Iklan Leaderboard

Sabtu, 23 Januari 2016

23 Jenis-jenis teguran oleh orang Melayu

Memang kita ini masyarakat Melayu Islam suka menegur orang lain apatah lagi di media sosial apabila ternampak sesuatu kesalahan atau perbuatan yang tidak selari dengan agama, namun dalam menegur itu cuba fikir semula adakah kita menegur itu untuk memperbetul kesalahan dan mencari kebenaran atau sekadar mahu memuaskan hati sendiri, menyakiti orang lain dan meraih kemenangan?

Tak dinafikan walaupun kadang2 tu nasihat secara lembut memang tak berkesan, tapi adab kita dengan manusia masih ada dan tetap kena jaga. Jika kita nasihat baik2 pun mereka tak nak ikut, tugas kita sudah selesai. Lagipun kita tak boleh paksa orang untuk ikut cakap kita. Dia nak ikut atau tidak, terpulang padanya kerana itu sudah antara dia dengan Tuhan, biarlah Tuhan sahaja yang mengadilinya.


Dan yang paling penting, kita menegur untuk mendekatkan orang dengan Islam, bukan menjauhkan orang daripada Islam. Kita marah apabila orang Islam di luar negara menjadi pengganas dan membunuh orang awam. Kita marah dengan mengatakan mereka itu tidak mewakili orang Islam dan tidak membawa imej Islam yang sebenar.

Namun adakah cara teguran kita yang tidak beradab itu juga mewakili orang Islam dan membawa imej Islam yang sebenar?

Renung2kan...


P/S: Jangan lupa untuk membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: jenis teguran nasihat lembut kasar sindiran menghukum mengaib menghina melucah salah komik

23 ulasan:

  1. Balasan
    1. Tahniah kerna dpt tempat pertama! Ni hadiahnya prooott dmuka ko



      -zilaroc-

      Padam
    2. cibѧi sıяosʟı gѧy яupєnyѧ pяooooţţţţ ċяєєєєєţţţţţ Ԁmuҡѧ sєndıяı & Ԁmuҡѧ ѧyѧm ѧpєяiҡѧ & mѧT mѧsєlѧn

      -zilaroc-

      Padam
    3. Tahniah kerna dpt tempat pertama! Ni hadiahnya prooott dmuka ko

      -sirosli & zilalok-

      Padam
    4. Hari ini kita bersyukur~ hari esok tambahkan kesyukuran~ dengan nikmat~ pemberian Allah~ itu sifat seorang hamba~~

      Padam
    5. yes betul tu sirosli. i lap u , u lap me.

      -jila loxx-

      Padam
    6. Proototottt...

      -jila ke-

      Padam
  2. hahaha . itu memang kelakar . kadang tu pun teguran lembut mcm tu jalan bila lelaki yg ada rupa je kasi , kalau mahu kena maki balik kata kita pulak yg hodoh . haha . takpalah , yg penting kita doakan mereka kembali mengikut syariat islam suatu hari nanti . insyaallah :)

    The Talking Diary

    BalasPadam
  3. noob boleh terangkan secara ringkas mudah faham pasal TPPA tu? pening la ngan baca mcm2 sumber takut ad tokok tambah...perlu setuju ke? or perlu tentang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. hari ini orang perhimpunan bantah tppa kat KL susah je orang nak berjalan..

      Padam
    2. ko baca je la dkt intenet melambak. tak pun tanya prof gugel. jgn malas membaca. membaca jambatan ilmu. btw pro0ot siket.. ahh lega

      yg benar,
      - noob (malas nak login)-

      Padam
    3. Jilake anon menyamar aku. Pasal TPPA aku tak boleh nak ulas sebab aku sendiri tak tahu detail. Nanti la kalau aku rajin aku kopipes ulasan orang lain yang lebih arif.

      Padam
    4. terimas noob... sebb ak x confident.. sebb ada orang luar negara pun x setuju gak dlm sesetengah community anime yg ambil berat benda ni...

      Padam
    5. Kanina lu rosli, ko nk berlakon konon! Ko kan admin blog tk payah pura2 tak tau pulak, proottt dmuka ko


      -zilaroc-

      Padam
    6. jibai anon meyamar jadi noob. proott d muka anon 655

      Padam
    7. jibai anon meyamar jadi noob. proott d muka anon 7:07

      -zilalok-

      Padam
  4. Hmm... Ada betulnya... Cuma kalau komen kita secara umum dengan menyatakan pendapat peribadi secara umum... Tapi ada juga orang sentap... Padahal kita tak mengata orang, tapi entah ada spesis yang sentap tak tahu la mengapa dan kenapa nak sentap dengan pendapat peribadi orang lain... Macam mana pula tu ye... Tu masuk kategori mana...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone


      -zilaroc-

      Padam
  5. yang first & last tu macam tektik nak mengorat je. btw noob, ikut ko yg mana plg sesuai?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ikut keadaan. Kalau orang yang kita tak berapa rapat atau baik, mungkin cara pertama lebih sesuai. Tapi kalau kawan atau keluarga yang rapat, kasar sikit pun boleh. Tapi kalau orang yang kita tak kenal, better tak payah tegur langsung. Kita sendiri pun kadang2 bila dapat teguran dari stranger rasa annoying gila kot. Kenal apa pun tidak, tiba2 nak bagi nasihat tak diundang siap PM bagai.

      Padam
  6. Betul tu! Nasihat biar org mendekati islam bukan jadi benci islam. Fahami dulu latar belakang org yg nak dinasihati

    BalasPadam
  7. Sebab semua orang zaman sekarang beranggapan 'saya lagi bagus dari dia', so tu yang jadi banyak cabang nak nasihat tu.
    Paling busuk, lepas hina aib maki hamun semua, pastu kata "aku nasihat je, nak dengar ke tak itu terpulang"

    Cis sungguh!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...