Rabu, 11 Julai 2012

31 Mathaba, Khalil Affandi dan Taser Gun

Mathaba.net adalah satu bentuk berita alternatif yang cuba melihat satu-satu kejadian dari perspektif yang berbeza.

http://www.mathaba.net/

Sebagai follow up kepada entri sebelum ini, http://buasirotak.blogspot.com/2012/07/ketaksuban-yang-membawa-padah.html, di dalam blog Khalil Affandi ada menyatakan beliau adalah pejuang syahid dan meminta ahli keluarga yang membaca berita di Mathaba, supaya menghubungi pihak Mathaba untuk cerita , foto dan pengakuan sebenar sebagai bahan berita yang benar , sekurang-kurangnya pada pandangan pihak editor.


laporan boleh di baca di http://www.mathaba.net/news/?x=630771

Apa yang didapati adalah unutk menelefon pihak Mathaba yang berpengkalan di Hong Kong dan London.
http://www.mathaba.net/contact/#contact



 Apa yang dipersoalkan dalam Laporan tersebut adalah berdasarkan logik yang dilihat dari gambar dan kemungkinan besar video yang mempersoalkan tindakan polis dan media dan pernyataan yang dilihat bercanggah dengan bukti bergambar yang ada.

" Statements by the police, which have a notorious reputation for corruption in Malaysia, have been uncritically echoed by Malaysian media, even contradicting the apparent images from the photographs.
Malaysian media (and police?) are repeatedly saying the woman [Editor: now believed to be Muhdalina Ahmad, 28] was shot in the left leg. If that is so, then then perhaps further shooting took place with additional rounds after the couple were clearly disarmed and posed no threat, as photographs show?
On the other hand, if she was shot in the right leg as the photographic evidence seems to show, or not shot in the leg at all, then either the Malaysian media or the police or both cannot get their facts right, and don't know right from left, fact from fiction, so how can we trust their other statements? " - Mathaba.net

Lain-lain sila baca sendiri dan nilaikan sendiri.


Dan banyak mempersoalkan penggunaan taser gun sebgai langkah yang lebih "berperikemanusian " untuk kes-kes seperti di atas.

Mengikut laporan Wikipedia, Malaysia sudah pun mempunyai unit yang memakai Taser Gun.

http://en.wikipedia.org/wiki/Taser

Banyak persoalan yang boleh dikupas dari kes-kes yang berlaku seperti diatas. Cuma pada aku, bersikap neutral lebih baik dan ambillah pengajaran atas semua yang berlaku.

Kita tiada di tempat kejadian..sampai bila-bila pun kita takkan tahu apa yang berlaku. Bukan lah aku nak menyokong atau mengata pihak mana yang benar dan mana yang salah.

Aku hormati pandangan korang semua. Cuma ambil, sedkit masa , bertafakur dan sedekah kan Al Fatihah kepada yang sudah pergi.

Biarlah yang Maha Kuasa mengadili beliau dan sesiapa yang terlibat hatta yang benar mahupun salah

Al-Fatihah unutk Khalil Afandi....




31 ulasan:

  1. Setelah lama menyepi.. pop soul kembali lagi... hahaha... mcm tu la.. ingatkn dah merajuk..

    awat nak sedekah fatihah kat dia... amalan bukan boleh buat sedekah.. kita doakanlah semoga dosa2nya diampun oleh Allah..

    lepas rindu pada post pop soul.. asyik prince of noob jer.. hahaha

    BalasPadam
  2. polis kalau lepaskan 1 peluru pun dari pistol, mereka kena sediakan laporan tunjuk sebab. taser gun mungkin tidak sampai boleh membunuh orang, cuma kalau tak dikawal penggunaannya, mungkin boleh membawa kepada salah guna saja2 lepaskan tembakan guna taser guna atas alasan tidak membunuh seperti yang berlaku kat luar negara ni kat video ni - http://www.youtube.com/watch?v=EmByfTKKUV4

    BalasPadam
    Balasan
    1. askar lepaskan banyak2 peluru rileks je xde kena wat laporan.. polis pun ada yg xpyh wat laporan lepas lepaskan tembakan... xsemua keadaan kena tulis laporan..

