Iklan Leaderboard

Jumaat, 28 Disember 2012

83 Segmen Kongsi Idea = Wakil Rakyat Anda

Segmen Kongsi Idea kembali lagi, kali ni berkaitan politik. Sapa kat sini tahu sapa wakil rakyat DUN dan Parlimen tempat korang duduk? Kalau tahu bagus, kalau tak tahu takpe. Korang pernah ke jumpa wakil rakyat korang dan cuba utarakan apa2 pandangan atau masalah berkaitan yang korang hadapi pada mereka? Korang tahu ke apa fungsi mereka sebagai wakil rakyat yang mewakili penduduk kawasan mereka yang telah mendapat undi majoriti sewaktu pilihanraya. Korang pernah tengok ke apa diorang buat dalam Dewan Undangan Negeri atau Dewan Rakyat? Pernah baca berita2 yang enak atau kurang enak mengenai mereka di dada2 akhbar? Tahu ke laman web rasmi, blog, akaun Facebook, Twitter atau Youtube mereka? Atau korang tak ambil peduli langsung? Kalau tak ambil peduli boleh tekan butang pangkah.


Maklumat2 macam ni sepatutnya boleh diperolehi dengan mudah dari laman2 web kerajaan seperti Portal Rasmi Parlimen Malaysia, sebab seorang wakil rakyat adalah hak anda di mana anda yang telah mengundi mereka untuk membawa suara anda ke atas, maka mendapat maklumat tepat mengenai mereka, mengikuti perkembangan mereka serta mengetahui prestasi mereka adalah hak anda. Namun disebabkan maklumat mengenai setiap wakil rakyat tu susah nak diperolehi, maka aku ada idea untuk wujudkan satu laman web yang dikenali sebagai Portal Wakil Rakyat Anda (www.wakilrakyatanda.com.my).

Kat portal tu nanti, bila bukak je mula2 korang cuma kena pilih negeri:



Kemudian pilih kawasan Parlimen atau DUN bagi negeri yang dipilih:


Mungkin boleh juga diintegrasikan dengan Google Maps dan GPS untuk mengesan lokasi anda dengan mudah dan seterusnya dapat detect apakah kawasan parlimen atau DUN anda.

Kemudian lepas pilih kawasan Parlimen atau DUN, segala maklumat mengenai wakil rakyat tersebut akan dipaparkan termasuk sedikit feed dari blog dia, Twitter serta Facebook, berita2 berkaitan beliau di suratkhabar online dalam dan luar negara serta yang paling penting, semua video2 yang terdapat dalam Youtube akan dipaparkan dari perbahasan beliau dalam dewan sehinggalah video di luar dewan seperti contoh di bawah yang memaparkan maklumat bagi wakil rakyat parlimen Rembau iaitu Khairy Jamaluddin. Pengguna juga boleh memberi markah atau rating kepada wakil rakyat tersebut.

Klik gambar untuk besarkan

Seorang wakil rakyat haruslah bekerja untuk penduduk yang diwakilinya, tak kira sama ada penduduk itu dulunya mengundi anda atau pihak lawan waktu pilihanraya. Setiap penduduk tak kira walau berlainan ideologi politik mempunyai hak untuk menyuarakan apa jua masalah dan memohon bantuan kepada wakil rakyat mereka. Wakil rakyat pula hendaklah melayan semua penduduk secara sama rata dan tidak berat sebelah bila menyalurkan bantuan, bukan hanya kerana dia wakil rakyat BN maka dia hanya bekerja untuk penduduk yang pro-BN, sama juga wakil rakyat PR mereka tidak boleh hanya utamakan penduduk yang pro-PR.

Sebab itu melalui portal ini juga pengunjung boleh menulis komen atau menyuarakan apa jua pandangan dan permasalah anda kepada wakil rakyat anda, dan wakil rakyat juga boleh menggunakan medium ini untuk menjawab apa jua pertanyaan dan persoalan yang diajukan.


