Selasa, 30 Oktober 2012

101 Kerjaya yang sesuai dengan kelulusan kita

Lately ni sangat buzy dengan kerja. Tak sempat nak update blog, blogwalking, visit blog orang, reply komen, main internet, main game, baca komik dan lain2. Kebanyakan kita yang dah bekerja mempunyai pekerjaan yang berkait rapat dengan kelulusan kita. Kat bawah ni menunjukkan kerjaya yang sesuai dengan tahap kelulusan kita.

Sumber 9gag.

Yang kat atas ni mungkin lawak je, tapi kalau kita tengok kebanyakannya realiti macam tu. Mana2 orang yang dapat ijazah kelas pertama selalunya akan sambung belajar ke master, PhD dan kemudian menjadi golongan professional dan pakar seperti doktor, saintis, jurutera dan lain2 tapi still makan gaji. Kemudian ramai juga yang belajar gila2 sampai dapat gred tinggi, lepas tu mintak jadi cikgu walau degree yang diambil sebelum ni bukan degree pendidikan pun. Yang lain2 tu sama juga, lepas grad sahaja terus cari kerja makan gaji kat kerajaan atau swasta. Semua2 tu pun gaji di paras sederhana.


Mana2 yang dapat kelulusan lebih rendah atau pun tidak belajar tinggi, biasanya mereka nak dapat kerja makan gaji sebagai profesional agak susah, disebabkan tu kebanyakan mereka bekerja sendiri, buka bisnes, jadi usahawan, masuk projek tender2 kerajaan, buka kedai makan, usahakan ladang lembu, jadi agen insuran dan hartanah, ternak ikan keli dan macam2 kerja. Pada awalnya merekalah bos, merekalah CEO, merekalah kuli, tapi bila bisnes dah maju, yang golongan cerdik pandai dan berkelulusan tinggi2 nilah juga yang kerja makan gaji dengan diorang. Dan pendapatan mereka juga berkali2 ganda dari orang yang kerja makan gaji.


Aku pun tak tahu kenapa trend kita bila dah belajar tinggi2 dan bersungguh2, akhirnya bila grad mesti nak cari kerja makan gaji jugak. Mungkin bila dah makin tinggi kita belajar, kita dah menjadi semakin takut untuk kerja sendiri sebab kita dah set dalam mindset kita, lepas grad aku kena kerja sebagai doktor, cikgu, jurutera, programmer, lawyer, supervisor dan sebagainya. Aku dah penat belajar 4 5 tahun, takkan aku nak buka restoran atau buat penternakan lintah? Sia2 la aku belajar macam tu. Kalau nak kerja sendiri pun takut nak ambik risiko. Tapi kalau orang yang tak belajar tinggi ni disebabkan nak hidup, mereka sanggup buat kerja macam2, ambik risiko bukak perniagaan sendiri. Tak dinafikan ada juga yang tak berapa nak berjaya dan maju, tapi bagi yang berjaya tu memang berjaya gila2 sampai kalau kita kerja makan gaji 20 tahun pun belum tentu boleh dapat kumpul pendapatan yang banyak macam diorang.

Bab ahli politik tu aku tak leh nak cakap apa, mungkin tak semua cheat dan ada juga yang pandai dapat ijazah kelas pertama, tapi rata2 kebanyakannya yang terjun masuk dalam bidang politik ni taklah sebijak mana, kalau bijak takde la banyak keluar benda2 mengarut pasal diorang dan cakap banyak kenyataan merepek2 dan tak masuk akal. Tapi at last, merekalah yang duduk atas sekali buat dasar negara dan control kita semua, orang pandai, golongan professional, orang berniaga semua kena ikut cakap mereka.


Undergraduate boleh jadi billionaire? Oh itu hanya di US dan kes seperti itu mungkin 1 dalam sejuta. Jangan pulak lepas ni jadikan alasan sengaja tuang kelas dan mahu kena buang kolej hanya kerana rasa diri boleh jadi seperti Bill Gates, Steve Jobs dan Mark Zuckenberg.


