Khamis, 17 Mac 2016

7 Mentaliti bebal tak beri laluan pada ambulans

Kebanyakan manusia yang hidup dalam masyarakat kita hari ini terlalu pentingkan diri. Terlalu merasakan yang urusan mereka sahaja yang penting berbanding orang lain. Terlalu merasakan halnya terlalu penting daripada segala apa yang berlaku di sekelilingnya. Disebabkan itu mereka merasakan yang mereka layak dan berhak untuk mengambil kesempatan dan hak orang lain.

Contoh paling mudah atas jalan raya. Ramai yang merasakan mereka sahaja yang ada kenderaan, mereka sahaja yang bayar cukai jalan, mereka sahaja yang ada urusan yang tersangat gila babi penting sampai sanggup potong barisan, guna laluan kecemasan, letak kereta double triple park dan sebagainya. Langsung tidak ada rasa ehsan dan empati terhadap orang lain, termasuk kenderaan penyelamat yang sedang dalam kecemasan terutamanya van ambulans.


Lihat perbezaan pengguna jalan raya terhadap van ambulans di negara barat seperti di Jerman...


...dengan pengguna jalan raya di Malaysia.


Walaupun ada ramai pengguna jalan raya yang memberi dan membuka laluan namun yang mementingkan diri lagi bangang masih tetap ada, tambah-tambah lagi yang terus ambil kesempatan ikut ambulans dari belakang.

Tak pernah kena batang hidung memang macam ni, tapi bila berlaku kecemasan pada diri sendiri atau ahli keluarga yang memerlukan ambulans datang, dia lah yang pertama maki hamun kenapa ambulans lambat sampai.

Cuba tengok video di India ini.


Adakah suatu hari nanti kita mahu jadi seperti ini?
Adakah mentaliti seperti ini yang kita mahukan dalam masyarakat kita?

Ubahlah.


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Klik pada gambar di bawah untuk melihat preview komik. Untuk membeli boleh hubungi kami melalui:

Email: princeofnoob[at]gmail[dot]com
PM Facebook: https://www.facebook.com/prince.nub 
Whatsapp/SMS agen kami: Sasya - 013-9313541

Buasir Otak: The Komik




tags: kenderaan awam bagi laluan jalan lorong kecemasan pada van ambulans bomba polis penyelamat respond to ambulance india german malaysia 

7 ulasan:

  1. salam jamil pak tongkol songlap duit yapiem

    melayu masih lagi penakut untuk undi selain BN kerana terpengaruh dgn bapak mahal harga barang najib razak. jika tak undi BN melayu jadi bangsat. hakikatnya melayu dah lama bangsat di bawah najib.

    orang yang skor exam pun boleh join kerja penting kerajaan. takda spm pun boleh menjadi menteri besar. patut lah negara makin bangsat di bawah diorang ni.negara bangsat, rakyat bangsat. kroni & kabel di dahulukan

    bangla & cina sibuk memajukan ekonomi. anak melayu terkinja2 macam kera sambut artist k pork.

    ayuh ubah undi selain BN utk masa depan negara yang lebih baik.

    #KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh , amah dan kuli am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malam ini..sesuai buat anak,,yg dah kahwin puaskan pasangan anda,yg belom buatlah apa yg patut, proott

      Padam
    2. oh so suwitt.. zira chenta sama abg kedepan.. muahhh.. cup..cup.. proot..

      Padam
  2. Bila kita sibuk perjuangkan hak masing2 sbb beranggapan kita tax payer, pengundi PRU, sekian2...so smpi benda common sense mcm xde makna....sbb bila terlampau perjuangkan hak, mula pentingkan diri sendiri.

    BalasPadam
  3. gambar 1st tu dimana?

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.