Khamis, 19 Mac 2015

17 Anda bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah

Guilty Until Proven Innocent. Sudah menjadi budaya dan mentaliti dalam masyarakat kita, di mana jika ada apa2 masalah dan kejadian buruk berlaku, biasanya seseorang akan dianggap bersalah sehingga dia dibuktikan tidak bersalah. Apa yang sepatutnya menjadi amalan kita adalah seseorang itu harus dianggap tidak bersalah sehingga dia dibuktikan bersalah (Innocent Until Proven Guilty), namun ia terbalik pula. Situasi ini biasa berlaku pada apa jua keadaan, masa dan tempat, sama ada di rumah yang melibatkan ahli keluarga, antara kakitangan di pejabat, di kalangan kawan2 sekolah/universiti, pertuduhan jenayah dan sebagainya.


Aku bekerja dalam IT Department di sebuah syarikat. Tugas aku adalah sebagai pentadbir infastruktur network dan server di syarikat aku. Di mana2 tempat sekalipun, kebiasaannya network dan server administrator ni boleh dianggap sebagai kambing hitam atau scapegoat oleh kakitangan dari jabatan lain termasuk kakitangan di jabatan IT sendiri bila berlaku apa2 masalah terutama geng2 yang buat application and system development.

Seperti contoh, bila internet down, diorang akan cari dan salahkan aku, sedangkan masalah tu berlaku disebabkan gangguan di peringkat pembekal Internet/Internet Provider (ISP).
Bila diorang buka website tertentu keluar error server not found, diorang cakap network ada masalah.

Bila shared-printer tak boleh print, diorang cakap network problem.

Bila diorang access sistem diorang slow, diorang akan cakap network down.

Bila diorang buka website syarikat keluar error 404, diorang cakap ada server problem, mesti korang ada ubah apa2 ni.

Belum apa2, dalam kepala hotak diorang akan blame network/server guys dulu. Bila berlaku apa2 masalah, mesti masalah network atau server. Hatta kalau ikon network kat taskbar tu keluar tanda pangkah tulis not connected, diorang akan terus salahkan orang network gak.


So apa2 masalah sekalipun yang melibatkan komputer dan sistem, by default aku akan dianggap bersalah, sehinggalah aku terpaksa membuang masa mencari punca masalah untuk membuktikan yang aku tidak bersalah. So setelah aku check dan buat troubleshooting:
Masalah yang diorang buka website tertentu keluar error server not found, rupa2nya sebab diorang taip alamat URL tak betul, contohnya nak taip www.google.com tapi tertaip www.google.con.

Masalah yang shared-printer tak boleh print, bila aku check balik rupa2nya diorang tak on kan suis power printer.

Masalah yang access sistem slow, bila aku buang masa buat debug dan troubleshoot, rupa2nya diorang punya coding macam celaka pergi join 20 table database sekali untuk view data, memang la lembab nak mampus.

Masalah yang diorang buka website syarikat keluar error 404, dah fail page yang dia nak bukak tu tak wujud dalam server, memang la keluar "Error 404 Page Not Found".

Dan masalah yang ikon network kat taskbar keluar tanda pangkah, rupa2nya dia tak cucuk lagi kabel network dia kat PC atau notebook dia.

Bila aku berjaya terpaksa membuktikan yang masalah tu bukan berpunca dari side aku, barulah diorang terkebil2 dan bagi jawapan bodoh, "Oh ye ke, tak tau pulak saya" dan berlalu dari situ, cakap terima kasih pun tidak. Kepala bapak apa tak tau, kalau user biasa yang bukan IT-related takpe, ini orang IT sendiri yang bagi reason bodoh macam tu. Takkan benda basic macam tu pun kau tak tahu, siap salahkan orang lain lagi atas kesalahan diri sendiri.

Apa point belajar ambik degree IT pun tak tau la aku, kalau benda basic yang budak Giat Mara pun tahu tapi kau yang ada degree ni pun tak tahu, serius aku cakap dah layak buang degree tu dalam tong sampah. Yang bos diorang pun satu hal bangkai jugak, tau2 main sembur je, bila tau masalah tu disebabkan unit dan anak buah sendiri, takde pulak nak minta maaf kat aku. Apa point jadi bos tak tau lah aku, kalau knowledge, skill dan management kau lebih rendah dari ayam.

Berbalik pada tajuk aku tadi. Di atas aku bagi contoh pasal tempat kerja aku, tapi keadaan dan situasinya sama sahaja turut berlaku di mana2. Tengok ada taik kucing depan rumah, kau terus sembur jiran kau yang bela kucing tuduh kucing dia yang berak, sampai dia terpaksa buktikan yang dia tak bersalah, cakap yang kucing dia sepanjang hari duduk dalam sangkar.

