Ahad, 5 Mei 2013

134 Nak Undi Siapa? for Dummies

Anda nak mengundi tapi tak tahu nak undi siapa? Ini kali pertama anda pertama mengundi? Tak tahu nak undi calon BN, PR atau Bebas? Nak undi BN tapi tak suka Rosmah? Nak undi PAS tapi tak suka DAP? Berikut adalah panduan dan tips2 berguna yang mungkin boleh membantu anda dalam membuat keputusan nak undi siapa.

PERHATIAN: Ini adalah Sticky Post di mana ia akan diletakkan sebagai post paling atas sehinggalah tiba hari pengundian PRU13.


1. Undi mengikut PARTI

Anda merupakan seorang penyokong atau macai parti politik sama ada BN atau PR. Anda akan memangkah sapa2 sahaja yang dicalonkan di tempat anda walaupun anda tahu beliau seekor beruk pernah ada rekod yang tidak baik kerana bagi anda faktor calon tak penting, yang penting parti yang anda sokong menang pilihanraya.


Bagi penyokong BN, undi sahaja tak kira calon tu UMNO ke, MCA ke, MIC ke, lain2 parti komponen ke, tak kira la dia tu lembu ke apa janji Anwar Ibrahim tak boleh jadi PM. Ulasan untuk Manifesto BN di sini.


Bagi penyokong PR, undi sahaja tak kira calon tu PAS ke, PKR ke, DAP ke, malah Bebas sekalipun, tak kira la dia tu katak ke beruk ke apa ke yang penting Asal Bukan Umno (ABU). Ulasan untuk manifesto PR di sini.

Kalau ramai yang menggunakan teknik ini, kesannya adalah akan ada parti yang menang besar dan dapat membentuk kerajaan dengan majoriti 2/3. Parti yang menjadi pembangkang akan lemah di Parlimen/DUN.


2. Undi mengikut CALON

Anda sama ada seorang yang neutral, atas pagar atau lalang yang tidak menyokong mana2 parti politik. Sebelum memilih calon yang mewakili kawasan anda, anda akan selidik latar belakang mereka2 ini dulu tak kira BN, PR atau Bebas. Dengan zaman Internet ni, anda boleh cari je maklumat2 pasal mereka kat Google, Facebook, Twitter, Youtube dan lain2 berkaitan calon2 wakil rakyat. Tengok kat mana dia belajar dulu, kelulusan dia, pekerjaan dia sebelum ini, apa jasa dan bakti yang pernah dia buat, apa kontroversi yang dia pernah terlibat, apa yang selalu tulis dan post status dia dan sebagainya.


Kalau calon merupakan returning candidate atau pernah menjadi wakil rakyat sebelum ini, cari kat Internet bagaimana prestasi beliau sebelum ini di peringkat nasional dan setempat. Banyak memberi khidmat kepada rakyat ke, banyak kontroversi ke, pernah makan rasuah ke, asyik berdemo je ke, pernah jadi katak puru ke, kat dalam dewan parlimen/undangan negeri selalu jadi beruk atau tidur ke serta lain2, kemudian nilai sendiri.


So lepas menilai antara beruk dan manusia, anda memilih manusia, tak kiralah dia tu BN atau PR, yang penting dia tu orang, bukan beruk, atau katak, atau lembu, atau setan, atau kurang sikit dari manusia. Sebab kalau yang terpilih tu bukan manusia, bila lepas ni dia selalu buat hal dan bikin panas, nama kawasan kita jugak yang busuk. Tapi kalau beruk lawan lembu, pilih yang dirasakan lebih kurang mudaratnya berbanding satu lagi, sebab mereka2 inilah yang akan mewakili kawasan kita dan membawa suara kita ke atas.

Kalau ramai yang menggunakan cara ini, kesannya adalah kemungkinan tiada parti yang menang besar dan mendapat 2/3, namun masih dapat membentuk kerajaan dengan majoriti mudah, dan parti yang menjadi pembangkang akan menjadi kuat di Parlimen/DUN. Atau mungkin kita dapat lihat situasi yang tidak pernah berlaku dalam sejarah Malaysia di mana masing2 mendapat majoriti tipis 51:49 atau sama rata 50:50 yang mungkin akan membawa kepada pembentukan kerajaan campuran antara BN dan PR.


