Iklan Leaderboard

Khamis, 11 Oktober 2012

91 Isteri tugasnya memasak, mencuci, mengemas

Biasanya lepas berkahwin, orang lelaki tanggungjawabnya adalah memberi nafkah zahir dan batin, menyediakan keperluan asas seperti makan minum, pakaian dan tempat tinggal, manakala tanggungjawab wanita adalah memasak, basuh cuci baju, jemur pakaian, melipat kain, kemas rumah, sapu sampah, cuci tandas dan sebagainya.


Ramai wanita yang mungkin terasa dengan entry aku semalam. Aku tak kondem dan generalize semua orang sama, cumanya aku nak cakap yang benda2 tu memang banyak berlaku di masyarakat Malaysia, dan kali ni aku nak tulis pasal sesetengah golongan suami pulak. Banyak dikalangan lelaki sekarang yang dah menjadi suami menganggap tugas2 kat atas tu semua tugas isteri. Tapi cuba korang fikir balik apakah keperluan asas yang suami kena sediakan untuk isteri:

  • Makan minum - tak kira la beli makan yang dah siap ke, atau kena memasak sendiri ke, tapi tanggungjawab menyediakan makan minum adalah tanggungjawab suami.
  • Pakaian - bukan bermaksud beli pakaian sahaja, tapi menyediakan pakaian tersebut dengan membasuh, menjemur dan melipat sehinggalah isteri boleh pakai pakaian tersebut adalah tanggungjawab lelaki.
  • Tempat tinggal - bukan sahaja lelaki kena sediakan tempat tinggal buat isteri tak kira la beli ke sewa ke, tapi memastikan isteri selesa tinggal di rumah adalah tanggungjawab suami, so nak bagi selesa kenalah kemas rumah, sapu sampah, cuci tandas dan sebagainya.

So tanggungjawab siapa sebenarnya memasak, basuh baju, jemur pakaian, melipat kain, kemas rumah, sapu sampah dan cuci tandas? Ia adalah tanggungjawab SUAMI, tapi ramai yang beranggapan itu adalah tanggungjawab isteri kerana dah menjadi adat dan budaya kita. So bila isteri korang dah buat semua2 benda tu, patut para suami ni bersyukur kerana isteri mereka dah buat semua tugas2 mereka.


Sebab tu kebanyakan lelaki arab, lepas kahwin mereka akan sediakan orang gaji atau pembantu rumah walaupun isteri mereka tidak bekerja, kerana mereka tahu semua benda2 kat atas tu sebenarnya tugas suami. Wanita adalah mahkluk yang sangat istimewa dan isteri adalah bidadari yang hanya untuk suaminya. Sebab tu apabila si suami memerlukan isteri dikatil maka isteri tidak boleh menolaknya dan si isteri haruslah menjaga kehormatan diri dan keturunan. Tugas2 tu sangat special yang hanya boleh dilaksanakan oleh isteri sahaja, manakala perkara2 lain seperti memasak, kemas rumah, orang gaji pun boleh buat.


Tapi aku fahamlah, orang arab ni kebanyakannya kaya2 boleh sediakan orang gaji. Tapi macam kat Malaysia ni, tak dapat sediakan pembantu rumah Indonesia pun takpe tapi at least para suami perlu faham yang semua kerja2 kat atas tu adalah tugas mereka, dan kalau mereka bantu isteri mereka buat kerja rumah, sebenarnya mereka bukan membantu isteri mereka, tapi merekalah yang sebenarnya dibantu oleh isteri mereka dalam membuat kerja rumah. So kalau isteri buat kerja rumah sorang2 tu haruslah para suami ni merasa malu kerana tidak berjaya menjalankan tanggungjawab mereka dengan baik sampai terpaksa isteri mereka pula yang uruskan semua, baik tak payah kahwin.


Masalahnya masyarakat kita ni pun pelik sikit, bila nampak seorang suami rajin buat kerja rumah, memasak, kemas rumah, basuh kain, siram pokok bunga, banyak la mulut2 busuk yang kata dia kena queen control la, kena nasi kangkang la, takut bini la, bapok la, pondan la, bini tak reti masak tak pandai buat kerja rumah la dan macam2 benda negatif. Sepatutnya mereka kena berfikir alangkah baiknya kalau dapat suami macam tu yang begitu menghargai isterinya dan begitu hebat dalam menjalankan tanggungjawab dia sebagai seorang suami.


Seterusnya seperti aku dah tulis kat entry sebelum ni, sepatutnya kaum isteri tak boleh dibebani dengan tanggungjawab suami seperti tempat tinggal, pakaian dan makan minum, so walau macam mana pun suami kena cari duit cari rezeki nak tampung semua benda tu. Kau lelaki, sebagai lelaki takkan la kita nak biarkan orang yang kita sayang kerja teruk2 demi keluarga. Tapi atas konsep toleransi dan dengan izin suami, isteri juga boleh membantu suami untuk menjalankan tanggungjawab2 tu, tapi walau macam mana pun anda tak boleh nak paksa suruh isteri bekerja untuk bayar duit rumah, beli barang dapur dan sebagainya, kalau mereka nak bantu, suami haruslah bersyukur dan menghargai bantuan isteri tersebut.

