Sabtu, 11 Januari 2014

62 Mari membantu tanpa tuding jari kepada orang lain

Minggu lepas kita dikejutkan dengan kisah seorang murid perempuan tahun 1 yang baru masuk sekolah terpaksa bayar yuran guna duit syiling. Pelajar ini, kematian ibu sejak umurnya sebulan lagi. Bapanya dipenjara kerana masalah dadah. Nenek bekerja sebagai cleaner dan akan tamat kontrak pada bulan Jun nanti. Datuknya sudah tidak berdaya untuk bekerja kerana sakit lutut kesan akibat jatuh ketika bertugas sebagai pemandu lori lama dahulu.


Kronologi dan kisah adik kecil ini boleh dibaca seperti berikut:

Kisah murid ini terus mendapat perhatian ramai dan menjadi viral di dunia maya. Ramai yang turut berkongsikan kisah adik ini di Facebook, Twitter, Whatsapp, blog dan sebagainya agar adik2 ini dapat dibantu oleh masyarakat serta badan berkaitan. Dengan kemajuan teknologi pada hari ini dan izin Allah, dalam tempoh sekejap sahaja ramai orang terus memberi sumbangan kepada adik ini sampai akaun bank Maybank ustazahnya dibekukan transaksi kerana terlalu banyak transaksi duit yang masuk.


Malah ia turut mendapat perhatian daripada pihak berwajib dan NGO. Ini menunjukkan betapa ramainya lagi manusia di negara kita yang prihatin, dermawan dan tidak kisah mengeluarkan sedikit harta mereka untuk diberi kepada mereka yang memerlukan. Jika tidak, masakan jumlah kutipan zakat semakin meningkat saban tahun.

Namun dalam masa yang sama, ramai orang terus menerus menyalahkan pusat zakat dan kerajaan memerintah bila timbulnya kisah2 sedih macam ni. Tak dinafikan memang kita dah banyak kali dengar cerita pasal karenah birokrasi dalam permohonan sumbangan zakat, tapi di sinilah semua anggota dalam masyarakat seharusnya memainkan peranan. Kalau kita asyik tuding jari kepada orang lain tapi kita sendiri pun tak nak bertindak, sampai bila pun masalah tak selesai, malah di kala kita asyik tuding jari kepada orang lain kenapa ada masalah itu ini, tanpa kita sedar di tempat kita sendiri pun masalah yang sama masih wujud dan tidak selesai.


Bagi mereka yang merasakan diri mereka tergolong dalam orang yang susah dan layak memerlukan bantuan, jangan segan dan malu untuk pergi ke pusat2 zakat, jabatan atau NGO2 kebajikan untuk meminta bantuan. Walau sebelum ini aku berharap pusat2 zakat dan jabatan kebajikan lebih perlu aktif untuk mencari golongan asnaf dan susah ini, bukan hanya menunggu mereka mencari kita, namun realitinya orang2 yang bekerja di pusat zakat dan jabatan2 kebajikan juga manusia seperti kita yang sentiasa sibuk dengan kehidupan dan tugas harian. Malah walau majlis agama sudah mula aktif menjejak orang miskin yang layak mendapat bantuan zakat, tapi pasti ramai lagi yang tertinggal.


Amat sukar untuk kita mengharap mereka datang dan mencari kita, oleh itu nak tak nak, terpaksalah kita yang datang kepada mereka. Tapi aku percaya kalau cara dan prosedurnya betul, mereka akan dapat bantuan yang diperlukan. Jika sukar untuk pergi ke pejabat2 mereka, minta bantuan ahli keluarga lain, kawan2, jiran tetangga, tok penghulu, ketua kampung, wakil rakyat dan sebagainya. Bagi peluang kepada mereka untuk membantu kita, aku percaya ramai yang tak lokek untuk memberi bantuan. Jika hari ini kita dibantu, sematkan dalam hati agar satu hari kita juga akan berkemampuan untuk bantu orang lain.

Dan kepada ahli keluarga, kawan2, jiran tetangga, tok penghulu, ketua kampung, wakil rakyat, pemimpin, para menteri, kalau anda dapat tahu atau kenal dengan seseorang yang memang susah dan memerlukan, janganlah berat diri untuk terus menawarkan bantuan kepada mereka tanpa perlu menunggu mereka meminta2 pertolongan dari anda dahulu. Kalau anda tak mampu nak hulurkan wang ringgit, bantu mereka untuk pergi mendapatkan bantuan daripada saluran2 yang berkaitan.

