Iklan Leaderboard

Isnin, 28 April 2014

51 Antara tragedi dan tanggungjawab pemimpin

Kira2 lebih seminggu yang lalu, kita dikejutkan dengan tragedi feri karam di perairan Korea Selatan ketika dalam perjalanan ke Pulau Jeju. Feri tersebut membawa 459 penumpang dengan, daripadanya lebih 300 orang merupakan pelajar sebuah sekolah tinggi di Ansan yang melakukan perjalanan bersama 14 guru mereka. Nahas ini telah menyebabkan 300 orang mati atau hilang.







Susulan dari kejadian tragedi itu, Perdana Menteri Korea Selatan, Datuk Seri Chung Hong-Won meletak jawatan kerana berasa bertanggungjawab ke atas insiden yang berlaku tersebut serta tidak mahu menjadi bebanan kepada pentadbiran kerajaan. Beliau turut memohon maaf kerana gagal membendung kejadian ini daripada berlaku dan gagal bertindak dengan betul ketika kejadian.

Sumber

Sebenarnya ini bukan kali pertama pemimpin2 luar negara terutama negara2 maju seperti Jepun dan Korea Selatan meminta maaf dan meletak jawatan bagi memikul bertanggungjawab atas segala masalah dan kemalangan besar yang timbul. Gambar di bawah adalah perkara biasa yang kita lihat di negara2 Jepun dan Korea Selatan di mana pemimpin2 sanggup menundukkan kepala dan memohon maaf kepada rakyat terhadap segala kesalahan dan kegagalan mereka.






Menteri Luar Negara Jepun, Seiji Maehara

Perdana Menteri Jepun, Naoto Kan

Pemimpin berkulit putih juga tidak malu untuk memohon maaf dan meletak jawatan bertanggungjawab atas segala kesalahan dan kegagalan. Berikut adalah antara pemimpin2 berkulit putih yang sanggup meletak jawatan kerana kesalahan dan kegagalan mereka.





Perdana Menteri Itali, Enrico Letta


Tragedi feri karam di Korea Selatan itu boleh dikatakan hampir sama dengan tragedi yang menimpa pesawat MH370, bezanya feri tersebut ditemui, ramai orang mati dan hilang, manakala MH370 masih tidak ditemui hilang begitu sahaja dan semua orang masih hilang tanpa kesan.

Berbeza pula dengan kes feri karam, walaupun Perdana Menteri Korea Selatan tiada kaitan pun dengan feri karam tersebut, namun beliau mengambil tanggungjawab sepenuhnya, memohon maaf serta meletak jawatan. Di Malaysia pula, sudah lebih sebulan pesawat MH370, tapi para pemimpin kita masih belum bersedia untuk meminta maaf. Siapa pula yang mahu bertanggungjawab atas segala insiden yang berlaku?

Mutu sukan bola sepak di negara kita dari tahun ke tahun semakin merosot, tiada sebarang pencapaian yang begitu membanggakan, tapi Presiden FAM masih kekal yang sama walaupun sudah 30 tahun memegang jawatan.

Negara kita juga pernah banyak kali ditimpa malapetaka seperti insiden bangunan runtuh, jambatan runtuh, rasuah dan salahguna kuasa, masalah moral dan skandal seks, tapi tiada pula pernah kedengaran mana2 pemimpin meminta maaf kepada rakyat dan sanggup melepaskan jawatan. Kenapa pemimpin kita begitu susah untuk memikul tanggungjawab dan memohon maaf atas sebarang insiden, tragedi, kesalahan dan kegagalan, sebaliknya hanya tahu memesong dan mengalihkan kesalahan dan tanggungjawab kepada orang lain?

Pemimpin kita terlalu mulia dan sempurna mungkin...




tags: insiden kemalangan tragedi kapal feri karam nahas pulau jeju korea selatan south crash angka kematian mati pelajar sekolah tinggi saat detik high school perdana menteri pm prime minister resign letak jawatan tanggungjawab

51 ulasan:

  1. mungkin kerana fikir "eh bukan aku yang buat naper kena minta maaf?"