Seorang perempuan terlihat suami dia tengah berjalan berdua dengan seorang perempuan lain kat  pejabat, terus dia sembur suami dia tuduh dia curang, sedangkan perempuan tu cuma kawan sepejabat yang dia baru terserempak sekali masa dalam lif. Terpaksa lah suami dia terangkan dan pertahankan betapa dia tidak bersalah.

Seorang lelaki menjadi suspek untuk sebuah kes pembunuhan, terus kita anggap dia adalah penjenayah dan bersalah, sedangkan dia hanya suspek yang tidak bersalah sehinggalah dia berjaya dibuktikan bersalah. Tapi itulah mentaliti sampah masyarakat kita, belum apa2 seseorang itu akan dilabel bersalah dulu sehingga dia terpaksa bersusah payah untuk membuktikan yang dia tidak bersalah.

Sebelum nak terus menuding kesalahan kepada orang lain, kaji dan selidik lah dulu adakah masalah itu berpunca dari diri sendiri atau orang lain, sebab kalau akhirnya orang yang dituduh dapat membuktikan yang kesalahan tu datang daripada orang yang menuduh, dia punya perasaan malu dan rasa sial tu sampai bila2 orang akan ingat.

"Innocent Until Proven Guilty"
bukan
"Guilty Until Proven Innocent"
atau
"Guily Until Proven Guilty"

Baca lagi:



tags: innocent until proven guilty guilty until proven innocent tidak bersalah sehingga terbukti bersalah bersalah sehingga dibuktikan tidak bersalah

17 ulasan:

  1. Biasa jer Noob.. janji gaji hujung bulan masyuk riban2.. nak kutuk ka, nak maki ka.. itu mmg biasa..PAHALA tu...cuma sabaq jer sikik..memang berbaloi kalau dapat 12k-18k sebulan kan? Kalo bawah pada tu, memang patut la marah2..

    Ada budak IT yang certified MCSE, nak install server OS pun taktau.. configure RAID pun entahapehape.. ini 8 tahun dah pengalaman.. time interview tanya, kemain gebang..last2 sodakollahulazeem.. *facepalm siot

    Rezeki orang noob.. ada pengalaman sistem 20 tahun, install OS pun tatau.. email problem pun tak reti nak selesaikan..punca line internet, takkan anak buah nak selesaikan..ini bigboss punyer issue..tukar ke lease line....anak2 buah yang jadi scapegoat.. boss, senang2 masuk meeting..40k sebulan..asalkan pakai internet paling murah..

    Engineer Unix, pengalaman 20 tahun HPUX.. cakap jer pongpangpongpang.. DD command pun tak reti nak guna..install HPUX pun tatau..rezeki orang noob..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. huih.. dashat la ngko 12-18k.. dah dkt2 dah dgn gaji pm tu.

      Padam
  2. Beginilah cara orang politik di Malaysia.

    Tuduh macam2 tanpa sabit, orang dituduh pula yang perlu membuktikan bahawa dia tidak bersalah.

    BalasPadam
  3. tu la pasal..semua tak tahu..benda basic suma tak tahu.. tp bile nak bypass security..sume pro2..tahu je camne nk masuk website yg ktie da block..

    BalasPadam
  4. Baca "bastard operator from hell" boleh mengubat duka kau Noob :)

    BalasPadam
  5. Noob... Sebagai seorang pelajar yang sedang otw untuk graduate sebagai seorang yang mempunyai degree it....

    Aku paham perasaan kw...
    Kadang2 aku tengok budak2 sekeliling aku pun tak paham kenapa mereka pilih course bidang nih...
    There is no more passion...
    Just a bunch of idiots trying to assgrub a degree...

    Last2 tengok result suam2 kuku pastu balik jadi petani... Just an analogy...

    Memanglah bila kita kuasai ilmu bidang tersebut kita nampak mistake common yang orang selalu buat... But these are people who are in the same field as I am...

    Sampaikan budak ddiploma uitm sarawak pun boleh triumph lecturer sendiri...

    Taking a chill pill...
    Peace out...