Antara lain peranan suami yang aku petik dari sini adalah:
  • Adil - adil ni tak semestinya bila poligami sahaja kena adil, tapi maksud adil tu adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. So contoh kalau kita tak beri nafkah dan sediakan makan minum sampai isteri pulak terpaksa mintak2 duit dari kita seperti peminta sedekah (aku guna ayat komentar sebelum ni), maksudnya kita tidak adil dan zalim.

    Tu belum cerita pasal poligami lagi. Ramai lelaki yang dah kahwin, lepas tu dah bosan dengan bini, dok bercinta curang dengan orang lain kat luar, lepas tu nak kahwin dengan perempuan lain yang dia bercinta tu. Sebabkan isterinya mengenangkan nasib anak2 dan nasib diri sendiri, maka dibenarkanlah suaminya yang dok bercinta dengan perempuan lain tu berpoligami.

    Kau dah bercinta dengan orang lain, syok2 dengan perempuan lain, tinggalkan anak bini kat rumah, lepas tu nak berpoligami atas alasan sunnah Nabi? Lelaki macam ni paling tak guna. Ko pasti takkan dapat berlaku adil dan hanya akan menganiaya isteri tua ko, sebab ko berpoligami pun kerana mahukan barang baru dan pucuk muda. Sebenarnya antara matlamat poligami adalah memperbanyak keturunan, membela perawan tua, janda dan anak yatim, atau isteri uzur dan tidak mampu untuk melayan suami. Ini ko kawin lagi bukannya atas dasar nak bantu janda atau anak yatim, tengok bini baru cantik, muda, bujang, mak bapak pun hidup lagi. Nak kata nak banyakkan keturunan sebab bini ko mandul atau tak mampu nak kasi anak tak juga, anak ko sekarang pun dah masuk 5 orang. Nak kata bini ko uzur tak boleh layan ko, tiap2 malam ko nak bedal jugak. Habis apa alasan untuk poligami yang ko boleh bagi lagi selain dari nak rasa benda baru? Baca lagi pasal poligami di لين Si Pipi Merah.
  • Pemimpin - sebab ni diwajibkan isteri mentaati kepada suami, kerana suami adalah pemimpin, ketua rumah dalam keluarga. So suamilah yang harus membimbing, menjaga keselamatan dan mencorakkan keluarganya sendiri, kalau mempimpin cara yang betul, pasti akan bahagia #tilljannah, tapi kalau dia sendiri memimpin keluarga ke arah yang tak betul, ada peluang la untuk #tilljahannam.
  • Nafkah - Ni dah cerita tadi kat atas, memberi nafkah zahir dan batin. Batin rasa semua tahulah, kegemaran semua lelaki, isteri tak payah mintak pun kalau boleh tiap2 hari nak bagi. Tapi nafkah zahir yang paling ramai suami gagal nak bagi. Selain keperluan asas seperti tempat tinggal, makan minum dan pakaian, satu lagi nafkah zahir yang sering diabaikan adalah kasih sayang. Seorang isteri perlukan kasih sayang dari suami, so berilah kasih sayang kepada mereka, belailah dan manjakanlah mereka seperti seorang kekasih. Jangan waktu awal2 jadi kekasih je berkasih2 sayang, dok asyik pegang tangan, dalam wayang asyik nak peluk dan meraba, bila dah lama kahwin terus takde rupa sepasang kekasih, cakap pun kasar, berjalan dok jauh2, tengok wayang pun dok tibai popcorn tak tengok kanan kiri, mentang2 la dah dapat ehem2.

    Dan kalau boleh keperluan asas tu tolong la kalau mampu suami cubalah sediakan sendiri tanpa bantuan isteri seperti rumah, tak payah la combine2 loan rumah, sediakan tempat tinggal tu tanggungjawab anda bukan isteri. Dan kalau boleh cuba nilai balik keperluan, kemahuan dan kemampuan anda sebagai suami kerana ia tidak akan sama seperti waktu anda bujang. Kalau dulu rasa modified kereta tu satu keperluan, tapi bila dah kahwin tu nilai semula adakah ia satu keperluan buat keluarga?

