Ahad, 28 Julai 2013

25 India gaduh dengan melayu di tepi jalan

Video pergaduhan antara seorang lelaki melayu dan juga india di tepi jalan telah dirakam oleh sekumpulan bimbo budak perempuan di dalam kereta yang kebetulan melalui jalan itu lantas menguploadnya di Facebook yang kemudiannya terus disebar, dishare dan dikongsi di Facebook, Youtube, Twitter sehinggalah ia menjadi viral di alam maya dan seterusnya mencetuskan ketegangan dan prasangka antara kaum serta menyebabkan beberapa siri pergaduhan antara Melayu dan India di tempat lain.


Sedangkan pada hakikatnya...


Video pendek yang bertajuk Orumur atau Rumour ini diarah oleh M.S Kubendarer Mahadevan untuk pertandingan Youth Creative PSA Short Film 2013. Fokus utama video ini selain daripada perpaduan antara kaum, ia lebih tertumpu kepada keburukan berkongsi atau share sesuatu cerita, video, gambar dan apa2 sahaja yang kita sendiri tidak tahu asal usul serta kesahihan sumbernya yang akhirnya hanya akan membawa kepada kesan yang lebih negatif, menimbulkan fitnah dan prasangka, contohnya seperti isu budak sekolah makan di bilik persalinan baru2 ini dan termasuk juga perkara yang berkaitan agama seperti hadith nabi dan cara melakukan ibadat. Sebab tu mencari kebenaran dan ilmu pengetahuan itu penting.

Sometimes what you see is not always as it seems and what you know is not always true...




tags: video lelaki melayu gaduh dengan orang india pukul sepak terajang tumbuk orumur rumour rumor public service awareness psa youth creative short film 2013 filem pendek pertandingan contest fitnah prasangka keburukan kongsi share video artikel gambar imej cerita photoshop hadith hadis ilmu agama ajaran sesat palsu dhaif maudu 

25 ulasan:

  1. jgn gaduh dgn macha... nanti cina tepuk tangan

    aku 1st

    BalasPadam
    Balasan
    1. melayu gaduh dgn melayu je baru cina tepuk tgn. tp bak kata pepatah, kalau jumpa ular dgn org ......, pukul org ...... dulu

      Padam
    2. melayu gaduh dgn melayu je baru cina tepuk tgn. tp bak kata pepatah, kalau jumpa ular dgn org melayu, pukul org melayu dulu?? ko ni bngng ka? titik tu dah ikut bilangan urup melayu

      Padam
  2. zam ala kazzam haha nice vid.... thumbs up ^^

    BalasPadam
  3. sebagai orang yang bertangungjawab kita sepatutnya selidik sesuatu berita tu dulu

    Tapi kita mungkin dah biasa dan perihatin kita mungkin nak kongsi tapi kesan buruk bila kita tak pastikan sesuatu tu asli dan betul maka jadi fitnah. Tu tersebarnya fitnah tersebar berita palsu dan lagi mudarat bila orang tokok tambah. Ini bukan saja berita yang tak betul juga benda yang tak betul macam hadis palsu dan sebagainya.

    Internet membuatkan orang ramai mudah berkongsi dan menyampaikan berita tetapi dalam menyampaikan sesuatu kita kena berhati-hati. Besar tangungjawab sebagai penyampai ni.

    BalasPadam
  4. tu sbb malas nak percaya kalo stakat gambar static jer atau video clip tak habis macam diambil part yg kontroversi je...
    jgn main sebar tanpa mengetahui kebenaran... kalo fitnah, dosa weeiiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksud ko video clip stopa ali tu ke? video tu 100% tulen.

      Padam
    2. Stopa ali aku percaya 100% tanpa edit!

      Padam
  5. mau tanya cincin rosmah 20juta tu fitnah pakatan ke betul?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan apa masa kempen pru12 dulu selalu dengar ustaz2 ceramah dlm masjid tempat aku ni perli rosmah dgn cincin 24 juta tu. sib baik tak pangkah pakatan.