3. Undi mengikut KAUM

Kalau anda merupakan seorang racist yang ketuanan Melayu dan mementingkan kaum Melayu, undilah mengikut kaum tak kira orang tu BN atau PR. Kalau UMNO lawan Cina DAP, pangkah UMNO. Kalau PAS lawan India MIC, pangkah PAS. Kalau Melayu PKR lawan Cina MCA, pangkah PKR. Sebab Melayu itu Islam, tak kiralah Islam pada nama sahaja atau pada jiwa, yang penting orang Melayu ramai kat Parlimen atau Dewan Undangan Negeri.


Namun bila di situasi Melayu lawan Melayu, atau Cina lawan Cina, atau India lawan India, atau Cina lawan India, masa tu terpulang samada nak undi mengikut CALON atau PARTI sebab takde pilihan.


Tapi teknik undi mengikut KAUM ni bukan sahaja orang Melayu boleh praktikkan, kaum lain yang mementingkan ketuanan Cina atau ketuanan India juga boleh praktikkan. Seperti contoh bila UMNO lawan Cina PKR, orang Cina akan pangkah PKR. Atau bila MIC lawan PAS, orang India akan pangkah MIC. Tapi bila MCA lawan Cina DAP, rasanya rata2 orang Cina akan pangkah DAP. 

Kalau ramai yang pakai kaedah ini, kesannya suatu kaum tu akan dilihat dominan di Parlimen/DUN. Namun ramainya suatu kaum itu tak semestinya mereka semua akan bersatu, sebab masing2 masih lagi akan bergaduh dan bertekak antara satu sama lain atas ideologi politik yang berbeza.


* * * * *

So anda lebih prefer untuk undi mengikut PARTI, CALON atau KAUM? Sila tinggalkan komen di bawah. Dan jangan lupa juga untuk vote di poll kat bahagian sebelah kanan berkaitan PRU13 ini.

Berikut adalah tarikh2 penting berkaitan PRU13.





tags: nak mengundi siapa for dummies tutorial panduan tips cara kaedah prosedur kronologi manual pru13 spr suruhanjaya pilihan raya buang kertas undi pangkah ikut parti bn barisan nasional mca mic umno pr pakatan rakyat pkr dap pas calon manusia orang lembu beruk setan monyet katak kaum melayu cina india bumiputra muslim islam tarikh hari pengundian vote poll tarikh hari mengundi pengundian penamaan calon pembubaran parlimen

134 ulasan:

  1. Balasan
    1. Hai cik lyn..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    6. Baru aku perasan. Noob hanya letak gambar lembu, setan dan katak pada logo
      bn pkr dan dap saja...pada lambang pas semua noob letak gambar orang.
      Bias jugak noob ni, ya.Ke nak jaga hati cik tu.

      Padam
    7. asal ko tak delete komen aku yg ni plak??

      Padam
    8. Lynn, jom undi BN. BN janji nak bukak Taska 1Malaysia.. nanti kita dah daat anak takyah upah pembantu indon.. hantar taska 1Malaysia dah ok.. PR mana terfikir benda ni.. diorang ingat konspirasi dan sandiwara UMNO-BN je.. sentiasa syak wasangka..

      Padam
    9. Kisah Ahli Ibadah Masuk Neraka dan Ahli Maksiat masuk Syurga




      Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

      Pada zaman Bani Israil dahulu, hidup dua orang lelaki yang mempunyai sikap yang berbeza. Lelaki yang pertama suka berbuat dosa sementara yang kedua rajin beribadah. Setiap kali ahli ibadah itu melihat temannya berbuat dosa, ia meminta rakannya itu untuk berhenti daripada perbuatan dosanya itu.

      Suatu hari, ketika rakannya itu sedang melakukan suatu dosa, ahli ibadah itu berkata "Berhentilah daripada membuat dosa." Rakan nya itu menjawab "Jangan pedulikan aku, terserah Allah untuk menilai perbuatan ku. Adakah engkau diutuskan oleh Allah untuk mengawasi apa yang aku lakukan?".

      Ahli ibadah itu menjawab"Demi ALLAH, dosamu tidak akan diampuni oleh Nya dan kamu tidak akan dimasukkan ke dalam syurga Allah."

      Setelah kedua-duanya meninggal dunia, Allah s.w.t telah menghakimi kedua-duanya dihadapanNya. Allah menyoal lelaki ibadah itu " Adakah kamu lebih mengetahui daripada Ku? atau adakah kamu dapat mengetahui apa yang telah berada dalam kekuasaan Ku?"

