Iklan Leaderboard

Khamis, 5 Disember 2013

26 Rahsia candi Lembah Bujang yang dimusnah

Gempar 1Malaysia sebuah binaan artifak peninggalan sejarah iaitu Candi Lembah Bujang bernombor 11 diroboh dan dimusnahkan oleh syarikat pemaju iaitu Bandar Saujana Sdn Bhd untuk tujuan pembangunan. Pemaju cakap diorang tak tahu yang candi tersebut merupakan tapak warisan sejarah. Gila ah diorang ni, candi2 tu sebenarnya bukan setakat tempat bersejarah, tapi menyimpan banyak rahsia dan misteri seperti mana artifak2 kuno lain.


Diorang tak tahu ke yang binaan artifak purba seperti...

 Piramid Giza...

Sphinx...

 Stonehenge...

 Easter Island...

Machu Pichu...

Angkor Wat...

Borobodur...

Aztec temple, Chichen Itza...

dan Villa Nabila...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

...sebenarnya dibina oleh makhluk asing yang digunakan untuk tempat pembiakan dan perternakan telur alien yang satu lagi untuk dijadikan tempat pertarungan mereka?




Nasib baik la daripada 17 candi, hanya 1 candi yang bernombor 11 sahaja yang dimusnah. Lagipun Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir cakap yang candi yang sama boleh dibina semula diatas tapak asal dengan persetujuan syarikat atau ditapak lain seperti berhampiran dengan tapak ekskavasi Universiti Sains Malaysia (USM) di Sungai Batu dengan merujuk semula pelan candi 11 untuk memastikan rekabentuk dan bahan yang sama seperti di tapak asal akan turut digunakan.

Nampak, artifak sejarah boleh dibina balik apa. Jangan kata candi, Taj Mahal pun orang boleh bina balik malah dengan saiz 4 kali ganda. Kat Malaysia pun ada artifak purba yang dibina balik iaitu Sunway Piramid.
Lagipun nasib baik hanya candi di Lembah Bujang sahaja yang dimusnah, candi2 di lembah2 lain seperti Lembah Dara, Lembah Janda dan Lembah Duda masih selamat dan terpelihara.


Ok enough of this crap. Aku cuma nak cakap di luar negara, mereka menghabiskan masa bertahun2 dan duit berjuta2 untuk membuat kajian arkeologi dan memelihara artifak sejarah, seperti Robert Ballard, seorang ahli arkeologi dasar laut yang menghabiskan bertahun2 menjelajah laut untuk mencari peninggalan sejarah kapal Titanic yang karam di dasar lautan. Kita pula senang2 saja memusnahkan artifak sejarah macam tiada apa2 nilai.

Bacaan lanjut berkaitan Lembah Bujang:




tags: rahsia misteri candi lembah bujang no 11 musnah roboh pemaju perumahan tapak warisan sejarah artifak kuno purba binaan arkeologi bangunan 7 world wonders ancient kerajaan taliban bn barisan nasional pas kedah mukhriz mahathir mb bina semula piramid giza sphinx stonehenge easter island machu pichu angkor wat borobodur aztec temple chichen itza taj mahal villa nabila makhluk asing alien vs predator

26 ulasan:

  1. semuanya demi duit.. mereka mana tau nilai sejarah.

    tepuk dahi bila menteri ni cakap boleh bina balik candi tu. dem!

    dah bina balik bukan binaan bersejarah la, itu namanya replika. hadoi!

    kerajaan kita buta sejarah dan bukan lembah bujang je jadi mangsa. apa jadi kt kota gelanggi skrg? itu pun mungkin di bulldozerkan semua kalau ada projek pembangunan kena kt kawasan tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. alien. ok.

      Padam
    2. seriously mmg lawak la kenyataan bina balik binaan bersejarah tu, mmg boleh jadi bahan gurauan buat masuk sketsa raja lawak... tambah perisa libatkan alien skali...

      Padam
    3. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
      menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.
      Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar
      orang lain, maka komen akan dipadam
      untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

      Padam
    4. "dah bina balik bukan binaan bersejarah la, itu namanya replika."

      LIKE +1000

      buduh punya menteri... nama je anak madey

      Padam
  2. sayang jika dimusnahkan.. elok dikekalkan untuk tatapan generasi akan datang..

    BalasPadam
  3. Bung moktar bodoh,menteri ni mesti suku sakat bung moktar...

    BalasPadam
  4. takdak ke persatuan2 cinta sejarah nak buat rusuhan??
    Ke takdak sapa minat sejarah smpai tahap nak buat persatuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. persatuan abah kau.

      Padam
    2. Persatuan tu ada, tapi setakat peringkat sekolah aje la. Orang Malaysia kan marahnya sekejap aje.

      From: Bila Karipap Boleh Bercakap

      Padam
  5. ko lupa..decepticon ada simpan senjata gak dalam piramid tu..ahaks..

    BalasPadam
  6. klu aku ada kuasa, aku hapuskan semua kuil2 nih....

    BalasPadam
  7. "orang yang melupai sejarah pasti akan mengulanginya.."- Herodotus

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup ianya akn ulang ulang ulang smpi kiamat.. bukti Al-Quran dh beritau dh....

      Padam
  8. Candi lembah bujang...penah g sana skali je... -_-
    shoot gambar utk final projek...

    BalasPadam
  9. Dah termusnh satu pening kepala kerajaan negeri yg bertanggungjawab luluskn projek tu nnak mnjawab...biasela jwpn bina balik boleh kasi org kmpung faham..tp not majority of us.

    BalasPadam
  10. takkan tak ada papan tanda kot yang menyatakan ini tapak candi bagai?
    atau
    kalau ada papan tanda pun, diorang main tarah je...? tak de tempat lain ke nak bina, kenapa mesti tapak tu?
    nak bina balik? forget it...

    BalasPadam
  11. bina balik? mungkin pak menteri masa sekolah tak belajar sejarah kot dan mereka yang robohkan tempat tu dengan berkata tak tahu adalah suatu perkara yang amat2 kelakar....

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia balajar sejarah obesea.. mcm tu la jdnya.. mana dia nk tau sejarah malaysia bagai

      Padam
  12. set minda duit nak kaye nak kasi anak bini makan mana ad masa nak fikir nak jage candi ... baik musnahkan saje xde sapa ambik kesah pun

    BalasPadam
  13. oik, sejarah UMNO pernah diharamkan pun tak ramai tahu. inikan pula stakat candi

    BalasPadam
  14. Apehal panggil2 nama aku nih??

    BalasPadam
  15. tq noob terselit aku kat situ sebagai backlink

    BalasPadam
  16. Tu tempat illegal alien bertelur je. Sekali bertelur 40,000 banyaknya.

    BalasPadam
  17. Villa Nabila pun tempat bersejarah ke? Haha

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...