Iklan Leaderboard

Khamis, 16 Februari 2012

3 Oh ye ke.. :: baHasa meLayu Kita part 1/3


tiada bahasa inggeris dirojakn utk nukilan ini. wlaubagaimana pun, Tembikar Labu akan mmastikn perasaan rojak inggeris masih ada.

jap2.. jgn nk bangkitkn isu bhs indo melayu or nusantara. luar dr topic aku! Tembikar Labu nk kongsi sdikit logika gitu ah, berkenaan dgn kepenggunaan bahasa melayu. memandangkn nukilan aku dLu2 byk gak guna pepatah perumpamaan, kali ni aku nk diskusi pasal PERIBAHASA.


harapkan paGar, pagar makaN padi???


harapkan pagar, pagar makan padi. tau kn maksud nye. pandai.. tp sengaL! mne ade pagar makan padi. dkat skolah dLu mati2 cikgu aja camtu. aku tpikir logik nye kt mne. xkan org kita ni bodoH (atau mungkin bodoh) smpaikan xtau yg pagar tu xleh makan atau dimakankan. awak skalian, sebenarnya peribahasa, pepatah, perumpamaan kita byk yg indah2 bila diungkapkan.

lurus ke titik, sbenarnya PAGAR bukan maksud sbtolnya. abiz??? sbenarnya adalah burung PEGAR (ayam pegar) yg dimaksudkn disini. hmm.. bak kata dlm iklan colgate sensitive, BUKTIKAN..

wiki je senang, xyah pening2.. nah skrin-tembak wiki..


Klik untuk besar


ok, buleh?? jd, cmne buleh tuka ke pagar lak. mse skolah dlu cikgu aja cmtu.. ah, tu la org soh g skolah, blaja. tp masalah nye yg aja pon xtau, maksudnye sampai turun tmurun la jawab je aja benda salah.. CIKGU KENCING BERDIRI MURID KENCING BLARI la ye..

ia disebabkan pertukaran bahasa rasmi kita dlu, dr JAWI ke RUMI.



lebih merumitkn ejaan RUMI lame ke RUMI baru. ala, cam ejaan CHANTEK ke CANTIK. tambah lak keperluaan "E" tu sndiri. E pepet ngan E taling.. lupe ke x? mburukkan keadaan, tukang terjemah pon pelat kot. maka, lahir la HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI..


p/s: hmm.. ntah2 bukan pegar gak, tp "Pak-Gad". tp klo "Pak-Gad", jd nye Harapkan "Pak-Gad", "Pak-Gad" Curi Padi..



3 ulasan:

  1. Memang berinfo sangat artikel ni. Pasal ayam pegar tu, bapak aku dah ceritakan kat aku masa aku kecik lagi. Cuma dia tak cakap ayam pegar, dia cuma cakap pegar tu nama burung. Bila aku tegur cikgu aku yang cakap pagar makan padi tu, dia tanya aku balik, "Mana bapak awak tau? Dia cikgu ke?"

    BalasPadam
  2. ye ke? rse nye cikgu tu xtau lg masa tu kot. hopefully skrg ni dia tau..

    BalasPadam
  3. tu la sebenarnya pegar bkn pagar *tepuk dahi*..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...