Isnin, 17 Jun 2013

56 Penipu dan pengkhianat di alam siber

Tengah2 blogwalking tiba2 terjumpa sebuah blog yang banyak menulis pasal sebuah web-based game iaitu Travian di http://travianclan2011.blogspot.com/. Aku teringat aku pernah aktif main game ni beberapa tahun yang lalu, waktu tu server Travian Malaysia masih lagi beta, belum ada admin pun lagi. So bila baca blog tu buat aku teringat zaman2 dulu, dan yang lagi ohsem, blogger tu adalah seorang awekz. Tapi entry ni bukan nak cerita pasal awek ya.


Dulu aku sangat aktif main game2 online ni. Dua game online yang pernah aku aktif suatu ketika dahulu adalah Ragnarok Online dan Travian. Namun aku stop main game2 tu atas dua sebab yang sama, penipuan dan pengkhianatan.

Ragnarok

Aku main Ragnarok dulu masa zaman aku belajar kat U, punya la aktif gila babi lepak kat cyber cafe dari pukul 10 malam sampai pukul 3 4 pagi semata2 nak main game tu. Masa tu main kat server Malaysia yang masih beta lagi, so admin takde. Aku main punyalah lama, aku jadi Swordsman sampai akhirnya aku berjaya beli sebuah pedang yang agak mahal hasil duit yang diperolehi dengan membelasah raksasa comel. So suatu hari ada seorang player lain yang pakai watak Blacksmith, dia datang kat aku dia cakap nak offer upgrade pedang aku dengan skill yang dia ada.


So dia ajak pergi satu bangunan yang takde orang, dia suruh aku bagi pedang aku. Dengan lurus bendulnya aku pergi campak pedang aku letak kat lantai dan dia kutip pedang aku. Aku ingat dia nak upgrade, sekali dia pergi cabut lari lepas tu hilang tak sempat aku nak kejar. Aku nak report kat admin pun masa tu admin tak wujud lagi. Itulah hari terakhir aku main game Ragnarok.


Travian

Game Travian ni pun aku main start dari beta server. Game ni komplikated sikit, ko kena bina kampung, bina tanaman, bina bangunan, bina askar, serang kampung orang lain untuk rompak tanaman, defend kampung kau dari kena rompak, besarkan jajahan kampung, dan yang paling mencabar, nak memperluas dan kukuhkan clan. Masa tu aku ingat lagi aku create satu clan dan start rekrut ahli. Nak jadikan clan ko kuat kena carik orang yang aktif main.


Nak dipendekkan cerita, aku dah berjaya bina sebuah clan yang agak kuat dan juga cipta alliance dengan beberapa clan lain, menjadikan empayar aku agak besar. Tapi masa tu ada beberapa lagi empayar lain yang bukan sahaja kuat, malah player2nya sangat kurang ajar dan biadap yang terdiri dari orang clan orang Indonesia dan orang Cina. Aku selalu pesan kat ahli empayar aku jangan carik pasal dengan ahli empayar lain sebab tak mahu berperang dengan clan lain. Misi aku cuma survive dan lawan dengan kaum Natar dan dapatkan WW untuk menang game ni. Aku siap beli gold untuk cepatkan proses pembinaan dan upgrade bangunan.


Kadang2 ada juga beberapa ahli aku yang tak dengar kata pergi cari pasal dengan clan lain, sampai ketua diorang hantar mesej aku nak declare war sebab budak aku kacau budak dia. Aku minta maaf kat diorang dan cakap kat budak2 aku jangan cari pasal, tapi ramai yang tak dengar, diorang tetap cari pasal, malah ada yang pergi maki2 player dari clan lain. Lepas tu bila dah cari pasal, dia cabut keluar dari clan aku pergi join clan lain. So bila benda ni dah banyak kali berlaku, so aku pun dah mula fedup, last2 aku ambil keputusan untuk berhenti main dan serahkan akaun aku kepada orang lain. Seminggu lepas tu, bila aku tengok balik profile akaun aku, nama clan yang aku bina tu dah takde tapi dah join sebuah clan Indon. Demmit!


Sebab tu sekarang ni aku dah stop main game2 online yang perlu berinteraksi dengan orang lain serta mengambil masa yang sangat lama untuk dimainkan. Dalam dunia ni ramai sangat kaki penipu, tak kiralah di dunia nyata atau dunia siber. Baru2 ni aku terbaca 3 orang blogger lain yang kena tipu dengan sponsor masa menganjurkan GA:
Dan seorang blogger yang menjadi mangsa fitnah orang menyamar sebagai dia untuk menipu sponsor.