Sumber
Jika anda ada akaun Facebook, Twitter atau blog, kongsikanlah kisah dan bantuan yang mereka perlukan seperti bantuan untuk persekolahan, bantuan untuk penjagaan orang kelainan upaya, bantuan untuk rawatan perubatan, bantuan untuk kos pembedahan dan sebagainya kerana dengan cara ini, aku percaya dengan begitu ramainya para dermawan di Malaysia ini, mereka akan dapat dibantu dalam tempoh yang singkat.

Dan kepada kita, kalau terbaca kisah2 seperti ini, ringan2kanlah sikit tangan untuk membantu mereka. Kalau tak mampu beri banyak, bagi RM1 pun takpe yang penting ikhlas. Kalau 1 juta rakyat Malaysia bagi RM1, tak ke dah dapat RM1 juta? Ingatlah, hari ini kita bantu mereka, mungkin esok2 tiba giliran kita pula untuk dibantu, siapa tahu?




tags: kisah adik nurkhatijah abdullah norsyafiqah bayar yuran sekolah agama pakai dari duit syiling datuk nenek jaga viral bantuan sumbangan derma no akaun pihak lembaga pusat zakat jabatan kebajikan ngo asnaf fakir jejak asnaf kesan maiwp masyarakat malaysia prihatin dermawan hartawan share like akaun facebook twitter blog media sosial

62 ulasan:

  1. Noob ni aku nak cite, ada seorang ibu tunggal Kat kawasan rumah aku dia try minta bantuan dari ibu tunggal dari Umno tapi kena call pemuda cawangan dirahsiakan. Kau tahu syarat utama ibu tinggal tu nak minta bantuan, pemuda umno tu minta ibu tunggal tu tidur ngan dia. Sejak dari tu ibu tunggal yang aku kenal ni taknak minta bantuan sapa-sapa lagi. Dia kata biarlah kerja dengan 4 tulang kerat tanggung dua orang anak beliau.
    Macam sial kan noob?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. lain kali minta pertolongan dari cawangan PKR negeri..

      Padam
  2. huyooooo
    aku pun nak citer kisah ibu tunggal gak...syarat dia kena tidur dgn sorang pemuda PKR atau PAS kalau nak dapat bantuan.lepas tu kena tuduh yang orang sokong BN semua masuk neraka baru bole dapat bantuan.....lepas tu kena kata yang tibai cinadoll tu bukan anuwar dan mustapa ali tu ahli pas terpuji sebab dia tak tibai pompuan secara haram

    citer macam sampah takde bukti terus nak diangkat jadi citer betul.macam sial jugak ko ni....
    kalau dah tau,gi je la pm kat fb najib sebab dia presiden umno.kasi havoc kat fb wall dia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku pun nak cite gak..kat tempat aku ni ada ibu tunggal.. janda meletup kebabom... nak dijadikan cerita, dia ni lapar.. pastu dia pun pegilah gerai seorang jejaka hensem ni nak beli nasi lemak... dah siap beli nasi lemak, dia pun balik rumah dan makan nasi lemak tu....

      citer macam sampah adik aku 5 tahun pun boleh buat...

      Padam
    2. Terserah saudara hendak mempercayai atau tidak, hanya Allah mengetahui, itu pun kalau saudara masih percaya Allah. Tapi saudara percaya Allah ke? Nampak gayanya seperti percaya Umno itu Tuhan.

      Padam
    3. Fuuyyyoooo.....!!!!!!
      Aku pon nak citer jugak la. Tapi ni kisah bapak tunggal. Syarat dia kena tido ngan Puteri Umno atau Puteri MIC (tak kisah mana satu asalkan itam legam) kalau nak dapat bantuan. Lepas tu kena tuduh orang yang sokong PR atau atas pagar semua masuk Neraka Jahannam baru bole dapat bantuan. Lepas tu kena kata Najib & Rosmah serta semua menteri2 BN ni Ulul Azmi & hanya mereka aje yg boleh bg BRIM di dunia & syafaat di akhirat.

      Almaklum la org BN ni kalau nak buat benda yang terang2 haram macam jual arak 1 juta dalil sanggup dibaginya untuk 'menghalalkan' benda tu. Tapi bab tolong orang miskin macam cite adik ni yang datuknya pergi apply bantuan zakat banyak kali pun tak layak (walaupun terang2 nampak mereka layak terima) menunjukkan yang kerajaan Malaysia ni sangat2 rotten to the core. Tak gitu wahai Anon Tanpa Nama 11 Januari 2014 5:06 PTG?

