Iklan Leaderboard

Rabu, 20 Mei 2015

30 Memang orang jahat itu semua daripada Kelantan

Nak tahu satu benda? Kat Malaysia ni orang yang teruk dan jahat2 semuanya adalah daripada negeri Kelantan. Dalam headline atau tajuk berita kat akhbar2 perdana tempatan, kau akan jumpa banyak berita yang menampilkan watak2 jahat seperti "Lelaki Kelantan" dan "Gadis Kelantan", namun kau takkan pernah jumpa tajuk berita kat mana2 suratkhabar yang seperti ini:

"Lelaki Kuala Lumpur diheret ke mahkamah".
"Gadis Selangor ditangkap dadah".
"Wanita Melaka dikesan kes bunuh".
"Remaja Perak menculik teman wanita".
"Jejaka Johor lari ke seberang dicari".
"Ustazah Negeri Sembilan mendera anak murid".
"Perempuan Kedah buang anak dalam tandas".





Ya, itulah persepsi yang dibentuk oleh media Malaysia terutamanya akhbar2 senget sebelah ni. Selain Kelantan, yang biasa dapat gelaran "Lelaki (nama negeri)" atau "Wanita (nama negeri)" adalah negeri2 borneo Sabah dan Sarawak. Aku perasan ketiga2 negeri ni memang selalu kena petik.

Sumber FB Comicstriper.

Apa semua orang yang asal jahat je mesti daripada Kelantan?
Asal dia jahat je sebab dia orang Kelantan?
Kalau orang lain selain Kelantan yang buat jahat tu pula bukan sebab negeri asal dia?

Kenapa media perdana selalu diskriminasi negeri dalam melaporkan berita? Media2 ni memang bangang ke? Diorang belajar dengan media Yahudi ke macam mana sebab diorang memang selalu highlight perkataan Islam dan Muslim kat headline untuk memberi persepsi buruk pembaca terhadap agama dan orang Islam.

Bangang tak bertempat.




tags: orang jahat jenayah lelaki kelantan diheret ke mahkamah bunuh tunang buang campak cyberjaya highlight headline tajuk berita sebut nama negeri penampar mahal lengan murid lebam dicubit ustazah kelantan sabah sarawak persepsi florida man

30 ulasan:

  1. 1st..by ore kelate

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmg patut la bodo.. menambahkan lagi perspektif buruk kpd org kelantan.

      Padam
    2. ntah lah i don know. Tapi aq pon x suka orang kelantan mungkin sebab selalu baca paper kot. Boleh dikatakan hari2 aq baca paper, ada saja cerita tak best dekat sana, baru2 ni baca ada rompakan dekat kelantan doktor kena rompak. lepastu banyak lagi mcm kes rogol x payah cerita, rompak kedai, bunuh tuan kedai. lepastu kes curi motor sampai ke p.pinang dia punya sindiket. ye memang negeri lain ada jenayah tapi x da lah sampai kejam mcm dekat kelantan ni. Kadang2 aku bersyukur sebab x duduk dekat sana. ish takut. jangan marah aku. Bukan salah aku membenci negeri kelantan.

      Padam
    3. aksi rogol di pantai kelantan

      https://www.youtube.com/watch?v=YB72YPhSMgw

      Padam
  2. Animal Monkey la.. (Nate beruk la..)

    BalasPadam
  3. Dua orang gadis berusia 14 dan 15 tahun dirogol 38 lelaki secara bergilir-gilir di Ketereh, Kelantan.

    BalasPadam
  4. 29 Mei: Bapa Dan Dua Anak Ditahan Dalam Kes Rogol 38 Lelaki

    Seorang bapa bersama dua anaknya antara 14 yang ditahan bagi membantu siasatan kes rogol membabitkan lebih 30 suspek dalam satu kejadian di Ketereh pada 20 Mei lalu.

    BalasPadam
  5. Rakyat Malaysia Telah Digemparkan Dengan Satu Kes Dimana Dua Orang Gadis Remaja Dirogol Secara Bergilir-Gilir Oleh 38 Lelaki Di Ketereh, Kelantan

    Seorang pelajar tingkatan tiga dan rakannya mendakwa dirogol bergilir-gilir oleh sekumpulan 38 lelaki tidak dikenali di sebuah rumah kosong di Ketereh, Kelantan.

    BalasPadam
  6. KUALA TERENGGANU - Seorang remaja wanita tidak menyangka keputusannya berehat di rumah bersendirian pada waktu tengah hari turut tidak selamat apabila dirogol seorang lelaki bertopeng ala-ala ‘spiderman’, di kediamannya di Kampung Bukit Guntung, Marang, Rabu lalu....
    Spiderman orang Terengganu???

