Iklan Leaderboard

Isnin, 15 Julai 2013

56 Bersyukur tak lahir sebagai seorang Melayu?

Dalam dunia ni ada benda yang kita tidak boleh buat pilihan, nak tak nak, suka tak suka, kita hanya perlu terima sahaja, iaitu siapa mak bapak kita, rupa paras, jantina kita dan bangsa kita. Dalam konteks perlembagaan Malaysia, orang Melayu itu adalah orang Islam. Walau macam mana ko nak murtad ke nak jadi Atheis ke apa, selagi ko duduk kat Malaysia, anda tetap Islam dan masih termaktub di bawah undang2 Islam.


Persoalannya, adakah anda rasa bersyukur dilahirkan sebagai seorang Melayu, atau Cina, atau India, atau Indon, atau Bangla, atau Negro, atau Caucassian, atau Korean, atau Japanese, atau Yahudi, atau apa jua bangsa anda?


Mungkin ramai yang bersyukur dilahirkan sebagai Melayu kerana dilahirkan sebagai Islam serta menikmati hak2 istimewa sebagai orang Melayu dan Bumiputera di Malaysia. Namun mungkin ada yang rasa kenapalah aku dilahirkan sebagai orang Melayu, nak buat itu tak boleh, nak buat ini tak boleh, nak minum arak tak boleh, nak mandi buih kena tangkap, tak nak pakai tudung dipandang seorang, nak pakai seksi kena kutuk, nak buat gwiyomi orang hina, nak luahkan rasa cinta pada boyfriend kena maki, suka K-Pop pun kena ceramah berbakul2, senang cerita nak buat apa2 pun susah. Susah betul jadi melayu, tak bebas nak buat apa2.


Orang Cina juga mungkin ramai yang bersyukur dilahirkan sebagai orang Cina kerana tak perlu terikat dengan undang2 yang menyekat kebebasan mereka pakai apa saja mereka suka, buat apa saja mereka suka, makan apa saja mereka suka serta peluang nak jadi kaya lebih cerah kerana mempunyai komuniti perniagaan berasaskan kaum yang kukuh yang telah pun memonopoli ekonomi negara. Namun mungkin juga ada yang rasa kenapalah aku dilahirkan sebagai seorang Cina di Malaysia ni kerana tak dapat macam2 kelebihan dan keistimewaan yang hanya orang Melayu dan Bumiputera dapat. Kalau lahir sebagai orang Cina di Singapura, Australia, US ke oklah jugak, nak buat blog dan video lucah pun takde orang kisah.


Begitu juga dengan kaum2 lain, ada yang bersyukur, ada juga yang menyesali. Namun suka tak suka, mahu tak mahu, kita telah pun dilahirkan dalam suatu kaum dan itu suatu yang kita tidak boleh pilih. Sama juga kalau kita lahir sebagai anak kepada seorang pengemis, atau lahir sebagai anak kepada seorang raja. Sebab itu bagi aku, tak perlulah kita berbangga sangat bila kita dilahirkan sebagai bangsa apa, negara apa atau anak siapa sehingga rasa begitu takbur, riak, memandang rendah terhadap suatu bangsa, negara atau orang lain, sebab kita ni bangsa sapa, anak sapa, semua itu telah ditakdirkan, ia bukan pilihan kita atau bukan berlaku atas usaha kita pun.


So sekali lagi, adakah anda bersyukur dilahirkan sebagai seorang _______ (Sila isi bangsa anda)? Kalau tak suka, anda berharap anda dilahirkan sebagai bangsa apa di negara mana?




tags: bersyukur lahir sebagai bangsa kaum melayu cina india kadazan dusun murut iban melanau dayak bumiputera indon indonesia bangla bangladesh caucassian korean japanese jew yahudi negro african hak istimewa monopoli ekonomi anak raja sultan bangsawan kekayaan takdir bukan tiada pilihan nasib terima sahaja negara

56 ulasan:

  1. saya bersyukur dilahirkan sebagai seorang melayu....hehehh...

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukur dilahirkan islam..

      Padam
    2. @tanpa nama:
      ko x bace ker suh letak bangsa...bukan agama....adoilah!!!!

      Padam
  2. kalau aku byk kacuk.aku nk letak bangsa apa. haha. semua ada nih. melayu ada, cina ada skit2, arab ada, sheikh ada. poning poning. hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. nama pun macam latin.. memang sah bukan melayu..

      Padam
    2. Sheikh tu arab+melayu ke atau india+melayu hoho.. ramai kawan india muslim aku ada pakai sheikh, syed & sharifah ni..