      Padam
    4. machai fuckatan suka sembang kosong nak tutup kesalahan dorang...kihkihkih....

      Padam
    5. huyooo...aku pun nak cerita gak la...
      kat selangor ni semua pakat suka makan duit cukai arak yang haram tu.dulu tuduh BN makan duit cukai haram,sekarang ni PR plak makan duit cukai arak haram.eh.....takpe...sebab PAS dah ada dalam tu jadi cukai arak tu dah jadi halal hasil kilang guinnes...

      biasa la duit tabung memali pun songlap,tabung derma lahad datu pun songlap...ni kan plak duit cukai arak kilang guinness....tu pasal hati hitam sekor sekor sokong kristian padahal Islam...

      Padam
    6. amboi siap kata BN bagi syafaat tu...
      kiranya nanti lim kit siang bagi syafaat la kan kat geng PR...
      nuwar berahi , LGE , assmin ali smua pakat bagi syafaat kat geng PR...

      kalau geng dia kutuk orang lain memasing sokong je...bila kena kutuk balik,mula panas bontot juboq kekunun tak Islam.kekunun kritik PR ni pakat kafir , tak Islam belaka...
      tp bila kritik BN,memasing pakat sokong kekunun dia lah paling baik masuk syurga malaikat pun tak tulis amalan dia kutuk orang

      Padam
    7. kalau tak caya citer temberang je terus tuduh tak caya Allah.
      tak ke sial geng PR ni pergunakan Islam untuk menipu....

      kritik PR je terus pertikaikan iman dan Islam orang lain.
      macam la ada kitab yang tulih sesapa tak sokong PR maka dia tak caya Allah dan Islam..

      bangang punya khawarij

      Padam
    8. Aku kesian korang ni mudah sangat butthurt sampai mencarut bagai. Orang yang komen First tu rilek je. Korang je teremosi lebih.

      Kesian.

      Padam
  3. kesian..lagi 6 tahun mesia nak jadi negara maju berpendapatan tinggi. tapi trend yang aku nampak sekarang rakyat bawahan asyik merungut kos sara hidup jer makin tinggi. pendapatan tak tinggi mana pun.


    btw kes macam ni dah banyak sebenarnya.cuma tak jadi viral di internet. nak harap media utama lagi lah tak dorang tak ambil pot. so orang macam tak tahu. cuba masuk blog ngo warga kilang. penuh dengan warga miskin yang hidup dalam keadaan daif. kesian..kebanyakan yang miskin, melarat, papakedana ni melayu dan bumiputra. sungguh, aku tertanya-tanya. dimana hak ketuanan melayu yang dilaung laung selama ini pergi. sedang 2nd class citizen yang tidak berhak dengan hak bumiputra semakin jauh memajukan diri.


    ini ada satu lagi kes rakyat tak cukup duit nak survive. ada sesiapa nak bantu kakak ni? kes belum jadi viral lagi. noob nak publish dalam blog pun ok. masih fresh.

    http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=11446

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau setakat cita dari puak2 tu nak burukkan pentadbiran kerajaan, aku pun boleh buat...

      Padam
    2. "Dua anaknya, Muhammad Danish Zharfan, 10 dan Nurhanania Batrisyia, 7 tahun masing-masing bersekolah di Maahad Tahfiz di Kapar yang yuran pendaftaran sekolah mereka sebanyak RM980 dan RM800 setiap seorang."

      dah tau xmampu, kenapa antar anak skolah swasta yg yurannya sikit punya mahal? hantar sekolah kebangsaan biasa xpayah bayar yuran 1 sen pun, hanya byr yuran pibg ug xsampai rm100 tu je. dan kalau kata nk kami bantu, bg la no akaun bank, ini sembang pong pang pong pang objektifnya cuma nk menyalahkan kerajaan je

      Padam
  4. mohon jangan ada yg bengong pergi sebar cerita sampah yg diragui kebenarannya...mcam haram aku tengok...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tengok kau tu yang macam sampah. Nama je Ahmad @ Yang Terpuji tapi komen macam bapak segala setan. Tak gitu wahai 'Yang Terpuji?'