So harap sapa2 yang rasa idea ni bagus dan mempunyai masa serta kepakaran, sila develop portal ini. Ia bukan sahaja bagus untuk rakyat malah wakil rakyat yang menjadi pemimpin kepada penduduk suatu kawasan. Ia juga boleh digunakan sebagai tanda aras untuk kita semua mengenalpasti adakah wakil rakyat anda seorang yang boleh buat kerja atau kaki tidur, adakah beliau seorang yang selalu mempunyai cerita2 positif atau negatif, dan sewaktu beliau berbahas di dewan adakah beliau jadi orang atau beruk, so kita pun boleh menilai adakah wakil rakyat ini layak untuk dipilih dan diundi lagi untuk pilihanraya akan datang. Dapat buat sebelum bulan April 2013 pun bagus juga, sebab pilihanraya pasti akan diadakan kalau tak bulan Februari, mesti bulan Mac 2013, sebab tarikh akhir pembubaran parlimen adalah pada 24 April 2013.




tags: segmen kongsi idea portal kenali wakil rakyat anda yb yab yang amat berhormat mp adun dun parlimen member of parliament dewan undangan negeri rakyat negara pilihan raya pilihanraya pru benchmark tanda aras prestasi performance positif negatif feed facebook twitter tweet youtube video blog related news berita berkaitan komen tulis pandangan pendapat fungsi peranan politik barisan nasional bn umno mca mic pakatan rakyat pr pkr dap pas najib razak anwar ibrahim khairy jamaluddin rembau nilai pilih undi calon orang beruk monyet katak sarkas sarkis tarikh akhir pembubaran parlimen malaysia 24 april 2013 spr suruhanjaya pilihan raya sofea putih

83 ulasan:

  1. Balasan
    1. aku nak biskut cap "Barisan Nasional". jangan lupa sertakan sekali teh tarik "Janji Ditepati". aku nak sarapan ni.

      Padam
    2. Semua ini hanyalah fitnah jahat, konspirasi dan propaganda jahat UMNO-BN!

      Padam
    3. bisjut = biskut + ter henjut2

      Padam
  2. Mariam Binti Buluh28 Disember 2012 12:28 PG

    Aku tak kisah lah macam mana dan bagaimana diorang nak buat. Tapi, portal ni macam budak mentah rakam video kat youtube pastu kena kutuk. Macam tu lah nilai dia.

    BalasPadam
  3. Bagus juga cadangan tu dak aku tunggu walaupun aku ni jenis tak minat sangat ambik tau hal hal politik ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak tak? Ini semua salah UMNO-BN!

      Padam
  4. soalan cepu emas utk noob
    kalau tadak lagi
    hg nak buat dak PON?

    jom aku pon nak join
    guna domain blogspot punya system pon buleh

    BalasPadam
    Balasan
    1. baguih gila cadangan encek noob ni..since en taufiking, encek c++ dan encek noob serta anon2 lain yang ada kepakaran tu bolehlah develop benda ni..

      benda ni ada objektif yang bagus, tapi biasalah yang jadikannya tak bagus kualiti penyokong taksub politik malaysia bila masing-masing menilai..heh heh

      Padam
  5. Good idea tapi stalker la. kalau noob jd wakil rakyat parti POB. Habis la idup ko kna skodeng. Pastu akan kluar video amoi doll, thaigirl doll, saiful bukhari doll, skandal dan mcm2 rasuah.

    Lg pun zaman skrg ni aku malu nak tgk perangai wakil rakyat sekor2 terutamanya dari BN.

    Utk parlimen aku skrg. aku langsung xhingin nak tgk dan nk amik tau. sampai masa yg aku tau wakil rakyat ni mesti di tumbangkan.

    Sbb wakil rakyat aku ni pak berahim ali a.k.a berahim froggy. menang dlu atas tiket PAS. Dah menang lompat parti. Skrg tgh rekrut geng2 perkasa rasis diorg utk buat samseng. Tak boleh pakaii langsung.

    Sbb tu aku ckp xingin nk tau. byk benda buruk dari benda baik. kalu nak laksanakan mungkin bleh tunggu next PRU.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah kau ni pengikut pas, penyembah nik aziz, mesti la kau benci dengan org2 yg menentang pas......xnak tau politik konon.....blah lah.......

      Padam
    2. relaks mad, setiap org ade pandangan masing2. ko pun sekolah tak lepas lagi ada hati nak ckp pasal politik. pooraahh. sekolah biar lepas dlu, belajar rajin2. ni da la malas..menghabiskan duit aku je anta g sekolah.

      Padam
    3. x skolah pun xpe. janji duit banyak. janji pandai kelentong. sijil, pangkat bole bli.