So moral of the story, jadilah orang politik.




tags: kerja career work job pekerjaan tugas kerjaya golongan pakar profesional saintis doktor engineer jurutera arkitek ict it programmer cikgu makan gaji salary man ceo ahli politik politician billionaire millionaire jutawan hartawan perniagaan sendiri jual buka restoran mlm multi level marketing agen hartanah insuran grade gred graduan cheat tipu markah cgpa cpa kita kelulusan kelayakan undergraduate tendang universiti bill gates microsoft quote steve jobs apple mark zuckenberg facebook

101 ulasan:

  1. betul tu.. tapi sekarang susah dah nak dapat cikgu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tipulah..pegi je sekolah dapatlah cikgu..hewhew

      Padam
    2. kalo nak jadi cikgu/pendidik, wajib kena set otak/mindset bebetul dulu...kalo jenis nak kejar duit n pentingkan material smata2, jgn jadi cikgu ^^

      Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Shengall.... kalau membunuh itu bukan dosa, aku nak jd professionl assasin. Bunuh ahli politik sesuka hati mcm bunuh nyamuk guna ridsect.

    Bising jer lebih.
    Haha..

    BalasPadam
  4. betul tu.. tapi yg berkelulusan rendah n jadi millionare tu myb 1 dalam sejuta kot.. kan?

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. jgn jadi askar pd situasi skrg..Malaysia sbenarnya tak tumpah seperti Amerika baik dari segi politik, ekonomi dan ketenteraan..berapa ramai askar2 amerika diperalatkan oleh ahli politik atas dasar kekayaan, penaklukan dan konspirasi..tak mustahil suatu hari nanti askar msia akan menerima nasib yg sama sprt askar amerika. menjadi askar memang murni tapi atas kepentingan segelintir pihak yg jahat dan bukan atas dasar mempertahakan negara..#sekadar pandangan

      Padam
    2. kita mana lah tau kan apa akan terjadi esok hari..hari ni pun politik msia penuh dgn keraguaan dan perbalahan..bukankah askar itu sndri di bawah kuasa politik "Saya yg Menurut Perintah" Msia. wallahualam

      Padam
    3. can you give reasons for what are yes yes yes?..I see that you have put yourself in the shoes of a soldier/patriot. Just want to know your point of views, thats all..

      Padam
    4. thehellwiththeworldtoday-_-1st 30 Oktober 2012 12:18 PTG, jgn nak memandai2 boleh tak..!? nak sama kan askar m'sia dgn askar amerika pulak?

      Padam
    5. memang tak sama bro..pada diri askar amerika, mereka mmg berjuang demi negara mereka, tapi kesetiaan mereka tlh diperalatkan utk tujuan yg keji..aku tak nak lah jd sampai macam tu klak..cuma jangkaan aku ia boleh berlaku

      Padam
    6. hang jangka tak thehellwiththeworldtoday hang nak kena penampar dengan askar esok lusa... go to hellllll la sama u today....

      Padam
    7. atas dasar kekayaan, penaklukan dan konspirasi

      tak paham part ni.mohon pencerahan.

      Padam
    8. loh..jgn lah silap faham..aku tak pun kata kat askar..yg aku maksudkan gologan yg berkuasa yg mampu menggerakkan askar utk tujuan yg tak sepatutnya..dasar kekayaan, penaklukan dan konspirasi ni boleh baca ttg war in vietnam, gulf war, Iraq n Afghanistan war, pasal CIA dll

      Padam
    9. takpala...masing2 ada pendapat masing2kan???luahkan ja la...takyah nak marah orang lain sbb pendapat yg sama.cuma jelaskan la elok2 supaya tak berlaku salah paham org lain.

      Padam
    10. jgn lah marah ye..kita bincang..

      Padam
    11. aiya sorg tak fhm maksud orgutan tu ckp, memang rmi yg masuk askar untuk mempertahankan negara TP ADA BEBERAPA ORG YANG MENGAMBIL KESEMPATAN sebgi org atasan mungunakan askar untuk kepentingan diri mereka bukan negara, TAPI bukan la sekang tapi TAK MUSTAHIL boleh terjadi.....jadi nak jadi askar niat kerana Allah S.W.T. nak memnuhi fardu kifayah yang org dalam kampung tak da org nak jd askar jadi saya menyediakan diri saya untuk menjadi askar :)

      Padam
    12. best sgt ka askar ni sampai org nk amek kesempatan?tak marahla...jgn marah2 kt cni..tak elok..

      Padam
    13. ini semua amerika punya rujukan... takde la lagi aku dengar cerita/ura2/khabar angin buruk tentang askar malaysia lagi. apa2hal cara tentera beroperasi sepatutnya rahsia.