      Padam
    2. kita makhluk memuji dan memuja tuhan...haram memuji dan memuja makhluk...syirik...wlau pun nama makhluk tu "yg terpuji"..x smestinya ko kena puji....ada paham?

      Padam
    3. Nampak sangat kau ni bodoh bab agama kan Ahmad? Yang Terpuji, macam nama Nabi Muhammad, tu maksudnya orang yang mempunyai nama sebegitu mempunyai ciri2 atau characteristic yang terpuji dalam diri dia. Bukan dia nak diri dia dipuji macam kau. Masa kau kecik2 dulu bapak kau tak penah ajar kau pasal Islam ke? Kalau tak penah aku syorkan kau tukar nama kau ke Sami Value hahaha!!!

      Padam
    4. ko la bodo bab agama..
      tetiba suruh orang lain tukar nama plak
      eh pundek...lu memang suwey kan...
      lu nanti bangga bila adik lu pakat amalkan seks bebas takpun anak lu nanti nak jadi gay sebab lu pun mesti geng sokong COMANGO kan

      kecik kecik tak nak mampos dah tua bangsa sibuk mengkapirkan orang

      Padam
  5. Umno mmg sial. Lagi sial macai yg beri undi. org nak bg pendidikan percuma ko pilih gak yg berbayar. No brain at all.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni mmg lahanatlh! Org klntan mmg lhabau!

      Padam
    2. ko yg sial...no brain? than how did we live? kalau xde otak macam mana badan nak berfungsi?? pergi balik tadika la machai fuckatan...gebang lebih tapi sembang kosong....

      Padam
  6. jadah sungguh korang nih, komen mcm bdk tadika,,tk mncabar minda langsung. Puii!!

    BalasPadam
  7. tgk, belum apa2 korg dh tuding jari kt umno, kt pas, kat org lain... korg mmg sial kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rilek la brader. Name post ni pon 'Mari memBANTU tanpa tuding jari kepada orang lain'.. Maksudnya time kite bantu orang susah jangan la kite tuding jari.

      Kalu Noob tulis 'Mari mengKOMEN tanpa tuding jari kepada orang lain' baru la kau boleh marah2.. Have some weed..

      Padam
  8. UMNO ni makan rasuah sedap lepas ni dah boleh suruh orang UMNO makan babi pula, rasuah kan sama haram dengan babi. Dah boleh makan dengan Cina DAP dan MCA sana.

    BalasPadam
    Balasan
    1. songlap duit derma 'jihad' pun sama macam makan babi...
      patut la seronok makan babi dan minum arak dengan geng DAP...

      tak gitu geng geng pas

      Padam
  9. Ha ha. Dah 56 tahun menerintah. Tapi mula2 rancngan bersamamu ada yg makan siput babi. sabh srwk pun mundur lg. Itu fakta.

    BalasPadam
  10. Pernah baca info psal bantuan dr masjid/majlis aganama dgn gereja...masalah skrg byk birokrasi utk bg bantuan. .maybe sbb ada yg ambil kesempatan tp bila bantuan dr pihal gereja, mereka tetap membantu tanpa byk karena h birokrasi even kita tau ni antara nak tarik org lain tukar agama

    Masalah ini satu hal...tp selain salahkn mereka, apa pula bantuan kita? Selain just byr zakat fitrah je x byr zakat lain..org yg susah di sekeliling kita jrg kita bantu.kalau nak bantu pun harap something in return, xde keikhlasan langsung. Ada gak kata x mampu bantu sbb diri sendiri kata x tertanggung, nak bantu org lain mcm payah tp kereta rumah dah ada

    Kita bantu la sesiapa yg hampir dgn kita even sedikit je tanpa harap balasan, biar Allah di akhirat tolg kita nanti. Kalau kita sendiri jrg membantu yg berada di sekeliling kita..kita sana je mcm sesetengah pemimpin yg suka cari salah org tp nak menolong harap org lain buat.