      Padam
    3. aku syak ko bangsa penan kot

      Padam
  3. suka kawen campur..
    mcm india dan cina akan jadi cindia.. hehe
    lagi banyak kacuk.. lagi bnyk campuran genetik..
    lagi istimewa ...^^...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu tapi keturunan tetap ikut keturunan bapak.. tapi ada perempuan cina kawin india, nak letak keturunan anak sebagai bangsa malaysia. kah kah kah! taknak anak bangsa india.. kah kah kah!

      Padam
    2. tetap India juga sebab aku jumpa ramai India kawin ngan perempuan cina.. ingatkan india skeali cakap cina hohoho.. Biasa orang pangil CIndi je..

      Padam
    3. sepatutnya begitulah. ini ada sorang tu bapaknya india dari kerala dan ibunya melayu. sepatutnya jadi mamak atau india muslim. tapi menyamar jadi melayu. hoho

      Padam
    4. cina +iban sm ngan ciban...hehehe

      Padam
  4. suka melayu yang kulit n body macam latina... Tido esok kje

    BalasPadam
    Balasan
    1. baik ko cari orang latin je terus..

      Padam
    2. rosalinda ayammorr... ayammorr !

      Padam
  5. Kalau ko bangga dilahirkan dlm satu2 bangsa ko akan digelar racist juga. Paham tak? Dn bukan setakan benci bangsa lain tapi bangga dgn bangsa sendiri adalah satu bentuk racism.

    BalasPadam
    Balasan
    1. habis tu banggajadi bangsa apa yang tak racist? Bangsa Cina je tak racist? Celaka betui kenyataan di atas ni post aku ni..

      Padam
    2. bersatu lah kita atas nama agama islam...
      sbg muslim... muslim yg lain adalah saudara kamu walau apa bangsa mereka..

      Padam
    3. kita dari seorang manusia nama Adam :)
      tuhan tak jadikan manusia berbangsa-bangsa untuk berbalah tetapi kenal mengenal antara satu sama lain.. supaya kita ni tak jadi sombong dan berpuak-puak..

      Padam
  6. Aku bersyukur dilahirkan sebagai orang islam..selamat berpuasa semua

    BalasPadam
  7. bsyukur dilahirkan sebagai seorang islam :)

    http://nedzblinkblink.blogspot.com/

    BalasPadam
  8. aku bersyukur atas segala yg ditetapkan Allah s.w.t ke atas kejadian diri aku ini... selamat bersahur ^^

    BalasPadam
  9. walaupun bangsa lain kata melayu malas, bangsa lain kaya raya atas dunia, bangsa arab(yang islam) pulak kaya dunia akhirat~ aku rasa syok jadi melayu walaupun aku takde taste kat orang melayu~ :)

    kenapa ? setiap bangsa ada kelebihan & kekurangan masing2~ masing2 ada kebijaksanaan dan kepantatan masing2~

    mana syok, layan ah~ tapi diri sendiri tetap bersyukur berdarah melayu~ :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab tu nama ko pakainama jepun!

      Padam
    2. huh.. kepantatan?

      Padam
    3. keburitan?

      Padam
    4. Mamat ni syukur tak tentu hala. Lalang.

      Padam
    5. cis, 'kepantatan' menjahanamkan pertuturan anda secara menyeluruh!

      Padam
    6. kepeliran...

      Padam
  10. aku suka pompuan bangsa cina, thai, melayu dan russia...

    BalasPadam
  11. aku bangga dilahirkan melayu kerana disebabkan aku melayu aku juga Islam.

    walaupun rata2 org melayu ni bersikap malas & etc seperti yang dikatakan oleh bangsa lain, i dont care. sebab pada aku kemalasan seseorang tu terletak pada diri sendiri. bukan pada sesuatu bangsa.

    aku jijik dgn org melayu yang kutuk org melayu sendiri.. konon katanya macam mana melayu nak maju kalau bla bla bla bla... abih tu yg dok mengata tu bukan ke salah satu penyumbang kpd kejatuhan org melayu?

    aku sekolah cina dulu.. sapa kata org cina ni semuanya rajin? sapa kata mereka ni x tikam kawan baik dorang sendiri..??

    cuma kita nampak keburukan lebih pada org melayu sebab media kita dimonopoli oleh org melayu. so berita kurang enak ttg org melayu lebih byk tersiar berbanding bukan melayu.

    proud to be malay. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  12. x bangga menjadi melayu, tp bersyukur jd org islam alhamdulillah,

    BalasPadam
  13. Aku harap aku d lahirkan dlm bangsa saiyan d planet nameck.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti boleh mintak wish kat Mutiara Naga...ckp la apa wish nak.Haha

      Padam
    2. Ko jangan terkejut pulak bila lahir je kulit ko warna hijau. Ada pulak kan saiyan kat Nameck. Bukan saiyan asal Planet Vegeta ka?

