Iklan Leaderboard

Jumaat, 26 Oktober 2012

15 Korban, daftar haji dan solat Jumaat di hari raya

Kami di Buasir Otak ingin mengucapkan kepada semua pengunjung dan pembaca Selamat Hari Raya Aidiladha, juga selamat menjalani ibadah haji yang merupakan rukun Islam yang ke-5 serta selamat menjalani ibadah qurban bagi yang mengerjakannya.


Bagi yang belum ada akaun Tabung Haji, sila buka akaun dan register untuk pergi haji. Member aku yang baru register bulan lepas queue giliran untuk pergi haji kena tunggu dekat 40 tahun, giliran dia tahun 2052. Kalau ko register umur 30, umur 70 baru tiba giliran. Kalau buat rayuan untuk percepatkan giliran pun, mungkin tempoh giliran turun 30 tahun, tapi masa tu umur pun dah 60. So aku cadang bagi budak2 muda yang umur 20 tahun tu, pergi la register sekarang, at least umur 60 dah leh pergi haji, jangan tunggu kata tak ready la apa la belum sampai seru la, register je dulu.


Kalau korang register tahun ni pun bukan tahun depan pun korang dapat pergi. Aku pun baru register 4 5 tahun lepas, masa tu tempoh giliran dalam 30 tahun. Makin lama korang tunggu makin lama la giliran korang. Tapi untuk register at least minima kena ada RM1,300 dalam akaun Tabung Haji. Mana2 yg banyak duit dan sanggup bayar 2 kali ganda untuk pergi haji, terpulang nak register atau tak sebab korang boleh pergi je bila2 masa tak payah tunggu queue, ataupun kalau korang sanggup berjalan kaki pergi ke Mekah untuk tunai haji seperti Senad Hadzic, tak payah register dengan Tabung Haji.


Tahun ini Hari Raya Haji jatuh pada hari Jumaat. Ada persoalan yang mengatakan adakah wajib solat Jumaat bagi seorang lelaki sekiranya dia sudah menunaikan solat sunat Hari Raya. Mengikut 4 mazhab utama seperti di laman web Majlis Ulama ISMA (Ikatan Muslimin Malaysia):

1) Mazhab Hanafi: Solat Jumaat wajib ditunaikan. Solat sunat hari raya tidak menggugurkan kewajiban solat Jumaat.
2) Mazhab Maliki: Solat Jumaat wajib ditunaikan. Solat sunat hari raya tidak menggugurkan kewajiban solat Jumaat.
3) Mazhab Shafie': Wajib menunaikan solat Jumat bagi penduduk kampung yang bermastautin dan gugur tuntutan tersebut bagi penduduk dari kampung yang berlainan. Pandangan ini merupakan pandangan Imam Shafie' yang sahih.
4) Mazhab Hambali: Tidak wajib solat Jumaat samada penduduk tetap atau tidak. Kewajiban solat Jumaat gugur selepas mendirikan solat sunat hari raya tetapi wajib solat zohor.

Kerana negara kita telah mengamal dan mengikut Mazhab Imam Shafie', maka kita cenderung untuk  mengikuti ajaran imam Shafie'. Namun seperti yang ditulis oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Dr. Maza) di sini berdasarkan sebuah hadis Nabi s.a.w:
“Telah berkumpul pada hari kamu ini dua hariraya, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hariraya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi s.a.w) akan menunaikan Jumaat” (Riwayat Abu Daud, Ahmad, Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menyatakan sahih).
Beliau cenderung kepada tidak wajib Jumaat bagi makmum yang sudah menunaikan solat Hari raya berdasarkan hadis di atas dan beberapa riwayat yang lain, juga sifat Islam itu sendiri yang meringankan apabila ada ruang kelonggaran. Apatah lagi, maksud perhimpunan kaum muslimin telah tertunai pada hari tersebut, maka perhimpunan solat hariraya sudah dapat memenuhi maksud perhimpunan solat Jumaat.


Apa pula pandangan anda? Bacaan lain di Mykhilafah dan Ustaz Abu Anas Madani.