    BalasPadam
    Balasan
    1. X sehebat di ketereh lgi :)

      Padam
    2. kenapa xde tajuk berita lelaki terengganu rogol remaja?

      Padam
  7. Banyak sangat kebetulannya hiks!

    BalasPadam
  8. Banyak sangat bergaul ngan bangsa ngok-ngek, dapat berita pun jenis ngok-ngek jugak la. Cuba buka berita luar negeri, okok jo. Free jo skrg ni.

    BalasPadam
  9. Lelaki pontian dengan cgpa 3.85 masa study..dekat u dulu..menyarankan...gst terbaik..kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. lelaki pontian selalu 3 pointer keatas kot...

      Padam
  10. kat US pun ada negeri yg selalu jd kambing hitam iaitu florida... apa2 berita bodoh psl lelaki florida akan start dgn florida man bla bla bla

    http://en.wikipedia.org/wiki/Florida_Man

    BalasPadam
  11. sama la macam kereta myvi. myvi eksiden je tajuk keluar 'myvi eksiden lagi, 'lagi myvi kemalangan','kemalangan maut melibatkan myvi'..lebih kurang cmtu la. Ini semua agenda akhbar harian yang telah diarahkan oleh golongan pihak berkepentingan. Kawan aku kerja proton. dia sendiri yang cakap, produa dan kuasai ranking pertama kereta tempatan terlaris dah masuk 10 tahun berturut-turut. proton pulak dah keluarkan bermacam model, harga makin rendah..makin canggih, tp org tetap tak boleh beralih sepenuhnya kepercayaan kepada proton. jadi, macam2 serangan dirancang. Akhbar mcm utusan/berita harian ni boleh diubah agar tajuknya keluar mengikut kehendak, mcm umno buat. Ini semua adalah untuk membentuk persepsi rakyat. guna pengaruh media. Jika berulang kali rakyat tgk benda tu semua buruk2 je, maka lama-kelamaan akan sebati dalam otak yang benda tu semuanya buruk.

    Tapi diorang lupa, rakyat malaysia ni bukannya bodoh sngat nak terpengaruh benda cmtu. kita bukannya bergantung kepada akhbar semata-mata. kita ada internet, boleh tahu pelbagai cerita disebalik cerita. tak kisahlah yang mana tipu yang mana betul. Tapi itu membuatkan kita sendiri boleh membuat penilaian atas pembacaan kita sendiri. Aku kesian kat rakyat kelantan, tak abis2 ada usaha bagi merosakkan imej mereka. Aku sendiri dah bnyk kali pergi kelantan untuk lawat site. Aku tgk kehidupannya semua normal, seperti negeri2 lain jugak. Tambahan ramai je yang ke surau/masjid untuk solat jemaah. Kalau nak cakap kes2 pukul perempuan, rogol dan semua tu, kat mana2 negeri ada dan aku percaya kes tersebut bnyak berlaku di negeri lain juga. Janganlah rakyat malaysia ni terpengaruh dengan fitnah dan agenda cmni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi bro, hang cuba perati gelagat driver Myvi dan Vios. Macam celake jer. Ada kebenaran kat situ. Kenapa hang nak tolak.

      Aku benci myvi bukan sbb kereta tu. Tapi gelagat pemandunya sama saja mcm vios. Mmg celaka. Spesis ni bukannya miskin, tapi riak giler sbb dapat beli kete celaker ni.

      Kenapa kitaorang tak anti pulak Alza atau Kancil? Ko jer yg sengal tak abes2. Aku tau kau nak beli vios pulak kan lepas ni? Ngaku ajerla.

      Padam
    2. Si miskin minat kereta honda nak beli x mampu..hehe

      Padam
    3. Peeerrgghhhh...teori anon 8:54 dah macam Freemasonry Theory weh...ayat tak boleh belah bila anon 8:54 cakap "kawan aku keja Proton..dia sendiri yang cakap bla bla bla..." hahahaha typical siot! Anon 8:54, ko tak berlu butthurt....aku yg butthurt dengan standard ayat2 typical & corak pemikiran mundane macam ko. -alien

      Padam
  12. Meh baca..lagi sengal..

    Golongan Mamak Haramjaddaj yang didokong kuat oleh Mamak Boss Mahathir Mohammed, ini berterusan menabur onar dan fitnah supaya Orang-Orang Melayu membenci Para Pemimpin dari Kalangan Orang-Orang Melayu khususnya PM Najib dan TS Muhyiddin.

