Iklan Leaderboard

Khamis, 12 Disember 2013

56 Wajarkah penjenayah dibelasah orang awam?

Dah banyak kali berlaku kes penjenayah seperti pencuri, perompak dan peragut yang berjaya ditangkap oleh orang ramai seterusnya dibelasah, dibedal, dibalun dan ditibai sampai lunyai. Nak rasa kesian, diorang tu penjenayah, tapi bila ditibai sampai ada yang mati, rasa kesian pula pada penjenayah, dan tak pasal2 pulak orang yang pukul tu dakwa dengan tuduhan membunuh.  


1. Gambar di atas dan di bawah adalah kes tahun 2012, pencuri tabung masjid di Besut kena belasah lunyai tapi nasib tak mati.


2. Baru2 ni terdapat kes pencuri kantoi curi tabung masjid dibelasah sehingga mati yang berlaku di Pandan Indah, Kuala Lumpur.

3. Lelaki disyaki mencuri kereta kena kejar rakan pemilik kereta tersebut masa terperangkap dalam kesesakan jalanraya di Sentul dan kemudiannya dibelasah sampai mati. Mereka ditahan atas dakwaan membunuh menjadikannya hero yang kecundang.

4. Pemuda dibelasah selepas cuba curi kereta di Batu Buruk, Terengganu.


5. Berlaku di Kota Bharu, curi tayar pun kena belasah teruk.


6. Juga di Kota Bharu, kalau pencuri tayar pun kena belasah, apatah lagi curi kabel, tak kira la pencuri tu masih budak2 muda lagi.


7. Ni pun sama dah takde kerja lain curi kabel elektrik kat Besut, dapat tangkap kena belasah pulak orang kampung.


8. Dah la cubaan mencuri wang di sebuah kedai runcit di Kuala Terengganu tak berjaya, kena tibai pulak oleh orang ramai.


9. Dua orang peragut ni dah la tergolek dari motor kena tendang, kena hentak ramai2 pulak kat Dungun ni.


10. Yang kat Kuantan ni dah la meragut masa bulan puasa, kena pulak tibai dengan suami mangsa dan orang ramai.


11. Pun berlaku di negeri Pahang di Jengka, peragut yang cuba beg tangan seorang wanita dibelasah pulak oleh wanita tersebut.


12. Berikut pula adalah video peragut kena belasah di merata tempat dalam Malaysia:







Rata2 biasanya kalau dapat tangkap peragut ni pasti akan dibelasah habis oleh orang ramai sebab dah banyak kes mangsa ragut yang cedera teruk, lumpuh, koma malah lagi ada yang meninggal dunia akibat diragut.


Yang ni mungkin guard Bangla atau Indonesia yang takde permit kerja, boleh pulak buat bodoh je bila ada awek kena ragut.



Oleh itu persoalannya, wajarkah penjenayah2 yang berjaya ditangkap ini dibelasah oleh orang awam, sebab kalau silap haribulan atau tersilap belasah, penjenayah mati, kita pulak kena tahan atas dakwaan membunuh. Sila lontarkan pandangan anda.




tags: penjenayah perompak pencuri peragut kena pukul belasah tibai pukul balun bedal gaduh lunyai teruk pecah muka patah kaki tangan cabut gigi mati meninggal dunia mampus curi tabung masjid tayar kabel kereta duit wang ragut wanita perempuan koma lumpuh cedera parah kejam pak guard bangang wajarkah

56 ulasan:

  1. dibolehkan belasah utk para pencuri ini kalu tak mereka akan belasah kita.ianya utk pengajaran dan amaran utk nya dan para persatuan peragut seluruh malaysia supaya tak mencuri dan meragut dan cub amencari kerja yang halal seperti jual ais kacang ataupun bukak kedai runcit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hanya orang UMNO-BN sahaja yang buat macam tu. Orang PAS semua baik-baik. Sapa tak setuju ayat ni, sah MACAI UMNO!

      Padam
    2. xyh blasah pn. potong kote je. bru diorg ni kecut perut..

      Padam
    3. Cuba buat hukum hudud tengok berani ke tak nak curik2 ni..

      Padam
    4. Pandailah kau. Kalau ikut hukum hudud, apa hukuman utk pencuri? Potong tangan sahaja ok. Adakah suruh belasah bru potong tangan? Jangan ikut nafsu kau tu ok. Itupun sekiranya mngulang mcuri setelah diberi warning baru boleh potong!