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya, najib sendiri yang kena jadi Pilot selepas ni agar insiden MH370 ini tidak berulang

      Padam
    2. butthurt??macai2...

      Padam
  2. org cina kapir dorang tak bley terima qada dan qadar. kenapa nak ikut otak dorang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju. Rasulullah S.A.W banyak kali gagal dalam berdakwah. Tapi Rasulullah S.A.W tak berputus asa. Rasulullah S.A.W tak letak jawatan.

      Padam
    2. I gagal laksanakan solat 5 waktu..shall I letak jawatan sebagai .......

      Padam
    3. Sekiranya saya gagal menjalankan tugas sebagai seorang suami, adakah saya perlu juga letak jawatan sebagai.... pikirlah beb...

      Padam
    4. korang ni pun bodo la. kalau korg gagal dakwah, teruskanlah berdakwah. gagal solat, pergi la solat. gagal sbg suami, kalau xmau berubah mmg patut bini mintak cerai. tp kalau gagal jaga kebajikan dan nyawa manusia sehingga beratus2 org mati? korg masih lg percaya yg dia boleh jaga korg lagi?

      bola malaysia pun dah gagal selamanya dan yg jaga bola selama ni pun dah terbukti gagal, kenapa xleh letak jawatan & bagi peluang kpd org lain yg mungkin boleh merubahnya?

      patut la bn kekal berkuasa selama 50 tahun, sbb ramai sgt org bodoh yg xmau berubah & sanggup terima si bodoh jadi pemimpin mereka

      Padam
    5. betul tu. mungkin diorang ni dah lama sgt dalam zon selesa kot. ada plak nak kaitkan dgn nabi, suami bagai. apa la.

      Padam
    6. Bodoh punya macai. Nabi & rasul tu Allah yg angkat mereka. Yg pemimpin2 zaman sekarang ni diorang yg msk dlm pilihanraya utk diundi. Macai bodoh x ble nk diajar. .

      Padam
    7. Kalau macai tu bodoh dan tidak berguna, adakah dia perlu letak jawatan dan tukar ke parti lain?

      Padam
    8. okla kalau najibun xnak letak jawatan, sekurang2nya dia minta la maaf kpd seluruh ahli keluarga penumpang & rakyat malaysia, china & lain2 negara yg penumpangnya ada dlm MH370 tu... ini tidak, permohonan MAAF pun lgsg xdak! punya la angkuh berlagak gila babi bini rosmah ni

      Padam
  3. kerajaan ibarat bapa, rakyat ibarat anak. bila anak buat silap, bapa yg perlu minta maaf atas kesalahan anaknya, baru hukum anak dibelakang. tp malaysia lain kisahnya... anak yg kena tanggung sendiri, anak la yg kena minta maaf, anak la yg kena hukum, anak lah yg salah, semua anak yg kena... bapa xboleh disentuh langsung sbb terlalu mulia agaknya

    BalasPadam
    Balasan
    1. setakat ni xpernah lg aku baca media luar hentam rakyat malaysia....biasanya kerajaan malaysia yg kena kalau jadi apa2.....

      Padam
    2. sekadat kena hentam apa lah sgt, tp nak mengakui kesilapan sendiri? jgn mimpilaaaahhhh!!!

      Padam
  4. betul tu...
    tu pasal MB Khalid selamba badak muka tebal tak malu je takmau letak jawatan sebab kegagalan isu air di selangor

    BalasPadam
    Balasan
    1. isu air xde org mati pun bro... mh370 tu 3 ratus org hilang, xde pula sapa2 letak jawatan, minta maaf apatah lagi... oh ya mgkn sbb 3 ratus org tu xmati lg, mereka semua tgh makan ciken cop kt lautan hindi, sbb pm kata kapal terbang berakhir di lautan hindi saja, bkn terhempas..

      Padam
    2. betul tu, orang mati lebih penting dari keperluan orang hidup.. sebab tu MB Khalid tanak letak jawatan jugak.. org tua, kanak-kanak, bayi tak penting bro.. tak penting.. orang dudok flat 5-6 tingkat tak penting bro..

      Padam
    3. Apesal nk emo dgn khalid ni? Ko tau ke sebab musabab masalah air ni, bro?

