Iklan Leaderboard

Rabu, 3 Oktober 2012

98 Haruskah curang bila sudah tidak serasi?

Bolehkah Nike dan Gucci bersatu? Kenapa waktu bercinta sebelum kahwin serasi, tidak mengapa, boleh terima pasangan masing2, tetapi setelah kahwin menjadi tidak serasi, tidak sefahaman, semua jadi tak boleh dan serba tak kena?


Kini anda sudah berkahwin, tak kiralah dulu waktu kahwin tu pilihan sendiri ke atau pilihan mak bapak, secara rela atau paksa. Walau sudah kahwin, hubungan anda dan pasangan anda biasa2 sahaja, walau masing2 sayang pada pasangan, kedua2nya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang suami isteri, ibu bapa, tetapi banyak benda yang anda tidak serasi dengannya seperti anda suka makan McD, si dia suka makanan melayu, anda suka Linkin Park, si dia suka Siti Nurhaliza, anda suka bermain game, si dia suka membaca novel cinta, anda suka tengok bola, si dia suka tengok Akademi Fantasia, anda suka tengok filem aksi, si dia suka tengok drama korea, anda suka Nike, si dia suka Gucci, menyebabkan anda takde apa nak dibualkan dengan pasangan anda dan anda lebih prefer berbual dan menghabiskan masa bersama rakan2 anda berbanding pasangan sendiri.


Tiba2 satu hari ditakdirkan anda terjumpa dengan seorang lelaki/perempuan lain samada bujang atau sudah berkahwin yang serasi dengan anda, sama2 minat benda yang sama, macam2 anda boleh bualkan, masing2 faham isi hati dan perasaan masing2, anda lebih senang meluahkan perasaan anda pada mereka dan akhirnya mungkin mencetuskan perasaan cinta.


Soalan aku, adakah korang akan tinggalkan pasangan anda dan berlaku curang hanya kerana anda sudah tidak serasi dengan pasangan anda dan telah menemui seseorang yang satu kepala dengan anda, yang memahami jiwa anda, yang sangat serasi dengan anda? Adakah anda tidak kisah mengecewakan hati seseorang yang paling dekat dengan anda? Adakah anda tidak kisah tentang masa depan anak2 anda sekiranya anda berpisah?


Ni aku jumpa kat sebuah chatbox di sebuah blog nasihat cinta, dah lama dah cuma aku tak berkesempatan nak tulis. Seorang wanita bujang bercinta dengan suami orang kerana merasakan diri "saling tertarik antara satu sama lain". Boleh jadi juga seorang isteri orang bercinta dengan suami orang atau lelaki bujang hanya kerana merasakan dirinya serasi dengan lelaki lain yang bukan suaminya.


Adakah cinta sesama manusia sebesar itu, sehingga sanggup kita membelakangkan suami/isteri hanya kerana CINTA? Adakah kuasa cinta itu begitu hebat sehingga melangkaui dosa pahala? Adakah cinta yang begitu suci hanya akan hadir dengan sendiri dan tak boleh dipaksa2. Pernahkah anda cuba letakkan diri anda di tempat pasangan anda dan cuba rasakan apakah perasaannya bila pasangan anda berlaku curang dan mencari cinta lain?


Kadang2 sebelum berkahwin pun ramai yang dah terlalu buta dengan cinta, terutama wanita. Ada yang sanggup bagi mahkota mereka kepada teman lelaki hanya ata nama cinta, tapi bila perut sudah membesar, si lelaki biasanya akan lari dan orang wanitalah yang menanggung sorang2.


Bagi yang sudah berkahwin pula, selagi suami atau isteri anda menjalankan tugas dan tanggungjawab mereka dengan baik, walaupun terdapat sedikit ketidakserasian dan kekurangan, tetapi perlukah kita mencari cinta lain lagi di luar? Tidak bolehkah kita cuba mencintai pasangan kita yang sah yang sudah banyak berkorban masa, wang dan tenaga demi membesarkan keluarga? Tidak bolehkah sama2 mencari penyelesaian sekiranya terdapat perselisihan faham dan berlainan pendapat?


