Ahad, 2 Disember 2012

71 Buasir Otak: 1 tahun perjalanan

2 Disember 2012, menandakan tamatnya Giveaway Contest Gila #2: Entry Kegemaran, juga tarikh keramat genapnya 1 tahun blog Buasir Otak. Sempena 1 tahun blog ini, kami akan revealed kisah2 di sebalik kewujudan blog ini.


Di bawah adalah post pertama di Buasir Otak setahun yang lepas, oleh Psychic Zero. Ya, beliau merupakan founder Buasir Otak. Tujuan asal blog ini ditubuhkan hanya semata2 sebagai medium untuk beliau bersama dengan 2 orang lagi rakan iaitu PoP-Soul dan teMbikar Labu, menggelarkan diri mereka Fools Syndicate untuk meluahkan pendapat dan pandangan mereka mengenai iklim hodoh politik dan masyarakat Malaysia dan luar negara yang semakin membarah.


Dalam pertengahan bulan Januari 2012, aku dijemput oleh founder blog untuk mengambil alih tempatnya kerana beliau mempunyai komitmen lain yang menyebabkan beliau jarang dapat menulis di sini. Pada bulan Julai seorang lagi rakan iaitu Blackbeard Heart di jemput untuk menulis sebagai penulis jemputan. Namun disebabkan komitmen masing2, yang masih agak aktif menulis di sini hanyalah aku, Pop-Soul dan Psychic Zero. Dan aku cuba menyambung legasi team Fools Syndicate ini dengan menulis pelbagai isu2 yang boleh membuatkan pembaca berfikir sehingga otaknya buasir.

Namun apa guna tulis blog kalau hanya beberapa orang sahaja yang baca? Kita luang banyak masa menulis artikel namun yang bacanya hanya 10 20 orang? Sebab tu aku mula bersungguh2 mempromosikan Buasir Otak supaya ia dikenali agar segala pendapat dan pandangan kami didengari orang ramai. Antara strategi yang aku lakukan adalah membuat blogwalking, meninggalkan link di blog2 ternama seperti Blogserius, Papagomo, Amenoworld dan lain2 sampai orang annoying, dan sometimes aku sengaja buat provokasi agar orang datang ke blog ini. Antara lain yang aku buat adalah dengan membuat segmen2 seperti Giveaway Contest dan segmen2 seperti Segmen Terjah Blog Awekz agar dapat menarik lagi ramai2 kenalan blogger yang lain. Sebab tu audien pengunjung blog sangat caca marba dan bermacam jenis terdiri daripada para blogger, anon2 sakit otak dan pervert serta politikfags BN dan PR.

So sempena ulangtahun Buasir Otak yang pertama, kami akan reveal sedikit sebanyak apa yang disebalik admin dashboard blog ini. Lebih kurang beberapa hari sebelum 1 tahun usia Buasir Otak, kami memperolehi pencapaian yang agak memberangsangkan iaitu 1 juta pageviews pada 21hb November 2012. Kami bermula hanya dengan purata 300 pageviews sebulan sahaja dalam 2 bulan yang pertama. Pada bulan Februari dan Mac, kami mendapat lebih kurang 4000 pageviews sebulan. Pada bulan April ia meningkat dengan agak drastik dengan 30,000 pageviews, dan bulan Jun dengan 90,000 pageviews. Namun pada bulan Julai, pageviews meningkat dengan agak banyak ke 180,000 pageviews, mungkin disebabkan isu serangan bersenjata pedang samurai di JPM serta isu Logo dan Lagu hari Kemerdekaan.


Selepas dari itu, pageviews sebulan melebihi 150,000 dengan purata harian sebanyak 5,000 pageviews. Nampak macam banyak, tapi sebenarnya sangat sedikit jika dibandingkan dengan blog2 ternama seperti AkuStressGiler ni, sebulan pageviews kat Buasir Otak sama dengan sehari pageviews dia. Namun sebagai permulaan aku cukup bersyukur dan ingin mengucapkan setinggi2 terima kasih kepada para pengunjung tegar ataupun yang seperti biskut chipsmore sekejap ada sekejap takde kerana sudi meluangkan sedikit masa berharga anda mengunjungi serta membaca artikel2 kat sini yang sangat merepek dan bosan.

