Iklan Leaderboard

Rabu, 17 Julai 2013

116 Adakah Islam mengajar kepada keganasan?

Siang tadi tersebar berita dan gambar seorang remaja Cina yang dikatakan telah diculik, dibelasah dan dibogel kerana menghina Islam di Facebook.


Berita yang dipetik dari BERNAMA:
Penjaga Internet Kafe Dicedera, Dibogelkan Akibat Papar Senda Ramadan

KUALA LUMPUR, 16 Julai (Bernama) -- Seorang penjaga kaunter kafe internet dicedera dan dibogelkan oleh sekumpulan lelaki semalam setelah dia membuat paparan kontroversi yang mempersenda Ramadan.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata lelaki dari Shah Alam itu diperlakukan demikian akibat kenyataannya yang menyentuh sensitiviti agama berkaitan paparan facebook oleh Alvin Tan, 25, dan Vivian Lee, 24.

Pasangan itu mempersenda Ramadan dengan memuat naik gambar hidangan khinzir di laman mereka.

"Tindakan pantas polis berjaya menahan empat lelaki di Shah Alam dan Petaling Jaya pagi ini kerana terbabit mencederakan lelaki itu. Motif mereka ialah membalas dendam terhadap paparan Vivian dan Alvin," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas lawatan Pengerusi Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan, Datuk Heliliah Mohd Yusof, di Bukit Aman, di sini hari ini.

Dalam kejadian 3 pagi semalam, Ng Mun Tatt, 24, dipercayai telah dilarikan oleh lapan lelaki menaiki Toyota Alphard ketika beliau sedang makan bersama teman wanitanya di sebuah restoran di Shah Alam.

Wanita itu tidak diapa-apakan.

Ng dicedera dan dibogelkan sebelum ditinggalkan di Kilometer 4.5 Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), berhampiran susur keluar Setiawangsa di sini.

Beliau ditemui oleh seorang penunggang motosikal yang membawanya ke balai polis Jalan Tun Razak.

Mengenai perkembangan siasatan terhadap Alvin dan Vivian, Khalid berkata polis telah membuka kertas siasatan terhadap pasangan itu mengikut Seksyen 298A Kanun Keseksaan kerana disyaki melakukan kesalahan atas alasan agama yang boleh menyebabkan suasana tidak harmoni, perpecahan, kebencian sehingga memudaratkan perpaduan.

"Saya nasihat pasangan itu datang ke Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur untuk dirakam percakapan mereka," katanya.

Semalam, Alvin dan Vivian telah memberi keterangan di pejabat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) di sini untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

Kesalahan itu boleh dihukum denda RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

-- BERNAMA

Antara petikan yang dipetik dari blog2 pro-UMNO seperti TheUnspinners dan TerengganuToday:
"Dalam pengakuannya, Wong Mun Tatt mengakui bahawa selama ini, dia telah banyak melakukan kerja-kerja kotor untuk DAP, termasuklah menghina orang Islam dan orang Melayu menerusi laman sosial peribadi seperti Facebook dan TWITTER. Bahkan dia juga telah mencampakkan bangkai babi di hadapan rumah dan surau orang Melayu yang menjadi sasaran agenda politik untuk mencetuskan ketegangan kaum."
"Mangsa juga mengaku telah mencampakkan bangkai babi di hadapan rumah dan surau orang Islam yang menjadi sasaran parti DAP untuk cetuskan ketegangan kaum dan agama."

Dalam Harian Metro pula, dilaporkan penculik meminta wang pampasan daripada keluarga mangsa:
"Suspek meminta wang pampasan RM6,000 daripada keluarga mangsa, namun hanya memperoleh RM3,000 sebelum mangsa dibebaskan di Kilometer 4.5 Lebuhraya DUKE, pada jam 4.30 pagi, hari sama."

So kalau ikut cerita2 yang banyak disebarkan:
  • Remaja cina ini menghina Islam di media sosial.
  • Campak babi depan surau dan rumah orang Melayu.
  • Mempunyai kaitan dengan DAP.

Hasilnya daripada cerita itu (yang ntah mana satu betul), dia diculik, dilarikan, dibelasah, dibogel dan ditinggalkan di tengah highway. Persoalannya...
  • Adakah kepercayaan orang kita terhadap polis, jabatan agama dan badan perundangan sudah semakin luntur sehingga tugas mereka sudah boleh diambil alih oleh sekumpulan orang yang pakai no. pendaftaran kereta palsu, menculik, membelasah dan mengepau pula duit atas nama perjuangan Islam (atau Melayu)?
  • Adakah kita memang mempunyai hak untuk memukul, membogel, mengambil wang pampasan, malah ada yang kata mereka patut dibunuh atas perbuatan mereka? Adakah perbuatan kita ini memang merupakan perbuatan seorang pejuang agama, atau mungkin hanya pejuang bangsa, atau mungkin hanya kerana sentimen perkauman? Andai dia memang melakukan perbuatan seperti yang didakwa, walau perbuatan itu sangat keji, tapi adakah ini yang diajar dan disuruh oleh Nabi kita bila berhadapan dengan situasi seperti ini? Adakah dengan menjadi hakim dan menghukum mereka dengan cara sendiri dapat meredakan ketegangan kaum, meningkatkan keharmonian dan semangat perpaduan, malah lebih mendekatkan mereka dengan Islam?
  • Adakah semua yang jahat dan teruk itu mesti datang dari DAP? Sehinggakan pasangan lucah yang ajak orang Islam berbuka dengan babi tu pun dikaitkan dengan DAP. Malah kalau ada komen2 yang tidak menyokong kerajaan di media2 sosial pasti akan dianggap sebagai sangat hina dan dituduh sebagai Red Bean Army, tentera siber tajaan DAP yang sampai sekarang masih tidak dapat dibuktikan kesahihannya. Dan kalau wujud pun cybertrooper DAP, apa yang perlu dihairankan? PKR juga ada cybertrooper, BN juga lagi banyak cybertrooper siap ada bengkel, ada gerak kerja, ada latihan. Adakah hanya bila jadi cybertrooper BN sahaja seseorang itu akan dianggap mulia, seorang pejuang agama, pejuang bangsa, tidak tulis cerita fitnah dan tak letak bahan lucah dalam blog?