      Padam
    2. nak cakap bangang, boleh tahan bodoh gak ko ni... skrg ni cite die askar ade terlibat ke dlm kes ni? kalau pun nak bandingkan polis dgn askar, bandingkanlah dulu perbezaan tugas polis dgn askar.. askar menembak bile berperang atau isytihar darurat.. ade askar pegang senjata ke jalan2 kat luar tu? askar ni jage keamanan sosial ke skrg ni?

      Padam
    3. nak cakap bodoh, bangang jugak ko ni... aku komen pasal setiap peluru yg keluar kena wat report, tp ada situasi yg xperlu wat report.. bukan rujuk pd kes ni.. ada aku tulis pasal kes ni ke? baca komen org pun tak pandai, ada hati nak komen balik.. butoh la.. aku bkn komen ko punya masalah nk libatkan isu ni, aku komen general... cilake..

      Padam
    4. dey, askar / sekumpulan askar bila dah habis buat operasi kene buat laporan kat heiraki yang atas la. benda ini normal dalam mana2 organisasi keselamatan/awam pun.

      Disebabkan Akta Rahsia Rasmi 1972, tentera takde nak hebah semua laporan kepada media/awam . Mungkin segelintir kes saja yang dihebahkan.

      Tanpa Nama 11 Julai 2012 3:57 PTG

      "askar lepaskan banyak2 peluru rileks je xde kena wat laporan.. polis pun ada yg xpyh wat laporan lepas lepaskan tembakan... xsemua keadaan kena tulis laporan.."

      ya tanpa nama ini mmg boleh tahan bodoh atau jahil jugak.

      nasib baik aku kengkadang berurusan dengan media. tahulah sikit selok belok dunia malaysia ni.

      Padam
    5. ini sorang lagi bodoh membaca komen.. ko ada urusan ngan media tu mampos ko la sehingga membuatkan ko jadi cerdik pasal akta yg konon2nya ko power.. bila org komen general, xperlu nk ulas tunjuk pandai...

      yg wat laporan cuma org atasan dia, atau bahagian logistik penyimpan barang ke ape... yg tukang tembak tu mana ada wat laporan... bos dia dah watkan... ko penah keje jadi askar bawahan ke x? banyak bising pulak..

      Padam
    6. tapi apasal komen general hang macam berbentuk fakta yang tersangat boleh dipertikaikan...?

      ataupun hanya berbentuk tanggapan kau sorg jer?

      apa2hal pun aku tetap dengan pendirian aku yang askar / sekumpulan askar beri laporan pada heiraki atas.

      Padam
    7. lain kali bila nak komen, tak perlu nak kata org bodoh atau jahil ke hape.. itu je isunya.. nak betulkan fakta, betulkan jer... semua org boleh terima...

      kalau dh tau boleh pertikai, pertikaikan dgn beradab..

      aku penah masuk wataniah, penah join askar wat latihan di sg petani... masa tu mmg aku xdak wat laporan mende pun.. siap bawak peluru balik lagi... aku ckp base on apa yg aku alami je la... so, belajar hormat org..

      Padam
    8. tak seperti mana yang aku dengar/fahami, tak selaras dengan tuntutan disiplin yang tinggi dalam organisasi. tak mungkin dalam operasi harian askar boleh mengabaikan pentingnya hal2 beri laporan ni. remeh barangkali.

      mungkin divisyen askar wataniah lain caranya..

      apa2pun saya minta maaf akan kebodohan saya kerna mengata org.

      Padam
    9. ok, saya pun minta maaf juga... sebenarnya saya faham benar soal report kpd org atasan tsbt.. malah saya maklum akan hal itu...

      tapi apa nak kisah... askar bawahan ni... kekadang bila dh tlepas ke hutan, kena plak kami wataniah yg kurg ilmu.. mcm2 la dia ajar.. benda xpatut pun kami di ajar.. sbb tu kami selamba badak bawak peluru balik utk kenangan... satu butir je pun.. tp bila dh ramai, byk gak jadinya..

      aku ckp base on pengalaman.. aku xtau lepas tu ada audit ke hape.. sape menjwb.. setakat sampai hari ni, aku xde dgr apa2 isu dr diorg..

      Padam
  3. Sebenarnya bila kita menembak,peluru tu bukan pergi ke arah yang kita "aim" pun.

    ada banyak faktor..sape pernah tengok filem2 SNIPER tu..faham lah macam peluru bergerak dan faktor apa yg mempengaruhinya.