Yang ni adalah statistik pageviews posts entry atau artikel yang tertinggi sepanjang setahun ini.


Yang ini statistik bagi sumber trafik, kalau perasaan banyak trafik aku dapat hasil meninggalkan link di Blogserius dan Akustressgiler, juga dari blog Mazidul Akmal Sidek. Aku tahu aku banyak mendapat kutukan dan cacian terutama dari anon blogserius kerana tinggalkan link kat komen, tapi aku terus buat bodoh sampai tahap tepu dan inilah hasilnya. Yang search keyword tu aku pun pelik, banyak pulak yang orang cari cerita lucah tapi direct kat sini, padahal takde cerita lucah pun dalam ni.


Ni pulak statistik audien blog ini, tak berapa penting pun, just tengok jelah. Yang pasti ramai pengunjung Buasir Otak adalah orang Malaysia. Tapi yang aku pelik, ada jugak orang browse pakai SymbianOS. Masih ada lagi ke orang pakai handphone Nokia yang pakai OS Symbian?


Ni pula contoh di belakang tabir posts2 entry Buasir Otak. Kadang2 kalau masa tengah banyak idea tu, maka aku letak dulu sebagai draft agar tak lupa apa yang nak ditulis kemudian, dan aku hanya publish at least 1 post sehari, atau kadang2 mungkin 2 3 post sahaja sehari, sebab at least apa yang aku tulis orang dapat baca perlahan2, bukan baca laju2. Disamping tu ada la entry yang baru setiap hari, kalau tiap2 hari aku update 5 6 post, esok lusa dah kering idea tak tau nak letak apa dah.


Ok rasa itu je kot. So itulah perjalanan 1 tahun Buasir Otak wujud di dunia Internet. Sampai bila? Tidak tahu. Tapi at least misi untuk suara kami didengari tu dah tercapai sedikit. Dan sepanjang 1 tahun ini, banyak suka duka pahit manis yang telah kami tempuhi di samping bertemu dan bertukar pandangan dengan ramai pengunjung dan kenalan blogger yang lain. Aku harap lepas ni kami dapat terus menulis dan kami terus mengharapkan sokongan anda. Anda boleh mengkritik serta memberi apa2 teguran, pandangan dan cadangan kami dengan menulis di ruangan komen, jangan risau kami open. Tidak adil sekiranya kita boleh mengkritik orang lain tapi orang lain tak boleh kritik kita. Tapi kritik is kritik, bukan hina atau caci maki.

Aku rasa sampai situ sahaja kot. Kalau ada apa2 nak tanya lagi boleh tanya. Dan di sini juga aku nak buat satu pengumuman. Mulai esok hari,

KOMEN ANONYMOUS ATAU TANPA NAMA AKAN DITUTUP!

Ini disebabkan kami rasakan ramai yang menyalahgunakan fungsi komen anon dengan menulis benda2 merepek dan lucah. So biarlah lepas ni kalau komen tak banyak macam biasa, at least anon2 bangang ni kalau nak komen pakai la ID sendiri, aku tahu korang ada je registered account. Sampai bila akan ditutup? Tak tahu, mungkin lepas satu masa kami rasakan anon2 bangang ni dah besar dan jadi matang sikit, masa tu mungkin akan buka balik, tapi buat masa ni, ia akan ditutup. So kepada anon2 sekalian, kalau nak merepek korang boleh tulis puas2 hari ni.

Sekian, terima kasih.




tags: buasir otak 1 satu tahun perjalanan journey blog blogger blogspot dashboard admin statistic pageviews overview posts traffic sources referring urls sites search keywords audience enable disable buka tutup anonymous comment komen tanpa nama anon behind the stage screen di balik tabir entry artikel pertama 1st anniversary ulangtahun 

71 ulasan:

  1. hahahahaha,, muja tak main anon-anon ni,, sebabnya kes anon la muja pernah gaduh ngan senior kat ipgkkb,, ada ke patut registered id dye tu anon. dah tertukar dengan anon yang sebenarnya,, nak mengata tak reti,, tapi nak mengata,, sapa suruh,, hehe,,, ok,, nak tinggal link jugak la

    http://mujadafewa.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. baru setahun? apesal aku ingatkan macam dah lama blog ni.hmm

    BalasPadam
  3. congrats..setahun besama mu..kehkehkeh

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. 1. aku banyak jugak berhutang budi dgn blog ni, banyak kali encik Noob letak backlink aku kat sini
    tapi aku rasa baru sekali dua aku selit backlink ke sini, lgpon blog aku tak se-famous buasirotak

    2. aku puji usaha encik Noob dan rakan2 mempromosi blog ni ke serata alam. buleh dikatakan hampir 70% alam blog yg aku diami ni ada saja encik Noob terselit disana sini.