Yang aku perasan, ketiga2 blogger yang kena tipu tu masih muda lagi, so orang mudah ambil kesempatan atas ketulusan dan kenaifan mereka. So aku harap lepas ni anda semua lebih berhati2 bila berurusan dengan orang yang anda tidak kenali tak kiralah di dunia realiti atau alam maya. Dunia sekarang memerlukan kita wujudkan perasaan syak prasangka dalam diri kita apabila berurusan dengan orang yang kita tidak kenal. Sedangkan kawan pun ramai yang makan kawan, apatah lagi orang asing.

Baca lanjut: Online scammer yang lahanat.




tags: penipu pengkhianat siber cyber alam maya internet dunia nyata realiti main game online travian ragnarok online poring monster level job class tribe kaum clan teuton roman gaul natar ww world wonder kena tipu scam blogger giveaway ga sponser lari online scammer conman con artist fitnah mangsa menyamar fake account hati-hati pengajaran tips

56 ulasan:

  1. Patut la nama prince of noob baru kne sikit trus stop main game
    Aku pernah main game on9 tapi I'd ak kne tipu dgn kawan sndri,ko baru hilang satu item dah mengaku kalah,hadoi

    BalasPadam
  2. asik menipu jer..bila lah nak aman dunia nie..

    BalasPadam
  3. sangka baik..kalau gitu cari kawan yang baik-baik..berani negur kerana benar.

    p/s:Sad but true.

    BalasPadam
  4. baik layan game action, fps dan lain2..lagi bagus dari main online... main dgn mesin yg xreti menipu..

    ....tgh habiskan darksiders 2..

    BalasPadam
  5. moral : kalau hal yg melibatkan duit xpyh la pcaya pd sapa2 pun. lagi2 dkt org yg xkenal. adik bradik pun bleh btetak psl duit.

    aku main poker dkt fb dah brapa juta duit ilang kena curi. ini kan pula real duit. kah3

    jom lyn DMC 5

    BalasPadam
  6. Tak rasa buang masa ke main game sampai berjam-jam..??

    Buang masa dan buang duit... hmmm...

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang buang masa. tapi kalau kita learn something dari apa yang kita buat taklah rugi sangat. actually on9 game pun boleh buat real money. kena rajin skit lah.

      mecha

      Padam
    2. aku tak gemar betul la org ckp main game tu buang masa terutama org perempuan.aku pun boleh ckp semua hobi org perempuan, tgk drama korea,running man,baca novel,baca majalah gossip, tgk drama melayu,main facebook,tanam pokok,baca gosip artis dll semua pun sangat membuang masa.

      Padam
    3. well said bro. sebab tu orang kata perempuan sukar berfikir secara objektif berbanding lelaki. lagi satu dorang bukan tahu betapa sukarnya game game yang orang lelaki main. tambah2 game zaman skarang.nampak jer macam takda apa apa, walhal jenuh perah otak nak selesaikan puzzle. dari tengok drama melayu yang memandulkan otak bagus main game.:)

      mecha

      Padam
    4. haha..betul tu..aku lagi tak paham pompuan ni boleh layan cerita korea la bagai..layan lama2 plak tu..bersambung2..pastu taksub..lagi2 running man..hadoy..

      Padam
    5. Masing2 pun ada cara nak buang masa dan duit masing2.....ilek arrr

      inb4.....

      ads aku kesah?

      Padam
    6. Adw aku kesah. Rilek ah yg ko tu main robot gundam tak kah lahanat jg namanya

      Padam
    7. gadis-gadis yang baca novel ada kecenderungan mempunyai tatabahasa/kosa kata (vocabulary) yang luas.

      Padam
    8. logiknya buang masa.. :)
      tapi sebab minda separa sedar kan macam berblog blogwalking kalau ikut buang masa je lol..

      tapi dah banyak masa kan so isi je la masa yang ada har har har..


      apapun cuba bawak banyak2 mengucap dan berzikir boleh gak dapat pahala..

      Padam
    9. Tul tu. Baik lagi tengok kdrama n baca novel dari main robot mcn budak kecik:p-.-?

      Padam
    10. yp kosa kata yarng luars letew fakofff rosak kan bahasa

      Padam
  7. kesian ko noob. inb4 pengalaman yang ko lalui bukanlah ko berseorangan. ramai yang kena sebab terlalu innocent.

    aku main ro masa form 3. masa tu gila main sebab free. masa tu war craft pun ada tapi ro lagi femes. bila da start kena beli topup terus stop main.
    tak lama pastu muncul game2 on9 baru star craft lah diablo, dota, semuanya main sebab ada member2 tegar.
    zaman tu aku rasa banyak buang masa aku tapi memang enjoy.