    Kalau rasa keperluan dan mampu, teruskan sahajalah hobi anda tu, tapi kalau rasa tak mampu, maka belanjakanlah dulu wang anda tu ke benda yang lagi perlu. Lepas dah kahwin ni utamakanlah keperluan isteri dan anak2 berbanding diri sendiri, lepas tu bila dah rasa dah mampu baru la buat apa yang anda rasa perlu untuk anda. Kalau rasa anda tak mampu nak beli benda2 yang mengikut kemahuan anda, jangan nak pandai2 paksa bini suruh bekerja untuk tolong, melainkan kalau isteri sendiri yang tawarkan diri nak bekerja untuk membantu. Dan kalau rasa nak bagi kehidupan isteri dan keluarga lebih selesa dan best, berusahalah lebih sikit dan majukan diri untuk cari rezeki dan sumber pendapatan lebih.
  • Pendidikan - Pendidikan ni bukan bermaksud kena hantar isteri belajar buat degree ke master ke, tapi lebih kepada pendidikan agama. Didik dan bimbinglah mereka dengan didikan agama yang cukup, kalau bukan anda sapa lagi mereka nak harapkan. Kalau rasa kurang ilmu agama atau jahil sangat, belajarlah dengan orang yang lebih arif. Kalau rasa dulu tak pernah jadi imam kat surau sebab malu ka apa ka, at least jadilah imam kat rumah mengimamkan isteri dan anak2. Kata nak till jannah sama2.
  • Pelindung - Seorang suami haruslah menjadi pelindung kepada isteri dan anak2nya, kerana wanita adalah insan yang lemah, kalau bukan kita yang perlu melindungi mereka, sapa lagi yang mereka nak harapkan. Mereka dah beri kepercayaan, sepenuh jiwa raga tubuh badan kepada anda, tiada alasan untuk anda tidak melindungi mereka. Tapi bila ada kes suami sendiri yang memukul, mencedera dan mendera isteri dan anak2 sendiri, ketahuilah bahawa anda telah menghancurkan kepercayaan dan amanah yang diberikan pada anda, anda adalah lelaki yang paling DAYUS dan LOSER yang tak layak pun digelar lelaki. Telur tu kasi makan sama itu anjing lagi bagos!
  • Melayan dan menggauli isteri dengan baik - Ya aku tak nafikan dan aku sedar yang semua lelaki pun mahu dan sukakan seks, dan seks pun adalah salah satu tujuan perkahwinan untuk menghalalkan apa yang haram, tapi gaulilah isteri anda tu dengan baik, jangan kasar2 dan kinky sangat sampai nak sebat2 dan suruh buat aksi dan gaya yang terlampau pelik yang melampaui kemampuan mereka kerana terpengaruh sangat dengan cerita blue yang anda pernah tengok, sebaliknya belailah mereka dengan lembut dan penuh kasih sayang kerana mereka adalah permata anda yang harus anda jaga baik2... tapi kalau mereka sanggup layan lebih dari kemampuan mereka dan sukakannya, itu satu bonus buat anda, tapi jangan sesekali memaksa kerana perempuan melayukan suci dan naif, tak macam lelaki melayu, aku boleh jaminla berapa kerat je yang tak pernah tengok filem lucah.


So harap semua faham peranan dan tanggungjawab sebenar masing2 suami dan isteri (dalam entry semalam) dalam perkahwinan. Kalau semua faham serious, aman dunia, tapi sayangnya, ramai yang tak faham...

Oh ya sebagai permulaan, mungkin boleh jadikan suami mithali ini sebagai contoh:

Sumber Kosmo




tags: tugas tanggungjawab peranan suami isteri rumahtangga dalam islam perkahwinan keluarga harmoni bahagia tempat tinggal rumah pakaian baju seluar kain tudung beli jual online kedai butik makanan minuman masakan melayu resepi orang arab amah orang gaji hire maid cari pembantu rumah indon house holds chores urus kerja rumah bersama toleransi bantu membantu tolong menolong adil poligami nikah 4 tanpa kebenaran syarat pemimpin nafkah zahir batin pendidikan pelindung penderaan abuse seksual violence layan gaul romen senggama jimak setubuh lemah lembut jangan ganas kinky bdsm s&m house husband surirumah blog blogger full time ben ashaari salbani putrajaya

91 ulasan:

  1. saya berbangga pasa mr mama...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok kat sebelah kanan screen ni..latest comment aku jer melambak..Oyeah

      Padam
    2. noob... da kawen ke blum?
      sy single lg ni.. klo u mcm ciri2 diatas..
      sy sanggup brenti keje..

      Padam
    3. Sebelum Engkau Halal BagiKu.•*~
      ~*•.Sebelum Engkau Halal BagiKu.•*~ wrote:
      .''Tanggung jawab Suami Selepas Ijab Kabul,Saat Ijab Qabul terucap''

      ”Saya terima nikahnya si.... binti si.... dengan mas kawinnya seperangkat Alat sholat di bayar tunai. . . .”

      Singkat,padat dan jelas.Tapi tahukan makna “perjanjian atau ikrar” tersebut ?

      Itu tersurat. Tetapi apa pula yang tersirat ??

      Yang tersirat ialah :

      Artinya: ”Maka aku tanggung dosa-dosanya si dia (perempuan yang ia jadikan istri) dari ayah dan ibunya.Dosa apa saja yang telah dia lakukan.Dari tidak menutup aurat hingga ia meninggalkan sholat.Semua yang berhubungan dgn si dia (perempuan yang ia jadikan istri),aku tanggung dan bukan lagi orang tuanya yang menanggung. Serta akan aku tanggung semua dosa calon anak-anakku”.Aku juga sadar,sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab,maka aku fasik,suami yang dayus dan aku tahu bahwa nerakalah tempatku kerana akhirnya isteri dan anak-anakku yg akan menarik aku masuk kedalam Neraka Jahanam.. dan Malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku.Akad nikah ini bukan saja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri,tetapi ini adalah perjanjian terus kepada ALLAH AZZA WA JALLA "

      Jika aku GAGAL (si Suami)?

