Selasa, 28 Mei 2013

30 Awek pandai cakap bahasa Inggeris

Lupakan video Bobo, lupakan awek2 melayu yang buat aksi Gwiyomi, sebab awek yang bernama Adibah Awg ini ada vlog yang contentnya jauh lebih berilmiah dan intelektual daripada mereka2 itu, dan umurnya baru sahaja 18 tahun.


Dan yang lagi mindblown, video2nya semua dalam full bahasa Inggeris tahap Hokage.


Bukan sahaja Englishnya sangat bagus, tapi accents (loghat) Englishnya juga sangat American, malah UK juga, dan beliau tak pernah membesar di sana pun. Bak kata dia, dia pernah pergi ke Amerika melalui Disney TV Show sahaja, tapi still boleh bertutur yang bagi aku fluent and perfect English, bukan Manglish.


Walaupun suatu ketika dia pernah kata yang dia seperti dalam keadaan "floating in mid air" seperti catatannya di sini:
since lately ive been feeling extremely lost with who i am and what am i supposed to do with my life ive decided to make a video about it with hopes that im not the only one who's currently feeling this way. enjoy x

Tapi aku rasa dia ada potensi yang sangat besar untuk pergi lebih jauh di masa akan datang. Tak ramai orang yang punyai satu anugerah bakat besar seperti beliau yang boleh berbahasa Inggeris dengan sangat baik, sama seperti anugerah bakat bermain badminton luar biasa yang dimiliki Dato' Lee Chong Wei, atau bakat bermain squasy luar biasa yang dianugerah kepada Datuk Nicol David.

So aku nampak beliau boleh menggunakan bakat yang ada tu sebagai mata pencarian terutama dalam bidang jurnalis, kewartawanan, pakar motivasi, pendakwah, penulis skrip, ahli politik dan macam2 lagi, malah sekarang pun dah nampak beliau dah mula ke arah itu dengan penglibatan dalam program TeenAce anjuran LangitIlahi, dan aku harap beliau kekal di landasan yang betul.


Dan aku pun bukan nak puji sangat sebab pujian itu umpama racun, tapi kita sebenarnya perlukan lebih ramai insan seperti beliau dalam masyarakat kita instead of lambakan video Keek murahan artis, Bobo dan KPopper.

Channel Youtube dia http://www.youtube.com/user/adibaaah.
Blog dia http://adibah-awg.blogspot.com/.

Btw... who's that Aisyah Shakirah? Hmm boleh terjah jugak ni...

Nak belajar bahasa Inggeris? Boleh belajar dengan Cikgu Ben Bradshaw ni. Oh nak belajar Bahasa Melayu pun boleh dengan mat saleh ni.


Ya sila belajar English ya, bukan Manglish...





tags: awek gadis perempuan comel bijak pandai cakap bahasa inggeris orang putih fluent perfect english loghat accents uk usa america amerika mat saleh vlog vlogger blog adibah awg langitilahi teenace budak sekolah baru lepas spm

30 ulasan:

  1. It's called language acquisition noob, it's not all that uncommon, very impressive, but not uncommon :)

    dan betul, teens yg mcm ni la yg patut dijemput hadir ke sekolah2 untuk memeriahkan hari guru sambil beramah mesra dengan para pelajar secara berilmiah, bukan buat aksi gedik gwiyomi.

    Thumbs-up to adik Adibah Awang, sweet and awesome girl :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. bg akula , kau reti ke tak reti ke yg penting cuba , english ka manglish ka kalau salah boleh belajar . tak semestinya org terabur ckp org putih kite perlu hina , dorg mencuba jugak , n even org putih pun ada bahasa pasar or style ckp harian masing2 . tak semua mat saleh skor A dlm paper english as well as xsemua malay dpt A bahasa melayu .

      yang penting cuba .

      Padam
    3. dilla x pandai english ke? x pe dgn kami semua, dilla boleh ckp melayu..err satu lagi,sebenarnya kami kat sini semua org dapat A English masa SPM..

      Padam
    4. waaaaaaa ak english "E" sih T.T

      Padam
    5. @ dilla

      yup, one should never stop trying, sambil2 tu jangan buang terus identiti dan culture adab timur kita ^^

      Padam
    6. Betul ckp plain jgn putus asa. Btw plain single lagi ke?

      Padam
    7. plain dah berpunya.. tahniah noob dan plain. kami mendoakan kebahagiaan anda berdua. semoga kekal hingga jinjang plamin...

      Padam
    8. eh ya ka? aku tak tau pape pun? LoL...

      Padam
    9. Tanpa Nama28 Mei 2013 5:05 PTG ,:) tahniah dpt A bahasa inggeris

      Tanpa Nama28 Mei 2013 8:08 PTG , tkpee , bleh blaja ngn org kat sini semua dapat A bak kata anon Tanpa Nama28 Mei 2013 5:05 PTG

      plain : betul tu :) btw tahniah jugak hikhik

      Padam
    10. Donia donia.. Dapat A dalam Bahasa Arab orang tak pandang pulak yea.. kan ke bagus fasih fluent dalam bahasa arab boleh menterjemah dan mentafsir Alquran.. kurang-kurang leh paham Al-Quran..

      Padam
    11. Takpe nnt abam Pon buat entry khas utk org melayu yg fasih berbahasa Arab pulok ye.....

      Padam
  2. english Dato Ibrahim Ali.. loghat American or UK...? mohon diperjelaskan

    BalasPadam
  3. Aku suka bila ko cakap bahasa Inggeris die tahap Hokage..hahaha..speechless

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko silap. hokage xreti ckp omputeh. lg pun hokage ke 3 kalah lawan orochimaru dan kyubi.. patut kna ckp tahap ckp omputeh sama dgn superman batman, iron man, keluangman maskman & flashman..

      Padam
  4. Awek ni tak comel.next!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. xcomel xpa bleh tutup lampu.. Bila gelap suma jd sama. yg penting fapable n bleh fap3...

      hehehewww

      Padam
    2. Baik ko jadi buta. Rogol kura-kura pun ko kata nikmat.

      Padam
    3. ehewhewhewhewhawhiw

      Padam
  5. cuba suh dia wat kelish pulak iaitu keling + english..

    BalasPadam
  6. Masalah orang kita bila cakap bahasa ingeris dia eja macam suku kata dalam bahasa malaysia.. tu jadi tungang langan bunyi dia.. Bahasa ingeris setiap huruf ada bunyi dia dan jadi berbeza bila ada kombinasi macam juga arab..

    Kalau nak belajar menyebut dengan betul sila tengok sasame street atau rujuk Phonemic Chart dari british Council ni.. Sebenarnye apa yang kita rasa kita sebut betul tu tak betul pun.. bahkan mat salleh bahasa ibunda mereka pun kadang sebut tak betul.. lol..

    BalasPadam
  7. that's the variation of malaysian languange. we don't wanna loose it.

    BalasPadam
  8. Gunakanlah bahasa kebangsaan kita, marilah amalkan ramai-ramai. Bahasalah menyatukan kita semua tak kira tua atau pun muda.

    BalasPadam
  9. Wahh suka dengar adik Adibah Awang speaking. Fluent sangat.

    Owh yang caption tahap Hokage tu tak boleh blah. Hehehe. Hiperbola.

    BalasPadam
  10. Mungknkah dia tulang rusuk kiriku ?? Jika dia masih berkata tidak ..akan ku tunjukkan tali pinggang ku kepada nya . Time tu english nya akan menjadi lain macam

    BalasPadam
  11. anak orang kaye adik ni..bukan aku nak cakap anak orang bese x pandai english ye..sile luaskan pemikiran anda

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.