      Padam
    4. penjilat BN memang mcm tu j1lat jgn x j1lat, kes air tu pun diorang strugle lagi xkan nak tengah2 strugle nak solve terus letak jawatan? bodoh p1ang penj1lat BN ni

      Padam
    5. kenapa anwar x mau mengaku pelaku dalam video seks itu beliau. susuk tubuh pelaku tersebut sama dengan anwar tapi anwar x mau plak mengakukan. anwar langsung x memberi bukti yang kukuh bahawa beliau tidal bersalah. sampai sekarang anwar x mau bersumpah. cuba tengok pemimpin lain kalau ada skandal saje mereka dengan rela meletak jawatan tetapi kenapa bukan anwar.

      Padam
    6. Ada pemimpin ulama cakap video tu besi bro.. bukan saksi yg sah.. biasala.. ngelat

      Padam
    7. tak ada orang mati?? yang perempuan2 keguguran tu pulak macam mane. bayi mereka dah tak ada. tak mati ke namanya tu? angkat tong berat2 beberapa tingkat sampai keguguran. still consider terdapat kematian right? think!

      Padam
    8. hey tanpa nama 10:57 bodoh... cuba bagi link berita pasal org perempuan keguguran sbb angkat tong berat tu? setakat sembang cam babi, babi pun boleh buat. satu lg dah tau pregnant tu kenapa angkat tong berat2? suami, anak2, jiran tetangga pergi mana sampai dia sendiri kena angkat tong berat? itu bkn kemalangan tp sendiri cari pasal... kalau sendiri gugur kenapa nk salahkan kerajaan, itu bangang namanya. sudahlah, aku dh give up sembang dgn macai umno pukimak ni. ckp la apa pun mesti bagi hujah2 yg bodoh2 & mcm xde otak

      Padam
    9. bangsat babi bahlol ada otak letak kat lutut ko ye anon 11:13. ko tak kena kat ko, ko jangan nak cakap salah perempuan tu. nanti kena kat bini ko, anak perempuan ko, menantu perempuan ko, adik perempuan ko, kakak ko, mak ko, makcik ko, sepupu sepapat ko, baru ko rasa macam mane la bahlol!!!!

      ko baca sini bangsat tak reti nak fikir! bodo piang abadi!
      http://mynewshub.my/2014/02/28/keguguran-bayi-kembar-gara-gara-angkut-air/

      Padam
    10. nah aku tambah lagi berita from the star untuk ko baca si bodo bahlol tak reti nak fikir!

      http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/02/28/Woman-suffers-miscarriage-while-carrying-water/

      Padam
    11. sudah la anon 11:13, mak dia sendiri pun suruh dia pergi tolong tutup air sikit pun dah berat bontot. apatah nak tlg angkatkan air untuk jiran sebelah. haik tuiii lah!!

      aku sumpah rumah ko kena catuan air selama-lamanya. biar ko rasa macam mane rasanya. padan muka engko! phuiiii!

      Padam
    12. kalau ko rasa ada sapa2 yg patut dibabikan, ko babikan najib dan umngok.... sbb diorgla dalang catuan air bkn khalid... bahlol punya macai, bc kat sini - http://omakkau.blogspot.com/2014/04/akhirnya-tembelang-siapa-dalang-catuan.html

      Padam
    13. kah3 mengata orang macai...sebut pasal khalid tibe2 melompat..padahal semua macai..macai umno,macai pkr,macai dap etc...kesimpulannye tak payah nak memacaikan orang lain kalau diri sendiri pun macai gak....

      Padam
  5. 1sto...mungkin kerana pemimpin kita tak mahu dilabel "lari dari tanggungjawab"...tau2 je la org malaysia, buat salah, tak buat salah.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tak rasa diorang tau makne tanggungjawab tu apa.

      Padam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  7. risau punca rezeki mereka hilang la tu..

    BalasPadam

  8. ﺍﻟﺴَّﻼَﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎﺗُﻪ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh...