    BalasPadam
  11. korg ni mmg sial... taik politik! najis! sampah! xhbs2 salahkan sama sendiri. cuba tanya diri korg apa yg dah korg buat utk bantu org yg susah? zakat dh byr? pernah jejak rumah anak yatim?? kalau diri sendiri berat nk buat amal jariah, xpyh sembang lebat tanya kenapa org lain xbantu mereka

    BalasPadam
  12. asyik nk salahkan kerajaan bn je bila ada kes2 mcm ni. mcm la kat negeri pembangkang xde lgsg org fakir miskin. kt kelantan tu lg berlambak2 org miskin. kes adik ni pun berlaku kt selangor... selangor bwh siapa weh?? pusat zakat selangor bwh sapa weh bkn bwh kerajaan persekutuan... xkan otu pun masih salah umno lg kot?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kau ni bodoh ke bangang? Kalau kau baca link [Muhasabah] Yuran sekolah dari duit syiling yang Noob bagi tu terang lagi bersuluh benda ni berlaku kat Kuala Lumpur. KL ni sape Minister of Federal Territories dia? Sape lagi kalau bukan Tengku Adnan bodoh yang kau puja2 tu. Yang suruh Hard Rock Cafe nyanyi lagu nasyid tu. Tapi aku paham. Orang bodoh yang tak baca abis skolah pun tak abis macam kau mesti akan sokong menteri yang bodoh tak abis macam si Adnan tu. Pui!

      Padam
    2. kat kl ahli parlimen mana yg ramai kalau bkn mp dari fuckatan, lebih2 lg dari parti dapig. ada wakil rakyat tp xreti buat kerja.. puiii

      Padam
  13. kahkah!!!! btol tu Anon 9:15 ptg.....ni semua salah UMNO dan kroni2 BN utk menyusahkan rakyat...

    BalasPadam
  14. mubalig2 kristian sanggup kluar msuk htan menberi bntuan srta sbrkn ajarn mreka pada org asli, ttpi uztaz2 kita sdp tmbh bini/harta

    BalasPadam
    Balasan
    1. ustaz kita suka kumpul bini..mcam ustaz sekor tu...yg suka mencarut tu.....

      Padam
    2. awak pula suka kumpul dosa...

      Padam
    3. ko knp ahmad, ustaz pn nk kondem.. ustaz tu bkn maksum boleh sedapkn hati semua org, kalau mu xsuke xpyh dgr ceramah ustaz sekian2 tu, cri ustaz lain yg boleh sedapkn telinga ko

      Padam
    4. huhu...penyembah dia marah la...aku kutuk sembahan dia...

      Padam
    5. Dengki lah tu ustaz kahwin banyak. Entah Ahmad ni selalu melancap Kat bilik air sebab tu dengki orang kahwin banyak. Islam tak larang pun kahwin banyak. Biasalah Melayu Umno dengki tak sudah.

      Padam
    6. moha Allah bagi kefahaman islam sebenar kat ko org yg buh nama ahmad tu , ampun kan dosa saya ya Allah... :( org mcm mad tu la yg kdg2 org dah elok2 baik, tapi kesilpn sikit automatik jadi jahat balik, asbab ko mad jage2 sikit ayt ko tu

      Padam
  15. kenapa makin ramai macai umno kt blog ni?? sampai kt sini cyber trooper umno kejar... xpuas meroyan kt blog2 umngok ke?

    BalasPadam
  16. Komen yang sangat bangang, cuba tak payah kait dengan politik bley tak wahai cai sekalian.

    BalasPadam
  17. kenapa makin ramai macai PR kat blog ni?
    eh sukati la blog ni geng PR ke BN ke apehal lu plak nak sibuk.
    tak puas meroyan memfitnah kat blog sendiri ker?

    bytheway, hudud kelantan dibuat bukan untuk dilaksanakan....

    http://www.youtube.com/watch?v=kH8Tpli0o0k

    BalasPadam
  18. definisi ku tetap sama dengan kelajuan....tidak ku gentar kerna bagiku ini masa depan...huhuuuu!!!!!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. "Kerajaan" ke "kelajuan" tulis pun tak betul lagi bangga kata pejuang Melayu.

      Padam
  19. Kalaulah orang Melayu sendiri sudah tidak lagi di harapkan untuk membela nasib kaumnya sendiri adalah lebih baik orang Melayu berdikari sendiri, tengok sikap BANGSAT Melayu penyembah tuhan parti politik sanjungan mereka marilah kita orang Melayu tinggalkan sahaja parasit yang ada dalam Melayu itu sendiri. Benar kata orang yang ROSAKKAN orang Melayu bukan orang Cina dan India tapi Melayu itu sendiri. Eloklah tu orang Melayu kan bangga dengan gelaran suku kaum Yahudi yang hilang. Patut perangai bangsat macam Yahudi. Beza Yahudi dengan Melayu ialah Yahudi pentingkan kaumnya, tapi Melayu merosakkan bangsanya sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. +100 ala2 jin mata 1 lulz

      Padam
  20. semoga bantuan yang diberikan dapat meringankan beban si penerima.Dan semoga kita semua menjadi orangbyang ikhlas dalam memberi dan menghulur bantuan.in shaa allah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. akhirnya, satu komen yg rasional dan relevan dgn tajuk. konen2 lain semua gila bangang

      Padam
    2. ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG ORANGBYANG

      Padam
  21. artikel dah bagus, tp komen2 byk yg xbagus

    BalasPadam
  22. memang ada baca pun pasal adik yang bayar yuran guna duit syiling ni..kesian kan..