Kita seringkali mengutuk dan tidak setuju dengan kumpulan2 pengganas dari negara Timur Tengah yang melakukan keganasan terhadap negara lain, orang awam dan suku kaum lain atas nama agama, tapi kita menunjukkan sokongan bila berlaku keganasan terhadap orang bukan Islam di negara kita sendiri atas alasan perjuangan agama. Adakah anda memang suka agama Islam dilabel sebagai agama yang ganas sebagai mana tanggapan barat terhadap agama Islam?




tags: adakah agama islam mengajar menyaran menyuruh sokong ganas keganasan remaja cina penjaga internet kafe siber cyber cafe cedera bogel pukul lari culik belasah conteng badan hina senda islam ramadan facebook twitter media sosial ng mun tatt toyota alphard teman wanita highway duke parti dap campak bangkai babi depan surau rumah orang melayu minta pampasan kepercayaan polis jabatan agama badan perundangan kehakiman pudar sikap tidakan keji red bean army tentera siber cybertrooper tropper bn umb unit media baru blogger otai vip terrorist

116 ulasan:

  1. Susah nk ckp la noob,kdg2 kita terlampau ikutkan kemarahan atas nama memperjuangkan agama,sapa yg xmarah bila agama yg disanjung, tiba2 dipijak sedemikian rupa..namun aku juga x setuju faktor kekerasan dijadikan jln penyelesaian

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pada pendapat aku, dua-dua buat kerja tak guna otak.. (gangster and keyboard warrior)dan antara dua2 tu paling bodoh sekali keyboard warrior yang dedahkan indentiti sebenar.

      Padam
    2. kebebasan internet buat ramai orang jadi makin bodoh..
      pasal yutube pon boleh buat orang bergaduh pasal agama pun bergaduh..

      Padam
    3. tu la pasal, berani buat berani tanggung la, sapa suruh sendiri saja suka2 carik pasal... aku tak sokong tindakan kumpulan manusia kaki pukul tu, n pada masa yg sama aku juga tak rasa kesian kat org yg saja suka2 cari pasal mengundang masalah ke atas diri dia sendiri... kalo dia tak kena pukul, he's lucky... dia kena pukul, well too bad for him...

      Padam
    4. plen mcm mana kalau cina tu kena aniaya?dia sebenarnya xde pun hina islam,tp dia dituduh hina islam sbb perompak tu nk cover perbuatan merompak diorg?sampai skrg xde bukti pun budak cina tu hina islam kt facebook...still ko akan belah melayu perompak tu atau cina tu?

      Padam
    5. Aku belah kayu buat kayu api je. Boleh gak bakar lemang n masak kuih bulan.

      Padam
    6. bnyk kesenangan/kemudahan yg ada dlm internet...
      disebaliknya lebih bnyk bahana sekiranya penggunanya org yg berfikiran cetek!
      lebih memudaratkan betol x....

      Padam
    7. anon 18 Julai 8.33pg, cer ko bace balik komen aku tu slow2... aku kata aku tak kesian kat org yg saja2 suka cari pasal mengundang masalah ke atas diri dia sendiri, bukan org yg teraniaya... aku tak tuju spesifik kat chinese atas tu, boleh jd dia cari pasal, boleh jd dia kena naya. Bagi org yg saja cari pasal, kalo tak kena pukul, nasib dia baik... kena pukul, nasib malang. Juga, aku tak sokong perbuatan kaki pukul, means aku tak *masuk belah* kaki pukul/perompak tu, tak kira apa bangsa mereka sekalipun. Clear? ^^

      Padam
  2. Rasulullah s.a.w bila kena hina,cerca,xpernah dia balas dgn kekerasan.bila nyawa jd ancaman,barulah Nabi angkat senjata pergi berperang,itupun tawanan tentera,kaum wanita,org tua,kanak2 tidak diapa2kan.kita pula bila org bkn islam mempersenda islam,kt pergi pukul & belasah.tanpa kita sedar kita pula yg lebih2 dari Nabi sendiri.itu ke yg Nabi nk kita buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju sgt2.. Tanpa disedari org2 Islam sendiri yg tak mengikut sunnah nabi. Org2 islam sendiri yg menjadi duri dlm daging dlm agama.

      Padam
    2. Neither Allah nor Rasulullah condone such aggression. Read surah Ash shura verse 39-44.

      Padam
    3. nak berkongsi satu sirah Nabi semasa perang Badar. dimana Rasulullah dalam kekeliruan untuk memancung kepala tawanan perang ataupun tawanan tersebut perlu memberi ilmu kpd org2 Islam ketika itu. kedua cadangan datang drpd Saidina Abu Bakar & Saidina Omar. Rasulullah saw pada awalnya mahu mengikut cadangan saidina Abu Bakar yang dilihat Baginda lebih baik iaitu tawanan mengajar org2 Islam ttg sesuatu Ilmu.. kemudian Allah turunkan ayat 67 surah al-Anfal bahawa sepatutnya tawanan itu dibunuh. Ia bukanlah satu pendapat yang memperlihatkan kegarangan Omar, akan tetapi merekalah punca ramai manusia menentang Allah SWT. Wallahualam ..

      Padam
    4. dah diaorang bukan nabi yang mempunyai kesabaran tinggi..

      Masa nabi kena hina cerca pun ada sahabat yang sayangkan nabi siap sedia hunus pedang.. tapi disabarkan nabi.. tu para sahabat..

      lagi la umat sekarang yang dah jauh dari nabi ajaran nabi.. so ikut hati je buat sesuka hati..

      Padam
    5. Kalau nak ikut nabi ikut la semua sekali.. Takan tang sabar je ikut nabi..

      Individu semua kena ikut nabi, Kerajaan taknak ikut kerajaan Nabi ke? lol..

      Padam
    6. Bukan setakat nabi je suruh sabar. Allah pun suruh kita selalu bersabar. Sabar tu sebhgian dari iman. Banyak kali Allah ingat kan kita untuk sentiasa bersabar dlm quran.

      Padam
    7. Satu kisah sejarah apabila nabi sdh menjadi pemimpin tertinggi negara islam, madinah. Ada seorang yg dgn sengaja kencing dalam masjid atas niat2 yg tdk elok. Maka dilihat oleh org yg lain yg berada dlm masjid lalu hendak dihumban keluar dan dipukul pelaku tersebut. Tetapi seorg mencadangkan agar dia dibawa kehadapan Rasulullah utk diadili. Apabila dia dihadapkan kehadapan baginda, Rasulullah hanya berkata " jgn diulangi perbuatan itu" dan si pelaku dilepaskan tanpa sebarang hukuman. Wallahualam

      Padam
    8. Allah pun suruh kita sabar.. Byk kali Allah mengingatkan kta utk bersabar dlmQuran. Perkataan sabar diulang berkali-kali

      Padam
    9. Dah tak belek AlQuran camna nak sabar..

      Sedangkan ada juga orang ISlam tak jumpa ayat Allah haramkan judi dan arak dalam Quran :)

      Padam
    10. Bukan tak jumpa tapi tak paham.. :)

      Baca je Quran tapi tak paham lol..