      Padam
  9. " lol pemimpin malaysia kan dont give a fak what ppl think about them" malaysia handal dlm teknik "ayat tergantung" supaya blame tu akan beralih2 dan xdak sapa pun mengaku, dari kes kapal terbang smpi ke kes hudud, teknik ayat tergantung ni kalau selalu buat insyaallah akan memakan balik empunya.. yg merana semua rakyat malaysia, org2 kaya akan flee lari luar negara sebelum terkena kat mereka.. kita? ha tunggu sampai mampus lah nak tunggu proper accusation...sambil menunggu 1-1

    p/s: salah aku yg bodoh....

    BalasPadam
  10. walupun mreka x islam, tp ad nilai moral yg tinggi... kita sbgai org islam ptut rs malu dgn mreka....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mereka bkn ada nilai moral yg tinggi tp nilai tanggungjawab yg tinggi...

      Padam
  11. Aku selalu fikir, kalau akulah pemimpin tu,
    nak ke aku minta maaf dan lepaskan jawatan?
    Korang?
    Nak ke korang minta maaf dan lepaskan jawatan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kecik& putih rambut rosmah nnti klu najib letak jwatan...

      Padam
  12. Menteri kita minta maaf? Pfffffff. Ain't nobody got time for that shit. Terima la hakikat..menteri kita hidup bak raja, masuk politik sebab nak kumpul harta. Melayu kita tak boleh tgk org lagi berjaya, mula la sihir..santau..fitnah sini sana. Cina kita mau kasi kaya keturunan dia, ekonomi dia pegang..dia boleh buat apa dia suka. India kita cuba jadi gengster..dok hidup dgn dunia khayalan lawan2 dan hero bollywood dia. Ini la malaysia. Tanah tumpah darahku. Kau perjuangkan la apa yg kau mampu, kau tak akan mampu sentuh sikit pun org atas kau.
    Dengan remaja yg makin hancur dan mmg akan tambah menghancurkan negara pada masa depan, dengan menteri yg hidup kaya raya.. bakti kpd masyarakat jadi sampingan.
    Apa yg kau tak puas hati? Result SPM elok..ada degree tp tak dpt kerja? Org kanan kiri dapat kerja sbb guna kabel baik punya? Parti kau lebih baik dari parti dia? Kau gengster pekida..ayahanda, abg long tu semua?
    No one give a damn fuck about that. Kita tetap sibuk dengan kerja kita..hidup kita sendiri. The system already fucked up, we are all fucked up. It's not about hope anymore..it's about surviving in this dirty place.

    BalasPadam
  13. Surviving in this dirty place...

    BalasPadam
  14. ermm..perdana menteri kite tkkn ikut punya style luar negara mcm ni..tp klu harga minyak mesti ikut follow punya negara luar punya style harga...phuitt..najib..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita ikut acuan kita.. sebab tu menteri kita tak ikut style negara luar..

      Padam
    2. jgn ikut stail negara luar buat gst jgk la bodo.....

      Padam
  15. Xkan ko xtau noob menteri malaysia gila duit & kuasa. kalu lepaskan jawatan xdpt la nak kumpul duit bejuta, xdpt merasa keta free umah free bil api air free, betina free ..

    BalasPadam
  16. menteri untuk kumpul kekayaan keluarga,bukan nak tolong rakyat sangat pun. Menteri sepatutnya dilihat sebagai ikon yang bersusah payah membangunkan masyarakat yang memilihnya. ini tidak..di malaysia..bila dah terpilih, dia jadi org kaya di kawasan dia..jutawan.orang yang select dia pulak tunduk hormat.puihhhhhhh.

    BalasPadam
  17. Patut dicontoh ya pemimpin - pemimpin hebat seperti itu. Itu membuktikan bahwa jabatan hanyalah sebuah tanggung jawab berat yang sewaktu - waktu bisa lepas kalau tidak mampu melaksanakannya

    BalasPadam
    Balasan
    1. serius,aku sampai kerut2 dahi nak faham apa yang kau tulis. turunkan level keindonan sikit ye

      Padam
  18. Kes kehilangan pesawat mh370 dengan tragedi kapal karam di Korea selatan adalah lebih kurang sama. kenapa najib x mau ltak jawatan? sepatutnya najib perlu rasa bertanggungjawab atas kejadian yang berlaku.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...