    BalasPadam
  8. pngalaman yg menarik prince of noob

    BalasPadam
  9. Kau patut kumpul group ko sendiri then serang balas tanpa belas kasihan :)
    Tapi takpe dia tipu kau yang pasti dia akan kena tipu juga..

    Apapun ianya hanya permainan kat dunia pun banyak orang ditipu..

    tapi apapun sentiasa kita berdoa semoga kita tidak ditipu oleh hawa nafsu dan syaitan dalam menyesatkan kita.

    BalasPadam
  10. tq kasi backlink kt aku..
    syg ko sgt2..
    hihi

    BalasPadam
  11. haha..travian..game browser paling best rasanye..teringat zaman dulu2..asapal ko tak kick jer pemain yang kurang ajar tu..leadership ko lemah la noob..haha..\

    *nama belum jumpa*

    BalasPadam
  12. noob, aku rasa member puak ko tu trojan horse dari puak lain lah. dia join puak ko semata mata nak timbulkan perang jer kot. bila dah tegang dia blah dari puak ko. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha mole macam group ikariam yang aku join dulu..
      Pasang spy kat group lain..


      Ala biasa la tu kat realiti pun banyak spy..
      kalu silap karang polis ketuk rumah ko hahaha..

      Padam
  13. yg kena tipu tu kesian betul..tapi mmg target kat blogger muda je mamat penipu tu..budak2 ni pun mintaklah bukti dulu dari sponsor..main buat ga je tak tengok langsung hadiah tu sponsor dah beli ke hapa ke..modus operandi sama je aku tgk..thru fb tak letak gambar hapa semua..

    BalasPadam
  14. lor ada juga kes macam ni..

    1) guna publisiti untuk tipu orang carik sponsor.. ni macam kutip derma/sponsor tipu lar yea.. kena ada sijil pengesahan..

    2) kononnye nak sponsor.. sebab nak tumpang publisiti blogger tapi tak..

    lebih ramai no 1 kot sebab mudah nak curik identiti dan menyamar carik duit.. dari no 2 mengaku nak sponsor tapi tak.. modus operadi macam ni lebih kepada nak jatuhkan kredebiliti blogger/blog tersebut..

    Apapun nak sponsor ke minta sponsor ke apa minta la bukti kalau kena tipu jugak.. memang dah ditakdirkan kot nak menguji huhu..

    BalasPadam
  15. ak dulu men ro gak hard core mcm noob sebelum berenti (berhenti sebb xtahan nak top up harian untuk men ro saje xberbaloi) dan ak pun kena scam sekali gak dulu ak beli -top up men ro1 sehari x2- untuk beli zeny 1m nak beli item wep dan beberapa lg, kena tipu ngan org melayu(ak baling keyboard bila org tu lari siap dia sempt guna sebelum ak dulu ip pass untuk top up tu) dan 2nd try top up sehari 1 hari ak try kat player cina, memang xde tipu siap mintak klu ad jual lg beritau dia siap add friend ades kdg2 ak perasan player melayu lg kuat scammer dari player cina ye x semua tp ramai melayu yg kuat scam, sebb ak dh men mcm2 game on9 tu yg perasan...realiti cb gila.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekang main ro2 pun ad gak budk2 melayu nak scam org adoiiiiiiiiiiiii cb giler, ad beberapa org jer ak jumpa ingame memang baik siap dpt jd kawan real life

      Padam
  16. Main CS je...xde main tipu2...main Ragnarok, Travian, etc ni spt byk buang masa utk mencapai objective game ni..smpi tua pun x habis. Main CS, Dota just jangka masa pendek, tp betul2 menguji skill yg ada, lg byk main lg byk pengalaman, adakalanya memantapkan IQ manusia sendiri..main CHEAT code 2 xnak cite la

    Semenjak dah kawin, ada anak...semua game PC dah x layan, even NFS series. Sampi masa kita kete face reality dr fantasy..sbb lg seronok sbnrnya hidup bersosial dgn sesama manusia face-toface dr dduk depan PC sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salu race kat mana? batu tiga?

      Padam
    2. "semenjak dah kawin, ada anak...semua game PC dah x layan bla bla bla..."

      Sbb ngko asik sibuk nyontot je kan,tu jer ayam tau buat pun.reality seekor ayam......poyo

      Padam
    3. Xdela fantasy NFS bermaksud reality main race proton wira atau merempit..maksud realiti di sini adalah bersosoial face to face dgn org lain n melakukan aktiviti di luar rumah bersama kawan2.

      Sy tau utk remaja2 di luar, main game mmg sgt best sbb free, pas2 janji ada internet dan cd game rm10..semua xde masalah. Tp bila anda dah bekerjaya n umur meningkat naik..anda akan mempunyai hobi yg baru mcm jln2 mengambil gambar kemera DSLR, pergi hiking, snorkling, paintball n bermacam2 aktiviti sosial relaiti yg byk melibatkan kawan2.

