Iklan Leaderboard

Khamis, 18 Julai 2013

20 Antara bola sepak dan solat tarawih

Suasana stadium di perlawanan bola sepak:

Awal musim.

Pertengahan musim.

Akhir musim.

Suasana masjid/surau di malam2 bulan Ramadhan:

 Awal Ramadhan.

Pertengahan Ramadhan.

Akhir Ramadhan.


Dalam sebuah perlawanan bola sepak, orang tidak kisah masa awal2 musim, tetapi berebut2 datang stadium masa akhir musim lebih2 lagi kalau team favorite pergi final.

Manakala di bulan Ramadhan, ramai orang Islam bersemangat pergi ke masjid/surau untuk mengerjakan solat sunat tarawih pada malam awal2 Ramadhan, namun pada akhir2 Ramadhan, biasanya hanya tinggal beberapa saf je sedangkan di malam2 teakhir Ramadhan lah yang mempunyai lebih banyak kelebihan dan keistimewaan termasuk Lailatul Qadar.

Renung2kanlah dan selamat beramal.




tags: stadium perlawanan pertandingan bola sepak malaysia tempatan liga super perdana piala fa malaysia cup penuh kurang kosong tiada penonton hooligan ultra malaya trw jdt suasana masjid surau solat terawih tarawih tarawikh malam bulan ramadhan ramadan jemaah kurang saf baris tanda mala lailatul qadar kelebihan

20 ulasan:

  1. Yeah bro..thats true..bnyak kelebihan tersembunyi masa mlm2 yg di hujung2
    bulan yg mulia ni..hmm..biasa la
    org kita akn otomatik bz ngan kueh raya
    lah..tiket bas la..n mcm2 lh lagi..hehe..
    mjur ak duk kg j..hmm..tenang n damai..

    ak pn sdg usaha ni..hehe..mn la thu
    Klu next ramadhan nnt ak xsempat lg
    nk jumpa..hmm..all the pintu neraka
    ditutup n semua pntu2 syurga dibuka dgn
    seluasnya in this special month..

    Sebak ak tiba2 ni..adeh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan tolonglah jugak berusaha untuk tidak banyak menggunakan shortform yang keterlaluan, sampai orang kena baca 2-3 kali baru boleh paham...

      Padam
    2. K pkcik..ty.

      Padam
  2. huhu well said..
    satu nasihat yg mndalam..

    BalasPadam
  3. Ramadhan..Dan yang penting adalah makanan berbuka.
    Dan pakaian raya.Dan renovate rumah.

    Dan puasa,
    Hanya beroleh lapar dan dahaga.

    Sadis.
    Sungguh,manusia ada kapasiti hati yang berbeza.

    Kekangan apa pun yang kita ada, Allah tahu.
    Dia yang hantar tu..tengok sejauh mana kita sanggup usaha untuk dekat dengan Dia.

    :)
    p/s-Wholeheartedly agree with akhi noob.

    BalasPadam
  4. salam. ramai yg ponteng tarawih pd penghujung Ramadan sbb bz dgn persiapan raya..

    BalasPadam
  5. sobs sobs..makcik2 pakcik yang solat atas kerusi pun boleh habis 23 rakaat berbanding anak2 muda yang gagah perkasa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..aduih..aku pun buat 8 ja..
      Thanks sebab hang memperingatkan kita
      semua..oh yeah..lepas ni bagi selesai
      dlu bru boleh pi pekena rojak..
      yehh..


      Padam
  6. Sbb 2 malam Lailatul Qadar terletak pd 10 malam terakhir Ramadhan. Even ramalan mengatakan berlaku pd hari ganjil...jgn terkejut jika kebenaran (yg Allah sahaja tahu) mengatakan yg kebanyakan malam 1000 bulan berlaku pd 29hb di mana kita sibuk buat persiapan raya, kuih muih, main mercun, etc.

    Papepun ikhlas dlm segala perbuatan anda....

    BalasPadam
  7. tepuk dada tanye iman.... golongan mane kite nak tergolong....

    BalasPadam
  8. err di ramadhan terakhir, ramai org pakat balik kampung..? takkan tok imam atau org biasa tak nak pertimbangkan kemungkinan sebegini?

    BalasPadam
  9. OFF TOPIC:
    *Pergh..lmbt lg nk berbuka.ni..oh aku dah terbayangkan betapa nikmatnya berbuka nanti..setelah kenyang..ambik rokok cucuh sebatang..pergh dia punya nikmat..shoot to the moon teruss...kepala fening ngan rase bertenaga terus..terbaik..lepas tu cucuh lagi sebatang..then relax jap..ketenangan yang amat kunantikan...terbaik!.

    BalasPadam
  10. Saya berumur 42 tahun dan tiada masalah kesihatan. Namun, apabila bersama isteri, alat kelamin saya mengalami kegelian melampau walaupun baru berada dalam faraj untuk seketika. Saya tidak dapat merasai nikmat ketika bersama isteri kerana banyak kali terpaksa menghentikan dayungan disebabkan kegelian melampau.

    Walaupun masalah ini sudah lama, ia bertambah teruk sejak enam bulan lalu kerana kerap berlaku pancutan awal. Saya betul-betul tertekan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pergi ke klinik atau famasi terdekat kalau malu jumpa doktor..
      ada dah jenis ubat yg sesuai untuk anda yg mengalami masalah pancutan pra-matang nih..
      cuba cari ubat dapoxetine kalau xsilap larr...jgn smpai malu bertanya yerr...
      masalah anda ni merupakan perkara biasa yg dialami sesetengah org di asia...
      selamat mencuba...

      Padam
  11. Solat Terawikh bagus juga tapi harus di ingat tu solat sunat..
    Solat WAJIB pon kena perbaiki juga.. tu lebih afdhal..

    Aku tengok bebudak sekarang pergi masjid dok melepak kat luar bukan nak terawikh pon.. ada pi rembat barang orang pon ada..

    BalasPadam


  12. Lailatul qadar mula2 sampai ke malaysia kemudian barulah ke tanah arab.

    Sebab itu di malaysia masjid penuh diawal ramadhan dan semakin berkurang dipenghujungnya. Berbanding yg di tanah arab yg penuh diawal, semakin melimpah dihujungnya.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...