      ”Maka aku adalah suami yang fasik,ingkar dan aku rela masuk neraka.Aku rela malaikat menyiksaku hingga hancur tubuhku''(HR.Muslim)

      Duhai para istri. . .

      Begitu beratnya pengorbanan suamimu terhadapmu.Karena saat Ijab terucap,Arsy-Nya berguncang karena beratnya perjanjian yang dibuat olehnya di depan ALLAH,dengan disaksikan para malaikat dan manusia.Maka andai saja kau menghisap darah dan nanah dari hidung suamimu,maka itupun belum cukup untuk menebus semua pengorbanan suami terhadapmu. . .

      Semoga jadi untuk pengalaman yg sudah nikah maupun yg belum.

      Subhanallah.. beratnya beban yang di tanggung suami.Bukankah untuk meringankan tanggung jawabnya itu berarti seorang istri harus bantu suami.. Bukannya mempertikaikan tanggungjawab dan tugas suami.. Siapa yang tak mengenang budi siapa?

      Padam
    4. Orang dulu2 sangat memahami hakikat yang tersirat ni. Sebab itu mereka sgt membantu dan meringankan beban suami.. Kerana suami itu jambatan menuju akhirat.. Suami pembela mereka, bukan shj didunia, lebih2 lagi di AKHIRAT!! Menyedari betapa besarnya pengorbanan dan tanggungjawab suami, si isteri sanggup la mengorbankan hak2 dirinya krn sayangkan suami. Si suami pula kerana mengenangkan bantuan dan pengorbanan isterinya, maka sangatlah bekerja keras menjadi Pembela di dunia dan Akhirat. Tapi hakikatnya skrg ni, masing2 sibuk menuntut hak2 peribadi dari si suami.. Tak cukup lagi ke, atau kecil sgtkah pengorbanan dan ikrar suami kpd Allah itu? Dimana kasih dan sayangmu pada suamimu? Dimana taat setiamu pada suamimu? HAK apakah lagi yang dikau inginkan wahai isteri, melainkan HAK keselamatanmu di Akhirat terhadap suamimu? Belum cukupkah itu semua? Sebesar mana nafsu seorang wanita ini sebenarnya?

      Padam
    5. ye ustaz,so ustaz unknown kalau boleh mahukan isteri yang bekerjaya yang boleh bantu ustaz ya?

      Padam
    6. Wahai unknown, kelihatannya kata2 kau itu seolah2 sdg mengungkit dan sedikit tidak berpuas hati dgn syarat2 dan ketetapan Allah Taala terhadap kaum lelaki. Bertaubatlah segera dan jgn terlalu mengikut emosi. Kau kata "Beratnya beban yang di tanggung suami.Bukankah untuk meringankan tanggung jawabnya itu berarti seorang istri harus bantu suami.. Bukannya mempertikaikan tanggungjawab dan tugas suami.. Siapa yang tak mengenang budi siapa?". Allah Taala sudah cukup adil dan saksama menetapkan sang suami harus memikul tanggungjwb sedahsyat dan sebesar itu, kerana sang isteri harus memikul tanggungjawab mengandung selama lebih kurang 9 bulan dan melahirkan bayi, bukan sekali dlm hidupnya malah berkali2 (ada yg smpai berbelas hingga berpuluh-puluh kali sepanjang hidupnya sbg isteri), mengikut kemahuan dan kehendak si suami. Apa kamu ingat tugas beranak itu semudah membuang air besar/kecil, atau tidak menyakitkan malah ianya satu nikmat yg sesetengah lelaki mengatakannya 'nikmat beranak'? Aku ini bukanlah seorang ustazah atau agamawan, dan aku ini masih bujang belum kenal erti sebuah perkahwinan, tapi aku tahu dari feedback para ibu bahawa melahirkan bayi halal adalah suatu kesakitan fizikal yg amat perit (berkali2 ganda lebih perit dr buasir sembelit berdarah sekalipon), teramat perit yg mampu memusnahkan dosa2 ibu yg melahirkan itu, terlalu perit yg hanya perempuan saja yg mampu memikul tanggungjwb ini, beberapa kali dlm kehidupannya jika dikurniakan ramai zuriat. Setiap kali si isteri melahirkan, setiap kali itu juga si isteri perlu bertarung dan berjihad nyawanya umpama sebiji telur di hujung tanduk. Pernahkah kau bertanya ibu kau, "mak, masa mak pregnent kat saya dlu, brapa bulan saya dok dlm uterus mak? ada lebih dr 9 bulan dak? masa mak lahirkan saya, brapa jam mak sakit nak branak kat saya? pukul brapa saya finally decide nak keluar melihat dunia, ya mak? saya keluar scr normal ka doc perlu belah perut mak dlu?". Pernah kau terfikir nak tanya smua ni kat mak kau? Pernah kau rasa nak tau, even kau lelaki? Aku dah tanya bg pihak diri aku sendiri so aku dah tahu jawapan2 utk smua soalan itu berkenaan diri aku sndiri. Maka kat sini aku nak kata, tidak wajar sekiranya kau nak tanya soalan 'siapa yg x mengenang budi siapa', kerana Allah Taala sudah menetapkan tugas dan tanggungjwb hakiki masing2 si suami dan si isteri. Ianya seolah2 spt bertanyakan soalan ini 'siapa muncul dlu, ayam ke telur ayam?', jwpnya ayam, lbih tepat lg 2 ekor ayam lah, jantan dan betina, barulah dpt telur ayam lalu menetas jd ank ayam. 'Bayi org ka org dewasa yg muncul dlu?' Jwpnya nabi adam a.s, lepas tu dari rusuk kirinya dijadikan teman hidup/isterinya hawa penghibur hati, yg seterusnya melahirkan zuriat keturunannya. Disebabkan oleh kegagalannya menghalang/mendidik hawa dari memakan buah larangan malah turut terikut memakan buah tersebut, maka Allah Taala menghukum kedua-duanya dgn diturunkan kedua-duanya ke bumi untuk menempuh ujian2 seterusnya. Bukan adam a.s saja yg dihukum ya, hawa sekali kena hukum. Dua-dua kena, maka adalah kita kat sini sekali dgn berbilion umat manusia yg lain. Adil bukan? Tidak wujud soal siapa perlu kenang budi siapa, dua2 lelaki perempuan bernafsu dan diberikan tanggungjwb dan amanah masing yg perlu dihayati dan diamalkan seikhlas hati. Sekian...