      Padam
    11. kalau ain dayana nak samakan situasi budak cina dibogelkan dengan tawanan perang badar, mmg tak patut disamakan langsung.

      mohon ain dayana beri pencerahan untuk apa tujuan cik nak sampaikan sirah nabi dalam konteks tajuk blog hari ini?

      Padam
    12. Dik ain, tolong jangan buat cerita kasi org bukan Islam fikir Islam ni menyokong keganasan....Islam adalah sebuah agama yang aman dan tidak menggalakkan pertumpahan darah, melainkan jika diserang (scr fizikal), maka perlulah kita mempertahankan diri, harta benda dan keluarga.

      Padam
    13. Tau pun kalau nak ikut care NAbi..NABi tak doa sesame islam hancur..tul tak..

      Padam
  3. Padan muka hang cina oi...ambik hang..
    tulah..nk mncari lg..kesabaran org pn
    ad gak had dia..nk tunjuk hebat...
    nk tunjuk negara ni pak dia punya..
    hang ingat orang melayu ni lembik cam
    hang ka??..mmg padan pun kena camtu..
    hempa cina tau apa pasai agama kami!!..
    ingat hempa boleh buat ikut suka hati
    hempa??..ni pun kena skit ja ni..
    padan bantai lg biaq lembik..melampau lampau
    cina la ni..bg ajaq skit..bru ad rasa respect skit yg islam ni bkn nya subject hinaan hempa..
    oihh agama hempa kami xpernah hina..dok buat kemaih hina agama org..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hempa hempa....hang nak kena HEMPOK ka? Takyah nak buat tiru loghat org utagha la, hang cakap utagha pon bunyi cam kelantan, blah la....

      Padam
    2. Hempuk pn xreti eja..kemaih dok petik ak bdak klntan..puih..hang dok mn wei?

      Padam
    3. SP...awat? hang nak mai pukoi aku ka? ka nak ajak pekena ayaq ketum?

      Padam
    4. Cet..taik muru..ap xleh hang ni..haha..
      sp kt na wei?ak dok kt bujang..tau dak?

      Padam
    5. jgn gaduh2 sesama kita, mari bersatu atas nama islam

      anon changlun(Insaf)-

      Padam
    6. Hang ni dok changlun saja tp tak paham stei org utagha betegoq sapa beramah mesra...baik hang cakap ee' ee' stei keyell teruih la dari ngaku mai dari changlun.....puih

      Padam
    7. hg tuh kemaruk sgt...
      ikut emosi lebih...da mcm xde undang2 plak..
      lepastuh nt slhkn kerajaan..pigidahhh!!

      Padam
  4. pokoknya manusia tak pernah belajar dari sejarah

    BalasPadam
    Balasan
    1. hai kak lawo lobang idong??
      jadi pujaan sapo2x kew lobang idong mu itew???

      Padam
    2. ahamd nisfu

      Padam
  5. HMM PELIK SO ADA KAH PARTI DAP PENJAHAT YANG SANGAT JAHAT?? adus konfius ak bila org suka main teka2 je

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu namanya ambil peluang :) bila lagi nak benamkan parti lawan tanam kemarahan dalam orang melayu orang Islam.. :) dah nama pon politik apabenda yang boleh dikaitkan mereka akan cuba kaitkan.. Patutnya siasat la dulu..

      Macamana rakyat tak ikut kalau pemimpin dah ajar cara macam tu keji mengeji cerca mencerca.. fitnah dsb..

      Padam
    2. tp ak tgk org mcm percaya lbih kan politik dengan perbuatan dari cakap je, ckp politik xde melampau2 tp bila buat mcm x serupa bikin ja hmmm ak ngarut ap ni?

      Padam
    3. kau tuh dah mamai kot...baik diam jer.
      lari tajuk plak.

      Padam
  6. semoga menjadi pengajaran kpd kaum lain supaya jgn sesuka ati nak hina islam.... nak tunggu kerajaan bertindak lambat mcm siput babi. ntah2 panggil punya panggil bg keterangan then lepas pastu senyap... sbb tu diorang makin berani nak buat lagi...

    igt x dlu ada india hina islam dkt fb... last skali rumah kna pecah dkt klang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Please lah bro. Pemahaman mcm ni lah yg amat salah. Pemahaman mcm ni lah yg akan menghancurkan Islam sbnarnya.

      Padam
    2. Aq dok perati si tgh mlm ni mmg ada ciri2x terrorist skit...biaqpi kat dia...biaq dia syok sendiri wuuuuu~~~~~

      Padam
    3. dah tu,bila orang Islam buat lembik dan terima je dgn cacian orang2 macam ni, korang jugak bising kata takda teluq!

      Padam
    4. yang takde teluq tu pemimpin islam & pihak berkuasa.diorg yg patut ambil tindakan & hukum mereka,bukan gangster2 melayu spt pekida & 3 line

      Padam
    5. Jadi macam hindustan pulak bila kerajaan pemimpin polis tak ambil tindakan.. orang ramia ambil tindakan mereka sendiri..

      Pemimpin/Gomen do something about it..


      Padam
  7. Baguih.....sekali sekala kena buat macam ni juga. Biar ada kesedaran sikit kat anak anak muda cina ni. Jgn bermain api.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila Ibrahim Ali menghina Kristian dan Zulkifli Nordin menghina Hindu, takda pun org yg pegi pukul dia 2. Cuma org yg tak bertamaddun saja yg akan bertindak sedemikian.

      Padam
    2. Hina menghina pon bukan budaya orang bertamadun

      Alvin & Vivian tu mungkin la tak bertamadun dah bangga tayang video seks.. So tu dia tak heran nak ambil hati orang..

      Padam
    3. tapi cara mcm ni boleh buat ramai dikalangan mereka tuh menjadi fobia dgn Islam..
      bila dh sebut ketahap fobia, sesuai la kita diselar dgn lemparan 'kejam'..
      so, ni bukan langkah2 yg sepatutnya diguna dlm situasi mcm ni..
      knpa xde penekanan spt tolak-ansur? mana tahu ada salah faham, siapa tahu kn?
      serius, aku langsung xsetuju untuk halalkan cara mcm ni....

      Padam
  8. Aku setuju kalau dia dicolik dan diberi peringatan.tapi sampai membogelkan orang tu sah2 bukan kerja orang islam yg sebenar.tp aku lebih setuju jika dia ditangkap dan dihukum dibawah akta khas untuk kes2 macam ni.akta ini juga terpakai untuk org islam yang menghina agama lain secara terang-terangan (tapi ak percaya org islam takkan buat macam tu sebab muslim sejati tidak akan menghina agama lain).tp pasal cybertrooper bn memang betol pun,meluat ak tengok macam diorang la saje yang mulia suci lagi bersih dan harum.