    Golongan Mamak ini disokong kuat oleh Blogger Kuat PemFitnah spt:

    1. Syed - Outsidethe box.
    2. Din Turtle.
    3. Apanama
    4. A Kadir Jasin
    5. Zainuddin Maiden
    6. Celah Gelegar
    7. Putra Merdeka
    8. Just Read
    9. Minaq Jinggo- Jinggo Photos
    10. Mummy Rokiah
    11. Another Bricks of The Wall
    12. Kluang Diamond - Blogger Binggung yang mencari Identity menumpang Isu-isu utama.
    13. Just My Thoughts

    Ada juga Blogger-Blogger Melayu di atas yang Banggang, Bebal, Bahalul, Bodoh, Binggung yang tercocok hidung dalam mengikuti dakyah, fitnah yang dipelopori oleh golongan Mamak.

    Melayu harus waspada pada Blogger Golongan Mamak yang setiap Hari cuba Melemahkan dan Menjatuhkan Usaha-Usaha yang dibuat oleh Kerajaan UMNO/BN yang majoritinya Orang-Orang Melayu.

    Kerajaan Melayu Melaka jatoh ketangan Portugis, bermula era Penjajahan Asing disebabkan Golongan Istana dikuasai dan dikawal oleh Golongan Mamak.

    Hari ini, Golongan Mamak menguasai seluruh Pentadbiran Kerajaan Malaysia - Ketua Setiausaha Negara, Ketua Perbendaharaan Negara, Ketua Polis Negara, Majlis Keselamatan Negara, Tabung Haji, waimma 1MDB semuanya diterajui oleh Mamak.

    Lemahkah Orang Melayu bila mana Semua Jawatan Tinggi Kerajaan diterajui oleh Mamak? Bila lagi Orang Melayu Hendak INSAF???

    Ini bukan seruan dan isu perkauman, tapi marilah kita sama-sama berfikir sejenak, wahai bangsa ku orang-orang Melayu.

    Melayu bergaduh, menang sorak, kampung tergadai???

    BalasPadam
  13. Hok aloh mu ni berita gini pun duk nak sebar...
    Mung dok baco verito meleis tuh buat gapo...

    #sweg

    BalasPadam
  14. Hok aloh mu ni berita gini pun duk nak sebar...
    Mung dok baco verito meleis tuh buat gapo...

    #sweg

    BalasPadam
  15. Lelaki Malaysia lemah syahwat - Kosmo 20 Oktober 2013
    Wanita Malaysia tak Puas - UM 16 April 2015

    BalasPadam
  16. Sbnarnya surat khabar atau portal pun satu...sanggup buat apa sahaja utk dptkan rating tinggi..kalau x tulis budak kelantan, x panas sgt isu ini...

    Kita pun sejak dulu dah biasakan diri dgn melebelkan org lain yg membuatkan mereka berbeza dgn kita even seagama sekalipun. Kalau tgk indon, xde plak kita lebel org india, org cina, org melayu, org islam, org budha, org Sabah Sarawak.....bila kita start melebel org lain, maknya ia satu permulaan utk menjadikan diri anda rasict...renung2kan.

    So x perlu beza2kan org..kecuali ppuan n lelaki sbb dah disebut dlm Al-Quran, perlu pengasingan utk kedua2 jantina..tp bukan pada kaum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sembang, yg hang labelkn org afrika x hingaq

      Padam
  17. Negeri lubuk PAS di mana wakil-wakil rakyat DUN-DUNnya silih berganti muka setiap kali pilihanraya umum. Kerja sebagai wakil rakyat tidak ditunaikan malah batang hidung pun tak pernah nampak, yang nampak hanya foto muka-muka mereka di tepi jalan.

    Sangat keji. Menjadikan negeri Kelantan tempat untuk mendapatkan pencen wakil rakyat dan makan gaji buta. 25 tahun dan masih berterusan.

    BalasPadam
  18. akhbar nak kejar rating...jadi carila tajuk yang boleh tarik minat pembaca...pasal kes rogol ke, hisap dadah ke kat negeri lain pun berlambak kes...kalo korang biasa berkawan dengan mat rempit nanti korang boleh tahu macam mana rogol beramai-ramai ni boleh terjadi..dorang ni mmg dah biasa dgn gang bang..kalo kat kelantan atau tranung dorang panggil baris sebab jantan-jantan durjana berbaris amek giliran..kalo belah lembah klang ni dorang panggil kikah/akikah...

    BalasPadam
  19. 2x5 je sebenarnya, cuma laporan berat sebelah..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...