      Padam
    7. gellaaa plain..
      skali muncul balik berjela..
      insaf aku seketika

      Padam
    8. mencelah sikit. ada beberapa salah faham di sini.

      1)Suami tanggung dosa isteri dan anak2 - tiada manusia akan dipertanggungjawabkan atas kesalahan orang lain. Ini seperti konsep original sin. Dalam Islam takde siapa yg tanggung dosa org lain. samalah di akhirat, tiada siapa yg boleh bagi kita bantuan kecuali amalan yg kita bawa dan pertolongan Allah.

      2) Wanita dijadikan daripada tulang rusuk lelaki- dalam Quran tak cerita pun wanita dijadikan dari tulang rusuk lelaki. boleh rujuk ayat2 awal alBaqarah, an-nisa ayat 1. yg jelas menceritakan wanita dari rusuk lelaki dalam Genesis 2:21-23.

      suami isteri perlu berkerjasama utk memastikan rumahtangga berkekalan. takkan aman sesebuah perkahwinan jika hanya sebelah pihak saja yg menjaganya.

      Padam
    9. fulamakatak..

      anakonda, ekau ni msti satu kapal dgn set set yg ckp dlm al-quran x ada kata lelaki wajib bersunat, x ada kata bertatoo itu haram, dan x juga ckp perempuan itu dituntut menutup kepala dgn hijab kan? berleluasa geng2 pemahaman mcm ekau ni kat intenet...bahayo set ekau ni..huiii

      ekau blaja bahasa arab klasik ke utk buktikan terjemahan versi ekau ni sohih?

      Padam
  2. actually aku pun macam lelaki normal lain. mengharapkan suatu hari nanti aku dapat sorang isteri yang lawa, cantik, comel, putih, gebu dan pandai urus rumah tangga dan hidup aku.

    sebagai balasan for sure aku akan bagi everything yang dia mahu. an one day, aku da dapat pun gadis yang macam aku impikan. 2 tahun bersama. atlast aku kena macam tu jer. and now dia pun dah kawin dengan lelaki yang hebat. sesuai lah dengan dia.

    so aku dah lose harapan untuk angan angan yang tinggi macam sebelum ni. aku tunggu mak aku cari jer. apa aku mengarut nih?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha. memang dugaan. nasib baiklah aku jenis tak terlalu jahat dan masih ada iman. kalau ikut nafsu syaitan, keluar metro lah gamaknya. minta simpang.

      Padam
  3. keadaan skg..smua isi rumah kene berkerja....
    perlu berkerja...jd kerja adalah keperluan...bkn kehendak..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam airconditioner. sekarang dah jadi must have item. rumah flat panas oo..

      Padam
  4. mohon ulasan dan hujah2 seterusnya di bawah ini akan berlangsung dengan aman tanpa butthurt, emo, kejian dan yang paling penting tak lari dari topik entri encek nun.wau.ba..

    BalasPadam
    Balasan
    1. istilah butthurt pon kau tak tahu, lagi nak berangan jd legend kat buasir otak??? beruk beruk...

      Padam
  5. Mohon Abg c++ berkongsi cerita kisah hidup abg..kami ingin jadi kan teladan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bhai/DeeDee Tanpa Nama...

      Hahaha.... sarcasm lu tak menjadi... hahaha.... pokok pangkal citer... kalu semua tau dan faham haq dan ketentuan Allah... setel semua masalah... takder manusia perfect la bhai/deedee ...