Oh ya tahun ni aku tak balik kampung, raya kena kerja :(




tags: ucapan selamat hari raya haji aidiladha ibadah ibadat korban qurban sembelih lembu kambing unta daftar register tabung haji senad hadzic bosnia jalan kaki ke mekah mecca makkah madinah syria persoalan permasalahan hukum solat jumaat tunai sembahyang sunat hari raya wajib mazhab maliki hanafi shafie hambali pandangan pendapat ulamak khilaf dr asri maza

15 ulasan:

  1. bagi aku perbezaan mazhab ni bukan berkaitan dgn akidah dan asas penting dlm pembentukan iman, selagi kita mengikut sunnah Rasulullah, Insyaallah kita tdk sesat dn terpesong. Jika hadith itu sahih, kita ikut, tapi kalau lemah or palsu, kita tinggalkan. Aku paling kesal dgn org yg taksub mazhab cth segelintir org kita. Kalau dorang tengok org lain buat benda lain sikit dari Mazhab Syafie, terus cakap tak boleh, tanya mana ko blaja benda pelik ni, yg lbh teruk buat fitnah yg kita sesat, wahabi lah dll. Aku solat jg belakang imam yg baca qunut dlm subuh tapi memang aku tak baca pun qunut kalau solat sorang2, dan tak usap muka lps solat, terus mengangkat jari telunjuk sejurus tahiyat dll..yg penting kita beragama Islam berpegang dgn Quran dn Sunnah, tak pernah plk dgr berpegang dgn mazhab..

    BalasPadam
    Balasan
    1. beramal tanpa ilmu mcm tu ler... blaja pun sikit2 je. itu pasal ada yg taksub mazhab, rajin mengkafirkan org, minda tertutup, bla bla bla

      Padam
    2. tp kan, apa la salahnye kalo kite ikut bnde baik. bace doa qunut tu kan baik. pstu dah mmg jadik kebiasaan org mesia. kalo ko mmg tinggal kt tmpat yg tak praktikkan qunut tak kisahla. tp kt mesia ni, sbb dh biase praktikkan, kang tup tap tup tap org suruh ko jd imam solat subuh, kena la bace qunut, bukan sbb wajib ke ape, tp sbb org mesia ni dah biase, jd buat je ler.. kalo ko taknak buat mase solat sorang2, tak kisah la, tp kang kalo suruh kena jd imam, jgn lupe lak qunut tu.

      Padam
    3. usah khuatir dek non, dia beruk...mana mungkin beruk dilantik menjadi imam ^^

      Padam
    4. Dalil :

      Mereka berdalilkan dengan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Anas bin Malik r,a katanya :

      Sentiasalah RasuluLlah s.a.w berqunut pada solat Subuh sehinggalah baginda wafat."

      Diriwayatkan juga bahawa Saidina Umar membaca doa qunut pada solat Subuh di hadapan para sahabat dan selainnya.

      Di dlm mazhab Syafie sudah disepakati bahawa membaca doa qunut dlm sembahyang Subuh , pada iktidal rakaat kedua adalah sunat ab'ad dlm erti diberi pahala bagi orang yg mengerjakannnya dan bagi yg lupa atau lalai mengerjakannya disunatkan utk menggantikannya dgn sujud sahwi.

      Tersebut dlm kitab Al-Majmu' syarah Muhazzab jilid 3 hlm.504, maksudnya:

      "Dlm mazhab Syafie disunatkan qunut pada solat subuh sama ada ketika turun bencana atau tidak. Dgn hukum inilah berpegang majoriti ulamak salaf dan orang2 yg sesudah mereka atau kebanyakan dari mereka. Dan diantara yg berpendapat demikian adalah Abu Bakar As-Siddiq, Umar bin Khattab, Usman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra' bin Azib, semoga Allah meredhai mereka semua. Ini diriwayatkan oleh Baihaqi dgn sanad2 yg sahih. Ramai orang yg termasuk tabi'in dan yg sesudah mereka berpendapat demikian. Inilah juga mazhab Ibnu Abi Laila, Hasan, Ibnu Salah, Malik dan Daud."

      Hadith daripada Anas tersebut kita akui sebagi hadith yg sahih kerana terdapat dlm kitab Bukhari dan Muslim. Akan tetapi yg menjadi permasalahan sekarang adalah kata:(thumma tarakahu= Kemudian Nabi meninggalkannya).

      Apakah yg ditinggalkan oleh Nabi itu?

      Meninggalkan qunutkah? Atau meninggalkan berdoa yg mengandungi kecelakaan ke atas puak-puak Arab?