Adakah dengan kita mencari cinta lain boleh menjamin yang cinta baru kita itu boleh menjadi lebih baik daripada pasangan yang ada sekarang? Sedangkan ada suami yang sanggup tinggalkan isterinya hanya kerana ada cinta yang baru, ataupun ada isteri yang mahu mintak cerai hanya kerana dia sudah ada cinta yang lain, sedangkan sekarang pun mereka sanggup buat demikian, adakah ada jaminan yang mereka tidak akan mengulanginya bila sudah bersama cinta yang baru?


Tahukah anda bercinta itu suatu benda yang sangat memenatkan, anda perlu korbankan banyak masa, wang ringgit dan tenaga. Tidak cukupkah bercinta hanya sekali, tak penatkah untuk mengulanginya buat kali kedua, kali ketiga dan seterus2nya?


Ada yang cakap cinta selepas kahwin lebih indah, ada yang kata sebelum berkahwin perlu bercinta dahulu agar dapat tahu perangai dan hati budi masing2. Walau apa pun anggapan orang, bagi aku cinta sangat mudah, tapi kita je yang berat2kan dan menjadikannya kompleks. Bila dah berumahtangga, selain CINTA, satu lagi komponen yang penting adalah TANGGUNGJAWAB. Masing2 perlu tahu tanggungjawab dan jalankan peranan masing2 sebagai suami, isteri, ibu dan bapa. Terimalah hakikat yang manusia itu berubah mengikut masa, tetapi janganlah sekali2 ubah cinta dan tanggungjawab anda.


Jangan sekali2 pudarkan perasaan cinta dan kasih sayang anda pada pasangan anda tak kiralah pasangan anda tak serasi ke, tak minat benda yang anda minat ke, berubah sifat atau bentuk fizikal ke, hargailah mereka sebagai seorang suami/isteri kepada anda, ibu/bapa kepada anak anda. Janganlah sesekali buat benda tidak elok dibelakang mereka, hari ini mungkin anda buat orang tetapi tidak mustahil suatu hari nanti benda itu akan terkena balik pada anda. Ingatilah, mendirikan rumahtangga dengan anda juga merupakan satu pengorbanan terbesar dalam hidup mereka, so hargailah ia dengan baik.


Cintailah seseorang kerana kekurangannya, kerana suatu saat nanti kamu akan bahagia dengan kelebihannya dan jangan pernah mencintai seseorang dengan kelebihannya, kerana suatu saat nanti kamu pasti kecewa ketika kamu tahu kekurangannya.

Lagi bacaan mengenai Cinta dan Rumahtangga.





tags: antara cinta dan tanggungjawab kahwin rumahtangga pasangan suami isteri lelaki wanita kekasih ibu bapa curang derhaka dayus nusyuz cheat cerai pisah talak bercinta laki bini orang lain love tidak serasi sefahaman sekepala sejiwa sehaluan seiring sejalan jasa tidak gembira unhappy couple marriage nike gucci nerd geek boy girls hot beauty lelaki iq rendah ramai malaysia wanita cantik curang  

98 ulasan:

  1. curang IQ rendah
    tak curang IQ normal
    poligami GENIUS, WINRAR!

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadah apa winrar

      Padam
    2. winrar winrar wira wirawati winner wan suhaimi wan tempoyang

      Padam
    3. winrar pon taktau
      ni mesti fans justin bieber

      Padam
    4. Mengapa sulit ungkapkan rasa, padahal ia ada~~~

      Padam
    5. POEN HANGPA

      Padam
  2. noob berbicara soal hati dah perasaan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Noob tgh pikir nak curang ngan girlpren die... Ops lupe Noob xde girlpren haha!!!

      Padam
  3. oi.. apa pulak curang iq rendah.. hahahahhaa..
    albert einstein pun kaki pempuan apaaaa.. hahahah

    BalasPadam
  4. Kalau bercinta boleh lah terima bila tak nak curang, kalau kawin memang betul noob cakap IQ rendah. tak boleh fikir baik buruk.

    BalasPadam
  5. metro and kosmo reader detected...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pembaca Utusan detected

      Padam
    2. pembaca kreko detected

      Padam
    3. Pembaca Majalah Wanita detected

      Padam
    4. tak membaca langsung detected

      Padam
  6. lantak pi la sape nak kawen bnyk pong~

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena kat batang hidung sendiri baru nak berakai..

      Padam
    2. kena dekat pokok petai baru nak bertangkai.

      Padam
  7. Bhai Noob...