    BalasPadam
  9. hmmm..depa hina Islam,campak babi dpn rumah,hidang bak kut teh smbil ucap slmt bukak posa,kita kata depa (yg cina ni) hina Islam,tak hormat Islam,kita marah..kita melenting kata depa kuang ajaq..tapi itu depa,yg takdak kefahaman pun tentang agama Islam...

    tapi kita sendiri sebenaqnya,pun secara tak sedar atau sedar turut menghina agama kita sendiri.turut tak hormatkan agama kita sendiri.itu kita yg mmg dr lahir dah Islam..dah didik dgn nilai islam..masih ada yg tak ikut syariat Allah..masih tidak menutup aurat,masih berpakaian ketat,masih lagi bercakap kasaq,masih tidak berpuasa,masih tidak solat,masih berkapel berpegangan tangan hingga ke tahap yg lebih jauh...macam2 lagi la kita buat yg mmg bertentangan dgn apa yg dilarang oleh Allah.

    hmmm..tapi itu tak bermakna perbuatan dua orang tu atau orang lain kita harus diamkan ja (taktau la apa yg hukuman yg depa akan kena nanti).tapi itulah...rasanya apa yg depa buat tu pun bertitik tolak drpd kita sendiri jugak(orang Islam)...kita tak tampilkan ciri atau nilai sebenar Islam sehinggakan mereka menilai dekat sudut mana depa nk hormatkan agama kita?

    Hmm...aku cakap ni pun sbb nk ingatkan diri sendiri jugak.kita selalu lalai..bila jdi camni,kita melenting.tapi bila pikiaq balik,benda ni jd sebab apa?

    BalasPadam
  10. Kerajaan kena buat sesuatu dalam memupuk semangat perpaduan dan hormat menghormati..

    Sensitiviti Agama dan bangsa ibarat api yang boleh memudaratkan.. Memang agama tidak mengajar berbuat macam tu tetapi manusia yang punya sensitiviti emosi yang tidak terkawal boleh sebabkan macam-macam perkara buruk.. Ada orang yang sangup mati demi agama juga bangsa..

    Bukan semua orang punya kesabaran macam RasullAllah lagi la warak macam RasullAllah.

    Juga berhati-hati dengan pihak yang suka melaga-lagakan bangsa dan agama.. demi kepentingan mereka.. bila orang bergaduh mereka mengambil peluang..


    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan semua punya kesabaran dan warak macam Rasulullah...tp kenapa tindakan kita pula yg lebih2 dari Rasulullah? sbb org melayu ni suka sgt berlebih2, tu yg muncul pelbagai amalan biadaah dlm agama tu... suka menokoknambah ibadah2 yg Rasulullah tak ajar seperti Islam tu masih xlengkap lg,masih perlu ditambah dgn amalan2 yg Rasulullah sendiri pun xbuat & Allah x suruh,sedangkan Islam yg Rasulullah bawa tu dah lengkap.

      Padam
    2. Sebab tak sabar dan tak warak macam rasullah la orang misconfuse..

      Sebab ramai takda ilmu.. Ko ingat semua orang Islam tu paham apadia Islam.. :) lagi la orang bukan Islam..

      Ramai orang cuba justify tindakan dia untuk agama padahal agama tak suruh pon.. tapi semua sebab didorong oleh emosi semata-mata.. juga bisikan syaitan yang menghasut..

      Banyak orang cuba justify sesuatu yang tak betul tu untuk agama..

      contoh mudah bila suruh tutup aurat Quran suruh dia cuba justify kesalahan dia kata kata ala buat apa tutup aurat kalau tak ikhlas padahal justify dia salah.. sebab syaitan dan hati dia bisik macam tu.. Ada juga yang kata takda pon allah kata tutup aurat tu wajib dalam quran :) sebab dia tak mengaji dan dalami surah An-Nur.. :)

      jadi memang la Rasullah bawa tu lengkap tapi kita dah lengkapkan diri kita dengan apa rasullah bawa ke? tepuk dada tanya la iman..

      Aku sendiri pun banyak lagi yang tak lengkap :| dan masih banyak lagi kena topup..

      Padam
  11. Aku pelik dengan kes baling babi sebab berbungkus hahaha.. Kalau cina baling buat apa bungkus.. nampak macam orang yang baling tu sebenarnya.. tau haram pegang babi hohoho...

    Tapi kes tu senyap.. tak tau apa hasil penyiasatan..

    BalasPadam
  12. Jika dikaji kpd rakyat M'sia...Melayu antara kaum yg paling emosional apabila diprovoke atau isu2 sensitif dimainkan...spt yg kita tau, jgn emosi dlm melaksanakan sesuatu tindakan, pentingkan logik akal dlm membuat keputusan.

    Mungkin apa pemuda cina buat itu salah, tp hukum org mcm 2 pun dikira salah. sepatutnya ikut saluran yg betul, bukan main hentam keromo je.

    Tp rakyat M'sia still better than Arab people...kalau perhimpunan Bersih just antara penyokong PR buat perarakan sambil dihalang anggota keselamatan, kecederaan agak minimum...dibandingkan dgn negara Mesir di mana dua penyokong kerajaan n pembangkang (almost 50%-50& penyokong) sanggup bunuh membunuh sesama muslim sbg tanda sokongan kpd pemimpin mereka..org Arab mmg lg emosional dr kita.

    Kesimpulan: Ikut hati mati, ikut rasa binasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yea.. kalau kat negara lain memang dah kena rejam.. :) sebab ikut emosi mereka..

      Malaysia ni ramai masih waras sebenarnye walau agama dipermaikan.. bangsa dan kaum dimainkan setiap hari.. kadang dihinjak2..

      Orang Islam tersingung dengan banyak perkara tapi tiada tindakan bagi meredakan ketidakpuasan hati dan perkara buruk mempersendakan ini jadi ikutan pula..

      ntah la.. tolerate sangat susah tak tolerate kata kita zalim pulak..

      Padam
    2. ayam niggah, sebb tu la Al-Quran diturunkan di tanah Arab :)

      Padam
  13. Hapuskan sekolah jenis kebangsaan mengikut kaum itulah jalan penyelesaian jangka panjang. Buat la macam macam tapi kalau dari kecil kita belajar asing-asing tak bercampur gaul sampai bila masalah tak selesai. Macam mana nak pupuk perpaduan kalau dari kecil kita dah diasingkan mengikut bangsa dan bahasa. Parti mana yang berani hapuskan sekolah vanakular ni? BN? PKR? DAP?

