Isnin, 4 Januari 2016

8 Kawan alam maya VS kawan dunia sebenar

Sekarang ini adalah zaman di mana ramai orang ghairah dalam mencari rakan dan juga follower di alam maya melalui media2 sosial seperti blog, Facebook, Twitter, Instagram, Tumblr dan lain2. Ada yang lebih suka mencari rakan Internet ini kerana merasakan rakan cyber ini lebih memahami dan  mempunyai minat yang sama berbanding rakan2 di dunia sebenar. Malah ada juga yang "trying too hard" dengan menulis status2 bangang copypaste, mengutuk2 orang, buat kelakar yang tidak kelakar, sarkastik yang tak menjadi, gambar selfie jual diri dan sebagainya semata2 nak tarik lebih ramai follower dan jadi selebriti Internet.

Namun dalam keghairahan kita mencari rakan dan follower di alam maya, janganlah dilupa dan diabaikan rakan2 di dunia sebenar walaupun mereka mungkin tidak berapa faham kita ataupun tidak mempunyai minat yang sama, kerana jika kita dalam kesusahan atau kecemasan, rakan2 sebenar di sekeliling kita inilah yang akan berada di sisi kita berbanding rakan2 maya.


Pelukis: Tengku Puteri. Layari blog beliau di blog Tengku Puteri.


Ini tidak, ada yang kalau boleh cuba nak jauhkan diri dari kawan dan masyarakat dunia sebenar. Bila kawan ajak lepak makan, jumpa atau berborak, selalu mengelak. Bila lepak dengan kawan, dia main handphone layan FB, chatting kat Whatsapp atau look around kat WeChat sampai kawan pun naik menyampah.

Belajar bergaul dengan orang dan masyarakat di dunia sebenar, bukan sekadar di Internet sahaja. Kalau kita mahu orang memahami dan menerima kita, kita juga kena belajar untuk memahami dan menerima orang lain.


* Komik di atas adalah sedutan daripada buku Buasir Otak: The Komik [RELOADED] yang baru. Ada banyak lagi komik menarik di dalam buku Buasir Otak: The Komik ini. Untuk membeli boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: kawan dunia alam maya sebenar nyata rakan sahabat siber cyber internet media sosial cari tambah follower

8 ulasan:

  1. hahah..saya suka entri ini...salam perkenalan ya...

    BalasPadam
  2. Haah..kdg2 friend kat ruang maya ni smpi tahap jenis ambil tepi kain org...in other words nak tau baik buruk kita je....bila nak menolong rakan baik kita yg sbnrnya yg tolg...kawan kat ruang maya ni tolg kita 2 benda je...LIKE and COMMENT..tu je.

    So hargai kawan kita yg ada di dalam dunia reality...spt mana kita ckp, kita kena balance antara reality and fantasy.

    BalasPadam
  3. Cıɞѧı ѧʏѧm ѧpєяıҡѧ mєʏѧmѧя jѧԀı sıяosʟı pяooţţ Ԁmuҡѧ sıяosʟı & maTmaselan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wei sirosli, ko jgn nk menyamar jadi anon, ingat orang tk tau ke? Dapat apa kentut2 ni? Dpt hadiah ke paris? Dpt pergi mozambiq?









      Proott dmuka keladi ubi

      Padam
    2. Cıɞѧı ѧňoň 321 sHєmѧLє яupѧňʏѧ , pяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ ko, sıяosʟı & ѧʏѧm ѧpєяıҡѧ ✌

      Padam
  4. Tak payah nak ghairah sangat.
    Dua-dua baik kalau pandai dimanfaatkan.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.