    BalasPadam
  6. aku cam ko gk noob jg network tp aku keje kt gomen.. aku cuma pangkat penolong pegawai f29 je tp aku boleh ckp, knowledge n kemahiran aku dlm it lbh tinggi dr kebanyakn pegawai2 it cabok ni dr f41 sampai la ketua jabatan pangkat f54.

    ada sekali tu ketua jabatan aku call aku mcm ada emergency apa la aku ingt, dia ckp website jabatan aku down sbb keluar error.. pastu aku tgk kt browser tu dia taip .com.my, sepatutnya .gov.my. aku rasa mcm nk maki pun ada tp aku sabar je, aku ckp elok2 kt dia 'puan, puan salah taip ni'.. pastu dia muka merah malu, tp sbb nk cover dia ckp 'mana boleh mcm tu.. awak kena buat la kasi bila org taip .com.my pun dia pergi ke website tu.. org luar kdg2 diorg xtau website kita .gov.my ke .com.my ke.'

    aku ckp balik, 'tp puan, domain name ni kalau nak tambah kena byr puan'. pas tu dia blh tengking aku blk 'apsal nak kena byr pulak? awk jgn nk menipu. saya xpeduli, sy dh bg arahan awk kena buatlah macam2 mana pun.'

    xpsl2 benda yg x ada masalah pd asalnya pn dh jadi masalah, hanya sbb ketua jabatan aku ni bebal sgt salah taip url website. jgn kata ada degree, dah ada master dh pun, tp dia punya bodoh tu mmg pukimak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Gua...penah kena mcm ni...dia mrh gua...sekali gua kata dgn kuat...lembu pun ada master...patut la malaysia x maju2..satu office...dgr...tapi gua memang buat backup...segala url out going data dia gua snip...kalu skt gua bawah 90... Dia akan tangung akibatnya

      Padam
    2. epic tu..."lembu pun ada master"..haha boleh pakai ayat ni..

      Padam
    3. kesian staff gomen.. dh la jd macai najib, trpksa jd lembu2 bos

      Padam
  7. Gua kalu kena dgn orang it tapi x faham net..tapi blam orang net... Salau gua memang saje limit trafic dia...kalu dia blame..gua..akan...listkan table addres web yg dia selalu pegi...baru padan muka...etika n knowledge bongok..ada master pun lembam...

    BalasPadam
  8. Menang pun dikawasan mejoriti melayu nak besar kepala, pula, saya syorkan unmo supaya ambil balik kawasan mejoriti melayu yg di beri kpd mca, n tarik balik menteri yg bertaraf senator.kalau betul nak besar kepala rampas balik kawasan yg di tawan olih dap baru bolih besar kepala n serah balik kawasan mejoriti melayu kpd unmo lawan dikawasan mejoriti cina saja.Cina tetap cina dah kafir tetap kafir.kalau cina bolih bersatu kami org melayu tetap bolih bersatu. Tetapi kami melayu sentiasa bertolak ansur dg semua raayat malaysia bukan? tetapi bangsa hampa tak megenang budi bagi betis hendak paha. Kami melayu pernah ka pertikai ugama hampa tetapi bangsa hampa saja yg selalu pertikaikan ugama kami.hudud itu hukumhakam ugama kami dilaksanakan untuk melayu berugama islam saja bukan untuk org kafir, di laksana kan di kelantan kerna untuk membenteras index jenayah yg tertinggi di malaysia tak faham faham ka?kalau nak keluar bn keluar la,
    selama ni kami tau mca bukan iklas berada dlm bn. Entah entah secara sulit hampa berkerjasama dg dap. ? Saya heran dg pas kata parti islam di pinpim olih ulama tetapi masih bersekonkol dg dap kafir harbi,n pkr yg separuh kafir separuh melayu bersekonkol dg nuar peliwat. Org yg, mula mula menuduh nuar meliwat mendiang karpal singh n mat sabu memjaja seluruh malaysia melalu ceramah politiknya di beri gelaran ARBUR.sekarang apa dah jadi buat u turn sokong nuar tuduh unmo kerajaan meaniaya komspirasi terhadap nuar. Apa cerita ni ulama pas? patut pun ada pehak tertentu di dlm pas hendak menhapus kan ulama sebagai peminpin pas. Merosak kan kedudukan ulama di sisi Allah saja. Nabi Mohammad saw bersabda aku takut akan datang kpd umat umat ku bibir bijak berbicara tentang ugama pakaian bagai kan alim ulama tersahur tetapi perangai seperti iblis n syaitan. UNMO pula berebut rebut nak jadi peminpin konon, tetapi taget nya untuk menjadi kaya raya. Sebagai contoh nuar se belum masuk unmo apa ada sekarang kaya raya begitu juga peminpin peminpin unmo yg lain. itu sebab pas marah dg unmo. Kalau pas nak kaya juga masuk lah unmo cuba lihat menteri pas yg masuk bn dulu kaya kan hahaha!!!!!!!!???????

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku assume ko ni trying to be sarcastic. Ejaan pun lembu ade master ble eja lg bagus. Grammar pun tunggang langgang.

      Padam
  9. gua pulak, kalu gua bengang dengan orang bebal ni gua maki terus, dia lebih2 gua sauk je mata kiri dia. kasi ajau sikit.

    BalasPadam
  10. En ayam jgn terasa hati yer... en noob tgh emo.. jap2 lg dia cool..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.