    BalasPadam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nob ialah red bean army yg sebenarnye..cina ni memang cina DAP..kalau cina BN dia akan hormat agama kita..semenjak DAP berkuasa ni makin menjadi-jadi..ak org melayu islam ak sokong BN

      Padam
  15. aku pelik.. bila orang Islam tak ambil tindakan.. dikatanya lemah dan tidak berjuang.. tapi bila orang Islam ambil tindakan.. dikatanya tak kene cara lah itu lah ini lah.. bla bla bla..

    orang mcm cinapek kat atas tu.. mmg patut diperlakukan mcm tu.. what u give, u get back.. nasib baik hidup lagi tu.. aku suke je apa yg dia kena sebagai reminder kat kapirun di luar sana bahawa enough is enough. we can do more if you want us to..

    cukuplah islam dipersendakan dan dipermainkan.. kita dah cukup baik dan cukup bertoleransi supaya tidak digelar racist or whatever.

    tp bila kita berkelakuan baik,, kapirun2 ni ada ke berubah sikap & leave us alone? no.. mereka makin rancak mempermainkan agama..

    ini bukan masanya lah nak slow talk and ceramah bagai kat kapirun2 ni.. they wont listen.. for them they just want to make fun of it.. bukan nk tahu kebenaran ke ape..

    so aku setuju je ada golongan yang buat keputusan sndiri untuk memberi pengajaran pada kapirun2 yang mempermainkan agama suci ni..

    of course jangan sampai membunuh. cukup jentik sudah spt yg berlaku di atas..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaflah. dah terbukti ker budak lelaki kat atas tu menghina Islam? kalau ya pun terbukti adakah Islam ajar menghukum sebegitu rupa? kalau ya pun nak hukum macam tu(kekerasan dan humiliate) janganlah guna alasan agama. lebih baik guna atas nama melayu sebab nabi muhammad pun tak hukum badawi kafir yang kencing dalam masjid.

      betulah kata sorang ustaz, bila rakyat marhaen buat salah dihukum. bila pimpinan atasan buat salah kekal disanjung.

      jangan lupa Zul nordin pernah menghina agama Hindu. jangan lupa Ibrahim ali pernah ancam membakar kitab bible. adakah penganut agama lain wajar membalas dengan tindakan yang sama?

      dan yang paling fundamental. jangan lupa our beloved mentor segala mentor orang melayu Tun pernah memperkatakan tentang sunnah nabi saw secara sarkastik.

      oh ya. melayu mudah lupa.

      Padam
    2. Wahai ain diyana. Pemahaman anda tak cukup kuat untuk mempertahankan Islam lebih2 lagi dlm konteks sebegini. Allah dan rasulnya tak pernah bertindak sedemikian. KECUALI untuk mempertahankan diri apabila disakiti secara fizikal. Adakah dgn menghina agama islam ada sesuatu yg mengancam nyawa org Islam?

      Padam
    3. bro pada pendapat aku gangster kaki pukul ni bukannye pukul sebab dorang nk pertahankan islam.. kaki pukul ni kita x tahu sape identiti mereka pun, ape niat mereka yang sebenar.. pada pendapat aku ape yang ditulis pada mamat tu bukan niat sebenar mereka memukul. mgkin mereka memang kaki pau, kaki buli ataupun dibayar oleh sape2 yang mempunyai agenda tersendiri..klu nak jawapan yang ikhlas dan jujur tanye lah kaki pukul tu sendiri...

      Padam
    4. yeala..

      mungkin juga ada pihak nak spin exploitasi isu hina menghina ni..
      kita pon tak tau budak tu hina Islam camno..

      Alvin dan pasangan tu dah terang lagi nyata la..

      budak tu ntah camno.. ada bukti ka apa?
      sape pulak ganster ni nak pukul2 orang ni..

      pelik2 pulak isu sekarang ni.. adakah ini untuk diversion isu-isu yang lebih besar?



      Padam
    5. Wahai tanpa nama 1:09 ptg..
      mmg la ap ko tulis tu btul..
      tp smpai bila lagi mau biar kt drg?
      Lg sthun?? 2 thun?? or 10 thun??..
      Cakap mari..masing2 ad pndapat sndiri
      n ak stuju ngan pndapat ain diyana ni..

      semua org lam ni dok tulis ni bkn
      cara Rasulullah buat..dan sbagainya..
      Anjuran utk kesabaran dsb...
      bole la kata sbb xkne kt btg hidung
      Korang lg..blh lagi buat cm biasa
      sedangkn org dok sedap2 hina n
      perlecehkan agama islam..sape lg
      klu bkn kita nk mmbela agama kita
      ni..cara ni mmg kasar skit tp kena
      la ngn cara cina tu jgk..lansi sgt..

      kebiadaban non muslim makin
      terserlah skng ni..mkin dibiar mkn
      pnjang tocangnya...time take some
      action..toleransi pn agak2 la..

      Padam
    6. Lol@ anon 1:41. Ko nak ikut cara Rasulullah atau ekot rasa marah kau?

      Padam
    7. Kau' lol' kan aku??..sampainy hatimu bro..
      Ak bkn ape..sape x mrh bro..
      walaupun d bln yg mulia ni..bc tntg
      ni j pun dh bikin ak hot..aishh...

      mn leh cmtu bro..hina dinakan agama kita
      tu!!..mmg action geng alphard ni x legit
      n harsh..tp bila darah dh pns bro..
      telinga pn dh naik kemerah merahan..
      kire on la tu..haha..

      tp komen lam ni detail2 sgt pn bkn blh
      bt ap pn..action is beyond approach..
      action has taken..hmmm yg kata ikut la
      rasulullah bkn ikt marah..tu btul..
      Guna ayt tu sape pun blh mati akal..
      Jgn nk bandingkn sesempurna manusia merangkap penghulu seluruh umat ngan kita ni...ak pn x berani nk tgur org sbb sedar diriku msih ad byk salah denganNya.ak just
      ckp ak stuju ngan ain diyana j...ak x tgur spa2..piki dlu adakh diri kita tu sdh sempurna mahu tgur org n lolkan org..hehe

      Padam
    8. Sebab tu jg lah bro Rasulullah tu ikutan atau contoh terbaik.

      Padam
    9. Maaflah bro kalau kau tersinggung dgn lol tu . tapi bro berusahalah sdkt utk tanamkan rasa sabar tu. Sebaik2 contoh tu dtg dari Rasulullah.

      Padam
    10. Kalau nak ikut RasullAllah kita kena tengok macamana RasullAlah dan sahabat urus negara bagaimana tolenrasi.. baru la adil..