      Padam
    4. Keldai Makyeh baik ko diam2. ko dulu pun mak bapak anta sekolah gak. kalo x ko xkan dpt menaip dkt sini. dpt sijil then cari keja. nak menipu ko bleh join nigga nigeria cat kulit warna itam terus. by untung meehh.. awex nigga ko pun ko bleh fap2. kah3.

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    6. sibuk la ko ni ahmad. yg penting aku xsokong puak zalim. sokong ulama.. sokong islam \..menyuruh org buat baik + larang org buat maksiat + berpesan2 dgn kebenaran.

      Padam
    7. sokong ulama? ulama yg mempromosikan perpecahan umat islam?? bagus la tu.......kat akhirat nanti jawab sendiri la.......aku x nak tolong.......

      Padam
    8. korg merepek pa.. bende ni sampai ble pn x abes..x payah nak bising2. time election nnti pangkahler pa yg korg nak.. skang ni x payah pangkah sesama sendiri..

      Padam
  6. kalau undi pob boleh berhantu, apatah lagi komen facebook......

    BalasPadam
  7. Idea yang hebat tu bro, tp diaorang berani ka nak benarkan portal mcm tu.. direct msg kita boleh hantar. Risau aje, kot banyak msg hitam dari yang putih.

    Hootoh Tudia
    Baru saja membaca entri Kelemahan Malaikat Raqib dan Atid

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau xnak mesej hitam, jgan jadi wakil rakyat....kadang2 kita perlu berhadapan perkara begini dalam hidup.....ramai org x suka kita lebih2 lagi klu kita 'sekandang' dengan org yg x bagus........

      Padam
  8. Wakil rakyat ke? cuba fikir

    Betul ke depa wakil rakyat atau sebenarnye wakil parti? sebab yang pilih calon adalah majlis tertinggi parti bukan rakyat calonkan kemudian undi mereka

    Kalau pun anda ahli parti tertentu betul ke ahli boleh bersuara dalam parti di bawa ke parlimen atau sekadar retorik gegak gempita di perhimpunan agung? Banyak usul dalam perhimpunan parti yang saban tahun dirumus pon hanya habis dipersidangan

    Apakah tahap perbincangan wakil rakyat kita? Pernah tengok parlimen bersidang dan tengok perbincangan mereta yang tahap bebudak tadika?, mini parlimen (yang dipengerusikan jamil isyadat) pon takda la seteruk itu. bahkan banyak isu yang hendak dibincang dikawal oleh pengerusi selalunya berpihak kepada parti tertentu sahaja.


    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju....politik je lebih.....wakil rakyat konon.....puiih....

      Padam
  9. kat tempat aku BN yg pegang....mmang xda pembangunan.....masih lagi macam tahun 80-an dulu.......tapi ok la setakat ni......hidup aku xde masalah sangat.......noob, ko kerja kat mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak tak? Ini semua salah UMNO-BN!

      Padam
    2. cuba ko bertanding atas tiket pembangkang pulak. pastikan ko glamer dan dikenali ramai.

      itupun kalau ko nak pembangunan kt tempat ko la..

      Padam
    3. Mohon tuan sayap2cinta undi PR, insyaallah jika PR menang, tempat anda akan maju membangun setanding dengan kota metropolitan yang lain..

      Padam
  10. HMETRO 28/12/12
    KUALA LUMPUR: Kegagalan seorang bapa memberi nafkah kepada anak selepas berlaku perceraian menyebabkan enam beradik kini hidup terabai dan serba kekurangan di dalam jagaan ibu mereka sehingga terpaksa sekadar minum air kosong untuk mengalas perut.

    “Bagi mengelak berfikir mengenai makan, kami keluar bermain bersama rakan dan hanya akan balik ke rumah untuk minum air saja. Masuk hari ini, sudah dua hari kami tak makan,” kata seorang daripada adik-beradik terbabit, Mohd Shahmin Azli Zul, 9.

    Mohd Shahmin bersama ibu, Salmiah Md Salleh, 40, lima beradik kandung dan seorang adik angkat kini tinggal dalam sebuah bilik kecil yang disewa di Flat Pandan Jaya, di sini.

    Salmiah berkata, kedaifan hidup selepas dia dan suaminya berpisah pada 2008 menyebabkan dirinya tidak mampu menyediakan keperluan yang sempurna untuk enam anak kandung dan seorang anak tirinya yang berusia tiga hingga 16 tahun.


    Menurutnya, hasil perkahwinan dia dan suami dikurniakan lapan anak, namun selepas perceraian, suami mengambil dua daripada anak untuk dijaga manakala enam lagi di bawah tanggungannya, selain seorang anak angkat.