    Ada istilah soal pistol ni..tapi aku lupa..bila kita menembak..peluru selalu akan selalu bergerak tak selari dengan laras muncung.

    Tak payahlah kita persoalkan kaedah polis tu..SOP polis mana2 dunia pun sama je..kalau rajin bukalah youtube bagaimana polis serata dunia terutamanya di amerika handle kes macamni..di amerika setiap anggota polis dia mengikut peraturan yang ditentukan negeri masing2.

    Contoh..kalau di Utah rakyat dia ganas dan banyak majoriti rakyatnya berbangsa negro dan hispanic..selalunya polis Utah tembak je..Berlainan pula di new york..Negeri ni moden skit rakyat dia pun banyak educated,peraturan negeri new york pun tak sama dengan Utah..so kalau jumpa kes macamni diorang guna Taser je.

    So tak payah la nak banding2kan dengan negara luar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju dengan kata anda zack.

      akibatnya malaysia & serta polis dapat imej buruk disebabkan si pengamuk itu. hal ini berlaku di putrajaya, lambang imej kerajaan malaysia.

      Yang menambah buruk lagi imej negara kita adalah kematian si pengamuk, pihak polis lambat bertindak untuk menutup luka demi mengurangkan risiko kematian si pengamuk. harusnya setiap polis patut terlatih dalam kecemasan yang melibatkan darah ni. apa yang aku tafsir dari gambar2 kejadian tu, boleh ku simpulkan polis2 kat situ mmg watak 'yes man' atau watak tunggu arahan jer. benda ini harusnya serta merta membawa 'mangsa' ke hospital segera. ternyata polis diperingkat bawahan tak dibenar/dilatih berfikiran kritis.


      Disebabkan kejadian ini, barangkali pada masa hadapan akan ada banyak unit taser diletakkan di kawasan2 yang mungkin penting atau tak.

      Padam
    2. kalau tiada ditempat kejadian, janganlah nak komen polis lebih2... diorang tahu diorang punya kerja.. tak semua kerja perlu ikut apa yang kita fikir.. SOP mereka kita kena tahu dulu sblm kita kata diorang terlambat nak tutup pendarahan.

      Padam
    3. apa yang aku cakap hanya sekadar pandangan aku tapi perlu dipertimbang jua.

      aku akur (dan agak setuju) akan bab polis menembak tangan dan peha si pengamuk untuk mengawal keadaan. kalau tak ditembak mungkin si pengamuk terlebih dahulu mengambil nyawa orang lain.

      tapi bila keadaan dah terjaga/terkawal, kecederaan si pengamuk tu harus dirawati dengan kadar segera. benda nih aku yakin sangat sebahagian daripada SOP. polis tidak cekap dan lambat bertindak dalam hal merawat ni

      Padam
  4. setuju gak dgn pndgan bro zack. .persepsi org terhadap polis skang makin teruk. .ak dulu pun penah rage xtwu sebab. .bila da makin meningkat umo ni (padahal baru blaja ag) baru la boleh memikio rasional sikit. .kita xboleh nak condemn straight forward je. .bias la mcm 2. .kalu nak cakap sume polis jahat, tgok la dulu dlm komuniti kite sendiri. .bukanny sume baik pun. .

    aku dulu pun xamik kisah lngsung tntg hal ni kalau nak dibandingkan dgn member aku yg sibuk nak berpolitik, burukkan org lain. .kamon la, jadi wakil utk student kat u pun xpernah nak merasa, gatal2 sngt nak join politik jgak. .penuh la kat wall fesbuk pasal handal sngt berpolitik. .kalau result gempak xpe la jugak. .pihak a fitnah pihak b, last2 tgok pihak c yg dpt profit. .

    aku yg bakal jd pengundi atas pagar ni nengok jela korang sume da mcm org buasir otak berpolitik. .asal matlamat dah betul, last2 corner lipat sampai ke telinge ideologi masing2. .puihh. .aku respek aa kat owner blog coz bersikap neutral dlm pndngan. .urrgggg, byk sngt aku mngarang. .#in before become policeman is like being a power rangers...now...the society that make it become worse. .facepalm. .ultra mega super duper facepalm. .-sigh-

    BalasPadam
  5. Aneh kita ini. Pesalah laku atau orang yang menyerupai/menghampirinya sibuk didendang persis hero lagaknya.