      Apa hukuman bagi mereka yang suka memporakperandakan keharmonian ni suka kata mengata.. yang takda insurans ni ada tak hukuman untuk mereka.. Kena bayar denda ke apa..

      Kan Malaysia ni negara Islam.. betul tak?

      Padam
    11. Malaysia ni lebih kepada liberal. Jauh sekali dari sebuah Negara Islam.

      Padam
  16. apa yg ko cakap tu betul..

    & aku respek pendapat drpd org yg sependapat dgn ko..pendapat yang lebih waras, relevan, baik dan segala kebaikanlah..

    tapi ko kene ingat.. x semua org hati dia sebaik yg ko harapkan.. contoh terdekat, aku. aku setuju cina tu dikenakan mcm tu.

    ko tolak tepi lah pemimpin2 ni.. sebab dorang ni buat salah mcm ne pun x boleh disentuh.. Zulkifli Nordin ke.. Tun ke.. sapa2 lah.. mereka ni kebal di dunia.. di akhirat wallahualam...

    lets talk about public people.. orang awam yg menghina agama org lain sesuka hati.. pastilah tindakan akan di ambil.. samada kerajaan ataupun org awam..

    "Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya,jika tidak mampu maka dengan lidahnya,jika tidak mampu maka dengan hatinya,dan demikian adalah selemah2 iman." (riwayat muslim)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huh???? Kau guna hadis luar dari konteks...baik2 tau jgn guna hadis sebarang.. Nanti blh bwa fitnah dn syrik. Ittakullah ya ukhti

      Padam
    2. Awak dah silap ni ain. Kalau nak mengubah dgn tangan tetapi dgn kekerasan tetap tdk dibenarkan dlm agama :)

      Padam
    3. Awak dah silap ni ain. Kalau ya pun nak ubah dgn tangan tapi kalau dengan kekasaran tetap dilarang dalam Islam :)

      Padam
    4. Dik, baik2x sikit dlm menggunakan hadis, nnt makan diri susah kat akhirat kelak...

      Padam
    5. haiyaa....masih lg mau tunjuk pandai...
      nk harapkan pujian ke....
      lebih baik diam beb..

      Padam
  17. Aku hairanlah, time2 puasa ni mudah sikit lah bagi kita utk faham ttg agama sbb syaitan kan tgh digari... Tapi dari komen yg dbaca masih ramai lagi confuse.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah taknak paham dan hidayah ni juga datang dengan izin Allah.

      Ada orang mengkaji Quran faham quran luar dalam tapi tak memeluk agama Islam sebab takda hidayah.

      Ingat orang arab yang berbahasa arab tu faham Quran ikut Quran? :)
      Ini lagikan orang melayu yang tak paham Al-Quran..

      Tulisan jawi parti pas pun disangka kalimah Al-Quran.. lol.

      Padam
    2. kalau ikut kata2 prof syed naquib, banyak om arab tak tau banyak akar perkataan2 arab nih. rasanya orang yang nak belajar sejarah atau hadith2 serta ilmu al-quran ni kena belajar mendalam tentang bahasa arab.

      Padam
  18. Off topic:
    noob kalo ko nk naikkan pageview baik ko tambah like button utk setiap komen mcm blog beautifulnara. Kami para silent reader dh gatal tgn nk mengelike ni.

    1like=double pageview=profit

    BalasPadam
  19. semua yg berlaku pada zaman nabi,kesusahan yang dilalui oleh nabi,kesabaran baginda,sikap baginda,tindakan baginda,toleransi baginda,semua adalah demi kita ambil utk dijadikan pengajaran pd hari ini. ada satu komen di atas:

    "masa nabi kena hina cerca pun ada sahabat yang sayangkan nabi siap sedia hunus pedang.. tapi disabarkan nabi.."

    nampak,situasi yg sama pernah berlaku pun pd zaman nabi,malah lagi teruk nabi kena.tapi apa nabi buat? baginda sabarkan mereka & tunjukkan contoh kpd kita apa yg perlu dibuat kalau mengalami situasi sebegini.tp apa yg umat Islam buat hari ini? pukul, bogel, rompak, lepas tu anggap ia sbg pembalasan yg sebenar kerana telah menghina islam. nabi dah tinggalkan contoh,tp benda lain pula yg kita buat. tak malukah kita?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Confirm ke tu orang islam yang berakhlak nabi?
      jangan sebab ganster kampung dusun nak palitkan semua orang Islam

      Padam
  20. kalau ada orang maki caci bini atau famili sendiri tuduh pelacur dan sebagainya boleh plak marah...

    tapi kalau hina Nabi or Islam,takpe kita mesti sabar....

    aik...bila keluarga kena maki boleh marah
    bila Islam kena hina,kena sabar plak...?

    nampak sangat kalau takde kepentingan diri maka tak ambik kisah tapi sibuk jadi wali bila ada yang bela Islam

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha yea betul.. :) kita hanya pentingkan diri sendiri :)

      Tu orang pelekeh Islam pelekeh nabi kita wat deq lagi sedih ada yang pelekeh pon orang yang mengaku Islam juga.. Bila orang pelekeh kita hina kita tau pulak mengamuk..

      Padam
    2. Tak lah. Kalau famili kena maki selagi tanpa kekerasan, sabar tu ttp diutamakan. Mmg lah sapa2 akan marah kalau dicerca. Marah, sedih, geram, sakit hati tu tak salah tapi jgn lah melampaui batas sehingga melakukan perkara yg dilarang dalam Islam. Kalau dicerca tu kan kah elok diberi nasihat, tarbiyah dulu. Lagi pun Allah murka pada org2 yg melampau. Satu lagi jgn assume org yg bersabar tu tak sayang Islam, tapi bg aku org yg bersabar tu jauh lebih sayangkan Islam dr org yg terbawa-baea dgn emosi. Ada tak tengok alim ulama, hafiz Alquran dn pendakwah bertindak dgn kekerasan? Kalau ya tentu Ustz azhar Idrus sudah bersiap sedia dgn parang nak sembelih org yg hina agama (contoh jelah) .

      Padam
    3. Yang belasah tu pon kita tak tau taraf keimanan dia macamana..
      apa punca dan pokok pangkalnya.. Geng surau ke atau geng yang hanya ngaku islam tapi tak pernah solat pon..

      Budak cina jaga kafe tu post apa? Kalau Alvivi tu ada juga screenshot.. budak cina jaga kafe tu apa kesalahan dia.. apa bukti dia..

      Kita pon tak tau.. mungkin dia telah menyakitkan hati gangster ni secara direct kot.. dan kena kat batang hidung ganster2 ni..