    Lelaki curang nih sumer aderlah pasai dier takder hobi.... cuba kalu dier ader hobi macam main kapalterbang radio contol ker (macam gua) atau main paintball ker (macam gua) atau sekurang-kurangnya hobi main chess (macam gua gak) ... mesti dier takder masa lebih untuk berlaku curang..... Sebab otak semua dah tertumpu dengan kesibukan hobi.. jadi takder masa untuk pikir pasai curang.... hahaha

    Aper-aper pon ... lu nak curang kena la kawin dulu... kalu stakat ader girlfriend... curang tue stendet.. pasai nak cari keserasian... hahaha.... tapi kalu gagalist macam lu... hehehe... nak curang mender.... hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar! bila tak ada hobi, mula la bosan..nak menyembang tak ada channel..mula la nak mengarut..

      Padam
    2. Alamak! Nak cakap dia ada hobi orang kaya le tew

      Padam
    3. pergh!brader C++ ni sentiasa top dari segi kehidupan.dunia teletubies btul la.

      Padam
    4. Bhai/DeeDee Tanpa Nama...

      Hahaha... mana ader kaya... paling murah radio kontrol kapalterbang satu set cuma RM250 jer.... aper ader hal... paintball pon main sebulan sekali jer... itupon kalo ader sen.... hahaha... yang hari-hari main cuma Chess jer...hahaha

      Padam
  8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sah tak fhm maksud iq mamat ni

      Padam
    2. sori roninmalaya, anda salah dalam bab ini.

      Padam
    3. sori salah,anda roninmalaya dalam bab ni

      Padam
  9. bercinta memang memenatkan..
    i mean seriously..

    curang tu sejenis pembaziran juga..masa, duit, tenaga etc..
    so, orang curang memang IQ berada pada tahap paling rendah pada masa dia curang tu..masa lain memanglah di pandai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar lagi sekali..makan modal oh nak mengorat ni..rabak poket..dapat sugar mami takpa la jugak..

      Padam
    2. anak mami penang pun ok jugak

      Padam
  10. Teringat pasal kes penceraian pertama kat dunia yg berkaitan dengan WTC.ada seorang laki ni dah kawin,dia keje kat WTC.kebetulan pada tarikh 9/11 tu laki tu g tido kat hotel dengan kekasih dia.Dia matikan handset.

    lepas tu masa pukul 11 mlm,dia hidupkan balik handset dia.Banyak giler missed call.tetibe bini dia call.Bini dia tnye "abg ok ke?camner keadaan abg?abg kat mane?".Laki tu dengan machonya menjawab "ape yg kau dok kelam kabut ni,mestilah aku kat pejabat".laki tu tak tgk berita kat TV,bangunan WTC dah runtuh.Sbb TV pun dia tutup masa dalam bilik hotel.

    kesimpulannya kat sini,disebabkan laki tu curang,dia dapat hidup sampai sekarang...hahahahahahaha..camtu pulak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak best langsung cerita nko ni

      Padam
    2. giler,aku bukan citer sbb nak bagi ko rasa best ble bace.aku cuma teringat citer tu je.

      Padam
    3. nak harommm cerita cam pelaq!

      Padam
    4. nak harommm,asal nak mencarut guna loghat utara.

      Padam
    5. pak hang belen

      Padam
  11. emm mungkin hobi yg bnyk salah satu faktor untuk tidak berlaku curang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin hobi doggy,69,blowjob,licking,fap,fap,fap,360 darjah dan pelbagai skill Kamasutra dengan isteri boleh mengelakkan curang.

      Padam
  12. bab lelaki curang iq rendah tu aku malas nak komen, sbb tu mungkin hasil daripada kajian yg dah dibuat. persoalan yg utama di sini adalah, adakah bila anda sudah tidak serasi dgn pasangan boleh menjadikan anda curang bila bertemu dgn org lain yang serasi.

    aku amik contoh komen C++ di atas:

