Selasa, 12 November 2013

24 Kurangkan haters dengan menjadi lebih baik

"Sebenarnya saya tak kisah kalau orang nak komen dalam akaun instagram, cuma saya tak boleh terima kalau orang itu kurang ajar. Instagram memang laman sosial, tapi kalau tak tahu macam mana nak bersosial dan nak menggunakan laman tersebut, baik tak payah guna.

Senang je, kalau rasa berdosa tengok instagram saya, tak payah tengok. Tutup mata. Tapi bila dah tengok, diam. Tak payah nak komen yang pelik-pelik."

"Nak tegur boleh, tapi bukanlah sampai mengaibkan. Sedangkan ibu bapa saya kalau nak tegur pun, mereka tak akan tegur saya depan adik beradik yang lain. Mereka akan panggil saya senyap-senyap dan bercakap secara personally.

Kalau tengok dalam instagram saya ramai yang komen dan cakap perkara-perkara lucah. Saya tahu, perkara macam itu datang dari budak-budak, tapi kalau saya diamkan, perkara ini akan jadi berlarutan. Kalau boleh, saya tak nak orang datang dekat instagram saya semata-mata untuk bercakap benda lucah." 

Sumber OhBulan!

Sejujurnya aku tak berapa nak kenal dengan Lana Nordin dan tak pernah tengok cerita lakonan dia. Yang aku tahu dia digelar Pamela Anderson Malaysia disebabkan you know why.


Di sebuah negara Islam yang semua orang Melayu adalah beragama Islam seperti di Malaysia ini, membuat sesuatu yang melanggar hukum agama pasti akan dicemuh dan ditegur orang. Suka atau tidak, kita terpaksa terima yang orang Malaysia memang suka jaga tepi kain orang. Sedangkan suatu yang menjadi rahsia pun orang suka korek dan jadikan bahan, apatah lagi suatu benda yang bukan sahaja tidak rahsia malah mereka sendiri yang jaja keaiban dan keburukan mereka di media2 sosial, pasti lagilah mudah dijadikan bahan.

Kalau kita tahu kawan serumah kita tidak solat, tidak puasa, kalau kita nak nasihat pasti kita akan lepak dengan dia berdua dan tegur senyap2 tanpa memberitahu kepada orang lain. Tapi kalau seseorang selebriti yang mendedahkan keburukan dan keaiban mereka di media sosial, macam mana orang nak tegur senyap2? Kenal pun tidak. Tapi bila dah tak kenal tu, buat apa sibuk2 tegur ye dak. Tak pasal2 kena cop haters.

Pedulikan je lah dia nak buat apa pun kat media sosial dia, dalam kubur nanti pandai2 la dia jawab. Orang2 macam ni memang cuma mahukan perhatian murahan, so kalau tak suka tak perlu kita peduli pasal dia, tak payah follow Instagram, Twitter, Facebook atau apa2 yang berkaitan dengan dia. Mak bapak dia pun tak kisah, pemimpin kita pun tak kisah, so apa dia nak buat takde effect pun dalam kehidupan kita.

Cuma kesian bila orang2 macam ni terpaksa guna alasan macam2 untuk mempertahankan tindakan mereka macam Miley Cyrus yang terpaksa kata "Remember only God can judge you, forget the haters cause somebody loves you" bila bertukar imej menjadi whore. Kata2 ni sebenarnya tak boleh pakai kerana ia hanya alasan bagi orang2 yang mahu membenarkan perbuatan bangang mereka. Ya memang hanya Tuhan boleh mengadili kita, tapi kalau suruhanNya pun kita tak boleh nak ikut rasa2 macam mana hukuman yang akan diberikan pada kita? Dan memang ada orang yang sayang anda iaitu keluarga dan kawan2 anda yang sama jenis dengan anda yang sudah pasti kalau anda mati bukan mereka yang akan mandi dan turunkan anda kat liang lahad. Oh ada sorang lagi yang sangat sayang kepada anda dan memang takkan suruh anda berubah menjadi lebih baik, iaitu syaitan.


Kenapa memilih untuk berubah menjadi yang lebih teruk, sedangkan kita ada pilihan untuk menjadi yang lebih baik. Dengan menjadi lebih buruk bukan sahaja menambah haters, orang yang suka pun sedikit, malah melanggar hukum agama, dan lagi teruk terpaksa la cari alasan2 bodoh untuk mempertahankan tindakan mereka. Dengan berubah menjadi lebih baik dan berusaha untuk patuh kepada hukum agama, bukan sahaja haters semakin berkurang, malah semakin ramai orang suka.

Seperti yang berlaku kepada Mizz Nina yang betul2 pusing 360 darjah lepas balik daripada mengerjakan ibadah Haji. Siapa sangka seorang gadis yang kehidupannya sangat moden dan barat, dengan gaya yang sangat lincah, daring dan seksi di atas pentas dan video muzik, tiba2 je berubah dengan memakai tudung dan cuba berubah ke arah yang lebih baik. Walaupun masih ada yang boleh diperbaiki, tapi sekurang2nya usaha ke arah itu sudah ada, dan yang pasti lebih ramai orang yang gembira dengan penghijrahan ini dan haters semakin kurang.



