar minda, namun kalau dah kepala hotak berfahaman Islam liberal tu maka memang akan ada la content2 yang tahi dan lahanat.

So kalau kita mengutuk mengeji perempuan kat video tu pun takkan mengubah apa2, malah kalau korang maki perempuan tu kat twitter dia @aisyahsekilas atau dengan hashtag #bfmkupas pun dia akan buat kering sahaja. Cara yang mungkin paling berkesan adalah kita boikot radio BFM, jangan buka channel dia, tarik balik iklan2 kat siaran radio dia dan menuntut mereka meminta maaf kepada wanita Islam, orang Kelantan dan seluruh umat Islam di Malaysia amnya. Malah kerajaan dan SKMM seharusnya mengambil tindakan terhadap mereka kerana menerbitkan video sampah seperti itu.

Baca lagi:



tags: hudud isi periuk nasi bfm vdo video 89.9 channel radio aisyah tajuddin #bfmkupas @aisyahsekilas sekilas cam bodoh

23 ulasan:

  1. Balasan
    1. melayu liberal detected.. ni mesti xpergi solat jumaat ni

      Padam
  2. Apa lancauu radio bfm. Gua Xpenah tau wujud radio ni sampai betina lahanut ni buat video ni ..Gua layan rock kapak sinar je. Dgn ikim.fm ..

    -ahmad-

    BalasPadam
  3. semua yang menyumbang perkara tersebut harus di ambil tindakkan termasuklah perempuan ni.. Biar kita tahu kita bodoh tapi jangan rasa diri terlalu bijak sehingga memperbodohkan diri

    BalasPadam
  4. Mungkin masa kelas agama dulu, dia selalu ponteng sekolah.
    Tak tahu keadaan Madinah dan Mekah sebelum kedatangan Islam dan undang-undangnya (Hudud).

    BalasPadam
  5. Kalu ikut tsunami d aceh 1 tika dulu... selepas kejadian itu.. antara yg d tegaskan ialah agama... blh d lihat aceh dahulu dan skrg ada perubahan... begitu la kita hrpkan masyarakat kelantan dan malaysia....jd apa propaganda gadis itu... ada ka dia d kambing biri2kan...puihhhh

    BalasPadam
  6. Just nak jadi devil's advocate...

    Actually aku curious camne keadaan kelantan sekarang post-banjir...

    And how does kerajaan kelantan uruskan masalah diorang...

    Kelulusan undang ni aku tak heran sangat sebab usul tuh dah lama buat sebelum banjir lagi and dah lama di-review banyak kali just kebetulan diluluskan at this moment..

    BalasPadam
  7. tengok video ni sampai terkedu. tambah part nasi lemak tu. T_T

    BalasPadam
  8. Salam 1rasuah ,

    Dulu orang kafir, terutama orang yahudi lari ke negara Islam kerana;
    1. Hak asasi manusia (di negara kristian mereka akan didera dan dibunuh manakala di negara islam mereka dianggap ahlil kitab yang diberi layanan istimewa )
    2. Ekonomi (negara islam juara dalam perdagangan kerana menguasai matematik dan memang perdagangan adalah darah daging mereka, mereka juga menguasai jalan dagang daratan dan lautan)
    3. Kemajuan ( islam menguasai sains dan matematik, hingga kini media barat termasuk nat geo mengakui hakikat itu, islam give us science , mathematics and cofee. Islam and innovation are twins , begitulah tulis mereka hingga sekarang )
    Malangnya sekarang, orang islam lari ke Australia dan negara barat atas sebab yang sama. Manakala orang islam bila ditanya apakah negara islam mereka jawab negara yang menjalankan hukum hudud. Begitulah dangkalnya mereka meninggalkan sains, ekonomi dan hak asasi lalu mengambil hukum, negara hukum.

    Dahulu pandai diukur dengan produk buah fikiran penaakulan, yakni hasil kajian dan hasil tulisan kini pandai ialah siapa yang kuat hafazan, pathetic!

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, heee

    BalasPadam
  9. Laaa...radio ke?
    Aku selalu tegk BFM ni iklan kat blakang teksi je...hahaha

    BalasPadam
  10. cuba tengok youtube ni...lgi bangga pompuan yang tak bertudung ni pertahankn Islam
    https://www.youtube.com/watch?v=PFyFNvs2LDY

    BalasPadam
    Balasan
    1. Riham ni cukup sarcastic dgn org yg melawan Islam..mahupun ulamak2 Mesir sendiri. Islam ikut kemahuan hati. Berpilih2 yg mana suka dia amik, yg x suka dia buang.