    Apakah kita sudah lupa? Berapa nyawa telah terkorban di tangan orang gila/celaru mentalnya? Hatta ibu, ayah, anak dan saudara terdekat turut menjadi mangsa. Apa mahu tunggu nyawa dilibas, baru mahu disekat?

    Siapa matabha untuk kita dengarkan?

    Malaysia ini aman. Jangan dikocak. Jangan digegar.

    Andai jiwa gundah gulana di dunia, moga kamu tenteram bertemuNya di sana..

    BalasPadam
    Balasan
    1. takut aku bace komen ko...ayat ko sebijik mcm ayat dalam blog si pengamuk ni..serius,jgn ko jdi mcm dia dah la..dok tkut orang giler..last2,ko ahli kelab.

      Padam
  6. perbandingan dgn negara luar juga perlu supaya kita tidak statik taksub ikut pemikiran kita sendiri... sbb tu negara kita ada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.. mereka2 ni banyak study pasal negara2 luar...

    standard yg ada di negara kita pun banyak follow dari negara luar... yg baik dari negara maju kita ambil... yang baik dari negara tidak membangunpun kita guna pakai selagi mana ia sesuai digunakan di negara ini

    BalasPadam
  7. lawak..lawak aku dgr..saudara askar wataniah, nasib ko pakai anom, kalu x mau kena tangkap dah..tp betul ke ko wataniah? Ke nyamar2 nk tunjuk hebat n cover statement ko? Siap polis, tentera tmasuk wataniah, rela n pengawal keselamatan yg guna sentaja api termasuk semasa latihan menembak diwajibkan akad sumpah x kan bwk keluar peluru hidup atau kelongsong..lg satu, anggota polis kalau menembak hatta hilang sebiji peluru pun kena buat laporan..apatah lg melibatkan nyawa..dia yg kena buat laporan yg turut kena serah ke pegawai atasan & pgwai atasan pun kena buat laporan dia..kalu bukan polis jgn sebarang ckp, dh nmpk kebodohan anda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sumpah manusia semua berani langgar.. pedehal...

      Padam
    2. ni sorang pehal nak tunjuk bagus... kes2 polis rampas senjata api bagai... ada jugak kes dilarikan dari simpanan sendiri... kalau x, xde la kes org seludup senjata.. yg perairan satu hal, yg dlm negara pun ada... konon nk tunjuk pandai le tu... jap lagi tunjuk la hujah konon2 pandai.. bagus.. teruskan... aku nk tengok..

      Padam
    3. ala korang ni, pakai la registered ID atau nickname macam biskut tu, at least tau la korang berhujah dgn orang lain, ni semua pakai tanpa nama pening kepala la tengok macam orang yg sama berhujah dgn diri sendiri...

      Padam
    4. diorang bercerita semasa sendiri je tu... org yg sama.. kejap jadi satu pihak, kejap jadi pihak yg lain.. kah kah kah..

      Padam
    5. Dah mcm Dhada bercakap dgn annur la pulak ye encik noob..

      (anom selain dari anom di atas)

      Padam
    6. hahaha..undang2 dan pematuhan dua entiti yg beza, x semua yg ikut undang..langgar lampu merah kena saman, tp brapa ramai yg langgar je..so dlm hal2 senjata pun sama gak..x kantoi x pelah..kalu kantoi tahulah tinggi rendah langit..

      Padam
    7. kalau ada cable besar... lagi boleh turunkan sikit langit tu bagi rendah... nak tinggi2 wat ape.. tu tuk org awam jer.. hahahaha..

      Padam
  8. berhujahlah untuk kebaikan

    BalasPadam
  9. pendapat kita sama la bro,aku tgk org yang komen pasal taser gun untuk kes ni kat blog oh tidak..teruk kena maki...

    jadi,apekah gerangannya semua ni?adakah salah taser gun,salah pedang samurai?atau salah makcik jiran sebelah umah aku yang menjual nasi lemak mahal tapi x sedap?
    (tp anak makcik tu cntik,aku dah try usha..jual mahal la plak,mcm nasi lemak mak dia)

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.