      Padam
    2. cincin 24 juta tu memang wujud la noob,siap ada bukti resit kastam menunjukkan cincin tu masuk malaysia...yg x betulnya dia simpan duit dari kecil utk beli cincin tu...yg tu mmgla org photoshop,itu pun cacai2 neh nak amik serius

      Padam
    3. mmg la cincin tu wujud dan dibawa masuk malaysia utk tujuan pameran tak silap. yg menjadi fitnah adakah benar rosmah beli cincin tu. kalau tak menjawab la ustaz2 PAS dan blogger2 PR ni kat akhirat besok.

      Padam
    4. fitnah tu ko kisah,yg mcm2 fitnah ustat2 & blogger2 umno tabur kat anwar, azmin, rafizi, mat sabu, nik aziz, hadi awang, khalid ibrahim, mustafa ali, badrul amin tu x kena jwb kat akhirat pulak?

      Padam
    5. puiii pandai betul dia punya pusing, org tanya salah dia dia x jawab dia pusing bukak salah org lain, baguih la lagu tu .. "aku buat dosa ni sebab hangpa pun buat dosa gak!" mmg mcm tu cacai politik malaysia ni, BN & PR dua2 useless!!

      Padam
  6. skandal najib-scorpene-altantuya tu betul ke atau fitnah pembangkang jek?

    BalasPadam
  7. Apabila terburu-buru nak jadi penyebar maklumat isu-isu semasa, ini la jadinya, video yang mejurus kepada perpaduan, dijadikan pencetus ketegangan antara kaum

    BalasPadam
  8. link cara melakukan ibadat tu betul, haram solat sunat kalau tak qadha solat fardhu yang sengaja ditinggalkan. Boleh rujuk kitab2 yang banyak dalam mazhab syafi'e.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku tak cakap pasal hukum haram solat sunat qadha solat fardhu, tapi pasal kaedah solat qadha tu dengan menjadi makmum mengikut imam yang sedang solat tewarih seperti dalam kartun tu. setakat ilmu yang aku ada, mana boleh lepas imam dah habis solat terawih 2 rakaat, kita tunggu dulu lepas tu terus sambung solat qadha tu lepas imam mulakan solat terawih yang baru. kalau baca pada cara yang ditulis kat situ macam kat bawah ni, siap kita boleh berpura2 gerak kepala macam isyarat salam supaya makmum sebelah tak menyesaki apa2, agak2la... Nabi pun tak ajar buat macam ni, kita pulak pandai2 cipta kaedah sendiri.

      Sesiapa yang hendak menggerakkan kepala sedikit hanya semata-mata isyarat untuk salam (supaya makmum disebelah kita tidak mengesyaki apa-apa kerana pelik dengan tindakan kita yang tidak memberi salam mengikut imam) maka lakukanlah kerana pergerakan itu tidak membatalkan solat (selagi anda tidak melafazkan salam atau mengalihkan dada dari arah kiblat).

      Sekarang doa dibacakan oleh imam dan para makmum, anda pula sedang dalam keadaan tahiyat awal. Maka bersabarlah sebentar untuk mereka habiskan bacaan doa itu, kemudian apabila imam bangun untuk solat 2 rakaat yang seterusnya, sebaik sahaja imam habis melafazkan takbir, niatkanlah (masukkan semula niat anda untuk mengikut imam kerana sebentar tadi anda telah berniat mufarakah dengannya) untuk mengikut imam untuk menyelesaikan 2 {rakaat terakhir} daripada 4 rakaat yang perlu dihabiskan untuk menyempurnakan solat fardhu qada 4 rakaat anda.

      Padam
    2. popcorn, sapa nak popcorn?

      Padam
    3. aku nak popcorn yg jual kt cinema.mahal tp tak sedap.

      *ada sesape baca sampai abes tak prince of boob ni komen?

      Padam
  9. Hal kecil bisa jadi masalah besar hanya karena Internet atau social network (Fuck Internet, Fuck Social network and Fuck War) Damai untuk Melayu dan Bumi :)

    BalasPadam
  10. How stupid is this Gun Eng. His reasons is childish. You don't want communist influence, should not have diplomatic relationship with communist country? How can a man with retarded brain like this become a leader of a state? I read many time of his childish statement. Just good for per-school kids' standard.
    Another word, this retarded guys saying if you have relationship with communist countries you should accept communist ideology. Guan Eng's brain could be as small as a pig's.

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu jer? balas la hujah die. takkan maki hamun jer? inb4 x puase?

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.