Sabtu, 31 Ogos 2013

54 Mengenal sejarah kemerdekaan negara

Pada hari Merdeka ni, aku tahu pasti ramai rakyat Malaysia terutama orang Melayu dengan berpakaian baju melayu dan bersongkok bagi kaum lelaki manakala baju kurung bagi kaum wanita akan berpusu2 ke pawagam untuk menonton filem Tanda Putera yang bakal box-office dengan kutipan yang pasti lebih tinggi daripada filem KL Gangster 2 yang telah terbocor dan tersebar di Internet sebelum ditayangkan di pawagam.


Disebabkan hari Merdeka tahun ini jatuh pada hari Sabtu yang merupakan hari cuti minggu, maka cuti umum tidak akan digantikan ke hari Isnin, dan ini bermakna tiada extra cuti untuk kita semua, kecuali negeri2 yang kerja pada hari Ahad seperti Kelantan dan Kedah. Dan disebabkan tiada extra hari cuti juga aku yakin aktiviti2 merepek seperti rempit, zina di hotel2 murah juga berkurangan. Sambutan ambang merdeka tahun ini juga mungkin tidak akan ada insiden2 merepek seperti upacara membontoti gambar pemimpin sebab tiada himpunan Janji Demokrasi macam tahun lepas.

So bagi sesiapa yang takde apa2 aktiviti nak dibuat hari Merdeka ni selain pergi open house raya, mungkin boleh tengok dokumentari2 pasal kemerdekaan negara nih. Bagi yang tak minat sejarah terutama budak2 muda Generasi-Y ni sekali sekala kena amik tahu juga pasal sejarah negara kita ni.

Rising Sun Over Malaya

Malayan Emergency

A Leaders Legacy - Tun Abdul Razak
(Cerita yang lebih kurang sama macam filem Tanda Putera, cuma dalam bentuk dokumentari)

Berikut pula adalah dokumentari mengenai kemerdekaan dari sudut dan perspektif yang berbeza iaitu 10 Tahun Sebelum Merdeka.


Sewaktu menuntut kemerdekaan, perlembagaan yang digunapakai adalah Perlembagaan Federation atau gagasan Persekutuan Tanah Melayu yang disusun oleh Kerajaan Kolonial British, Raja-raja Melayu dan UMNO yang mana menjadi asas kepada Perlembagaan Persekutuan yang kita ada pada hari ini. Namun tahukah anda pada ketika itu juga, gabungan parti Putera-AMCJA telah mencadangkan Perlembagaan Rakyat sebagai alternatif kepada Perlembagaan Federation? Berikut adalah perbezaan antara Perlembagaan Rakyat dengan Perlembagaan Federation:


Andai kata penduduk Malaya pada ketika itu memilih Perlembagaan Rakyat untuk dijadikan asas sebuah negara merdeka yang baru, mungkinkah keadaan pada hari ini berbeza dengan apa yang ada sekarang? Mungkinkah lebih baik, atau mungkinkah lebih buruk? Bincangkan...

Selamat Hari Merdeka yang ke-56 kepada semua rakyat Malaysia!





tags: hari merdeka sambutan kebangsaan ke-56 perarakan tonton filem tanda putera songkok baju melayu kempen kurung download tengok filem kl gangster 2 online stream direct torrent avi mpg mkv hd cam divx dvi bocor sebar internet leak shamsul yusof kutipan pecah panggung pawagam gsc tgv mbo cathay box-office dokumentari history channel rising sun over malaya malayan emergency a leaders legacy tun abdul razak 10 tahun sebelum merdeka fahmi reza perlembagaan rakyat vs perlembagaan federation

54 ulasan:

  1. '10tahun sebelum merdeka' terbaik. dokumentari bagus untuk pencerahan. perjuangan merdeka bukan sekadar bermula dari 1946 seperti yang di doktrin umno malah lebih awal dari itu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye la tu....pencacai mcm ko ni tak abis2 nak mengangkat komunis sebagai pejuang kemerdekaan. dasar cinabeng.

      Padam
    2. negara dah merdeka 56 tahun tapi puak2 cina mkn babi ni masih nak agungkan komunis. bodoh punya mecha.