      Padam
    2. bhai..deedee..nana...yennadeiiii?? pooodah!!

      Padam
  6. Bhai Noob...

    Suami Mithali ker atau Suami Benggali???? hahahaha

    BalasPadam
  7. tak best langsung entry ni,lebih kepada nak bodek pembaca dari kalangan PEPEK

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bangun pagi2 pukul 5, bukak internet, lepas tu mencarut. Ko kutuk2 pun tgh sangap PEPEK jugak ko cari. Ke ko suka cari lubang jubo lelaki sbb ko gay?

      Padam
    2. butoh pak hangpa dua

      Padam
    3. pak hang ada butoh?? pak hang sorang ja kot..

      Padam
  8. antara bnyk2 entri aku baca kt buasir otak ini yg plg bernas & masuk akal. kudos to noob..

    BalasPadam
  9. pjg yer entry patrick..TERBAIK!!!

    BalasPadam
  10. ok...saya setuju entry nih...

    lelaki klau mnx tlg..siket2 ckp..baek jgn jdik pompuan....menyirap ehhhh.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila kena kat org lelaki,setuju aja,bila kena kat batang idung org pompuan,mula la emosional tak tentu pasal komplen macam2 tak setuju itu ini...diskriminasi sungguh

      Padam
    2. emo tanpa nama...hahaha..try harder nak oiii..blum cukup pedas lagi..kui kui kui

      Padam
    3. yup betul bila tang tegur laki laju je setuju

      Padam
  11. Salam. Wah your blog sgt menarik & ohsem! =) Jom join.. http://www.aimisyahirah.com/2012/09/segmen-cik-misya-nak-follow.html

    BalasPadam
  12. paling sentap dengar, kahwin la cepat ' kurang2 ada orang jaga pakai minum ko, ada orang nak masak untuk ko'..wtf? Cari perempuan untuk mengalihkan semua tugas jaga diri sendri kepada perempuan? huho...women is forever being a slave la kalau mcm tu.

    Sedih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni banyak tengok drama Melayu ni..tak pun korea..

      Padam
    2. Salah sama sekali..
      aku dengar ayat tu kat dunia nyata. Bukan dalam tv..
      aku tak tengok drama korea dan melayu.

      Hahaha...

      Padam
    3. kau angap slave tarak pahala la camtu, apa burhurt sangat harapkan pahala , lg pun tu ayat je, bukan org akan wat betul jadikan hamba, apa luku nyer pompuan nih

      Padam
    4. Aku pn sentap gak bile orang suruh sesorang lelaki kahwin utk "sekurang2 nya ade orang jaga minum makan ko, pakaian ko, etc etc"

      skrang ni tukar ayat jadi "kawin la, skurang2 nye ade la peneman hidup., takla hidup sorang2, makan sorang2, tido sorang2, mandi sorang2.. kongsi suka duka same2"

      Padam
    5. Aku pn sentap gak bile orang suruh sesorang lelaki kahwin utk "sekurang2 nya ade orang jaga minum makan ko, pakaian ko, etc etc"

      skrang ni tukar ayat jadi "kawin la, skurang2 nye ade la peneman hidup., takla hidup sorang2, makan sorang2, tido sorang2, mandi sorang2.. kongsi suka duka same2"


      (ayat yang ni aku sokong!)

      Padam
  13. Assalammualaikum.. :)

    untuk tanpa nama..

    Dalam buku Aafat 'Ala Tariq (Penyakit-penyakit sepanjang jalan), ada satu penyakit Al Ghurur, perasan best dgn diri sendiri. Antara ciri yg dinyatakan dalam buku tersebut :

    “Sesungguhnya Allah benci kepada pemidato dari (golongan lelaki) yang memilih (kata-kata) dengan lidahnya seperti lembu memilih-milih (rumput) dengan lidahnya” (Abu Daud dan al-Tirmizi)

    Kagum dengan ilmu sendiri dan membodohkan orang lain. Hati-hati.

    untuk tuan belog.

    syukran jazilan! banyak pengkongsian di sini. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukran ya ustazah.ustazah masih single lagi ke?kalau single saya mahu hantar rombongan meminang esok hari

      Padam
  14. wow..(Mata bersinar)..abang taf-taf sidai kain..

    BalasPadam
  15. mohon para isteri yang kerja kerajaan mahupun swasta berhenti kerja. Berilah kami anak-anak dara ini bekerja. Kesian kami tiada kerja. Jadi otaku sepenuh masa pun bukannya dapat duit.

    Aku janji lepas kawin aku akan benti kerja, amik upah jahit baju (ataupun costume) macam mak aku. Peace!

    BalasPadam
  16. Mana tanpa nama atau ustaz beruk bajet mat saleh ni?kalau nk tembak org pepempuan laju je komen,bila kena kt kaum sendiri btg idong pun xnampak

    BalasPadam
    Balasan
    1. tetiba terasa lubang hidungku gatal..ni apasal emo sangat..problem? kui kui kui

      Padam
    2. beruk ni time nk kondem perempuan ilmiah sungguh komen kalah zakir naik,time lain terus jd berok balik

      Padam
    3. tengok ayat dan perangai 'thehellwiththeworldtoday-_-' ni..teringat kat zack.dah jadi lagenda si zack tu..mentang2 sibuk dok uruskan blog sendiri.haha.

