Iklan Leaderboard

Sabtu, 7 Disember 2013

28 Antara banjir, parlimen dan perhimpunan agung

Di negara maju seperti US dan Jepun, bila berlaku bencana alam, semua orang bersatu padu, bersatu hati, menggembleng tenaga membantu orang yang memerlukan. Kalau ada kemampuan dari segi masa dan tenaga, jadi sukarelawan turun padang membantu. Kalau berkemampuan dari segi kewangan, derma kepada tabung2 bencana. Masa tu semua perbezaan agama, warna kulit, ideologi politik diketepikan dulu.

Gambar di atas bukan berlaku di Malaysia pun

Di Malaysia, ya memang ada ramai orang awam yang begitu prihatin turun membantu, ada yang menderma dari jauh, malah petugas2 keselamatan seperti pasukan bomba, tentera, polis, Jabatan Pertahanan Awam, PBSM serta NGO2 kebajikan lain bertungkus lumus menjalankan tanggungjawab mereka. Cuma yang tak bestnya bila ramai yang masing2 sibuk tuding jari kenapa dia tak turun padang, kenapa tak tolong, kenapa tak jenguk kawasan, kenapa tengok dari helikopter je, kenapa duduk dalam Parlimen je, kenapa masih kat perhimpunan agung dan lain2.


Apa guna seorang pemimpin dan wakil rakyat turun padang pun kalau kerja dia setakat datang, tengok, ambil gambar, bagi beras dan balik? Ketua rakyat tak payah datang pun takpe sebab benda2 macam tu orang lain dan pasukan keselamatan boleh buat. Yang penting macam mana pemimpin2 ini memberi maklum balas dan mengurus situasi kecemasan dengan berkesan dengan peruntukan wang, sumber manusia dan peralatan yang ada.


Setiap orang ada dah ada peranan dan tugas masing2 bila situasi kecemasan macam ni, polis tugasnya apa, bomba tugasnya apa, tentera tugasnya apa, agensi kerajaan tugasnya apa, ketua kampung tugasnya apa, wakil rakyat tugasnya apa, menteri tugasnya apa, Perdana Menteri tugasnya apa, so jalankan tanggungjawab dan peranan masing2. Adalah lebih baik seorang menteri mengerahkan 5,000 pasukan bantuan dan meluluskan bajet bantuan tambahan dari bilik pejabatnya yang berhawa dingin di Putrajaya daripada datang menjenguk naik helikopter atau kapal terbang, ambil gambar, salam2 mangsa banjir dan balik. Kalau nak ambil gambar, itu kerja petugas media, jurugambar berita, wartawan, jurnalis dan lain2. Nak pantau kawasan dari udara, itu kerja Jabatan Meteorologi dan lain2 yang berkaitan.


Oleh itu tak perlu persoalkan kenapa orang ini tak datang, orang itu tak datang, yang penting masing2 buat kerja dan tanggungjawab masing2. Sapa nak pergi, pergi, tak nak pergi, sudah. Yang para pemimpin ni, gunakan kuasa korang untuk bawa isu dan usul untuk dibahas di Dewan Rakyat sebab dah itu memang tugas korang. Yelah takkan nak suruh tok penghulu atau tok mudim yang usul, nak masuk Dewan Rakyat pun tak boleh. Tapi bagi yang berpeluang untuk berada kat Parlimen dan bersuara, jangan pula salahguna hak anda untuk jadi badut.


Lepas tu janganlah marah kenapa para pemimpin kita masih meneruskan Perhimpunan Agung ketika ketika musim banjir ni. Di kawasan banjir dah ada orang yang menjalankan tugasnya di sana, maka pemimpin2 kita pun ada tugasnya juga di sini yang jauh lebih penting seperti membincangkan masalah2 rakyat serta macam mana nak balas dendam terhadap orang yang tak mengundi mereka masa PRU13 dulu seperti menggantikan 1Malaysia kepada 1Melayu, bagi bantuan BR1M kepada penyokong BN sahaja serta balas dendam kepada kerajaan Selangor kerana peniaga UMNO susah nak dapat peluang perniagaan di negeri itu. Malah kalau bukan kerana BN, hanyut dah semua pengundi yang mengundi pembangkang kat Kuantan tu, so janganlah main bangsat. Negara kita pun negara yang terbaik dalam mengurus banjir, so tak payah kalut2 sangat.


Lagipun Dewan Merdeka kat PWTC tu, makan minum semua dah ditempah, jadual sudah dirancang, tiket bas, kapal terbang semua dah diatur, takkan senang2 nak batalkan. Kalau batal pun bukan semua akan turun padang pergi ke kawasan banjir, lagi semak ada la. So biar masing2 buat kerja masing2.


Btw kepada yang cakap mana orang itu mana orang ini, mana bantuan tak sampai lagi, kenapa tak turun padang melawat kawasan dan mangsa banjir dan sebagainya, ya semua dah turun. Yang asyik bising2 tu korang bila nak turun?