Sumber gambar Beautiful Nara




tags: lana nordin kalau rasa berdosa tak payah tengok instagram pamela anderson malaysia bogel tetek kopek besar baju tak pakai coli bra tegur nasihat kutuk komen mesej cakap perkara lucah aib  miley cyrus whore mizz nina kini tudung hijab ubah hijrah noh hujan pusing 360 darjah haters gonna hate

24 ulasan:

  1. tu la..entahlah..apa nak jadi la dengan zaman sekarang ni..macam-macam..haishh..

    BalasPadam
  2. Hm.. Aku tak penah paham nape orang associate pusing 360 darjah dengan being totally different.

    Kalau ikut pemahaman matematik Form 1 aku, kalau pusing 360 darjah bukan dia kembali ke posisi asal dia ke? Satu bulatan lengkap. Patutnye 180 darjah la, if you meant a person being totally different.

    Haha, sori la.. Awal pagi otak tengah cergas. Sume bende nk comprehend.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yub...betul tu...kembali ke posisi asal...bukan nya berubah....mizz nina tu perut penuh arak...kena tunggu 40 hari baru sah solat...

      Padam
    2. satu teguk 40 hari.. kalau dah berteguk-teguk kira sendiri la..

      Padam
    3. @gagak itam: komen anda memang make sense

      Padam
    4. Ko tu Allah ke yg boleh turunkan hukum minum arak 40 hari x sah solat? Tah hadis mana korek ni. Pandai2 nk tentukan solat diterima ke x.

      Padam
    5. setuju dengan gagak itam. 180 darjah lagi masuk akal. seolah ada kereta nak buat u-trun di simpang ampat, namun si pemandu gatal nak buat pusingan 360 darjah, kekononnya nak drift la tu. habis hitam jalan raya tu.

      Akibat ini orang yang buat pusingan 360 darjah ini dianggap berlagak serta tinggalkan kesan pandangan negatif dari orang ramai.

      Padam
    6. tanpa nama 8:14 pagi pandai2 tuduh perut mizz nina penuh arak... ada bukti?

      Padam
    7. setuju tanpa nama 12.06ptg.,kita bukan malaikat kira berapa pahala dosa, allah yang tentukan dia terima taubat hambanye atau tidak.

      Padam
  3. Kbanyakan org cmni gunakn alasan "be yourself" pastu "ignorance is bliss" hya utk mnjadi seorg asshole. Apatah lg "tak semua manusia perfect" hya utk mghalalkn pbuatannya yg sah2 cm tahi dr segi agama.

    BalasPadam
  4. very good article indeed:-)

    memang ramai yang guna hujah tu untuk halalkan benda2 bangang mereka..

    kalau ikut hujah "only god can judge u" tu SEMATA2, dan kalau ikut benda bangang/keaiban terang2an yang dibuat, memang neraka lah judgement nya..tak ada jawapan lain lagi..dah langgar suruhan tuhan kan..

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. Perempuan tetek besar yg mengaku artis.

      Padam
    2. pamela anderson malaysia

      Padam
    3. siapa pamela anderson ?

      Padam
    4. Perempuan tetek besar yg mengaku artis.

      Padam
  6. Dah laa..perlu ke kutuk2 dorang lg? Buat tmbh dosa je...mizz nina tu....kte sape yg tentukn solat dye sah atau tak? Tugas kte kt dunia ni cuma nasihat kn org lain not judge the others.

    BalasPadam
  7. Admin minat Miley ke??Hehehe saya pun, anyway saya setuju apa yg admin tulis.Sumenya isi yg bernas belaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun peminat miley cyrus, tp the old miley cyrus, bkn miley cyrus yg dah transform jd perempuan sundal

      Padam
    2. sy pun minat miley yg terkini!!! mantap!!

      Padam
    3. sy pminat stia nenek miley cyrus yg blakon cite tanah kubur tu.

      Padam
  8. Tujuan hidup kita adalah untuk mencari Sang Pencipta... Tak semestinya dengan melakukan kebaikan baru kita dapat menemui Nya... Adakalanya orang yang melakukan kejahatan (kejahatan itu selalunya membinasakan) dan dia sedar dari kesilapannya (sedar betapa kerdilnya kita), dia juga akan dapat menemui Penciptanya...

    BalasPadam
  9. Sbb ada medium mcm Twitter, FB, etc yg menyebabkan org ramai di seluruh dunia boleh komen sesuka hati tanpa bersemuka dengannya...senang cite 'baling batu sembunyi tangan'. Kalau zaman dulu nak komen depan seseorang fikir dua kali, kang kene penampar/penyepak/maki hamun balik...kat FB kalau kene maki pun boleh buat bodoh je, penampar n penyepak jauh sekali.

    Tp si Lara ni mmg artis murahan...berlakon x seberapa tp tunjuk aset je yg lebih. Yg kaki komen pada asal cuci mata n buat 'bahan'...pas2 kutuk balik jugak. Senang cite..x perlu la follow2 artis ni...merosakkan minda masyarakat je. Follow la ustaz2 kat FB, lg bagus.....dpt cari kelemahan diri n muhasabah diri menjadi lebih baik.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.