      Padam
    14. ya..semua maklumat sepatut dirahsiakan...DALAM IKRAR KESATRIA PUN ADA KATA MENYIMPAN RAHSIA NEGARA DENGAN SEKETAT-KETATNYA....tp ada jugak yg kalut nk bongkar dgn mendedahkan kpd umum..byk pandangan yg sy baca tp nk share 1 ja..
      http://askarsetia.blogspot.com/2012/08/mereka-dedahkan-maklumat-sulit.html

      Padam
    15. eh..dh jadi lebih serius lak komen kt cni..padahal sy nk bgtau yg sy tingin nk jd askar ja...hehhee..

      Padam
    16. marah la ada orang hasut jgn jadi askar..ingat askar m'sia ni bodoh ke encik..lengeh sangat ke? encik duduk kat luar takkan tau apa.kami yg dlm dunia askar,kami tau,kami faham.terima kasih.

      Padam
    17. Sjn Senin jgn marah..depa taktau..kita takleh marah..tapi saya tau,saya faham.sama-sama.

      Padam
    18. jangan marah..sekadar pandangan..

      Padam
  6. jadi lah manusia yang bersyukur, berilmu, beramal, sederhana, rendah diri, tak berfikiran spt secularist dan materialist, menegakkan hak bila ada kemungkaran dan ingat mati..ingatlah bahawa kita manusia dikurniakan roh yg perlu didikan dari sumber spiritual berkualiti bukan berbentuk duniawi..Jika kita masih mengukur darjat dan harta kekayaan sbg pengukur dan perbandingan bagi seorang insan, sampai bila kita perlu sesat dgn permainan dunia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pandai adik ni cakap.adik,dah grad ke blum ni?

      Padam
    2. kenapa plk aku merasakan diri ini sangat muda di blog noob..blum grad lagi..masih mencari ilmu bekal dunia dan akhirat

      Padam
    3. Eh..inshallah akan aku perbaiki diri ini..

      Padam
    4. eh anon ni, ingat yg dh grad tu pandai sngat kerrrr

      Padam
    5. yg ko emo ni pesal?de ke ayat "yg dah grad je pandai"?

      Padam
    6. yg dah grad dah selamat dpt ijazah...yg blom grad tu blom tentu lg boleh grad...hormat sikit...

      Padam
  7. "Aku pun tak tahu kenapa trend kita bila dah belajar tinggi2 dan bersungguh2, akhirnya bila grad mesti nak cari kerja makan gaji jugak."
    aku rasa perlu makan gaji dulu untuk mereka cari pengalaman + kenal dunia korporat/kilang/kerajaan/apa2 jenis dunia. dah masuk satu platform, pastu jalin hubungan dengan banyak 'contact' dan lebarkan 'network'.

    "Mungkin bila dah makin tinggi kita belajar, kita dah menjadi semakin takut untuk kerja sendiri sebab kita dah set dalam mindset kita"
    Kekurangan pengalaman/pendedahan + umur yang meningkat , menjadikan seseorang tu tak berapa berani ambil risiko. itu belum kira org yang berumah-tangga lagi. Tak semua org dikurniakan kemahiran yang serba serbi utk buat org itu ada keyakinan tinggi.

    for those 3 guys, Bill Gates, Steve Jobs & Mark Zuckenberg. They are exceptional, they saw opportunities in university/college which is a place of people gather ideas/knowledges and pool of talents. They are giler charismatic & dominant among their peers and at the same time, they inspire people. Which lead them to exploit their friends/peers/employees to visualize their visions. It is a good exploitation i say.

    Nevertheless, their HARDWORK and dedication paved their way to success.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Those 3 guys are so renowned because they are popular and made a lot of money..indeed they are creative inventors and charismatics, but there are plenty other great names lost and forgotten. What differentiate them from others are just money and popularity, and thus, that make them heros in our eyes

      Padam
    2. Donald Trump is a graduate...

      Padam
  8. sekarang nie ramai yg menganggur walaupom blajar tinggi2.. aku xgrad lagi tp kalau aku la kan..takkan pilih2 keje..untuk start gaji kecik pon tak pe..usaha lama2 naik pangkat. Lagi satu peluang yg aku nmpak boleh bg gaji lumayan nie golongan atlit a.k.a ahli sukan. tp kene usaha jugak kan nk jadi cam diorang

    BalasPadam
  9. Aku pun cikgu cabuk gak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalo ko rasa pekerjaan sbg cikgu tu 'cabuk', baik ko benti sekarang...