      Kita pon tak tau.. alih2 berita jadi sensasi aje..


      Padam
    4. betul tu, benda ni ntah betul ntah tidak bukti pun xde.
      lgpun kalau dia setakat tulis @ ckp pakai mulut je,masih lg boleh ditarbiah.lain la kalau dia pukul org islam yg tgh solat kat masjid,atau bunuh org islam yg tgh baca Quran,masa tu baru boleh guna undang2 qisas...darah dibayar darah,nyawa dibayar nyawa... tp masih lg hakim yg jatuhkan hukuman,bukan kita pandai2 sendiri menghukum...

      Padam
  21. Tak lah. Kalau famili kena maki selagi tanpa kekerasan, sabar tu ttp diutamakan. Mmg lah sapa2 akan marah kalau dicerca. Marah, sedih, geram, sakit hati tu tak salah tapi jgn lah melampaui batas sehingga melakukan perkara yg dilarang dalam Islam. Kalau dicerca tu kan kah elok diberi nasihat, tarbiyah dulu. Lagi pun Allah murka pada org2 yg melampau. Satu lagi jgn assume org yg bersabar tu tak sayang Islam, tapi bg aku org yg bersabar tu jauh lebih sayangkan Islam dr org yg terbawa-baea dgn emosi. Ada tak tengok alim ulama, hafiz Alquran dn pendakwah bertindak dgn kekerasan? Kalau ya tentu Ustz azhar Idrus sudah bersiap sedia dgn parang nak sembelih org yg hina agama (contoh jelah) .

    BalasPadam
  22. yg sepatutnya gangster2 tu heret budak cina tu pergi balai polis, bawak sekali bukti2 dan buat report...itulah tindakan yg sebetulnya.yg ni ntah2 diorg cuma nak merompak cina tu,lps tu nak dpt penghargaan sbg wira islam... kalau rasa nk sgt tangkap & hukum pesalah2 ni apply je la jd polis

    BalasPadam
  23. Aiyaaa..sudah kena ooo...manyakk keciannn woo..
    aiyaaa..aiyaaa..waaaa..gua lps ni oo..
    Tada mau hinaa islam lagi woo..aiyaaa..
    waa sudaa kenaa oooo...aiyaaa..
    hadui nye punn..amboi sakitnye aduinye pun
    nye aduinyerr..

    BalasPadam
  24. kapir laknat babi 2ekor tu bila pulak nak kena
    belasah?

    BalasPadam
  25. saya rasa alangkah indah jika kita dapat lihat isu hooligan agama seperti alvin dan vivian ini luar dari konteks perkauman dan politik kepartian even kebarangkalian perkara begini berlaku akibat dari garis politik sempit yang ada sekarang.

    extremist agama ada dimana saja. gert wilder di belanda, pelampau hindu di india, extremist islam di afghanistan, extremist budha di myanmar, dimana saja ada pelampau agama. namun mereka tidak mewakili majoriti penganut agama masing-masing sebagai masyarakat yang bertamadun lagi beragama.

    alvin dan vivian boleh di anggap attention whore sebagaimana namewee dulu. mungkin pengaruh politik yang dimilik sebelum ini menjadikan mereka makin melampau. namun apa yang kesal, ada politikus cuba meraih mileage dari isu ini. nak jadi juara dan hero. ya, maksud saya bung mokhtar.

    kat sini saya bawa link bagaimana pandangan rakan2 non muslim terhadap isu ni. kawan2 boleh cek di FB 1million chinese don't want MCA to represent the chinese. ramai dikalangan rakn chinese yang mahu hukuman keras dikenakan kepada dorang. sebaliknya ada juga dikalangan orang islam mahukan tindakan yang lebih moderate.

    lihat sini: https://www.facebook.com/Jennythesexy?ref=stream&hc_location=stream

    lebih mengejutkan pendirian tegas dari KM LGE yang mahukan alvin dan vivian dikenakan dibawah sediction act yang mana sangat ironi akta ini ditentang oleh PR selama ini.(sure tak ada dalam rtm dan tv3.)

    lihat malaysia chronicle: http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=129051%3Asumptious-erotica-pork-tainted-ramadan-greetings-thats-un-malaysian-guan-eng-slams-bloggers&Itemid=2#axzz2ZJFQW6Uk

    lihat sini untuk youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cosc3gddr5U&feature=youtu.be

    ini pula pandangan dari MP Pas Mahfuz dan Dr Mariah yang mahukan satu akta untuk membicarakan pelampau-pelampau agama termasuk dari kalangan muslim yang menghina agama lain. aku rasa ini lebih relevan dari menggunakan akta hasutan seperti yang dicadang oleh LGE.

    lihat link: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/act-fast-against-muslim-offenders-too-says-pas

    kesimpulan aku, jangan mudah menghukum dengan satu sumber bahan bacaan. bukalah minda kita untuk menerima pelbagai maklumat dan membuat analisis yang wajar. contoh macam kes budak kata tu. sumber yang kata dia hina islam datang dari terengganu today dan the unspinner. dua-dua blog pro UMNO yang terkenal dengan ultra racist. lebih baik rujuk sumber sumber lain sebelum menghukum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya tidak setuju....sebab bagi saya alangkah indah jika kita dapat lihat isu hooligan agama seperti alvin dan vivian ini luar dari konteks perkauman dan politik kepartian even kebarangkalian perkara begini berlaku akibat dari garis politik sempit yang ada sekarang.

      extremist agama ada dimana saja. gert wilder di belanda, pelampau hindu di india, extremist islam di afghanistan, extremist budha di myanmar, dimana saja ada pelampau agama. namun mereka tidak mewakili majoriti penganut agama masing-masing sebagai masyarakat yang bertamadun lagi beragama.

      alvin dan vivian boleh di anggap attention whore sebagaimana namewee dulu. mungkin pengaruh politik yang dimilik sebelum ini menjadikan mereka makin melampau. namun apa yang kesal, ada politikus cuba meraih mileage dari isu ini. nak jadi juara dan hero. ya, maksud saya bung mokhtar.

      kat sini saya bawa link bagaimana pandangan rakan2 non muslim terhadap isu ni. kawan2 boleh cek di FB 1million chinese don't want MCA to represent the chinese. ramai dikalangan rakn chinese yang mahu hukuman keras dikenakan kepada dorang. sebaliknya ada juga dikalangan orang islam mahukan tindakan yang lebih moderate.

      lihat sini: https://www.facebook.com/Jennythesexy?ref=stream&hc_location=stream

      lebih mengejutkan pendirian tegas dari KM LGE yang mahukan alvin dan vivian dikenakan dibawah sediction act yang mana sangat ironi akta ini ditentang oleh PR selama ini.(sure tak ada dalam rtm dan tv3.)