    P/S : Politik is sucks. yg kaya makin kaya miskin makin merempat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak tak? Ini semua salah UMNO-BN!

      Padam
    2. fuu... tamaknya. beranak banyak2 lepas tu x mampu jaga.

      Anwar Ibrahim: Nampak tak? Ini semua salah UMNO-BN!

      Padam
  11. ~~ bagos jugak idea nih..skurng2 nye blh kerah dorng wat keje btol2...sbb nnti kite leh bg rating..brulah boleh dipanggil WAKIL RAKYAT.....:))

    BalasPadam
  12. Balasan
    1. mana ko tau? ko selalu tadah kencing dia ke?

      Padam
    2. Nik Aziz kencing berdiri.....habis kencing lap totey kat dinding......

      Padam
  13. nanti majlis kawin aku korang mesti datang.....aku sediakan nasi minyak diesel.....

    BalasPadam
  14. sayap cinta~~awak dh kurang sioman ke?

    BalasPadam
  15. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nampak tak? Apa yang berlaku pada sayap2cinta ini merupakan dosa-dosa UMNO-BN!

      Padam
    2. Ahmad ni dh byk sgt jilat kaki zack. tu yg jd bengong skrg.

      Padam
    3. kan..awal2 aku dah bgtau.korang tgk la sendiri kesan dari anuti agama kerajaan jilat tapak kaki.cmni la jadinya.

      Padam
  16. Ustaz Zaharuddin - Penjelasan Hukum Hudud

    10039 views

    Annakholat Atastokhdevishizar commented 2 months ago

    tanyakan ustaz2 kamu dari ayat Quran mana yg dirujuk utk hukum hudud bagi kesalahan: -zina bagi org yg dah kahwin -murtad sila semak Quran 4:137 dan 24:2 semak juga Deuteronomy 22:23-24, Deuteronomy 13:5, Leviticus 20:10, Leviticus 24:16 nak banding dgn hadis pun boleh juga. then you tell me, is hudud 100% Islamic and comes from Quran (Allah)?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagi masa kemesjid la...der

      Padam
    2. Semua ni salah UMNO-BN!

      Padam
  17. macam bangang sial skandalxxx sayap-sayap cinta ni,ckp macam bagus tapi masa orang tengah solat jumaat pun boleh lagi tulis komen bodoh2 kat sini.bangang sial kau

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia kristian,mana gi solat jumaat.

      Padam
  18. Di akhir dekad 1990-an dulu, gerombolan pembangkang yang terdiri daripada penyokong PAS dan pemuja Anwar Ibrahim cukup seronok memanggil Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad dengan gelaran mahafiraun.

    Gelaran tersebut dipopularkan oleh mereka bagi merujuk pada Tun Dr Mahathir yang dikatakan begitu gilakan kuasa seakan mahu menongkat langit dan enggan melepaskan jawatan duniawi selama-lamanya.

    Menyedari sentimen tika itu dilihat kuat menyebelahi pakatan pembangkang, Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan bongkaknya pernah terlanjur membuat cabaran bahawa sekiranya Tun Dr Mahathir meletakkan jawatan PM, Nik Aziz berjanji keesokan harinya beliau pula yang akan melepaskan jawatan MB Kelantan.

    Masa akhirnya bersilih ganti membawa ke zaman millenium, kini di penghujung tahun 2012 sudah berlalu lebih 9 tahun Tun Dr Mahathir melepaskan jawatan sebagai PM dengan senang hati sekalipun diawal pengumumannya untuk berundur masih agak ramai yang mendambakan khidmatnya.

    Namun demikian, sehingga detik-detik akhir tahun 2012 ini mahu melabuhkan tirainya, MB Kelantan masih juga orang yang sama yakni Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    Tidak nampak sedikit pun riak-riak keinginannya untuk melepaskan jawatan sebaliknya yang makin kelihatan nafsu masih membuak-buak mahu berpaut pada kuasa duniawi.

    Bermati-matian Nik Aziz berusaha mencipta seribu satu alasan untuk mempengaruhi penyokong dan pemimpin PAS supaya terus meyakini kepimpinan dan kemampuannya untuk bertanding lagi dalam PRU 13 kelak semata-mata ingin terus menikmati kerusi empuk MB disamping mahu kekal disanjung sebagai pemimpin utama PAS.

