Iklan Leaderboard

Sabtu, 23 Januari 2016

27 Punca perceraian tak masuk akal lagi mengarut

Minggu lepas keratan berita pasal punca-punca percerian viral kat dalam FB. Punca-punca perceraian yang dikatakan remeh dan menjadi punca peningkatan perceraian di Selangor.

Apa yang aku boleh baca kat sini, walaupun tak secara keseluruhan, memang remeh sangat .

So, aku akan kupas secara ringkas , sebab yang aku rasa RIDICULOUS sangat.


Dari Kosmo

1. Punggung isteri menggerutu.

Ini memang komedi habis. Bontot menggerutu? Sawan apa suami macam ni....Bontot awak licin bagaikan salju ke? Kalau licin pun, kau nak jilat hari-hari ke?

Punca : Terlalu banyak porno


2. Suami tidak pandai melakukan hubungan seks

Ohoo ini salah suami pula. Isteri pandai sangat? Ada pengalaman? Kalau sama-sama baru berkahwin, sama-sama bujang, situasi ini agak pelik. Macam mana isteri nilai kepandaian suami?

Punca : Mungkin isteri berpengalaman daripada suami dan sekali lagi, terlalu banyak porno.


3. Isteri meminta set persalinan 30 jenis warna untuk baju, seluar dan aksesori.

Bagus juga bercerai. Perempuan gila material. Tak sesuai dijadikan isteri dari golongan marhaen.

Punca: Majalah dan Media Sosial.


4. Isteri mengotorkan kopiah suami kerana tidak mahu suami menghabiskan masa berborak di surau.

Ini 50-50. Isteri pun kelabu asap, suami pun pekak badak. Faham kenapa isteri tak mau sembang kat surau lama-lama?

Seks.

Faham kenapa suami suka lepak surau?
Banyak berleter dan tidak dapat seks.

Punca : Komunikasi.


5. Isteri suka ikut rombangan.

Suami mesti rasa kesepian. Dah asyik nak rombongan ke Vietnam, Wang Kelian, Bandung, Jahanam duit suami dan nak mesra-mesra dengan bini tak boleh sebab...

Penat ikut rombongan.

Punca : Kawan-kawan dan Media Sosial.


6. Isteri suka membasuh baju waktu malam.

Ni satu hal lagi. Biarlah bini kau nak basuh baju waktu bila pun. Dia kerja waktu siang kot. Masa bila nak basuh baju. Kecuali nak pergi dobi layan diri  sambil ushar-ushar mamat Universiti yang hipster.

Punca : Tidak diketahui. Pelik sangat.


7. Suami mencurigai tindakan isteri.

Ini pun 50-50. Selalunya kalau suami yang main kayu tiga, dia akan ada rasa insecure. Tapi sekarang zaman moden. Boleh jadi isteri pun main kayu tiga.

Punca : Tidak jujur dengan diri sendiri dan pasangan.


8. Isteri menceritakan kehebatan melakukan hubungan seks dengan pasangan terdahulu.

Ini memang pantang dalam perkahwinan. Kalau kau duda atau janda, Jangan COMPARE!!.
Bagus juga bercerai. You'll never satisfy a women needs in sex.
Ini fakta.

Punca : Pengalaman masing-masing dan dan mulut yang tak reti bahasa.


9. Berbeza fahaman politik.

No komen. Terlalu bodoh.

Punca : Parti Politik.


10. Suami tidak suka isteri makan dalam kereta.

Susah nak cakap. Kalau kereta berjuta-juta mungkin lah dia marah. Tapi kalau kereta biasa?
Takkan tumpah kari sikit tak boleh lap?

Punca : Terlalu Fast and Furious.


11. Gaji Suami lebih rendah.

Ya, ini popular. Wanita sekarang banyak berkerjaya lebih bagus dari lelaki. Dan lebih besar gaji. Pengalaman aku, wanita macam ni dia akan tidak lagi menghormati pasanganan yang dianggap inferior.

Punca : Attitude.


12. Isteri lambat menyediakan makanan

Kira bagus la jugak bini sediakan makanan walaupun lambat daripada makan kat luar tiap-tiap hari. Kalau nak makanan siap cepat kahwin dengan tukang masak restoran mamak la.