      Padam
    3. tak faham aku dgn sesetengah org yg benci sangat dgn komunis.

      kalau xde komunis, apa ko fikir malaysia boleh capai kemerdekaan mcm skrg? entah2 masih di bawah jajahan british.

      komunis la yg do all the dirty work. suka atau tidak, mereka juga memainkan peranan terhadap pembebasan tanah melayu dari telunjuk mat saleh.

      berhentila membenci. komunis di malaysia adalah masa lampau, bukan sekarang.

      apa faedah ko membenci masa lampau? boleh betulkan balik ke sejarah?

      Padam
    4. Kematian 17 anggota polis Bukit Kepong turut diikuti dengan kematian ahli keluarga mereka iaitu 3 orang isteri kepada konstabel dan seorang anak lelaki konstabel. Selama 5 jam pertempuran berlaku di Bukit Kepong. Pada detik akhir pertempuran, komunis telah membakar berek penginapan dan balai polis. Anggota polis yang terkorban dan yang cedera telah pula dicampak ke dalam api dan seorang anak lelaki Konstebal Abu Bakar dicampak hidu-hidup ke dalam api sebelum mereka mengundurkan diri ke dalam hutan.

      Padam
    5. Antara keganasan komunis ,pada1 September 1948, 12 orang Melayu yang sedang membersihkan rumput di EstetChanKang,Segamat, Johor, ditembak oleh empat orang komunis, menyebabkan seorang mati dan dua cedera. Pada 29September1948, seorang gembala lembu berbangsa India diculik dan kemudian dijumpai mati di tembak oleh komunis dikawasan Tapah,Perak. dalam perkembangan lain,padaJulai1949, diCameronHighlands,Pahang, komunis menyerang Orang Asli yang sedang bekerja di kebun getah dan mengakibatkan 11 Orang Asli terbunuh.

      Padam
    6. Pada8Jun1950, 23 orang cedera apabila komunis melemparkan bom tangan ke dalam sebuah kedai runcit di NibongTebal, SeberangPrai. Di Sungai Siput, Perak, kejadian serangan bom tangan pada 27 Februari 1951 di Panggung Wayang WahLok , mengakibatkan tiga orang mati dan 13 cedera. Sementara itu, pada November 1952, enam orang komunis menyerbu sebuah kampung Melayu di Negeri Sembilan. Mereka merompak sepucuk senapang patah dari seorang pekedai Melayu dan membunuh seorang ketua HomeGuard Melayu. Dalam kejadian lain, pada 25 Ogos 1954, dua 'kepala' estet berbangsa India diikat pada pokok dan perut dibelah oleh komunis di Estet Dovenby,SungaiSiput, Perak. Pada 9Mac 1955, 12 orang komunis melarikan tujuh Orang Asli dan kemudian empat daripadanya dibunuh. Kejadian itu berlaku ketika Orang Asli berkenaan sedang menangkap ikan di Sungai Landor dikawasan Chenderiang, Ipoh, Perak.

      Padam
    7. Penderitaan penduduk bertambah apabila tindakan komunis menyebabkan mereka kehilangan tempat teduhan. Antaranya, pada pagi 26 Julai 1948, setengah daripada kampung Pantai Remis, Sitiawan, Perak musnah dibakar oleh komunis tanpa sebab yang jelas dan mengakibatkan kira-kira 500 penghuni kehilangan tempat tinggal. Pada 4 Februari 1950, lebih kurang 70 orang komunis telah membakar Kampung Simpang Tiga, Perak, menyebabkan lebih kurang 1,000 orang penduduk kehilangan tempat tinggal. Kerosakan dianggarkan lebih daripada 1/4 juta ringgit dan mengorbankan dua nyawa penduduk.Dalam kejadian lain, pada 22 November 1950, seorang Cina terbunuh akibat tindakan komunis membakar 30 buah rumah setinggan berdekatan dengan Kampung Bukit Selambu, SungaiPetani, Kedah. Lebih kurang 200 penduduk kehilangan tempat tinggal. Sementara itu, pada 2 Mac 1951, komunis membakar sebuah kedai menjual getah disebuah kampung di Kulim, Kedah. Api merebak dan memusnahkan setengah daripada kampung berkenaan termasuklah sebuah sekolah dan 31 buah rumah kedai.

      Padam
    8. tak sangka masih ada orang melayu yg mempertahankan kekejaman komunis mcm si noob bongok ni dan pencacainya annakholat tu.

      Padam
    9. komunis lawan jepun sebab orang jepun layan cina dgn kejam dan zalim berbanding orang melayu dan india. masa peperangan sapa dapat tahan marah dan dendam. semua orang penuh dengan perasaan benci.