    BalasPadam
  23. entri ok, tp komen 90% sampah, cai ramai sangat, bengap x bole diajar

    BalasPadam
  24. Sebab tu la ada negara yang tawarkan pendidikan percuma kepada semua lapisan masyarakat, supaya rakyatnya terdidik tanpa sebarang alasan. Terpulang kepada individu itu sendiri nak jadi insan berilmu ke tidak. Tapi di malaysia baru pra sekolah, cikgu dah mintak duit itu duit ini, bayar itu bayar ini belum cerita ke peringkat U lagi.

    BalasPadam
  25. bukan nak tunding jari salahkan mana2 pihak terutamanya pusat zakat. tapi dalam hal ni aku mmg nak salahkan diorg jgk. memang la diorang tu manusia biasa mcm kita. tapi tu kan tanggungjawab diorang. umat islam 1 malaysia dah bayar macam2 zakat tiap2 tahun. time kutip zakat pandai pulak cari, sampai ke lubang cacing bole carik, tapi bab nak cari orang2 susah lembab pulak. kalau buat function makan2 ke hape ke aku gerenti laju je diorg buat keje. abis kalau lepas ni org sume pakat2 xnak bayar zakat lagi mcmana..? baik bagi sendiri je kat sesape yg kita nampak susah. sebab matlamat kutipan zakat tu x tercapai. aku harap diorg sume baiki cepat2 benda ni, wat malu je kat agama lain. tunjuk la contoh yg baik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodoh apa kau ni time zakat pandai pulak cari sampai lubang cacing? xpernah pulak aku dpt surat dari pusat zakat atau org zakat dtg umah aku paksa suruh bayar zakat. benda tu tanggungjawab & kewajipan sendiri mau ingat la. bkn nak backing sgt pusat zakat tp komen kau ni penuh sgt dengan unsur2 kebodohan

      Padam
    2. Wan..anda jgn la menambah keroh lagi air yg dah keroh kat sini.dah la pencacai komen penuh makian dan kesesatan. Mane la ada pusat zakat cari kita suruh bayar zakat.kat kita yg pergi cari sendiri nak byr zakat. Kang org bukan islam baca..diorang ingt pusat zakat kita ni mcm ah long..mcm gengster tau nak pau duit org je. Niat anda tu baik..tp guna la fakta dan info yg tepat..kalau tak..ibarat cuba nak damaikan jiran,tp sekampung jadi bergaduh.

      Padam
  26. Kadang2 aku tertanya-tanya. Macam mana macai2 mencarut di atas ni boleh begitu arif bab2 fitnah dan permainan politik semua ni? Apa yg parti diorang bagi smpi diorang sanggup berkorban mempertahankan parti diorang sampi level agama, keluarga, bangsa ditolak ketepi. Aku ni g keje tiap2 ari..duit gaji bulan2 tu la yg aku guna utk sara hidup.takde pulak mane2 pihak nak bagi aku duit.korang sume yg macai2 ni dpt duit parti bagi tiap2 bulan ke? Ke aku sorang je yg terlepas benda tu?

    Tapi takpe la..at least aku tau.macai2 ni dlm dunia siber je berperang mcm dah nak jihad fisabilillah.tp jumpe kat luar..rilek je lepak.nak sembang politik pun tak brani takut org keliling dngr. Ok la tu..keadaan masih terkawal.jgn smpi kat luar jumpe hayung parang dah la

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada lagi ekstrim tak boleh kahwin anak menantu sebab berlainan ideologi.

      Padam
  27. Malaikat pencatit dosa pun dah makin sibuk sekarang..kena mintak dari bahagian pentadbiran..buku kosong banyak2.sbb sekali macai2 sini melawat blog je..dia kena prepare berbuku-buku utk catit dosa..buku amalan pahala pulak dah berhabuk tak pernah buka.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...