      lihat malaysia chronicle: http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=129051%3Asumptious-erotica-pork-tainted-ramadan-greetings-thats-un-malaysian-guan-eng-slams-bloggers&Itemid=2#axzz2ZJFQW6Uk

      lihat sini untuk youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cosc3gddr5U&feature=youtu.be

      ini pula pandangan dari MP Pas Mahfuz dan Dr Mariah yang mahukan satu akta untuk membicarakan pelampau-pelampau agama termasuk dari kalangan muslim yang menghina agama lain. aku rasa ini lebih relevan dari menggunakan akta hasutan seperti yang dicadang oleh LGE.

      lihat link: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/act-fast-against-muslim-offenders-too-says-pas

      kesimpulan aku, jangan mudah menghukum dengan satu sumber bahan bacaan. bukalah minda kita untuk menerima pelbagai maklumat dan membuat analisis yang wajar. contoh macam kes budak kata tu. sumber yang kata dia hina islam datang dari terengganu today dan the unspinner. dua-dua blog pro UMNO yang terkenal dengan ultra racist. lebih baik rujuk sumber sumber lain sebelum menghukum.

      Padam
  26. now aku rasa tindakan 8 lelaki yang culik budak kat atas tu yang 'menghina' Islam. culik, ugut, pukul, dan minta wang tebusan. semuanya atas nama Islam. patutla veteran perang vietnam pun mengaku, dorang di brainwash oleh jeneral tentera untuk ke vietnam atas nama agama kristian. [lihat world without islam.] now i got it.

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kes-saya-tiada-kaitan-dengan-blogger-lucah-kata-mangsa-culik

    BalasPadam
    Balasan
    1. macha apa kata ko arahkan lobot2 autobots transform ko tu blasah babi 2 ekor tu kui3...

      Padam
    2. dah confirm ke yg culik mamat cina tu org Islam? kalau lain tujuannya menculik dan perkataan tersebut ditulis supaya org Islam yg panas baran turut pukul mamat tu ats alasan isu semasa (kes Alvin dan pasangannya)macamana???

      Padam
  27. kadang2 aku rasa macam bodoh pula baca sesetengah komen org melayu yg bila disuruhnya mencontohi nabi dlm kes ni,mereka kata kita bukan nabi,nabi tu maksum lain lah,kita ni siapa la kalau nak dibandingkan dgn nabi...so sbb xmampu nak contohi nabi maka halal belasah & bunuh org bkn islam yg hina islam?? bodoh punya tahap pemikiran melayu mcm ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oo..hang pndai la..huhu..
      xpa la..klu hang pndai sgt ckp org bodo,
      cuba komen bgtau pndapat hang plak
      ak nk tgk..genius setara mana hang ni..
      khiaqqq..ptuih.

      Padam
    2. teringat ayat guru sy,kita duk cakap nabi takpala maksum..kita..susah nak ikut nabi sbb baginda maksum...tapi,dah kalau kita tak ikut nabi?kita nak ikut sapa?aaron aziz?nora danish?
      Nabi kita kan contoh ikutan?

      Padam
    3. Kalau nak ikut kita ikut semua nabi pun ada kesabaran ada kemarahan..
      kalau takat sabar je ikut nabi baik tak payah la.. weh..

      Padam
    4. Memang betul la ikut nabi semua kita orang Islam patut ikut nabi contohi nabi..

      Dan orang melayu ni walau Islam dihina dikeji takda nak belasah orang lagi..

      Takat beberapa orang pukul belasah takan nak kata berjuta umat Islam ni macam tu tak ke zalim namanya tu?


      Padam
    5. memang la tak dapat nak jadi taraf nabi tapi takda la nak suruh zalim dan menzalimi orang.. ada beza tu cuba baca betul2..

      Padam
  28. Nabi SAW pesan, ikut quran dan sunnah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya..betul tu...

      Padam
    2. diorang sunnah dgn al quran pun ntah kemana.. mcm mna nak ikut..

      Padam
    3. Saya baru sebulan mendirikan rumah tangga. Saya menyedari mempunyai masalah sukar untuk mengeluarkan air mani selain air mazi langsung tidak keluar. Sebulan saya berkahwin tetapi saya belum lagi boleh mengeluarkan air mazi dan mani.

      Masalah ini menyebabkan saya tidak berminat melakukan hubungan seks. Saya sudah membeli pelincir di farmasi tapi tetap sakit.

      Bolehkah lynn si pipi merah batu saya?

      Padam
  29. Sapa2 yg jumpa budak ni, ludah kat muka dia sorang sekali.. kalau ada 100orang ludah muka dia? undang2 polis tak salah kalau ludah kat muka orang.. diorang tak bleh ak dakwa.. kah kah kah!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yah..btul tu beb..
      tekan dalam2..hakkkkkk...ptuih.
      kelepekk ke muke si sepet siyal ni..

      Padam
    2. boleh kena dakwa sebab menyebabkan tekanan perasaan beb..

      Padam
  30. Marah takda masalah cuma TINDAKAN tu kena la betul. :)

    Nabi pun marah orang persendakankan agama islam etc. tapi Nabi gunakan pendekatan berhemah dalam menangani masalah-masalah ni.

    So tu kita kena ikut cara nabi. bagaimana nabi mengatasi masalah-masalah ni.

    Bukan setakat bersabar semata-mata.. ada apa-apa asik suruh bersabar tapi takda tidnakan atau cara mengatasi pon tak guno.. ingat semua orang boleh bersabar aje.. :)

    BalasPadam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  32. salam.. aq rase aq x patut komen skrng sbb isu ni ditulis pd 17 julai dan org habis bagi komen sampai 19 julai tp aq x kisah la.. aq harap cukup skdar ade org yg trbace ape aq tulis nie...

    1st aq x tau pihak mane yg btul pihak mane yg salah.. tp aq rase cara pencegahan yg trbaik adalah keadah berTOLERANSI.. krajaan ptt menggubal akta undang2 tentang isu menghina agama.. bawak org islam,hindu,budha dll agama yg ade kat ngr nie ddk sutu meja.. pastu decide hukuman ape yg setimpal berkaitan dgn org yg menghina agama, melaga-lagakan agama dan yg seankatan dgnnya.. supaya x timbul rasa xpuas ati dalam kalangan agama laen bile hukuman dijatuhkn kepada pesalah2 nie.. tol x cakap aq nie?.. kalau aq salah xkira dalam idea aq ke,penulisan aq ke tlg tnjukn supaya aq boleh memperbaiki diri.. trime kaseh.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...