Iklan Leaderboard

Ahad, 10 Januari 2016

12 Tiada empati masalah terbesar masyarakat Malaysia

Apabila terdengar kisah orang yang hidup dalam kesusahan, ada yang menuding jari, ada yang mencela, tidak kurang juga yang mengangkat diri sendiri, namun tidak ramai yang cuba mahu memahami dan meletakkan diri dalam kasut orang tersebut.

Kita tidak boleh anggap apa yang kita lalui pasti sama seperti yang orang lain lalui.
Kita tidak boleh anggap orang lain menjalani kehidupan yang sama seperti kita.
Kita tak boleh anggap orang lain mempunyai peluang yang sama seperti kita.


Bila dengar kisah kesusahan seorang ibu tunggal yang terpaksa besar ramai anak, dia mengangkat kisah kejayaan dia.
Bila dengar kisah kesusahan orang berpendapatan rendah yang duduk di bandar, dia merendah2kan orang itu.
Bila dengar kisah kesusahan pelajar universiti terpaksa berlapar, dia cela pelajar tersebut.

Setiap manusia diuji dengan cara berbeza. Jika tidak mahu membantu, usahlah mengusut dan mengeruhkan lagi keadaan.

Tahu apa yang masyarakat kita makin kurang?

Empati.

Orang yang ada empati akan memikirkan perasaan orang lain serta kesan terhadap orang lain.
Orang yang tiada empati hanya akan memikir dan mementingkan akan perasaannya sendiri dan tidak peduli akan perasan dan kesan tindakannya terhadap orang lain.

Baca semula artikel ini - Walau dapat rezeki sama namun keperluan berbeza.


P/S: Jangan lupa untuk membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: cela orang susah tiada empati masalah terbesar masyarakat malaysia bangga angkat diri riak takbur bongkak bantu tolong

12 ulasan:

  1. tapi kadang2 xsengaja ak pun jadi macam dlm kotak first ngan kedua...yang ke-4 lebih baik.... bapak ak pernh buat mcm tu... first!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ѧpѧ yg ҡo mєяєpeҡ nı sıяosʟı pяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ ҡo & ѧʏѧm ѧpєяıҡѧ✌

      Padam
  2. Kurang empati satu hal. Tahap ego yang terlalu tinggi yang menyebabkan depa ni mampu mengeluarkan kata2 yang sebegitu dalam usaha merendahkan nilai harga diri orang tu.

    Kita, maksud aku sesetengah orang, nak perli atau nak mengata pun pikir dua tiga kali, takut melukakan hati.
    Kalau dah orang tu mampu mengeluarkan kata2 menyindir, memerli, merendahkan dan dalam waktu yang sama meninggikan diri sendiri, maka memang dia tu keras hati dan egois.

    BalasPadam
  3. saya buat 3 kerja tau -amad maslan
    #2kerja #tambah pendapatan

    BalasPadam
  4. Sbb manusia ketagih perhatian....bukan yg susah itu dibantu oleh kita, tp harap pihak berwajib yg tolg dia...birokrasi punya pasal smpi bila x dpt bantuan...yg paling cepat dpt ialah LIKE n muka depan akhbar/blog

    BalasPadam
  5. Sbb manusia ketagih perhatian....bukan yg susah itu dibantu oleh kita, tp harap pihak berwajib yg tolg dia...birokrasi punya pasal smpi bila x dpt bantuan...yg paling cepat dpt ialah LIKE n muka depan akhbar/blog

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cibai ayam aperika dgn rosli bajet admin, kanina cibai

      Padam
    2. pяooopяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ ѧʏѧm ѧpєяıҡѧ

      Padam
  6. Empati seolah sudah luput daripada hati insan...

    BalasPadam
  7. Dunia hari ni.. asik cari salah org dan perbesarkan.. lebih teruk lagi mecari salah org utk mencari makan..

    BalasPadam
  8. Aku setuju sangat dengan posting ni.

    "Seek First to Understand, Then to be Understood"
    Tu salah satu daripada 7 Habits yang Stephen R. Covey tekankan.

    Sebagai contoh, kita rabun jauh. Kita jumpa doktor mata. Kita jelaskan semua simptom dan lepas tu doktor bagi cermin mata dia sambil kata rabun kita boleh disembuhkan lepas guna cermin mata dia sebab dia dah bertahun tak rabun jauh sejak guna cermin mata tu.

    Tak logik kan? Begitu juga dalam hidup. Kita tak boleh senang-senang guna pandangan kita untuk memahami orang lain. Dia tak lalui perkara yang sama macam kita, pengalaman silam dia tak mungkin sama macam kita.

    Kita kena ada empati. Kita kena lihat guna mata hati.

    Good job, Noob!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...