      Padam
  10. Prof. Tariq Ramadan always say this, 'I never ask you to like what I am doing, but to respect me that I need to pray 5 times a day.'

    BalasPadam
    Balasan
    1. tahu tak prof tariq tu siapa? :)

      Padam
    2. owh, baru lah tau tu cucu Hassan Al-Banna..Nice Info..

      Padam
    3. tahniah kat Noob @ buasirotak team. sebab hit dah nak sampai 1 juta. dah banyak pengkongsian yang ana dapat. mabruk alaik!

      Padam
    4. wah dik beruk, tak sabar2 nmpak...suatu hari nnt dik, akn tercapai jgk 1 mil views itu ^^

      Padam
    5. la...stalker cucu org rupanya, tak ku sangka...

      Padam
  11. he he nak kad prof ler jugak!

    BalasPadam
  12. apa salahnya makan gaji? bukan semua org nak set goal jadi billionaire/kaya kan..

    the key is nak happy. and happy is subjective according to individuals. Kalau dia rasa dia boleh happy, just dgn makan cili dan keli hari2plus isteri anak yang comey lote di sisi, apa salahnya kan..

    plus, kalau kat malaysia, ada satu lagi pekerjaan, mlmers. haha tu boleh letak tiap peringkat tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. xde apa yg salahnya pun makan gaji, cuma nak ckp yg realiti dan trend zaman sekarang mmg mcm tu bukan sahaja di malaysia malah di negara2 lain pun. btw aku pun keje makan gaji :p

      Padam
    2. makan gaji pun oke je.in the same time buat la mende yg ko suka as side income

      Padam
    3. apa yg penting, gaji itu halal... ^^

      Padam
  13. rindunya lama tak masuk blog noob
    setelah lama menyepi hehe

    btw, tuhan dah aturkan hidup ni sebaik mungkin
    kalau semua orang jadi billionaire, sapa nak jadi cikgu? sapa nak jadi vet? sapa nak jadi ahli politik?

    moralnya tuhan tak tengok pon hang tu billionaire ka, doktor ka, perdana menteri ka, sultan ka
    apa yg penting adalah apa yg hg buat, apa yg hg contribute kepada org lain

    dulu noob penah tulis, Janganlah kita sekali2 compare dgn orang lain, compare-lah dgn diri kita yg sebelumnya, nescaya kita akan membangun
    lebih kurang macam tu la

    BalasPadam
    Balasan
    1. YEAAAAAHHHHHH 1000% AGREEEEEEEEEE

      lantakla bilionaire ke, vet ke, doktor ke, yg penting ape yg kiter buat tu halal. kadang2 keje tu dah mmg halal, tp mngkin boleh jd haram atau syubhah bile kiter buat bnde tak elok. konon spt mengambil rasuah.

      eee... nauzubillah.

      Padam
  14. Bhai Noob...

    Gua takmo nak kerja... tapi mau duit masyuk setiap hari....... hahahaha.... so gua tak layak duduk mana-mana kategori... hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak mahu kerja tapi mau duit masyuk setiap saat? jom jadi downline saya...

      Padam
    2. jauhi MLM...ianya haram lg menyesatkan ^^

      btw biskut, mata aku ni comey sgt ka? XD

      Padam
    3. wah bukan main lagi plain..biskut apa lagi, kasi ayat power ko tu..

      Padam
    4. pe la dik beruk ni, biskut female la...sorry aku bukan pengkid ^^

      Padam
    5. oh plain buktikan padaku...terimalah hadiah pinangan aku yg berupa sebijik kete beetle volkswagen model terkini...ikikiki xD

      Padam
    6. anon sudah dtg membuat kacau...red alert red alert...

      Padam
    7. DeeDee Biskut...

      Aper kelas jadi downline... kena bukak MLM sendiri la lagi bagoosh... hahaha...

      Padam
    8. err biskut ni male la, tak pasal2 gue kene tgk dalam seluar pulak, haish dengan diri sendiri pun boleh diragui. hehehe


      C++, teruskan bukak MLM sendiri, tapi jadi lah downline gue. Lumayan wooohhhh

      Padam
    9. tu lapasal.. tak pa biskut hanya aku tau ko adlh bapuk.. I'll keep that as a secret..