    3. aku ni newbie (noob) dalam berblog. mujurlah Prince of Noob menerjah ke blog aku dan memperkenalkan aku kpd dunia buasir ni. tak mungkin aku akan kenal anon2 kesayangan kat sini tanpa bantuan encik Noob. begitu jugak kawan2 bloggers yg lain2 cth nazha, plain, zack, cik nur, cik lin dan ramai lagi.

    4. Aku bukan jenis join segmen, sebab memang aku sibuk gila haha. tapi aku sentiasa sapot blog ni

    5. Bab disable komen anon tu sebenarnya satu pengorbanan yang besar. aku pecaya anon akan berpiket secara besar-besaran utk protest hak mereka.

    6. Sekalung tahniah dan selamat maju jaya buat blog Buasir Otak ni. Moga setiap usaha kalian mendapat barokah ilahi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalammualaikum tuan blog ,enche taufik dan semua.hai anon yang baik2.

      firstly tahniah buat fools syndicate team dah cecah 1 juta blog hits dan anniversary setahun. setuju 1,2,3,5,6 yang di type2 oleh bro taufik. yang 4 tu btw ana memang suka join segmen :) tak jon tak bermaksud tak support kan. :)

      terima kasih prince noob sebab backlink link ana kat sini.dalam masa yang sama ada jugak yang datang singgah kat blog ana..alhamdulillah dapat berbagi ilmu sedikit.

      Nak tahu tak apa lagi point penting yang menyumbang ke arah keemoan blog buasirotak ni mungkin kehadiran anon-anon yang baik.hi anon yang baik. lepas ni dah takde anon eyh? dah byk have fun kan kat sini. sila hargai ye. harap anon boleh fikir tujuan awak diwujudkan dalam dunia ini. You'll die soon. Perbanyakkanlah amalan mu.:)

      Bukan setakat type and cakap cakap dekat sini. Amalan itu yang penting.

      Buat Noob and team Semoge panjang umur, murah rezki and dirahmati Allah sentiasa. :))

      Padam
    2. sentap peringatan cik lin buat anon2 sekalian, semua orang bakal jenazah
      mohon anon2 kesayangan kembali kepangkal jalan, jadilah anon yg menyumbang kpd kemajuan rohani dan jasmani

      Padam
    3. LOL,Tak perasan plak Ana yang ente ada mention nama Ane..wekeke

      Yup,Kat Blog ni jugak aku jumpa kau..Kau lah satu2nya Blogger Parti Pas Paling Rasional dan mempunyai pemikiran luar kotak yang sangat advanced.

      Sejak tu Aku antara peneroka yang rajin singgah ke Blog ekau tu wekeke..

      Blog Ekau,PON,Nazha,Cipan,dan Plain antara Blog wajib kunjung oleh aku wekekeke.

      Payah nak cari Blogger yang pemikiran dia sebagus macam korang semua..kekalkan aroma dan rasa asli blog korang tu..Selagi aku ada..Aku kutuk ler agar korang tidak tersasar wekekeke. :P

      Padam
    4. aik sejak bila aku jadi blogger PAS?

      Padam
    5. Kau bukan Ahlul PAS ke tofik? ane terkena..Macam kes perempuan asli dan perempuan tak asli wekekeke

      Padam
    6. Owh WOW patutlah aku tersedak 2 kali arinih time minom air sejuk tadi..ekekek wah korang tofik n zack, tak sangka aku...terharu siot weyyy tengkiu2...korang mmg ohsem! XD

      Congrats Buasir Otak, blog korang fools syndicate mmg selalu buat aku tergelak sorang2 serta kagum bila baca entry dan komen2 readers anda yg bermacam ragam, bg aku blog B.O can be anything but boring..long live Buasir Otak! ^^