Perdana Menteri, DS Najib Razak
DS Najib Razak dan isteri
Timbalan Perdana Menteri, TS Muhyiddin Yassin
TPM, Menteri Besar Terengganu dan Menteri Komunikasi dan Multimedia
DS Ahmad Shabery Cheek
Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh
Presiden PAS, Tok Guru Hadi Awang

Banjir2 pun masih nak tunjuk sapa yang lebih prihatin pakai payung ada lambang parti. Nak jugak bagitau siapa yang bagi payung tu.


Orang2 politik ni kebanyakannya sembang je lebih, tak kira la dari pemimpin sampai la pengikut, semak dan  serabut! Tapi sekurang2nya lebih baiklah daripada kat Korea Utara ni, edit gambar pakai Photoshop konon2 berada di kawasan, gila fail.






tags: antara banjir besar kuantan pahang terengganu jambatan runtuh johor lawat mangsa pm kawasan najib razak tpm muhyiddin yassin naik helikopter kapal terbang tinjau pantau shabery cheek mb mat said tok guru hadi awang fuziah salleh ahli parlimen dun adun dewan rakyat usul darurat sidang shahrizat jalil lembu bangsat tuduh fitnah kinabatangan bung mokhtar radin bantuan derma kilat sumbangan perhimpunan agung umno 2013 pau persidangan 1malaysia tukar 1melayu br1m untuk penyokong bn sahaja north korea utara fail photoshop kim jong un

28 ulasan:

  1. My highest salute to Malaysian. Prihatin. Barang-barang bantuan tiba melimpah ruah hingga tak muat lori mengangkut. Semuanya disumbang kecil-kecilan, tetapi menjadi bukit!

    Ya, UMNO rasis bukan sahaja perkauman tapi pada orang tak sehaluan dengan mereka. Kuantan mungkin kawasan pembangkang. Mungkin antara sebab kerajaan Malaysia syiok gelakkan dari jauh. Tapi rakyat Malaysia tak nampak warna bendera.

    Tahniah warga penyayang!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Sy takut jatuh hukum fitnah kenyataan di atas..walaupun sy x suka BN tp jgn la wat andaian tak berfakta atau copy paste fb je...apa kawan sy kat kuantan bgtau org kuantan dah standby sukalera n plan banjir..tp x sangka dlm sehari sahaja banjir besar berlaku n sukarela yg dilantik pun kelam kabut nak selamatkn family n rumah mereka tengelam air..sbb 2 perlu sukarela dr luah daerah kuantan

      Tp paling x puas hati..ramai perniaga ambil kesempatan jual barang sampi 2-3 kali harga time bekalan makanan x cukup n terhad.

      Padam
    3. Saya sebagai bekas pemimpin menyeru rakyat Malaysia amnya dan orang Melayu khasnya untuk memuja Dewa Umno Yang Maha Berkuasa! Hanya dengan upacara memuja Dewa Umno saja kita dapat jauhkan bala yang datang ke Malaysia seperti banjir kilat, kemarau yang panjang dan pemberian Mykad percuma kepada orang Indon, Filipina serta Bangla!

      Upacara ini mesti dilakukan oleh kita semua, kerana jika tidak Dewa Umno akan murka lalu semua harga barang di Malaysia yang belum naik akan dinaikkan olehnya. Contoh harga barang yang belum naik adalah seperti gula perang dan cuka.

      Ayuhlah rakyat Malaysia dan orang Melayu semua marilah kita buat upacara pemujaan Dewa Umno malam ini juga! Pasang pelita di rumah anda dan nyanyikan lagu Untukmu Malaysia!

      Padam
    4. c¡K lynn si hati busuk!

      Padam
    5. Cik lynn ni mmang hati kotor..samak guna air zamzam 100 tangki pun x boleh bersih...mmang x boleh buat bini....perangai buruk buat malu laki je....tau nak sebar gossip keburukan org lain kepada jiran tetangga....btw, anon semi value tu mesti cik lynn menyamar....anon plain83 tu pun cik lynn jugak menyamar......dasar hati kotor! Banykkan baca quran, bersihkan hati tu.....

      Padam
    6. Dah la 2...tegur cara baik je la...x perlu hentam kaw2...kita sesama muslim nasihat menasihati secara baik.

      Padam
    7. puak2 anon ni kerja dia hentam jer, sumbangan kat mangsa banjir pulak, ntah bagi ntah tidak... oh skarang masih cuti sekolah kan? patutlah ligat jer dorang buat kacau kat blog2, kerja sekolah malas nak setel awal2 kan, so...

      Padam
    8. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
      menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.
      Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar
      orang lain, maka komen akan dipadam
      untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

      Padam
    9. Neeta iamneeta kiut...

      Padam
    10. Aku duduk kat kuantan. Time banjir ni ak ade pergi 1 kenduri kesyukuran. Tiba2 ade sorg mkcik ni sound "Rumah dh tenggelam. Takde pun nmpak Dacing ke, Bulan ke, Roket ke yg dtg tolong. Askar je yg rmai." True story.