      Padam
    10. fffffuuuuuu, ada binatang nak kene german suplex nih

      Padam
  15. nak jadi suri rumah je lah macam ni..hahaaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau belum lagi, jom interview dgn I, jadi suri rumah I, nak tak..? hehehe

      Padam
    2. takleh... noob dah booking. hahahah

      Padam
    3. W.I.F.E = Washing Ironing F*cking Entertainment

      Padam
    4. or wash-iron-food-etc...yg mn etc tu termasuk fcuk & entertainment

      Padam
  16. sekarang ni mampu makan gaji jela dulu. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak ckp die ade keje la tue...

      Padam
  17. Aku nak ternak cicak yang boleh dijadikan ubat penyakit AIDS.. sapa nak join.. untung juta juta...

    BalasPadam
    Balasan
    1. benda tu blom terbukti lg la ngekkk...jgn cpt invest dlm bnda yg tak pasti, gelojoh membawa padah...

      Padam
  18. Kamon...kawan2 saya yg kelas akhir zaman sekolah dulu akhirnya ada pHd. Saya masih menanti waktu nak sambung.

    Sebab apa? Sebab mereka sabar...jatuh bangun semuanya sendiri. Saya yg makan gaji perlukan lebih banyak masa.

    Padahal cuba tengok result mereka dulu...cuba tengok cikgu2 yg rotan mereka dulu :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. PhD la...bukan pHd, taip pon tak betol...

      Padam
    2. Alamak! dia nak bagitau dia bukan kelas akhir masa sekolah dulu

      Padam
  19. kita perlukan zack sini.aku nk baca komen dia pasal ni,mungkin dia boleh kongsikan pengalamannya menjadi security guard menjaga para nepal sekali lg utk dijadikan tauladan kpd org2 muda disini

    BalasPadam
  20. Balasan
    1. Bhai NaZha...

      Bukan lu makan nasik ker? hahaha...

      Padam
  21. pop soul, da xde segmen manga pilihan?suicide island da abes bc

    BalasPadam
  22. yang penting halal & pengalaman. x payah nk demand sangat la keje tu

    BalasPadam
  23. hahaha.. lupakan niat nak study tinggi2 sebab nak kaya.. study utk bekalan akhirat..

    BalasPadam
  24. muslim mencari ilmu kerana mencari keredhaan Allah... ada phd x semestinya dia lebih byk ilmu, orang x belajar tinggi x semestinya juga xda ilmu...luasnya ilmu Allah ni...dlm satu individu itu ilmu apakah sahaja yang dia ada...

    alangkah bagusnya apabila kita menilai ilmu tu sesuatu yg mendekatkan diri kita kepada khaliq.elok lg jadi makcik jual kuih tp bila kita tanya dia cana nak buat kuih ni tanpa ragu dia memberitahu cara nak buatnya...kerana dia yakin ilmu tu datang dr Allah...pengetahuan itu dr Allah...

    pekerjaan apa pun kita lakukan pastikan niat kita berusaha mencari keredhaan Allah, guru ke, tukang sapu ke, ustaz ke,usahawan ke, askar ke, nelayan ke, petani ke, lawyer, dll semua tu ada kelebihan tersendiri...pastu saling bergantung antara satu sama lain... bukan kah semua ni satu ibadat... betulkan niat kalo nak kerja krn RM semata-mata...Allahu'alam bissawab

    BalasPadam
    Balasan
    1. makcik jual kuih ada ilmu buat kuih tahap Ph.D,ko yg tak tau dia amik course culinary pastry tradisional..

      Padam
  25. abes undergrad nak sambung terus Master mau kurang-kurang umur 25 tahun baru siap.. then kalo tak de orang masuk meminang.. alamatnya sambung PhD je lah.. sampai lah umur 29 tahun (anggaran lah) baru abes belajar....

    dengan PhD gaji mau start RM5K lebih kurang lah...
    lepas PhD pun ada post graduate.. duh.. belajar lagi..
    tuk dapat Prof Madya..

    kalo keja niaga sendiri dari muda..
    paling kurang.. dah rasa duet sendiri..

    ni mau nak masuk 30 tahun baru dapat rasa duet sendiri
    dan menyimpan..
    aduh... naseb-naseb.. huhu

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.