      Untuk menjawab permasalahan ini lah kita perhatikan baik2 penjelasan Imam Nawawi dlm Al-Majmu'jil.3,hlm.505 maksudnya:

      "Adapun jawapan terhadap hadith Anas dan Abi Hurairah r.a dlm ucapannya dengan (thumma tarakahu) maka maksudnya adalah meninggalkan doa kecelakaan ke atas orang2 kafir itu dan meninggalkan laknat terhadap mereka shj. Bukan meninggalkan seluruh qunut atau meninggalkan qunut pada selain subuh. Pentafsiran spt ini mesti dilakukan kerana hadith Anas di dlm ucapannya 'sentiasa Nabi qunut di dlm solat subuh sehingga beliau meninggal dunia'
      adalah sahih lagi jelas maka wajiblah menggabungkan di antara kedua-duanya."


      Imam Baihaqi meriwayatkan dan Abdur Rahman bin Madiyyil, bahawasanya beliau berkata, maksudnya:

      "Hanyalah yg ditinggalkan oleh Nabi itu adalah melaknat."

      Tambahan lagi pentafsiran spt ini dijelaskan oleh riwayat Abu Hurairah ra yg berbunyi, maksudnya:

      "Kemudian Nabi menghentikan doa kecelakaan ke atas mereka."

      Dengan demikian dapatlah dibuat kesimpulan bahawa qunut Nabi yg satu bulan itu adalah qunut nazilah dan qunut inilah yg ditinggalkan, bukan qunut pada waktu solat subuh.

      so,kesimpulannya..

      Di dalam mazhab syafie membaca qunut ini adalah sunat ab'adh (sunat yang amat digalakkan) iaitu sekiranya ditinggalkan disunatkan untuk sujud sahwi.

      Mengapa kita perlu buat perkara-perkara sunat, antaranya ia adalah sebagai pelengkap agar solat kita lebih sempurna. Bahkan ia mengandungi banyak kebaikan kerana doa qunut ini mengandungi doa contohnya :

      Ya ALLAH

      Kurniakan aku petunjuk dan hidayahMu

      Bersama-sama mereka yang Engkau beri petunjuk dan hidayah

      Sujud sahwi tersebut ada petunjukknya dari RasuluLLah, tetapi jika anda tidak buat memang tidak mengapa. Lebih elok dilakukan. :),itu kan sunnah rasulullah..ala,baca doa qunut kejap je pun.tapi kalau dah umur 20 lebih rasa malas nak baca ayat pendek cmtu..tak leh nak wat pe la.

      Padam
    5. isu berkaitan khilafiah dlm qunut subuh ni kita tak perlu perbalahkan dan menyatakan satu tu betul dan yg lain salah..kita ikut apa yang kita yakini selepas mempertimbangkan kedua-dua (atau pelbagai) pendapat yg berbeza. sekarang byk medium yg kita boleh buat research..kena jg tengok pelbagai aspek hadith2 yg kita baca..

      Padam
  2. Sekarang bukan susah sangat nak buat akaun Tabung Haji. Nak bayar pon senang, yg susah pon akak payroll HR yg nak kena mengira dan buat setting payment, buat cheque semua, buat payment semua tu.

    Salam Aidiladha dan Salam Jumaat. Bagus nasihat yg ada nieh:)

    BalasPadam
  3. Assalammualaikum..

    Aidiladha bukan sekadar sambutan tahunan,
    bukan sekadar tunaikan haji, berkorban dan bertakbir raya
    tapi ada sesuatu yang Allah ingin ajarkan pada hamba2nya.

    carilah, moga kita temui makna disebalik nya.

    Kisah keluarga ini, kisah keluarga Nabi Ibrahim, Nabi Ismail dan Siti Hajar
    kisah ini di ulang-ulang saban tahun
    tapi adakah ia sekadar cerita, yang hanya untuk kita baca dan dengar?

    Bukan, tapi,ia adalah cerita untuk kita faham dan hayati

    Salam Aidiladha 1433 ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ustazah pilihan (dihati noob)

      Padam
  4. Chaiyok noob kena keja time raya haji...jgn sedih2, msti kat opis pon hang dpt makan nasik beriani/tomato lauk daging kan...chaiyok2! XD

    BalasPadam
  5. Haji ini msh asing bg kita. Tp kita bersyukur krn dpt duduk di Mekah shg dpt melihat langsung semua tempat2 utk buat ibdh haji. Skrg kita dipercayakan Allah utk meneroka bgmn cara pelaksanaan ibadah haji yg blh menghasilkan rasa hamba yg sehamba2 nya. Shg org dpt Allah dan lps haji dia akan berkerja dgn Allah dan tdk lg berkerja dg sistem Yahudi.