    Kata Nik Aziz, untuk menjadi pemimpin dan terus bertanding dalam pilihanraya tidak memerlukan tubuh badan yang sihat sebaliknya cukup dengan akal yang cerdas sahaja.

    Entah di mana fahaman tersebut dipelajarinya, walhal dalam Islam untuk seseorang itu menjadi pemimpin yang baik selain mesti berakal dan berilmu, pemimpin itu juga wajib memiliki tubuh badan yang sihat bagi melaksanakan tanggungjawab berkhidmat kepada rakyat.

    Tapi dengan tubuh badan Nik Aziz yang ibarat kereta buruk asyik semput memanjang dan kerap keluar masuk hospital agaknya macam manalah beliau mahu memberi khidmat terbaik kepada rakyat Kelantan?

    Kalau dah sepanjang menjawat kedudukan MB asyik bergantung harap pada EXCO atau si baju kotak merah sahaja yang menguruskan tugasan MB, lebih baik Nik Aziz serah saja jawatan tersebut pada orang berkenaan daripada terus makan gaji buta berpuluh ribu ringgit sebulan tanpa manfaat pada rakyat.

    Lagi pun apa sangatlah akal fikiran Nik Aziz yang dikatakan cerdas dan masih sihat itu, balik-balik siang malam yang beliau tahu cuma asyik memerah otak untuk merapu meraban menyalahkan orang lain atas kelemahan sendiri sambil menghukum orang ini tidak islamik, si polan itu tolak Islam, tak begitu?

    Sebetulnya Nik Aziz agak bimbang kot kalau-kalau nasib yang menimpa bekas Presiden PAS, Allayarham Asri Muda yang pernah dihina dan dikhianatinya dulu bakal berulang pula pada dirinya bila segala jawatan eksekutif peringkat negeri dan kedudukan dalam parti tidak lagi dalam cengkamannya.

    Jadinya, mahu tidak mahu Nik Aziz gagahkan juga diri untuk terus bertanding dalam pilihanraya kelak disamping berharap akan kekal menjadi MB Kelantan dan Mursyidul Am PAS. Dengan demikian akan ada lagilah para penyokong parti yang terpaksa terus memuja-muji 'ketokohannya' itu.

    Maka jadilah Nik Aziz serupa macam 'firaun' terus menongkat langit mengharapkan kuasa duniawi akan terus utuh ditangannya.

    Dulu Tun Dr Mahathir telah digelar oleh penyokong pembangkang sebagai mahafiraun, akhirnya kini mereka terpaksa menerima hakikat gelaran tersebut sebenarnya lebih cocok dengan watak dan pembawaan pemimpin mereka sendiri, yakni Nik Abdul Aziz Nik Mat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "syaitan yg di kenali lebih baik daripada malaikat yg tak di kenali. malaikat juga pnah buat silap"- knyataan nyanyuk dari mahadir mamak kutty..

      Padam
  19. Nik aziz si tua nyanyuk harus melepaskan jawatan beliau.....si syaitan ni xsedar2 lagi rakyat kelantan mahukan pembangunan.........

    BalasPadam
    Balasan
    1. pergh!pengasas kerajaan jilat tapak kaki anti org klntn,anak murid dia anti nik aziz.bagus la,hasil didikan zack berkesan la jugak.

      Padam
  20. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. skandalxxx, ko nak kritik atau kutuk mana2 pemimpin aku tak kisah, tapi yang ko nak melucah secara melampau tu apahal?

      Padam
    2. Ahmad busuk ni patut di banned jer dari blog ni.

      -tgh mlm-

      Padam
    3. noob,ko banned je la dia..merosakkan blog ko je.boleh wat org menyampah nak melawat sini.

      Padam
  21. blogger ni takde function nak ban org. yang ada cuma boleh delete komen je. kalau ada lama dah aku ban. nak tutup anon, dia bukan anon, hmmmmmm...

    BalasPadam
  22. lawak la.....x abis2 nak suruh ban aku....dari ASG sampai ke BuasirOtak, ada je yg request suruh ban aku......macam la ada function ban........apa kata ko pi kat pengasas blogger merayu mintak dia tambah function ban ni.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha.selamat la kau kat dalam dunia cyber ni.kalau org kenal kau,jumpa kat luar..lauk la jawabnye.

      Padam
    2. Ko doa je esok lusa patah kaki la dia
      lol XD

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...