      Padam
    7. wahaha aku bukan ahlul PAS la. cuma aku memang bergelumang dengan orang PAS LOL macam kotoq sangat pulak tak baik cakap macam tu

      btw plain jgn la terharu sangat, nanti habuk masuk mata :P

      Padam
    8. atau gas bawang...dem who's cutting dem onions? XD

      Padam
    9. sori, aku masak tomyam bawang lebih tadi:D

      Padam
    10. chait! nazha punya angkara rupanya XD

      owh tetiba tingat cmna aku bleh mula terjebak dlm blog B.O dlu...sblm aku kenal B.O, aku suka visit n komen kat C.M (cursing malay), pehtu suatu ari tu aku nmpak noob dok kna maki ngan beberapa anon kat situ sbb dia suka tinggalkan link ke blog ni (tp aku x pnah trpikir nak klik link dia pun..hehe)..selepas beberapa entry mantot berlalu dan asyik brlaku prkara yg sama (noob diserang anon), sekali tu dgn scr x sengaja aku terbagi komen yg ter'backing' noob kat situ..n maybe noob notice kot, dia pon visit blog aku yg mn pd masa tu x dak follower lngsung n hanya ada 2 posts (LoL), n dia jd 1st follower blog picisan aku. Lepas tu bru aku visit blog B.O n follow (return favor), n mndapati blog ni bleh tahan interesting jgk sbenarnya, n komenters blog ni pon display characters yg bleh tahan interesting, so jadi la port lepak on9 baru aku..begitulah al-kisahnya, hahah ^^

      kelebihan noob tahan makian mmg luar biasa XD

      Padam
  6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  7. Dah setahun blog kau ye?hahahha

    Aku pun dah lama follow blog kau ni..dari Muka aku je dulu yang selalu muncul berperang dengan geng2 anon sampai ler blog ekau dah tip top sekarang ni penuh dengan ramai orang.

    Ingat2 balik..Aku masuk blog kau ni dekat blog Ameno kot when ada anon kutuk kau..and aku tak sangka ko ada blog..bila baca artikel2 dan pola gaya pemikiran blog kau ni yang selari dengan gaya pemikiran aku..Buat aku tertarik hendak menjadi pengomen tetap.

    Dan sememangnya aku memang suka buat PROVOK..hahaha,Dah macam2 blog bila aku masuk je mesti ada yang bengkek kah3.

    1st Aku jumpa ko aku rasa kat Mynewshub kot soal isu PTPTN.

    And kekalkan lah Attitude asal blog ni walaupun kadang2 aku rasa ko dah macam nak jadi geng "Tabligh" maybe banyak masuk blog Agama kot wakakaka.

    pedas,tajam,provokatif,neutral,berprinsip,kebenaran,dan bla,bla,bla aku lost that word coz ada lagi aku nak taip..wekekeke,itu wajah sebenar blog kau..kekalkan that spice..

    BalasPadam
  8. And soal anon tu..terpulanglah..tapi jangan off separa-anon macam aku ni.

    Aku ni jenis malas nak log-in blogger tu..At least akan mendidik anon2 ni memakai Nama/URL..so kita boleh lah tahu jugak nama dia walaupun separa anon wekekeke.(Maybe klon nickname dan gonta-ganti nickname akan ada tapi fikir positiplah).

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi zack, kalau anon ditutup, yg separa anon pun automatik akan ditutup, blogspot memang macam tu. takpela kalau ko rasa nak komen pakai je id ko yang gambar mendiang mr. trololo tu hahaha

      Padam
    2. Adeh,hahahaha aku jenis top speed..bila aku baca sesuatu terus aku ada benda nak komen..so when nak tunggu cengkadak nak log-in Blogger tu..mesti aku lupa apa nak komen..wakakaka

      Tapi terpulang,Aku tengok dekat blogserius sejak dorang off kan anon memaksa geng2 anon dalam tu create id Blogger nak komen.

      So terpulang dude.. ^^

      Padam
    3. "And soal anon tu..terpulanglah..'
      "Tapi terpulang'
      "So terpulang dude.. ^^"

      Ayat mcm orang kapel jer.
      'terpulang dengan u la.. ikut u la..'
      Hahaha...