    Utk dptkan rasa hamba sehamba2 nya dlm haji roh ini, coba rasakan :
    - bgmn telus nya hati Nabi Ibrahim, ketika disuruh meletakkan isterinya sorang diri ditengah Pdg pasir tandus Mekah dlm keadaan sarat mengandung.
    - Bgmn telusnya hati Ibu S Hajar, menerima kptsn Allah mlalui suaminya N Ibrahim, utk tinggal sorang diri di pdg pasir tandus Mekah dlm keadaan sarat mengandung. Dan melahirkan anaknya sorang2 dan mencari air utk bayinya dgn berlari2 dr safa ke marwa dlm keadaan fisiknya yg msh lemah krn baru lps bersalin.
    Klau Ibu Siti Hajar tak mau terima dan meronta2 utk ikut balek dg suaminya, tentulah tak ada zam2, tak adalah rukun haji.
    - Bgmn telusnya hati N Ismail menerima arahan Allah melalui ayahnya N Ibrahim utk menyembelihnya.

    Jd kita mesti terima semua kesusahan yg Allah pilihkan pd kita dgn hati yg yakin pd Allah, spt org2 Nya diatas. Jgn ada kita dlm menerima ketentuan dr Allah, yg terima sebagian dan sebagian tak blh terima/ditolak.

    Skrg melalui ibdh haji ini, Allah sdg menyaksikan setiap hamba2 nya dlm menerima kesusahan2 dr Nya. Apkh kita blh menerimanya dgn hati, tanpa ada sedikitpun penolakan dlm hati kita. Spt yg dilakukan N Adam, S Hawa, N Ibrahim, S Hajar, dan N Ismail.

    Dlm haji roh ini. Stlh dpt rasa hamba sehanba2 nya dlm wukuf di arafah, selanjutnya kita ke Muzdalifah dan kita akan bermalam sambil kutip batu.
    Coba kita pikir. Apalah lojiknya batu tu nak diguna utk baling syetan?. Sbetulnya Roh nya adlh kita menghidupkan malam di muzdalifah, berperang dgn rasa mengantuk, dan kutip batu itu adlh kita sdg kutip bintik2 hitam dihati kita, spt: ego, sombong, tak mau tak mau ditengking org. Kita rasakanlah itu sdg kita cabut dr hati kita. Dan esok paginya sifat2 yg ada dihati kita itulah yg akan kita baling dgn batu (kuasa Allah) shg dia tak msk lg dlm hati kita.
    - Jd tlg kenal pasti diri kita yg mana yg blm mampu kita buat?. Itulah yg akan kita cabut dr hati kita dlm ibdh haji menuju Allah ini.

    Rezkikanlah kami ya Allah bila buat kebaikan dia tersugkur didepan Allah, karena malunya dgn Allah.
    -
    Tak kutip batu pun tak apa tp pastikan rasa2 itu dilempar keluar. Jgn ada lg org yg rasa tak blh terima sebagian yg T takdirkan kpd nya.

    Selama di Arafah nanti, kenang2kan lah kisah N Adam, utk dpt rasa hamba sehamba2 nya. Di Muzdalifah kutip bintik2 hitam yg ada dihati kita dan lempar keluar. Kenapa aku tdk mampu mebesarkan apa yg dtg dr Tuhan. Tp aku msh saja, sibuk membesarkan diri aku. Kenapa, kenapa2?

    BalasPadam
    Balasan
    1. thats a great explanation on how to make sense of haj into our lives.

      tapi membuang sifat2 tak baik dlm diri manusia bukan semudah membuat perkara2 simbolik seperti mengutip batu utk dibaling ke arah tiang batu. bersusah payah dalam usaha utk sesuatu yg baik bukan sekadar buat benda2 simbolik di mekah sekali dalam seumur hidup. ianya lebih dari itu.

      nak buang sifat2 negatif dalam diri memerlukan kesedaran dan semangat utk berubah. manusia takkan berubah dalam masa yg singkat. apatah lg kalau sifat negatif tu dah lama ada. berubah kpd sesuatu yg baik memerlukan usaha keras yg berterusan dan x putus asa di samping berjanji kpd Allah utk berubah.

      dalam apa pun pekerjaan yg baik hendaklah kita berusaha sebaik mungkin dgn cara yg dianjurkan Islam e.g. jujur, amanah, rajin, ikhlas dll. dan itu adalah cabaran dan pengorbanan yg lebih besar.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...