      Padam
    10. mana kenyataan noob yg ckp dia pertahankan kekejaman komunis tu?

      Padam
    11. inilah bahana bila tidak dapat melihat sejarah secara kolektif. sekian lama di doktrin umno saja yang memerdekakan malaya hingga tertutup ruang minda melihat kebenaran sejarah sebenar. apakah macai lupa siapa yang mula melaungkan merdeka 100%? tunku abdul rahman atau dr burhanudin al helmy? apa kamu lupa semasa
      Parti Kebangasan Melayu Muda, AWAS, API, Hisbul Musliamin, Parti Komunis Malaya melawan british, umno sedang buat apa? sibuk jadi macai british.

      Padam
    12. telah berlaku sebanyak 197 kejadian komunis menggelincirkan kereta api, 172 kali kereta api ditembak dan 19 buah stesen kereta api dirosakkan oleh komunis. Kejadian tersebut mengakibatkan 45 orang penumpang terbunuh dan 176 orang cedera. Sementara itu, 18 orang kakitangan perkhidmatan kereta api terbunuh dan 42 orang cedera dalam serangan tersebut.

      Padam
    13. Sementara itu, kes komunis membakar dan memusnahkan kenderaan jalan (bas,loridankereta) adalah 208 pada tahun 1951 dan 97 kes pada tahun 1952. Sejak Undang-undang Darurat diisYtiharkan sehingga tahun 1950, sejumlah 149 buah bas dimusnahkan oleh komunis dan penumpang dirompak. Kejadian-kejadian itu biasanya berakhir dengan penumpang dirompak wang dan barangan atau makanan, kemudian kenderaan itu dibakar oleh Komunis. Dalam kejadian itu, kadangkala penumpang dan pemandu juga tidak dapat terlepas daripada kecederaan dan kematian. Antaranya, berlaku pada 18Ogos 1948, 15 orang komunis menahan sebuah bas di Kampung Luas, Kroh, Perak. Mereka membunuh seorang penumpang dan menculik seorang penumpang wanita..

      Padam
    14. Komunis cuba mempergunakan parti-parti radikal seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Malayan Democratic Union, Malayan Indian Congress (MIC), Hizbul Muslimin dan Saberkas (Kedah). PKM juga memainkan peranan penting dalam perjuangan PUTERA-AMCJA (Pusat Tenaga Rakyat – All Malaya Council of Joint Action) untuk mengagalkan gagasan politik yang diperjuangkan oleh Raja-raja Melayu-UMNO-British. Dalam pada itu, PKM juga menyebarkan dakyah dan pengaruh ideologi mereka ke dalam persatuan-persatuan sekerja, belia dan penuntut-penuntut sekolah.  Mereka juga menjadi dalang dan penghasut kesatuan-kesatuan sekerja untuk melancarkan mogok hampir di seluruh negara. Sehingga 1947, lebih kurang 300 kes mogok berlaku dalam industri getah dan bijih timah.
      Bagaimanapun dengan lahirnya Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948, PKM menyedari perjuangannya melalui politik akan menemui kegagalan. Apabila pucuk pimpinan PKM diambil alih oleh Chin Peng, PKM mula menukar strategi dengan melancarkan gerakan-gerakan keganasan secara terbuka. PKM menubuhkan pasukan tentera gerila yang dinamakan Tentera Anti-British Penduduk Tanah Melayu (MPABA) untuk melancarkan pemberontakan bersenjata dengan tujuan mewujudkan kawasan-kawasan bebas (liberated areas). Beberapa buah unit yang ditubuhkan mula meresap ke khemah-khemah di hutan, menjalani latihan serta memperlengkapkan diri mereka dengan senjata-senjata. 

      Padam
    15. bnyk2 parti yg disebut hny umno memilih jd macai british. huhu

      Padam
    16. rupanya umno yg mendapatkan kemerdekaan negara malaysia. parti lain sume join komunis masuk hutan jadi pengganas.

      Padam
    17. komunis memang kejam. tapi sampai skrg masih ada parti melayu bersekongkol dgn DAPkomunis ni.

      Padam
    18. pelik ada jugak orang yg nak membela kekejaman komunis mcm si noob dan si mecha_praline ni.