      Padam
  11. Kepala otak yg tk boleh ubah....Cuba bila ko mati besok...aku tknak uruskan jenazah ko...ko wasiat la member liberal ko si zainah ke linawati ke kebumi dgn cara korang nk...atas tafsiran korang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau reti ke urus mayat? macam mana ko bole pasti yg dia mati dulu? kalau ko yg mati dulu dan cuma ada dia je yg bole uruskan mayat ko mcm mana pulak?

      kut yer pun nk kritik, bagila hujah yg bijak sikit.

      Padam
  12. Ada betul juga yang dia kata. Tapi penyampaiannya yang buat orang xleh terima.

    BalasPadam
  13. sama2 doa agar dia berubah. yg kita mendengar dan yg komen ni pun, jagalah bahasa anda. esok2 bila mati tulisan anda kekal di sini.

    BalasPadam
  14. Kalau ikut Jadual 9 Perlembagaan Persekutuan Senarai Negeri, undang-undang Islam dan adat Melayu ini adalah di bawah kuasa DUN, bermaksud ia sudah boleh dilaksanakan setelah mendapat kelulusan. Bukan sahaja sekarang tapi sejak 20 tahun lalu lagi setelah diluluskan. Sudah tidak perlu bawa ke dewan parlimen lagi. Perkara sudah ada dalam perlembagaan Malaysia.

    Dengan komposisi penduduk Kelantan yang boleh dikatakan 95% Islam, rasanya tidak ada banyak masalah untuk laksanakan undang-undang ini. Boleh jadi model/ekperimentasi perlaksanaan hudud di Malaysia untuk kita perhatikan dan perhalusi.

    BalasPadam
  15. Ini Mesia la noob.. berani buat berani tanggung la. Dah terang lagi bersuluh, lagi berani buat main2.

    Kalo zaman Saidina Umar dulu, agak2 masih selamatkah perempuan mcm ni? Stesyen siaran ni pun satu hal. Aku kira kalau x kena tutup, mmg bertuah la.

    BalasPadam
  16. Pmpn ni hnya persoalkan hudud. Yg dah tentu terang tolak hudud ialah PKR dan DAP. PKR dan DAP juga wajib bertaubat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aah. Umno Mca Mic Gerakan x perlu taubat sb mereka semua maksum. Ape punye logik la yg kau guna. Bodoh bertingkat2 mcm lembu Shahrizat!

      Padam
  17. Sbnrnya ramai kaum lain dah melalui liberisme x kita cina atau india. Skrg liberal ni nak menular ke kaum melayu tetapi sbb ramai antara kita still berpegang kuat kpd agama islam, so konsep liberal ni agak sukar drpada biasa

    Konsep liberal ni senang je...agama x effect hidup kita senang susah, sbgi contoh kalau x smbhyg puasa, xde pun hukuman direct dt langit..so x perlu risau pun, dah tua leh bertaubat. Kejar duit dulu penting utk survive dlm dunia skrg sbb ibadat kuat mcmanapun xkan ubah hidup anda menjadi lebih baik. Jika statement td dishare kpd org melayu yg x kuat agama...so jd la mcm ppuan di atas.

    Tp sy akui ramai non muslim x suka hudud sbb mereka rasa x selesa dgn peraturan yg lebih kpd agama drpd sivil. Sbb 2 ada antara mereka berkata spt lim kuan yew, org melayu kena kurangkan pegangan ibadat mereka supaya mereka leh mudah diterima masyarakat non muslim..sbb mereka dah liberal n x selesa cite pasal agama.

    BalasPadam
  18. Undang-undang tetap kena ada. Nak hukum atau tidak, itu bergantung kepada perbicaraan. Dalam perbicaraan, tgk la nape dia langgar undang2 tu. Emergency ke, orang pakse ke, ke memang saje2..

    Macam undang2 lalulintas la.. Kena ada.. Tp nak hukum org tu kena tgk jugk keadaan org tu camne, terpaksa atau mmg racing.. Klu xde undang2, mmg habis la kacau bilau jalan.

    Hudud pn camtu la, kena ada.

    Yg orang Islam tolak hudud yg dh dilulus secara demokratik tu, xtau la nape.. Mungkin dah makan umpan org kafir kot..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.