      Dr situ anda akan fikir, relity even x perfect mcm dlm game..tp tetap best. Don't worry, u all will face dat soon. Xde lg sy tgk org tua umur 40an main game PC/PS3..melainkan FB, Canddy Crush n game2 handphone lain, 2 je.

      Padam
    4. sorry bro ayam..even my mom still can enjoy dance3 revolution on ps3. more praktical dari poco poco :)

      mecha

      Padam
    5. duk main 'Buah' jer,mane sempat nak main game online~~

      Padam
    6. ye la bila dh ada anak dua tiga. fokus tu pd game dh lari. berpindah pd t/jwb mbesarkan anak. thats why brapa kerat je yg berumor lyn games. mlainkan jenis forever alone hardcore fan.

      midnite

      Padam
    7. Kdg jawapan Anon yg kata sibuk main 'bende lain' sy boleh agak mereka ni jebis belum kawin lg. Org yg dah kawin mesti fhm kenapa xde mase nak main game PC n PS3.

      Bila dah bekerjaya + keluarga, tanggungjwb dah besar, balik pun lewat..smpi tahap balik rumha just utk tido je..nak buat project pun dah penat,xde masa sbb bila balik rumah nak tolg isteri buat kerje2 rumah n lyn kerenah anak.

      Sbb tu weekend better buat aktiviti keluarga, sbb itu je masa yg ada. Utk budak2 remaja/U, lepas kelas 2 ptg above smpi je malam mcm2 bende leh buat, main game, lyn FB, update blog. Sy dulu pun mcm 2.

      Conclusion, better do somethings together face to face, baru ada kualiti hidup. Kalau dduk dpan PC most of ur life xde maknanya...

      Padam
    8. Sorry la Noob...lari topic.

      Bg sy, enjoy la puas2 main PC/PS3 game time bujang ni..dah kawin xde mase. Anggap main game ni sbgi satu pengalaman remaja zaman2 moden. Sy dulu ptg2 main galah panjang n main bola kaki ayam je, internet pun jrg ada sbb pakej mahal, masa kecik main game Pacman n Prince of Persia je kat PC.

      Padam
    9. masa bujang pun takda masa nak main game lagi dah kawin
      tapi ntah la ada kawan aku dah kawin masih boleh layan game

      mungkin masa depa lebih berkat kot?? sebab itu mereka boleh buat macam-macam dan boleh buat itu ini.. :| atau aku yang failed uruskan masa aku sendiri.. padahal semua orang ada je masa 24 jam..

      Ntah la..

      Padam
  17. ragnarok xsuka la sbb makan duit kot skt pun main candycrush ja hahahaha

    BalasPadam
  18. jom main Counter Strike Online-PetaiPirates

    BalasPadam
  19. ko main counter strike je le..

    BalasPadam
  20. jom main hack n slash games, darksiders II. puzzle nya sgt memerah otak utk bfikir...

    BalasPadam
  21. Main pain ball je la Noob lagi best

    BalasPadam
  22. ohh ku berbeza pandangan tentang game RO, ada vibe2 yg aku tak beberapa suka.

    ku masa zaman sekolah menengah, men game Diablo 2, pernah ditipu tapi nasib baik barang yg hilang tu tak sebeberapa sangat, macam senang nak cari balik. aku tak ingat aku pernah menipu org ke tak. Tapi bila bab trading items selalunya aku mintak kuantiti atau kualiti barang yg tinggi dari standard pasaran. kalau trading dengan budak newbie, mmg boleh timbul perasaan menindas la , heheh

    BalasPadam
  23. Kepada semua Nuffnanger, jom like page Nuffnanger Malaysia untuk tingkat earnings kita semua

    Nuffnanger Malaysia

    Realiti dan Fiksyen



    BalasPadam
  24. antara byk2 main... main dgn bini jgk yg best

    wahhahahaha..

    -jack ham-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pahala pn dpt kn? Hahaha......

      Padam
  25. Dulu aku layan Ikariam jer... kitorang punya team budak Malaysia dulu memang well coordinated siap dengan real spy serap masuk dalam team lain bagai sampaikan team dari luar semua report kabo team kitorang main double account. wkwkwkwkw...

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol, padahal diaorang tak tau ada spy pangkat general dalam team diaorang kemudian ada tukang launch perang monitor

      Selain siap calculate semua koordinat kekuatan hahaha..

      Padam
  26. bahaya kan...kengkadang kita x tahu org tu jujur or tipu
    hope lepas ni ramai penganjur ambik langkah berwaspada
    game online..x pernah main..huhu..siannye yumida..hikhik

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.