      Padam
    19. cuba taip semula ayat mana yang aku sokong kekejaman komunis?

      macam aku tulis kat atas. kegagalan melihat sejarah secara kolektif(perjuangan memerdekakan tanah air melibatkan banyak pihak) menyebabkan minda korang takleh terima hakikat parti komunis malaya juga berjuang menentang british dan jepun. siapa yang bunuh sir henry gurney? ahli umno atau pkm?

      btw aku tak nafi kekejaman sebahagian ahli pkm selama 14hari sebelum tuan british kembali ke tanah melayu.

      disamping mengenang komunis yang mengganas selama 14hari, jangan pula dilupa british yang budak budakan orang melayu dari ahli politik hingga ke polis menjadi tali barut mat saleh berdekad lamanya.

      Padam
    20. org yg xtau pape psl komunis2 September 2013 pada 12:10 PG

      teruskan begaduh..aku suka tgok korang gaduh (sambil ambik popcorn)
      dh memang adat berdebat keyboard worrior.
      kalau dpt tunjukkn pihak lwn lebih salah dari kita, kita yg menang.

      tp ak rse dh byk negara kt dunia ni dh tolak komunism
      siket je negara yg masih mengamalkn komunism.
      negara yg mula2 mengasaskn komunism ni pn dh tukar demokrasi/capitalis
      pung pang sembang lebat ckp berapi2..
      tau komunis ni kejam. tp sokong jugak. (jumpa dokter check otak ko)
      boleh saudara mecha ceritakan siket ape yg bgus nye komunis ni?
      dari segi ape?? ketenteraan? ekonomi? sosial? teknologi mungkin? keh3.
      jasa yg sedikit tidak brbaloi dengn pengorbanan yg begitu byk.
      sibuk suruh org bukak minda mereka. konon nya mereka lh yg betul..
      hahahaha.. ak hnya mmpu tersenyum lihat org mcm ni.

      Padam
    21. org yg xtau pape psl komunis2 September 2013 pada 12:33 PG

      http://www.bubblews.com/assets/images/news/931137531_1357109912.jpg

      cuba ko perhatikan gambar ni
      mungkin melambangkan kaum2 di Malaysia ni.

      kiri = komunism
      kanan = perlembagaan Malaysia

      nilai sendiri. :)

      Padam
    22. Dah nama pun kata org yg xtau pape pasal komunis. Mcm mana ko tau komunis tu kejam? Macam mana ko tau byk negara tolak komunism sedangkan ko xtau pape psl komunis?

      Ayo... Teruskan makan popcorn macha, jgn komen mcm pakar ideologi komunis. Buat malu je

      Padam
    23. dah sejarah ditulis oleh orang yang membenci komunis hahaha
      nak buat macamana..

      Semua ada kelemahan tu datangnya Islam mendidik jiwa memberi keadilan
      dan melengkapkan tak kira la jahiliyah fedualisma komunis demokrasi kalau semua dijalankan mengikut syariat yang betul buang segala bentuk penindasan dalam sistem tu.. Insya'Allah diberkati dan mendapat kesejahteraan.

      Tapi kalau disalahgunakan untuk kepentingan sendiri kroni memang la..

      Demokrasi pun tapi kalau system demokrasi itu sendiri tak betul (yang buat pemilihan tak jujur) pon tak guna.. Komunis tapi kalau pemerintah mengunakan prinsip komunis menindas golongan kaya menidakan hak pon tak betul juga.. begitu juga feudalisma atau pemerintahan beraja kalau raja zalim merampas sesuka hati pon jadi tak betul juga..

      Sebenarnya tak kira sistem apa kita guna kalau caranya betul mengikut syariat dianjurkan dalam Islam agama tentu ok aje.. ada juga raja/Sultan pemerintahan Islam yang disayangi dihormati.. ada Khalifah hasil dari demokrasi yang dihormati dan beri keadilan dalam pemerintahan..

      jadi aku percaya tak kira dari mana bentuk pemerintahan apa.. raja ke demokrasi ke apa kalau mengikut syariat tentu selamat.. Sebab pemerintahnya takut pada tuhan bukan pemerintah yang menakutkan rakyat dan menjadi tuhan.. paksa rakyat taat dan setia dan menyuruh bersyukur sentiasa..

      Padam
  2. selamat memerdekakan diri anda

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukak google ada bendera malaysia. bangga jugak.

      Padam
    2. mlm tadi sambutan kt tmn aku ni meriah gak. lepas bunga api budak2 ramai2 nyanyi lagu negaraku dan jalur gemilang. salah satu cara meningkatkan semangat cintakan negara kepada generasi muda.