      Padam
  2. membelasah atau dibelasah...kalau tak belasah sampai lembik...nanti lari buat lagi...tapi sampai mati tu aku tak setuju

    BalasPadam
  3. kalau kat me'sia ni curi getah..curi kabel..curi tabung masjid..memang kena belasah ..tapi kalau curi duit nfc.. duit duit cukai rakyat .juta juta biasanya lepas..malah anda akan diiktiraf dan dihargai..

    BalasPadam
  4. peduli hapa aq nk blasah atau tak..

    BalasPadam
  5. tak wajar. Aku sangat menentang kalau orang belasah penjenayah menggunakan tangan sendiri. Sebab aku jenis cepat kesian, walaupun mengutuk keras perbuatan penjenayah. Jadi bila tangkap tu...setakat lempang skit2 aku boleh terima lagi. Tapi kalau sampai mati, patah tangan, pecah kepala...no...tak sanggup. Biar mereka yang bertanggungjawab saja yang melaksanakannya. Undang-undang bukan kt tangan kita dan penjenayah pun berhak dapat hak undang-undang dia sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sokong. Kalau ikut undang2 malaysia pun ada hukuman khas utk mencuri. Dah tangkap serah sajalah pada pulis. Kalau ikut hukum hudud pun tak ada kita diajar BELASAH kemudian potong tangan.

      Padam
  6. secara peribadi aku taksetuju setiap pencuri dibelasah sampai mati, sekiranya belasah paling teruk pn smpai patah tangan atau kaki, kalo ada hudud insyallah si pencuri akan diadili dengan seadilnya,

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob yg ni ko xnak tunjuk ke ip address dia?? oooohhh....klau pas kena ko terus delete komen....klau umno, ko buat xtau je......atas pagar la konon.....

      Padam
    2. ko punya komen tu sial sangat sampai dah tahap syirik sampai nak sembah2 manusia tu kenapa?

      Padam
  7. aku pun tertanya. Satu situasi lebih kurang, sekiranya mangsa rogol cuba mempertahankan diri dari dirogol/selepas dirogol dgn tidak sengaja membunuh perogol tu. Jatuh hukuman membunuh atau tidak disitu..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu dikira mempertahankan diri. Mungkin boleh disabit membunuh tanpa niat.

      Padam
    2. Membunuh tanpa niat pun kena penjara jugak kalau sabit kesalahan.. undang-undang buatan manusia macam ni la..

      Padam
    3. "aku pun tertanya. Satu situasi lebih kurang, sekiranya mangsa rogol cuba mempertahankan diri dari dirogol/selepas dirogol dgn tidak sengaja membunuh perogol tu. Jatuh hukuman membunuh atau tidak disitu..?"


      sila tanya peguam.

      Padam
  8. membunuh dengan niat mempertahankan diri rasanya x salah kot....

    BalasPadam
  9. Kalau nk belasah pun jgn la sampai mati org tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau hidup pun nak buat apa...mencuri je kerjanya.....

      Padam
    2. perangai macam Presiden Kesatuan Anon Tanah Melayu ni lah antara jenis manusia yang buat aku rage...ko ada hak ke tentukan hidup mati org??sejahat jahat pencuri tu pun dia manusia jgk..peluang taubat tu sama bagi setiap manusia...kita ni sapa nak tentukan syurga neraka seseorang

      Padam
    3. Jgn layan dia tu, budak2 lg xleh pk waras..
      dlm islam pn nk hukum hudud mencuri pn kena siasat dulu bkn main potong je, ini tros blasah xtya ape, kita xtahu life dia mcmne da hukum.elok sgt..

      Padam
  10. balun je sikit sorang... biar rasa. lain kali dh tak buat dh. tp jgn teruk sgt la...

    ayat last ko "kita pulak kena tahan atas dakwaan membunuh"... rasanya tak ada lagi kes pukul peragut ni kena bawa ke court. setahu aku la. mungkin ada yang aku tak tahu.