Punca : Makanan.


13. Pasangan bangun tidur lewat

Pasangan bangun lambat kejut la. Takkan sebab dia bangun lambat terus menidakkan semua kebaikan-kebaikan dia yang lain sampai boleh dijadikan alasan untuk bercerai?

Punca : Tabiat.


14. Suami kerja tidak tentu masa

Mujurlah suami tu nak kerja biarla tak tentu masa pun nak cari duit untuk sara anak bini. Lain la kalau suami pergi red light district tak tentu masa.

Punca : Pekerjaan.


15. Anak demam dan tidak sihat

Anak deman pun bercerai? Absurd gila.

Punca : Bangang.


Sudahlah malas aku nak ulas lagi. Ridiculous gila. Kalau aku ulas lagi mau dengan aku-aku sendiri jadi bodoh. Ni punca-punca lain yang dinyatakan tu:

16. Cemburu pasangan berkawan dengan bekas kekasih
17. Pasangan terlalu cerewet
18. Pasangan tidur berdengkur
19. Suami tangkai jering (kedekut)
20. Pasangan lupa pam tandas
21. Tidak suka cara pasangan menjemur dan membasuh baju
22. Berebut rancangan televisyen



Aku rasa pegawai agama yang handle kes ni pun tak tau nak gelak atau menangis bila dengar alasan-alasan bercerai ni. Yang pasti semua masalah adalah kerana keburukan pasangan. Tiada satu pun punca yang disebabkan keburukan diri sendiri.

Mungkin mereka lupa yang mereka kahwin dengan manusia bukannya dengan malaikat.




27 ulasan:

  1. #6 - mungkin sebab isteri penat sangat basuh baju sampai xde masa untuk 'bersama'. tapi dah masing2 kerja, cuba faham situasi n tolong-menolong la buat kerja rumah.

    #9 - memang boleh gaduh besar kalau jenis fanatik dgn parti masing2. memang macam anjing n kucing la jadinya setiap hari.

    antara faktor lain pencetus konflik n perceraian dalam rumah tangga sebab pasangan sentiasa menunjukkan 'kesempurnaan' diri dlm tempoh bercouple. semuanya cantik n indah belaka. bila dah kahwin, baru masing2 tunjuk taring sebenar.

    BalasPadam
  2. Kah...kah...kah...bukan main bodoh lagi alasan nak bercerai...

    BalasPadam
  3. no 6 tu ada yg surirumah tapi ttp basuh baju wajtu malam juga....

    BalasPadam
  4. Basuh baju malam mungkin sbb xmo buat seks dengan suami dia kot.. tu kena cerai tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suami: syg..mai la masuk bilik..hehe
      Isteri: (alamak)..aaaa..eh, ada baju nak kena basuh la..bnyak pulak tu.
      suami:owh..yeke..ok ok

      esok pulak-

      suami: syg..jom..
      isteri:(aduh..start dahhh)..ehh, lupa lak..baju saya bnyak lagi tak basuh..esok tak sempat dah.
      suami:ok la..

      lusa-
      suami: syg..
      isteri: (frust tul la aku)saya nak basuh baju sebab..
      suami: aikkk??tiap2 malam basuh baju..banyak bebenor bajunye.awak buka kedai dobi ke ape? kang saya basuh awak kang.

      Padam
  5. 14. Suami kerja tidak tentu masa : punca tu kos hidup tinggi sekarang kot, atau ikut saranan 2 kerja sehari

    BalasPadam
  6. Pelik jugak kenapa takde sebab ' pasangan baran ' atau ' pasangan sering naik tangan ' . Sebab-2 bodoh macam ni yang dorang listkan . blerghhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan dah tulis situ "kes remeh" so kalau kes mcm dera tu tak dikira remeh

      Padam
    2. ntah akak ni... baca la betul2 len kali adess proot sket kat muka akak keh keh keh

      Padam
    3. panas baran dan dok pukul2 tu kes truk dah. xde nak remeh2nye. memang kena pisah kalau dah tak boleh ubah sikap. buat menderita dok kena pukul je kalau bersama