      Padam
    4. ye tak ye..style lebih kurang zack je thehellwiththeworldtoday ni...tiru ke or zack yg berganti wajah?

      gimana ea si zack tu?butthurt sampai tak nak komen kat sini dah ke?

      Padam
    5. zack nepal dah ada blog sendiri ke?mesti dok promote nepal dia tu

      Padam
    6. sapa zack? aku memang cam ni..tak bajet cute cam korang...haktuih!

      Padam
    7. zack adalah (BACA) seorang pengomen tegar di blog ini dahulu yg bajet bagus sembang kemas dan butthurt adalah ayat kegemaran beliau.

      Padam
    8. zack, plain83, c++ adalah antara nama2 lejen kat sini,seorg dah lama menghilangkn diri, sorg mcm nk hilang jugak,sorg lg masih aktif.so bolehla kalau si beruk ni (panggil berok jelah,nama pjg sgt) nak sertai barisan lejen ni

      Padam
    9. haha..nama2 legend.terbaik geng2 tu..plain pun dah jarang menapak sini.zack dengan si plain tu kamching punya.kalau mamat berok ni join diorang,boleh la jadi "3 serangkai".

      Padam
    10. zack lejen?dia selalu butthurt dgn team anon lejen haramjadah pa?

      ANON RULE

      Padam
    11. si beruk ni cuba nak ganti zack ke?jom kta bahan dia sampai dia menyesal mengomen kat blog ni

      Padam
    12. target lock!

      Padam
    13. LEGEND???? WAHAHAHAHHHH TRIMAS ANON2 SMUA...sgt terharu aku tatkala selepas 3 hari aku menghilang ke ipoh atas urusan kerja terlalu bz utk menjenguk blog wahahahahaa...tengkiu anon2 skalian XD

      Padam
    14. zek mana plain?
      ehehehe...

      Padam
    15. tanya aku watpa anon? ang pi tanya dia kat blog dia sndri nuh...

      Padam
    16. jemput hadir di hari pernikahan saya dengan Plain nanti ye.

      Yang benar

      zack the original

      wikikikikikik wikukukukukuk xD

      Padam
    17. hahah pandai hang no anon buat ceta? baguih punya konspirasi...

      Padam
    18. hwoi zack..langkah mayat aku dulu..tidakan hilang beruk sebelum manusia..

      Padam
    19. apakah?...apakaah...???
      adakah aku si legend picisan ini scr tiba2 menjadi rebutan lg???
      apakahhh?? hahahaha XD

      sorry beruk hot kita berlainan ideologi, kau sokong darwin manakala aku tolak darwin..tabley tabley (geleng kepala)..LoL!!

      Padam
    20. hahahahah..berebut pulak korang ni..lawak la.

      Padam
    21. oh plain, youh arh so beutipuuuul..to meeee~

      Padam
    22. (-_-")...

      inikah efeknya pd pasukan anons jikalau aku yg legend picisan ni mendiamkan diri tidak menjenguk blog buasir otak selama 3-4 hari berturut2? i am THAT significant? really?? ulalalaaa...

      Padam
  17. Sebelum Engkau Halal BagiKu.•*~
    ~*•.Sebelum Engkau Halal BagiKu.•*~ wrote:
    .''Tanggung jawab Suami Selepas Ijab Kabul,Saat Ijab Qabul terucap''

    ”Saya terima nikahnya si.... binti si.... dengan mas kawinnya seperangkat Alat sholat di bayar tunai. . . .”

    Singkat,padat dan jelas.Tapi tahukan makna “perjanjian atau ikrar” tersebut ?

    Itu tersurat. Tetapi apa pula yang tersirat ??

    Yang tersirat ialah :

    Artinya: ”Maka aku tanggung dosa-dosanya si dia (perempuan yang ia jadikan istri) dari ayah dan ibunya.Dosa apa saja yang telah dia lakukan.Dari tidak menutup aurat hingga ia meninggalkan sholat.Semua yang berhubungan dgn si dia (perempuan yang ia jadikan istri),aku tanggung dan bukan lagi orang tuanya yang menanggung. Serta akan aku tanggung semua dosa calon anak-anakku”.Aku juga sadar,sekiranya aku gagal dan aku lepas tangan dalam menunaikan tanggung jawab,maka aku fasik,suami yang dayus dan aku tahu bahwa nerakalah tempatku kerana akhirnya isteri dan anak-anakku yg akan menarik aku masuk kedalam Neraka Jahanam.. dan Malaikat Malik akan melibas aku hingga pecah hancur badanku.Akad nikah ini bukan saja perjanjian aku dengan si isteri dan si ibu bapa isteri,tetapi ini adalah perjanjian terus kepada ALLAH AZZA WA JALLA "

    Jika aku GAGAL (si Suami)?