      Padam
  2. Bila jadi musibah macam ni, cuba tanya diri kita sendiri:
    "Apa yg kita boleh buat? Apa yg kita sudah buat? Apa yg kita akan buat?"

    BalasPadam
  3. Mls nak kaitkn dgn politik. ..pagi petang malam nak kait politik..lgpun pru lambat lg...ckp mcmana pun keputusan memilih parti akan berlaku 1 tahun sebelum pru

    Sy juga malas nak percaya khabar angin yg x sure kesahihannya atau jatuh hukum fitnah just post fb yg x sure betul ke x..lgpun xde outcome positif nak menolong mangsa banjir sekalipun...

    Jika anda penyokong tegar BN atau PR..apa musuh politik anda buat semua akan dinegatifkan x kira mcmana sekalipun sbb dah set mind awal2 lg. Mmg tul ckp admin...kita buang air liur cari kesalahan org lain, salah kita mcm xde lansung n x pulak kita nak menolong...sbb 2 pemimpin malaysia skrg byk ckp je kat parlimen tp usaha ikhlas nak tolg rakyat x sehebat sangat.

    Lastly..bung mokhtar 2 jd ketua kmpg kinabatangan je la..x lyk bercakap kat parlimen..mcm budak2

    BalasPadam
  4. tak syirik ke kenyataan shahrizat tu?hanyut,hujan,banjir,bencana itu semua dari Allah & kepada Dia jugalah tempat kita kena tuju dulu dalam apa jua keadaan sekalipun..bukan kepada parti BN yang macam shahrizat cakap tu..kalau Allah nak kerajaan BN hanyut,kerajaan Pas hanyut,maka hanyut jugak..!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dey kici! U tada tau ka? Sharizat tu keling ma! Mana sembah tuhan melayu punya. Dia sembah tuhan keling dia juga. U tau apa nama itu tuhan keling dia? Itu Dewa Umno la!

      Padam
    2. Kdg2 byk pemimpim veteran umno yg kuat kipas nama umno smpi terlajak ckp mcm 2...bukan nak mensyirikkan dia
      .tp sbb emosi sgt mcm2 statement yg memalukan. ..better ada wanita umno mcm khairy yg better mengkritik mengikut arus semasa n minda masyarakat. Tukar je la new wanita umno..shahrizat ni dahla x tanding mana2 pru..dah mcm x releven lg dlm dunia politik lg2 ada isu condo lembu.

      Padam
    3. Kalau benar-benar dia memang cakap macam boleh jadi kufur, harap2 dia tarik balik kenyataan lembu dia tuh.

      Padam
  5. salam 1 malayu.

    semoga penduduk yang ditimpa bencana banjir di pelihara allah taala.

    BalasPadam
  6. mula2 ckp umno x tlg rakyat. bila ada musibah cari umno juga tanya kenapa x tlg? bila dh tolong pn kena kutuk lg. kesian umno, buat apa pun salah... ikut la sgt dgn cina dapig tu, org melayu mmg xtau bersyukur. mmg patut pun br1m x diberi kpd macai2 fuckatan rakyat. hidup 1melayu!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku sokong kenyataan diatas walaupon aku penyokong fuckatan rakyat.

      Padam
    2. Of coz la cari Umno bodoh! Dah Umno kenakan macam2 cukai pada rakyat. Itu tak masuk lagi Umno beri kebenaran pada syarikat2 besar di Malaysia untuk naikkan harga barang. So bila musibah berlaku of coz rakyat nak mintak duit dari Umno balik. Bodoh punya macai. Oh aku nak tanya satu benda: Apa syarat2 untuk jadi macai Umno? Jawapannya: WAJIB BODOH!!!

      Padam
    3. bodo jugak anjing pr sekor ni
      nuwar berahi takmau minta tolong ker

      Padam
  7. ni la akibatnyer bla sume nk jd ahli politik.... skrg ni jom kita cr duit byk2.. then ble bg bntuan kt org ssuka ati... kalu ak kaya.. ooo!

    BalasPadam
  8. MALAYSIA BOLEH!!!

    -Petailejen110z

    BalasPadam
  9. Menyumbang RM10 itu adalah lagi baik daripada tak menyumbang apa-apa langsung baik dari segi tenaga, barangan apatah lagi doa yang baik-baik..

    *Simpati saja tak cukup.. Hulurkan tangan, ringankan beban..

    BalasPadam
  10. satu entri yg bgos...
    kte jgn mudah terpedaya dgn tipu daya di laman sosial sblm ketahui perkara sebenar

    BalasPadam
  11. yg mangsa banjir pun ngengada...
    takmau makan sardin kalau bole nak yang berkhasiat jer.
    dah makan,sampah sarap tak reti plak nak buang.
    wah wah ingat kenduri ko ker nak makan berhidang bagai.
    tolong ler sama bukannya buat buat teruk konon tak reti nak buat apa
    cuba tengok apa permaisuri pahang tulis pasal mangsa banjir ni

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...