    "cuba kalu dier ader hobi macam main kapalterbang radio contol ker (macam gua) atau main paintball ker (macam gua) atau sekurang-kurangnya hobi main chess (macam gua gak) ... mesti dier takder masa lebih untuk berlaku curang..... Sebab otak semua dah tertumpu dengan kesibukan hobi.. jadi takder masa untuk pikir pasai curang"

    yang ada hobi tu cuma anda, manakala pasangan anda langsung tak minat hobi2 anda tu, so bla anda main kapalterbang control, paintball, pasangan anda tak ikut atau kalau ikut pun buat muka kelat je. tiba2 satu hari ditakdirkan di tengah2 padang masa main kapalterbang control tu ternampak seorang gadis awek cun yg tengah main kapalterbang control juga, lepas tu anda tegur dan mula berkenalan. bila dah lama berkenalan, anda rasakan yang dia tu mempunyai byk persamaan dari segi hobi dan minat, dgn kata lain serasi sangatlah. so setiap kali nak cerita atau nak main kapal terbang control, anda ajak awek tu sekali, sampai satu tahap masing2 mula syok masing2, dan dalam hati mula terdetik yg kenapa la aku tak jumpa awek ni awal2 lagi sebelum aku kawin.

    so adakah anda akan meninggalkan pasangan anda yg sekarang ini hanya kerana dia tidak serasi dengan anda dan anda pula dah jumpa orang lain yg lebih sejiwa dengan anda? persoalan ini yg perlu kita kupas bersama2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak tengok drama dia ni..ini org panggil try and error..tak serasi cuba lagi..

      Padam
    2. terlampau banyak tgk gay porn

      Padam
    3. terlampau banyak tengok youjizz

      Padam
    4. terlampau banyak tengok Shemale porn

      Padam
    5. Utk menjawabpersoalan utama... Tidak. Sebelum kawin, sila guna akal rasional menilai pasangan bukan nafsu atau perasaan cinta yg mendalam (konon). Zaman skrg org cepat kawin, ada masa dgn sebab yg bodoh. Bila dah hidup sama, mulala serba x kena. Mana yg dah kawin cari sebab utk anda kekalkan perkahwinan... Bukan sebab nak cerai. Kalau ms nk kawin boleh cari sebab wpun 1dunia menentang, knp bila hal2 mcm ni dh pk mcm besar sgt halangannya?

      Padam
    6. satay dengan nama yg pelik tak layak sembang pasal perkahwinan.sepatutnya satay dimakan dengan kuah kacang

      Padam
    7. terima kasih. tp kalau satay tak layak sembang pasal perkahwinan, adakah tapak sulaiman kaler pink layak? adakah Tanpa Nama layak sembang pasal perkahwinan sedangkan nama pun tiada?

      Padam
    8. sedapnya satayyyy

      Padam
    9. BUATLAH SELALU MUDAH MUDAHAN ANDA BERJAYA MENJADI SEORANG SUAMI YANG CURANG,ITU YANG KAMU MAHUKAN

      Padam
  13. Sebelum curang tu pikir dulu macam mane perasaan kita kalo pasangan kita curang dgn kita..iq memang rendah org yg curang ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat pala buleh kat hang

      Padam
    2. buah pala banyak kegunaan

      Padam
    3. Buah pala merupakan penawar untuk menghilangkan rasa loya, pening-pening atau tanda-tanda lain yang berkaitan dengan pitam.

      Padam
    4. itu tandanya zaty bunting

      Padam
    5. tak pe zaty..banyakkan bersabar ye..

      Padam
    6. semoga melahirkan anak yg sihat nnt ye.

      Padam
    7. korang ni mmg sial la anon jgn kacau awek tu boleh tak? tolong jgn rosakkan hati wanita melayu yg suci ini dgn komen2 mengarut korang tu

      Padam
    8. entah,sial la anon,anon,anon,anon,anon dan anon.tak lupa juga anon.cik zaty jgn la rosakkan hati anon yg suci ni.

      Padam
    9. semoga zaty tak buang beby tu tepi jalan

      Padam
    10. smoga anak zaty tidak curang bile dah besar

      Padam
    11. semoga anak zaty tak jadi macam PON yg gay

      Padam
    12. korang ni pun anon agak2 la nak bergurau pun dgn orang perempuan pun... teruk sangat bunyinya

      Padam
    13. butuh hang pon buat jambu dpn pompuan

      Padam
    14. jambu juga bagus untuk ibu mengandung

      Padam
    15. PON tunjuk hero dpn perempuan wek

      Padam
  14. Ni blog UMNO?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan,ni blog PERKASA a.k.a gengster buncit.

      Padam
    2. ini blog gay bodoh

      Padam
    3. ni blog PEKIDA 4 PAKU.tp bila gaduh kena ajak geng.

      Padam
  15. Orang kata, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Mana ada pasangan yang serasi habis kan? Mesti ada beza.