      Padam
    4. tengok sumber tu. ...dan penyelidikan Kosmo! Dorang punya penyelidikan tu yang keluar sebab2 bangang macam ni. Saja nak hotkan paper la tu. Typical paper Malaysia

      Padam
    5. bongoknya akak zizie zainal ni. membaca malas tau nak kondem je. ppprrrrrroooooottttttt!!!! dkt muka zizie

      Padam
    6. cibѧi sıяosʟı gѧy яupєnyѧ pяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ ѧyѧm ѧpєяiҡѧ & mѧT mѧsєlѧn

      -jila loxx-

      Padam
  7. pegawai agama jadi macam ni: Ha???nak bercerai sebab lupa pam tndas?jap ek..(kol member opis, "Mat, ko masuk bilik aku jap..ada benda ko kena dgr ni..best gak")..

    lalu mat pun sampai dibilik..

    "ha..dah sampai pun ko Mat. Ko dgr ni Mat. Encik,Puan..boleh cerita balik tak kenapa punca nak bercerai tadi? bagi kawan saya dgr"..

    Si suami: ni ha..dia ni berak tak flush. Taik setongkol, itam lak tu..wekk..cerai..cerai

    BalasPadam
  8. Kalu dua2 kaki seks konfirm takcerai...

    BalasPadam
    Balasan
    1. YOU WIN!!!
      -MatBest-

      Padam
  9. Tp sy tau pasangan yg bercerai mesti jarang gile buat hubungan kelamin....sbb 2 mula salah faham sana sini. So nak mantain rumah tangga, selalu buat hubungan kelamin at least seminggu sekali.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul.itu la fakta. Memang kajian dah bnyak pasal ni. Punca utama pergaduhan ialah hubungan seks suami isteri yang sangat suram atau memang failed habis. Dalam bab ni tak de salah laki atau pmpn. Dua2 salah.

      Yang laki pun, kalau setakat tahan seminit dua pastu dah pancut. dok pikir diri sendiri je puas,memang pmpn akan sedikit sebanyak lama2 akan hilang respect dan rasa pasangan tu gagal atau lembik.

      Yang pmpn pulak, jgn la dok wat muke terpaksa pastu keras membatu je time tu. Cube la baca tips sikit2 camner nak bagi lebih menggoda.

      Laki dan pmpn masing2 kena main peranan. Tingkatkan prestasi masing2. Bahaya kalau hubungan seks tak seronok ni. hubungan jadi hambar. Lepas tu timbul la niat laki nak cari pmpn lain, pmpn nak cari laki lain.

      Mungkin nampak komen ni macam kotor ke, poyo ke, macam aku ni memandai ke..tp itu la faktanya. Terima la dengan hati yang terbuka dan sebagai nasihat untuk kebaikan hubungan suami isteri masing2

      Padam
  10. Tak campur lagi kes banyak baca novel melayu dgn cite melayu sampai terbawa ke alam realiti

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu satu hal lagi. Tak leh cakap pe la benda tu..dah itu yang dok dihidang dalam tv dan idea penulis2 melayu ni. sebab itu je yang laris

      Padam
  11. ini semua pseudosains bak kata sirosli dan zilalok...

    -sirosli-

    BalasPadam
  12. perempuan berangan anak dato atau anak raja minat giler babas kat dia hasil dari novel dan drama sampahshit

    BalasPadam
  13. cibѧi sıяosʟı gѧy яupєnyѧ pяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ ѧyѧm ѧpєяiҡѧ & mѧT mѧsєlѧn

    -jila loxx-

    BalasPadam
  14. rupa yang cantik & harta yg banyak juga tidak menjamin kebahagiaan. ku tunggu janda mu fasha came to papa beibeh...

    - datuk jejujai-

    BalasPadam
  15. nice review dari noob. btw noob .. dlm rumah tangga. agama tu penting ... try tanya pasangan yg bercerai .. konfirm solat tunggang langgang. selain dari tu .. tolak ansur lah. kena sama2 amik hati masing2 ... jgn ego penting diri. nak org je jaga hati dia .. hati bini xterjaga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kata awak. Btw ni artikel Pop-Soul bukan saya huhu

      Padam
  16. Tak dapat ku imagine ratusan ribu duit kahwin yang dah dikeluarkan...sia-sia

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...