      Padam
    3. hahhahaha..lawak komen ridzuan K

      Padam
  14. I'm gald to be born as Muslim...kalau aku dilahirkan keturunan org asli Afrika kat Madagaskar, bila la nak terbuka hati nak memeluk Islam yg mulia ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. di afrika pun ada islam. yg penting mencari hidayah islam. bukan menunggu sahaja. ramai yg lahir muslim tp x jumpa pun tuhan.

      Padam
    2. shutup you maddafakka nigga. nama pun dh afrika...tapi tersesat dkt tanah melayuboleh.3gp.

      Padam
    3. Afrika yg maksudkan just contoh je...maksud sy kalau dilahirkan serta dididik dgn agama lain..mmg payah nak mengubah kepercayaan agama yg ada sebelum ini ke agama lain. Kita kene fhm yg semua org pun mempunyai pandangan yg agama mereka merupakan agama yg sebenar yg membawa mereka syurga kelak. Just sy bersyukur dilahirkn sbg agama Islam..yakin dgn lidah n hati.

      Padam
    4. buka posa ni kalu dpt ayam nigga golek sedap gak ni. jom p PARAM sambil menengok awex melayubleh sexy hewhew..

      Padam
  15. aku pun kacukan jugak(cehhh...nak habaq gak)..tapi,apapun,yg penting,bg aku,agama aku yg melarang aku buat yg pelik2 mcm disebut kt atas tu..walau apapun bangsa hg,kalau hg agama islam,hg tetap kena ikut apa yg disyariatkan...dan agama Islam ni indah..senang,jauhi larangan,amalkan suruhan dan perintahNya.Sedar diri itu lebih baik.Akhirnya kita kembali kepadaNya juga...

    BalasPadam
  16. apa saja bangsa lebih kurang je kalau dah nama manusia.. :) semua sifat manusia tu tentu ada cuma banyak ke sikit..

    kalau tak caya ko bergaul dan selidik la bangsa-bangsa lain kenal mereka.. kalau asik terperap dalam bangsa sendiri aje macamana nak kenal bangsa lain.. dan sebab tu mungkin timbul prasangka atau persepsi tentang bangsa lain.. itu ini la etc.. padahal sama je.. diroang pun manusia juga ada rajin ada malas ada baik ada jahat.. ada islam ada juga bukan islam..

    BalasPadam
  17. Aku mengelak bila bercakap pasal bangsa aku, bukan aku benci atau tak suka dengan bangsa aku tapi aku lebih prefer dirujuk sebagai Malaysian. Dan aku juga tak prefer guna pekataan 'bangga' bila bercakap pasal bangsa, aku prefer 'bersyukur'.

    BalasPadam
  18. Anwar Ibrahim bangsa apa ek?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku rasa bukan mamak. sebab ayah dia orang cheruk tok kun. bukan kerala.

      Padam
    2. sibuk lah kau ni...tetibe DSAI...
      nk ajk cte psl politik la tu....pigiii dahh...
      spoiLLL!

      Padam
  19. kalau diberi pilihan aq brharap dpt lahir sbg org korea...dpt la jgk aq selalu jumpe dgn artis2 kesygan aku...artis2 melayu ni semuanya bagai longgokn sampah kalau nk dbandingkn dgn artis korea..

    BalasPadam
  20. aku nak jadi mat saleh @ korea yg pandai cakap melayu. budak pompuan melayu mudah terinzal kalau golongan ni cakap melayu.

    BalasPadam
  21. kurangkan keluhan,
    perbanyakkan bersyukur.Moga ALLAH berikan kita semua kekuatan memelihara Syahadah ini, Ameen :)

    BalasPadam
  22. aku ada darah bugis + siam + sedikit arab tetapi dibesarkan dengan budaya melayu.

    bangga sebagai org melayu? ya.
    bangga dengan kepimpinan melayu di negara kita sekarang ini? agak kureng sikit.

    namun ku ada cita2 mahu kawen ampat. satu dari negara eropah timur, dua dari afrika, tiga dari benua amerika, keempat dari asia tenggara / nusantara.

    sekian...

    BalasPadam
  23. Saya bersyukur jadi Jew yang pandai berbahasa Melayu..

    BalasPadam
  24. Aku bersyukur dgn ap yg Allah berikan padaku selama ak hidup di dunia ini. Alhamdulillah.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...