    Semua orang tahu at one point of their marriage, mesti ada perbezaan yang akan mencetuskan perbalahan.

    Jadi kalau nak kata tak serasi tu sebagai alasan untuk curang, sangatlah tak munasabah. Kalau hati dah nak curang, pasti ada je alasan untuk menghalalkannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya rasa kita berdua serasi

      Padam
    2. jagan percaya org nama Tanpa Nama

      Padam
    3. jangan percaya orang tanpa nama dengan orang tanpa nama,caya kat saya takpe,,l love u

      Padam
    4. jgn percaya org tanpa nama,tanpa nama dan tanpa nama.saya yg paling boleh dipercayai.

      Padam
    5. jgn percaya org tanpa nama,tanpa nama,tanpa nama dan tanpa nama,saya yg paling boleh dipercayai.

      Padam
    6. jgn percaya org tanpa nama,tanpa nama,tanpa nama,tanpa nama dan tanpa nama. saya yg paling boleh dipercayai.

      Padam
    7. Get a life tanpa nama! ada apa pasangan yang serasi habis..tapi zaman sekarang ni je tak dapat nak cari..kalau logiknya, kesempurnaan wujud sepanjang kehidupan manusia sejak dari lahir lagi sampai lah mati.."dalam kewujudan manusia telah lengkap kesempurnaan" jadi tak mustahil kesempurnaan mampu diterbitkan dalam keserasian rumah tangga..cuma silap nya sekarang manusia tak mampu lagi nak mencapai kesempurnaan itu..contoh yang paling besar adalah bagaimana manusia terikat dengan kebendaan dan wang ringgit dan menganggap kesempurnaan datang dari situ" jadi disini tak bermaksud tak wujud kesempurnaan tapi kesempurnaan itu tak hadir...*ni saya ringkaskan dlm B melayu theory relativity..

      Padam
    8. woi,get a life tanpa nama!eh..aku pun tnpa nama

      Padam
    9. ni tanpa nama yg ori..yg bleh dipercayai..

      Padam
  16. Cintailah seseorang kerana kekurangannya, kerana suatu saat nanti kamu akan bahagia dengan kelebihannya dan jangan pernah mencintai seseorang dengan kelebihannya, kerana suatu saat nanti kamu pasti kecewa ketika kamu tahu kekurangannya.

    Perenggan ni mmg aku setuju.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tak setuju,cintailah seseorang kerana mahu fap,fap,fap

      Padam
    2. saya bangkang yg arif!!.kuih bengkang memang sedap.cintailah kuih bengkang!

      Padam
    3. bunyi mcm sdp tapi tak btul...so kena cari yang akhlak kurang, bodoh, agama kurang dll lah kak ye?

      Padam
    4. kuih bengkang memang sedap

      Padam
  17. yg peliknya takde pn komen yg ke arah agama skit. (yerla sbb aku rase most of us ni muslim ni)

    nak senang, cintailah Allah yg pertama skali, Insyaallah Allah akan permudahkan utk kiter. Jgn la cinta kt manusia melebihi cinta kepada Allah.

    End of story.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan end of story..tapi sadaqallahulazimmm..

      Padam
  18. Main xlama or kote kecik jugak menjadi penyebab kecurangan. ataupun bini xpandai layan. pn bleh sbb kecurangan

    BalasPadam
    Balasan
    1. lu nak cakap kote lu kecik ke atau bini lu tak pandai layan lu skrang ni?

      Padam
  19. Curang pada isteri yg tidak tahu yg suaminya ada wanita lain, sdah lama dia org berkawan itulah suami yg tahu tanggung jawab rumah tangga dibiarkan begitu saja,hatinya hanya wanita itu.klau tak jumpa merana seumur hidup.anak2 dan isteri diabaikan,jika tanya meleting dan sanggup pukul isteri kerana wanita itu,apa dosa yg anak2 dan isterinya buat.snggup si suami curang kerna si isteri setia samanya.hanya Allah yg bleh turun azab pada si suami dan pasangannya.ingat lah.kubur kata mari rumah kata pergi.

    BalasPadam
  20. Ya kote kecil,bkan isteri tak pandai layan tapi si si suami yg tak mahu katanya sakit sama sini, demam lah.jgan salah kan isterinya salah pada suami yg curang itu,dah jumpa wanita yg cantik lupa semua,tunggu lah azab yg Allah turun kan.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...