      Padam
    3. bukak google ada koleksi video klip awek melayu bertudung 3gp. bangga jugak.

      Padam
  3. Nama je merdeka. tapi pikiran masih lagi dijajah. perangai xyah ckp pemimpin ke rakyat sekor2 haram jadah macam penjajah...undang2 masih lg undang penjajah... Faq off..

    -midnite-

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang lain sume bangga sambut merdeka ko sorang je sakit bontot pehal? mentaliti pembangkang.

      Padam
    2. undang undang buku jingga je bukan undang-undang penjajah sebab bole seks bebas merata tempat

      hidup LGBT dan peliwat negara

      Padam
  4. Bhai Noob...

    Terengganu pon kerja hari Ahad la.... aper la lu.... takkan itu pon tak amik pot kot....... hahahaha.....

    BalasPadam
  5. NEGARA MERDEKA TAPI MENTALITI RAKYAT MASIH DIJAJAJH...KITA BELOM MERDEKA...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. otak ko sorang je yg masih dijajah. kitorang sume dah merdeka. merdeka! merdeka! merdeka!

      Padam
    2. Merdeka otak bontot abah kau..

      Padam
  6. dah sebab ramai cina join kominis time tu.
    orang melayu still masih dendam lagi sebab selama 14 hari apa yang diorang buat kat orang melayu

    tetiba ada haramjadah nak terima diorang.tu pasal ditolak...

    macam admin la.ada jiran kata kutuk maki kat admin.tetiba dia nak jadi adik ipar or sedara biras.ingat senang ke nak terima orang cmtu?

    tu pasal perlembagaan rakyat ditolak

    BalasPadam
  7. hahahaha video menipu anjing pr buat pasal perlembagaan

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum BO

    Selamat menyambut Hari Kemerdekaan ke 56

    boleh buat panduan...tk

    BalasPadam
  9. Apa maksud kemerdekaan , pada masa yang sama, umat Islam masih di belenggu dengan saki baki penjajhan, Ambang merdeka di saji dengan hiburan melampau , campur aduk laki dan perempuan

    Kita lebih sensitif orang bakar bendera Malaysia, tetapi tak ada sapa bersuara apabila hukum2 ALlah di hina

    Kemerdekaan Malaysia diperjuangakn oleh para ulama-ulama, bukan sahja negarawan sahaja

    p/s: pada 2003, pada ambang kemerdekaan, trut jumpa botol2 arak dan komdom. Hebat kemerdekaan tanah melayu ini

    Salam Kemerdekaan ke 56

    -Merdeka kah kita , kita masih di jajah oleh tinggalan penjajah
    -pada ambang merdeka , jumpa botol2 arak dan komdom?

    http://pemudattbc.blogspot.com/2013/08/ustaz-syakirin-husain-hancur-sekular.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. podah! skrg ni org lebih sensitif pasal agama la. ko tak perasan ke semua org bising bila:

      - alvivi buat ucapan ramadhan yg ada bak kut teh
      - video selamat hari raya anjing
      - penganut buddha sembahyang di surau sampai dirobohkan
      - peserta ratu cantik muslim disingkirkan

      setiap kes tu org ckp menghina Islam esp jabatan agama di malaysia la. ko nak org bersuara macam mana lagi?

      nak buat rusuhan macam kt timur tengah ke baru ko kata bersuara?

      Padam
    2. mentaliti pencacai. sambut hari merdeka pun salah.

      Padam
    3. Aku rasa kholat ngan anon xbaca kot ayat xda sapa bsuara apabila hukum Allah di hina. xkn ko dh lupa bila mca hina hukum Allah xda sapa yg berani tegur termasuk al jibb xda teloq yg mengaku pjuang agama..

      Yg diambil tindakan hanya apabila seseorg xda kepentingan politik. bila ko ada share dgn umno ko buat apa pun ko kebal dari undang. xda sapa yg berani nk bsuara. ni lah banglasia. kah kah kah

      midnite

      Padam
    4. Midnite, ko refer pada kes mca ke?

      Sapa kata xde yg tegur? Dlm fesbuk dan blog bising mcm nak rak, bukan kira bersuara ke? And since ko pun mention, x bersuara lagi?