    BalasPadam
  11. Salam....jangan belasah sangat nanti kesian pulak. Patahkan aja kaki atau tangannya atau hiris telinga bagi putus. Ingatan akan duduk lama dalam memorinya

    BalasPadam
  12. Orang ramai tidak berniat nak membunuh pun. Satu penumbuk pun kalau kena tempat boleh KO. Inikan pula ramai penumbuk. Diharap para peragut/pencuri atau nak jadi peragut/pencuri dapat mengambil iktibar. Kalau dah mati tak sempat nak mohon maaf dekat mangsa dan keluarga mangsa. Apa sangat pukulan orang ramai jika dibandingkan dengan siksaan Allah. Bersimpatilah kepada mangsa-mangsa samun dan rompak ada yang tercedera dan terbunuh.

    BalasPadam
  13. Dulu masa tahun 2007 kat tempat aku ada orang curi kasut/selipar. Kami tangkap dan pukul. Hampir lunyai jugak. Nasib baik polis sampai cepat, kalau tak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. gila ah.. pasal selipar nak bunuh orang..

      Padam
  14. Kalau soalannya wajar atau tidak, jawapannya tidak wajar.
    Tapi hal ni bukan boleh bendung.
    Orang awam marah, tak termasuk yg saje suka2 nak campur tangan.
    Sorang sekali terajang, 20 org dah boleh patah tulang rusuk.
    Tapi kalau nak sorg sekali, mmg takkan.
    Dah dpat peluang belasah, apa lagi...
    Paling kurang tiga empat kali kasi...

    Nak selamat, jgn buat jahat.

    BalasPadam
  15. pernahkah korang fikir kenapa diorang mencuri? kalau dah memang jenis yg habitnya mencuri mmg patut la bg skit kt diorg, tp kita x tau mungkin diorg ni desperate perlukan duit sampai sanggup mencuri dlm masjid. Kalau mati lg la sedih...dah la x sempat nk bertaubat dosa mencuri, selama ni hidup pun dlm kesusahan je,,,kita patut bimbing mereka, biar allah yg tentukan balasan utk si penjenayah.

    btw, membunuh pun berdosa....

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol kalau basic bunuh saje berdosa, tu semua org pergi perang bunuh orang pertahan kan negara berdosa la tu ap buduh le ko tulis ni!

      Padam
    2. aku komen general je kot...ade ke dlm Islam menghalakan darah orang islam yg lain? even dlm hudud hukum orang mencuri hanya dipotong tangan, xde pun hukuman mati sbb mencuri...kalau berperang dgn orang kafir tak kisah la nk bunuh pun...Yg aku x sure boleh ke negara islam berperang dgn negara islam yg lain sehinggakan tahap bunuh-membunuh, unless salah satu negara tu sesat xpe jugak..

      Padam
    3. Finally. Jumpa juga orang yg waras. Kalau ikut hukum Allah swt pun mencuri hukumnya potong tangan, itupun jika setelah pencuri tu diberi peluang btaubat. Jangan bongkak ok, kita ni hidup ada keluarga, esok2 kena pada keluarga sendiri baru terdiam. Kalau kita pukul orang ingat tu dosa kita dgn orang tu, kalau dia mati tak sempat minta maaf kt dia apa korang ingat Allah anggap kita hero pukul pencuri? Kepala hotak korang. Satu lagi, kita cuma boleh bunuh dan perangi org kafir yg mmerangi agama islam sahaja, Allah pun tak kasi kita suka hati nak bunuh org kafir oi.

      Padam
  16. tangkap dan buat report kat balai polis jauh lebih baik dari pukul dia.. geram + sakit hati macam mana pun kita kena ingat.. negara kita ada undang-undang.. biarlah undang-undang yang menentukannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol "ingat" ingat ingat saja cukup saja ka? si jahat tengah rogol org pun ingat gak tp masih buat gak ap budus le komen ko

      Padam
    2. habis kasi belasah atau bunuh on the spot kira terbaikla?

      baik x payah ada undang2.

      Padam
  17. kalo blasah pon pada2... jangan laa di pukul kepala orang tu.. kebanyak kan yg kantoi ni kena belasah sampai mati sebab kecederaan di kepala..

    BalasPadam
  18. klu blasah smpe mati mcm xptt... tp klu xmati nnti dia wat lg... cmna klu blasah smpe lmpuh sparuh bdan..??? mesti dia akn brtaubat.. dh xble watpa dah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. taubat dtg dari hati seseorg yg insaf. memukul sampai lumpuh x semestinya org tu insaf. sila letakkan diri anda sbg pencuri (katakan anda mencuri sbb terpaksa). anda ditangkap dan dibelasah sampai lumpuh.

      mungkin anda akan insaf sbb mencuri, tp pada masa yg sama mesti anda berdendam dgn org yg membelasah. mungkin jugak anda akan marah dgn tuhan kerana ketidakadilan yg anda terima.