      Padam
    4. zack nama sebenarnya ialah En.Terpulang

      Padam
  9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro, sebenarnya tak salah berlawak atau merepek, cuma kadang2 aku nampak agak keterlaluan sampai tahap melucah melampau2. aku tahu ko selalu jadi bahan kat blog akustressgiler, tapi at least hormat sikit kat orang lain. itu jer. semoga terus sukses dalam kehidupan nyata ko.

      Padam
    2. nice! ikut jejak langkah the hell beruk

      Padam
  10. Kadang-kadang komen2 anon kat blog ko membuatkan aku gelak. Tapi lagi banyak yang mengarut dari yang kelakar.

    Btw, bak kata Wulan - Keep up your good work bro!

    BalasPadam
  11. da up da skang encik buasir otak nih. analisis data lagi. congratulation le pageview meningkat.usaha tangga kejayaan.(skema)
    tp anon2 tu mmg x leh blah.wat nyemak je.


    BalasPadam
  12. terima kasih untuk sekian tahun.

    BalasPadam
  13. Salam bro. First Tahniah di atas pencapaian. Second boleh link tak blog kawan kat bloglist awak.

    unclemajid.blogspot.com tqvm.

    BalasPadam
  14. TAHNIAH AWAK! TINGGI BETUL PAGEVIEW BLOG NI... DENO TAK SAMPAI TAHAP TU.. HIHI... :)

    BalasPadam
  15. Hepi bday Buasir Otak! good job Fools Syndicate!

    BalasPadam
  16. Tahaniah, ini baru titik permulaan, nanti lama-lama boleh sama level dengan Blogserius. All da best.

    BalasPadam
  17. nak kata anon suka tinggalkan komen lucah dan bangang x juga. i have to admit, some of the comments are legit. ada juga yg kelakar.

    tp, kebanyakan anon yg menyalahgunakan ruangan komen menunjukkan sikap pemuda pemudi malaysia yg tiada adab dan lemah daya berfikir dalam memberikan komentar. bagus juga sekali sekala buasir otak disable anon comments. biarlah komen sedikit tp bermakna dr komen berjela2 tp semua sampah.

    selamat ulang tahun pertama buasir otak!

    BalasPadam
  18. heran tak nampak langsung anon2 komen kat entry ni, zack tak kira la
    mungkin tersentap, mohon anon2 kesayangan jgn amik hati

    BalasPadam
  19. ala sedeynya anon dah nak ditutup. dah la malas nak register. huuuuuu

    babai lah buasir otak. lepas ni aku akan bace je lah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko tak nak minta maaf dengan aku ke Anon sebelum riwayatmu ditamatkan wekekeke

      Padam
    2. kalau susah sgt hgpa mai troll blog aku ja haha
      tu pon kalau berani la, takut hgpa kena lipat ja

      Padam
    3. oleh sebab lepas ni anon dah tak wujud,maka aku nak smpaikan pesan terakhir sblum kisah anon tamat.ZACK LEMBUUUUUUUUUU..

      Padam
  20. dah satu tahun..hepi bufday untuk blog Buasir Otak :)

    BalasPadam
  21. Kali pertama anon di sini :)

    BalasPadam
  22. Blog korang bagi la famous lagi. Korang punya bahan semua bermutu kot. Ramai lagi pemerhati isu politik dan sosial yang nak baca artikel neutral macam korang ni.

    BalasPadam
  23. Tahniah Buasir Otak! semoga selepas ni, banyak artikel berkualiti dan bernas dikeluarkan dengan jayanya! cayalah! :)

    BalasPadam
  24. tahniah buasirotak sempena ulangtahun yg pertama...teruskan berkarya..

    BalasPadam
  25. Alaaa..nak tutup anon dah ke? Bosan la nanti..huhuhu

    Yg ada ID pun bukan best sgt pun diorg punya komen. Anon pun tak suma vangang. Anon baik n klakar ramai je lepak sini.

    Entry korang selalunya aku bagi rate 5/10. Tapi kemeriahan di ruang komen yg akan up rating aku hingga 10/10.