    ”Maka aku adalah suami yang fasik,ingkar dan aku rela masuk neraka.Aku rela malaikat menyiksaku hingga hancur tubuhku''(HR.Muslim)

    Duhai para istri. . .

    Begitu beratnya pengorbanan suamimu terhadapmu.Karena saat Ijab terucap,Arsy-Nya berguncang karena beratnya perjanjian yang dibuat olehnya di depan ALLAH,dengan disaksikan para malaikat dan manusia.Maka andai saja kau menghisap darah dan nanah dari hidung suamimu,maka itupun belum cukup untuk menebus semua pengorbanan suami terhadapmu. . .

    Semoga jadi untuk pengalaman yg sudah nikah maupun yg belum.

    Subhanallah.. beratnya beban yang di tanggung suami.Bukankah untuk meringankan tanggung jawabnya itu berarti seorang istri harus bantu suami.. Bukannya mempertikaikan tanggungjawab dan tugas suami. Siapa yang tak mengenang budi siapa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. dari sebuah novel jiwang mengarut sesat tak laku yg ntahapahapa..

      Padam
  18. Benda baru untuk aku pelajari. Walau pun rasanya lama lagi aku nak menghabiskan zaman bujang, entry ko ni memang cantek sangat untuk jadi pengajaran.

    Oh, unrelated topic. PON boleh jadi akronim for Prince Of Noob, atau pun Patrick Of Bikinibottom. Hehehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Patrick of Bikinibottom dah jd POB...bukan PON...ngek

      Padam
    2. Meh aku tambah...ngekkk!

      Padam
  19. BRADER NOOB,

    perintah suami terhadap isteri selagi tak bertentangan dgn agama adalah mutlak. pd asalnya isteri tak wajib basuh baju, tak wajib memasak, kemas rumah dan sebagainya. tetapi jika itu merupakan perintah dari suami wajib si isteri kena ikut. sebagai contoh memasak.. jika suami menyuruh isteri memasak.. wajib si isteri masak hatta pd pukul 4 pagi sekali pun. dan wajib pula bg suami menyediakan alatan dan bahan2 masakan macam dapur gas, bahan mentah dan lain2...

    dlm entri sebelum ni noob, ko ade sebut nak isteri yang tak bekerja hanya duk dirumah jer. aku tak fikir noob.. kau lepas penat balik kerja kena memasak, basuh baju, prepare utk mkn mlm. aku fikir amat bertuah mana2 perempuan yg dpt jadi isteri kau. sbb suma benda ko buat..

    #insan Fakir

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes, saudara insan fakir yang tidak fakir anda memang betul.

      dalam entry aku sebelum ni aku cakap pasal pentingnya seorang isteri taat pada suami sehingga sanggup untuk mengorbankan kerjaya. dalam entry ni pula aku cakap pasal perlunya seorang suami mengasihi isterinya sehingga sanggupan membuat kerja2 rumah. so gabungkan kedua2nya, tak dapat jadi suami/isteri yang sempurna seperti itu, dapat jadi separuh pun ok, in fact, kita semua pun manusia yang punya banyak kelemahan.

      Padam
  20. ape yang penting.....?? KERJASAMA......~wandepet

    BalasPadam
    Balasan
    1. wandepet or wonder to get pepet?

      Padam
  21. Balasan
    1. yg penting aku lebih hensem dan mancho dari ko

      Padam
  22. .. dan malangnya, persepsi perempuan kena buat semua ni, dididik oleh golongan wanita itu sendiri (ibu), anak lelaki dibiarkan tinggalkan pinggan dalam sinki tapi yang perempuan disuruh basuh. Salah asuhan daripada kecil menyebabkan lelaki apabila dah besar, susah nak terima kebenaran yang sebenarnya tugas2 tu adalah tugas mereka.

    Patut lah kebanyakan ibu2 zaman moden, sudah mengasuh anak2 lelaki membuat kerja rumah. Sama ada mungkin ibu2 muda ni sudah tau kebenarannya atau tidak mahu anak mereka membesar menyusahkan anak dara orang atau supaya anak2 lelaki ni sedar tanggungjawab mereka, yang pentingnya asuhan daripada kecil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya...tugas kat dapur mmg smua patut kena tau buat, baik lelaki maupon perempuan ^^

      There's one time i went to my aunt's house, ank lelaki dia (my cousin) masa tu umur 9 taon, n I was in my early 20's. Lepas lunch together, my cousin tu gi basuh pinggan, i ikot skali utk basuh pinggan i jugak. I kasi cousin i basuh dulu kat sinki, n tengok gaya dia basuh mcm tak brapa nak cuci (yelah budak2 lg kan), so i pon tunjukkan cara yg lebih efficient utk basuh pinggan. Dia pon ikut sejibik mcm mana i demo kat dia td, n i cakap "Good boy, bagus2...mcm ni la cousin K'su", sambil tepuk2 blakang dia. Dia pun tersengih ketawa, "Hehehe tq K'su~" ^^

      Selesai satu masalah dunia ^^

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...