      Padam
    2. lol lawak tul kdg2 sibuk ngan kata org lain x adil tp sedangkan diri dia lagi paling xadil ngan org lain, mcm mana Allah nak bg adil

      Padam
  19. Belasah je kalo dapat..dorang memang dah tau risiko kalo kantoi...

    BalasPadam
  20. dua-dua salah, mencuri,meragut,merompak salah tp ambil tindakan sendiri sampai melayang nyawa

    BalasPadam
  21. Puncuk panglalnya adakah tindakan ni ikut alquran atau islam? semua ni berlaku sbb ikut emosi n masa 2 la segala pukul memukul mcm dihalalkan...kalau suruh gi perang kecut perut lak..ni 10-20 org belasah 1 org....

    Kat malaysia ni ikutla undang2..jgn buat undang2 jalanan sbb yg pukul smpi mati pun boleh didakwa membunuh

    BalasPadam
  22. boleh nak belasah tapi janganlah sampai mati...
    bagi pengajaran pd penjenayah itu sendiri dan orang ramai...

    BalasPadam
  23. Balun jer......xkene kt batang hidung boleh la ckp kesian.....

    BalasPadam
  24. Tidak wajar , biarlah undang2 yang menghukum mereka,
    Tangkap dan sebat sedas

    -Oyen-

    BalasPadam
  25. belasah sampai dapat ikat kaki tangan dia, sudahlah. Ini sampai lembik macam sayur layu di belasahnya, maunya tak mampus?

    BalasPadam
  26. tak boleh belasah penjenayah kecuali jk penjenayah bertindak ganas. org awam boleh bantu tahan penjenayah dan x boleh bertindak melampau. ini salah dari segi undang2 dan jugak agama.

    kita kena faham, penjenayah tu mesti diberi peluang bicara di mahkamah. x boleh hukum camtu je. ini dah stail koboi; xde undang2. kalau dah belasah sampai lunyai atau mati, apa beza org awam yg membelasah dgn penjenayah yg membunuh mangsa?

    kita perlu kawal emosi. jgn sampai apa jua bentuk keganasan pun disokong asalkan dpt memuaskan hati.

    BalasPadam
  27. kalau peragut yg meragut pompuan sampai jatuh motor, terseret sana sini, siap kena langgar sampai koma/meninggal, pecahkan kete untuk curi beg tangan, atau pencuri/perompak bawak parang yg belasah mangsa dia, aku akan cakap, silalah belasah diorg ramai2

    BalasPadam
  28. Kwn aku dpt tangkap pencuri masuk dlm rumah. Kn balun tp x der lh lunyai pun. Masuk reman lokap 2 hari lps. Bila masuk court bersalah tp byr denda jer. Smpi skrg kwn aku tu nyesal x balun kaw2 ari tuh sbb x puas hati dgn hukuman.

    BalasPadam
  29. biasenya yg akan belasah tu ader pengalaman (sdiri / ahli keluarge) yg pernah diragut so for them.. belasah je.. ajar si peragut tu... tp ader jugak yg xpernah kena famili member / diri tu dorang xkan belasah.. so this is more of moral conscience . mmg if ikut law tu salah.. tp depend situasi jgk.

    BalasPadam
  30. persoalannya.adakah kamu mahu hidup
    a:seperti binatang aka tak ada undang x2
    b:seperti kaum yahudi aka kejam dan tidak berperi kemanusiaan
    c:muslim aka mengikut jalan yg benar
    c:muslim

    BalasPadam
  31. Semua Manusia ada keslahan cuma besar atau kecik jewww.....memukul untk mengajar bkan untk membunuh,sedngkn TUHAN maha pngmpn lg maha pengsih....jangn ingt lau pencuri 2 mati korng boleh lepas DRI dosa sebb menghlang day mncri tpi korang silap tubuh atau based yg korang puluk 2 ciptaan tuhan...

    BalasPadam
  32. Ramai mangsa ragut yang mati. Apa pula hak mereka. Peragut sama tahap penjenayah pembunuh upahan.

    Kes kecurian berleluasa, oleh itu, apabila ditangkap, mangsa kecurian masa lalu akan membalas dendam, walaupun pada penjenayah yang berlainan.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...