    Tapi blog korang kan. Suka hati korang la nak buat apa. Mungkin korang dah rasa cukup famous dan dah konfiden utk jauhkan diri drpd peminat. Kbai.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu aku tak nafikan, cuma buat masa ni aku nak tutup dulu, bagi anon2 semua relax2 chill2 dulu. sebab yang aku cakap sebelum ni, memang ramai pun anon bagus dan baik2, tapi sebab anon2 bangang ni dah makin berleluasa sangat, so aku buat keputusan utk redakan keadaan sikit. masa awal2 dulu ya aku tgk ramai anon yang bagus, bernas dan merapu tapi kelakar2, tapi lately ni anon2 ni dah semakin teruk dan melucah lebih2 pulak, diorang ingatkan kelakar la tu. yang anon baik2 pulak dah makin kurang.

      btw ini bukan masalah famous atau tak, ini lebih kepada masalah aku nak kekang anon2 busuk ni.

      Padam
  26. kebolehan ko: tahan maki hahaha

    Selamat tahun baru buasir otak!

    BalasPadam
  27. Sblm anon diharamkan, mohon tuan tanah pertimbangkan utk beri emel ye. Mana la tau sok2 aku nak beli ruang iklan ke. Aku bukan blogger. Hanya casual reader dan pengomen sekali sekala. Tak kuasa aku nak register.

    BalasPadam
  28. 'anon2 bangang, anon2 busuk'.Jap..bukan buasir pun busuk ke?.Adeh... buasir2 pun allergic busuk jugak. :p Setelah setahun berbuasir, harap tidak butthurt sgt dgn anon2 busuk ye. Selamat berakhir zaman anon berbuasir. Semoga panjang umur Boasir Otak.

    BalasPadam
  29. selamat ulangtahun pertama.......
    erk...baru setahun ke blog ni en noob?

    1. terima kasih sebab sudi promote blog sy juga dekat sini...dah lama berblog tapi xaktif sgt.tetiba trafik naik =)

    2. terima kasih jugak back up masa 'anon' masuk blog sy...tp komen en noob pun sy terpaksa remove..maafkan saya eyh =)

    3. 1st contest GA yg saya masuk mmg kat blog ni la... =)

    4. pernah rasa takut nak komen kat sini, sbb 'anon'...hahaha

    Apapun, selamat mencurah idea kat sini. Sharing is Caring kan =) semoga en noob dan rakan2 sentiasa di bawah lindunganNya. Amin

    BalasPadam
  30. peh... dah setahun.tahniah noob. happy besday. takde parti ka, kek ka. nescafe tarik gelas besar satu. hehehe

    BalasPadam
  31. tahniah kpd en.noob.. tulisan anda membuatkan ku tak berasa jemu utk membaca seperti membaca manga jepun

    BalasPadam
  32. noob.

    patot masuk wall of fame

    penjelajah blog di malaysia
    mana ada blog
    situ ada noob

    ape rahsia? taknak buat MLM ke

    HAHAHHAHA

    BalasPadam
  33. my oh my..tinggi gila pageviews..mohon masukkan di header seperti blog obe:D keh keh..

    congratul-ation the koolest fool gang

    BalasPadam
  34. tahniah.. aku follow blog ni pun pasal PON selalu tinggal link kat blog lain.. mule2 malas gak nk klik last2 klik gak sbb dah slalu tgk die kena bash.. lagipun PON antara org terawal yg follow blog aku.. hiks tahniah.. x sempat nk join give away *menangeh

    BalasPadam
  35. Alahai anon akan diharamkan. Ini dah kira macam holocaust untuk puak-puak anon :( takpalah, baca je la lepas ni.

    BalasPadam
  36. > Masih ada lagi ke orang pakai handphone Nokia yang pakai OS Symbian?

    Ada Bro. Nokia still rules. :)
    Juga tak susah pon nak fake brwser agent ;)

    BalasPadam
  37. tahniah.. aku follow blog ni pun pasal PON selalu tinggal link kat blog lain.. mule2 malas gak nk klik last2 klik gak sbb dah slalu tgk die kena bash.. lagipun PON antara org terawal yg follow blog aku.. hiks tahniah.. x sempat nk join give away *menangeh

    BalasPadam
  38. Aku dapat tahu kewujudan blog masa noob letak link kt ASG .. sejak tu,aku selalu baca entry2 yang ada tapi bila hp rosak, jarang dapat online .. wireless KTW memang hampeh .. bukak fesbuk tak dapat tapi kira ok la dapat baca BO .. i loike blog ni .. :)

    BalasPadam
  39. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  40. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  41. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  42. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  43. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  44. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  45. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  46. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.