      Kita x boleh halang org menghina. Ckplah mcm mana pun, in the end Islam masih diamalkan dan status masih kekal mcm biasa di malaysia.

      Dan since xde org umno dok tegur mca, y not pembela2 agama ni buat demonstrasi membantah penghinaan mca tu? U should know better than to rely on umno. Pembela2 agama tu pun senyap je. Takat bising kt blog, fesbuk apa cer. Buatla rusuhan bunuh org mca tu if thats what u want.

      Padam
  10. Ni namanya merdeka ala yahudd style. hahahagagaha..

    BalasPadam
  11. nub sayang, mohon bincangkan...

    http://mynewshub.my/index.php?option=com_content&view=article&id=169:rakyat-malaysia-ditahan-hina-bendera-indonesia&catid=84:luar-negara&Itemid=743

    BalasPadam
  12. benda yg plg aku sokong dlm perlembagaan rakyat tu,semua kaum jadik org melayu...mesti x timbul isu perkauman yg sgt teruk mcm skrg, melayu conquer kuasa, cina conquer ekonomi. kalau semua dh melayu,br melayu conquer kuasa & ekonomi. malangnya tok nenek moyang kita lebih percaya pd dasar pecah & perintah yg dibuatboleh british & hasilnya spt yg korg boleh lihat pd hari ini di mana prejudis & prasangka antara kaum begitu tebal sekali...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sayangnya perlembagaan tu palsu dan direka2....

      Padam
  13. ramai yg terlalu emosi dlm memberi komen,tp berapa kerat je yg berani nk bincangkn mengenai perlembagaan federation vs perlembagaan rakyat mcm yg noob tunjuk kt video tu. apa yg aku perasan,majoriti rakyat malaysia amat menghormati & memuliakan bangsa british,sbb tu xrasa teruk sgt bila dijajah oleh british berbanding dijajah oleh jepun atau komunis,siap british dijadikan penasihat & gabenor kpd raja2 melayu.. bila ada org yg cuba bangkit menentang british dianggap pengkhianat, tp yg menentang jepun & komunis dianggap wira.lepas dh byk hasil bumi tanah melayu british songlap,barulah mereka bg semula tanah melayu kpd kita, itupun masih perlu mengikut undang2 & dasar yg mereka tetapkan seperti dasar pecah & perintah, jus soli & sebagainya.

    cuba hayati lagu warisan -
    anak kecil main api, terbakar hatinya yg sepi, air mata darah bercampur keringat, bumi dipijak milik org...
    nenek moyang kaya raya, tergadai seluruh harta benda, akibat sengketa sesamalah kita, cinta lenyap diarus zaman...
    indahnya bumi kita, warisan berkurun lamanya, hasil mengalir ke tangan yg lain, peribumi merintih sendiri...

    dlm lagu ni menyatakan betapa kekayaan kita dh habis dicuri oleh penjajah2 tp lgsg tidak menyalahkan penjajah tp menyalahkan ia berlaku sbb semata2 sengketa sesama melayu, sdgkan ia semua berlaku sbb tok nenek moyang kita terlalu mengagung2kan org british & sanggup diperbodoh & diperguna oleh mereka selama beberapa dekad...

    BalasPadam
  14. Sudahlah, itu semua cerita lama usah dikenangkan. Biarlah ia menjadi sejarah. Kita mesti pandang ke hadapan. Gerakkan langkah untuk memajukan diri. Tak kira sesiapapun yang memengang tampuk kerajaan baik PR atau BN kami mahu bendera kami logo kami serta perpaduan kami di negara tercinta ini kekal dan tak akan berubah sampai bila-bila.

    BalasPadam
  15. kalo pakatan memerintah 31 ogos dijadikan hari malapetaka. bendera jalur gemilang diganti dgn bendera singapura. mcm lahanat DAPkomunis ni. http://m.youtube.com/watch?v=AnIgMgK3YPQ

    BalasPadam
  16. Celaka betui hishamudin anak rais tu.. kalau bapak dia dah mati, mesti sedih dalam kubur..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hisyamuddin tu anak rais yatim ka??

      Padam
  17. umno hasil gabungan pelbagai parti dari seluruh malaysia :)

    selamat hari merdeka~! walaupun lmbt haha2

    BalasPadam
    Balasan
    1. zmn dulu org malay bdn ketak sket mcm bruce lee x boroi hasil pengorbanan susah pyh.....sekang rate2 boroi and chubby =,= boroi

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.