      Kemudian kepada ahli maksiat itu Allah s.w.t berkata "Masuklah kamu kedalam syurga berkat rahmat Ku". Sementara kepada ahli ibadah itu "masuklah orang ini kedalam Neraka"

      * Hadith riwayat Ahmad 2/323;Abu Daud. 4901;Ibn Mubarak dalam kitab al-Zuhd, 314; Ibn Abi Duniya dalam Husnuzh Zhan,45; al-Baghawi dalam syarh al-Sunnah; 14/385.

      Pengajaran.

      1. Sentiasalah menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran

      2. Setiap individu hendaklah berusaha meninggalkan maksiat dan kemungkaran

      3. Jangan berputus asa daripada memohon keampunan kepada allah Yang Maha Penyayang

      4. Jangan Sewenang-wenangnya menggunakan nama Allah tanpa ilmu

      5. Allah s.w.t mengasihi para hambaNya

      6. Seseorang itu tidak berhak menentukan kedudukan seseorang manusia lain sama ada masuk syurga atau nereka, kerana hanya Allah s.w.t yang mengetahui dan menetapkannya.

      wallahua'lam

      Padam
    10. bersedia untuk mengundi 5 Mei ini :)

      Padam
    11. Alamak....tok nujum salah telek tarikh daaa!

      Padam
    12. Amanat Baru Haji Hadi:

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

      Padam
    13. semua turun mengundi meriahkan pusat pengundian...

      Padam
    14. Amanat Haji Hadi 2013;

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

      Padam
  2. Balasan
    1. nanti DAP letak calon anjing pun ko undi anjing jugak..

      Padam
    2. BERITA PENTING UNTUK ORANG MELAYU BERAGAMA ISLAM
      Skuad Penyelamat Negara

      1. Pada hari ini, saya telah mendapat satu maklumat yang agak mengejutkan daripada kenalan saya yang bekerja di Singapura dan juga merupakan antara orang kuat Parti PAP.

      2. Beliau telah mendedahkan (sengaja atau tidak saya tidak tahu) bahawa Kerajaan Singapura telah memberikan cuti khas 2 hari pada hari 3hb Mei, Jumaat dan 6hb Mei, Isnin. Selain itu, Kerajaan Singapura juga akan memberikan elaun minyak khas.

      3. Keistimewaan ini hanya diberikan kepada warganegara Malaysia berbangsa Cina akan pulang untuk mengundi DAP khasnya di Johor.

      4. Lebih mengejutkan apabila pekerja-pekerja Parti PAP diarahkan untuk turut serta membantu jentera DAP sepanjang tempoh berkempen. Sekiranya terdapat perhimpunan besar-besaran DAP, sedarlah bahawa ada antara mereka bukan warganegara Malaysia dan pekerja parti PAP.

      5. Beliau juga ada menyampaikan bahawa salah seorang 'taikun' besar di Singapura akan menyumbangkan 7 buah bas kepada mereka yang tiada kenderaan untuk pulang.

      6. Nampaknya hubungan antara PAP-DAP ini semakin erat dengan kehadiran Lim Kit Siang di Gelang Patah sebagai calon.

      7. Bersungguh-sungguh PAP dari Singapura ini untuk membantu DAP membuktikan bahawa selama ini mereka sebenarnya tidak pernah berpecah. DAP menjadi sebagai cawangan PAP di Malaysia.

      #orang johor bersedia untuk berjuang habis habisan.... patahkan sayap roket DAP

      - katak hijau -

      Padam
  3. Mana ultimate tips ikut syarie utk yang muslims? Add on please!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh no 2 tu lebih kuranglaa. Tapi x pas-compliant.

      Pas kata kena undi ikut parti sebab nK jatuhkan kerajaan sekarang yang liat ikut agana

      Padam
  4. nice post noob. btw aku pun pengundi baru iaitu kali pertama akan mengundi. tempat lama aku parti yang bertanding adalah BN(sapp but now da keluar BN) vs DAP.
    kat sini majoriti penduduk aku dapat lihat lebih kepada sentimen kedaerahan. sapp dan dap kedua-duanya penuh dengan chinese yang majoriti walaupun ada ahli bukan chinese. tapi penduduk tawau tak lihat isu kaum disini. dorang lihat dap adalah parti luar. parti dari semenanjung. dan sapp adalah local party. jadi sapp jadi pilihan pengundi tawau. sentimen semenanjung dan borneo masih laku disana waktu itu. but now mungkin ada perubahan?

    sekarang tempat baru aku BN(mca) vs DAP. kat tempat baru ni sentimen kaum atau daerah tak dapat lihat sebab mca chinese, dan dap majoritinya juga chinese even ada melayu dan india. maka isu isu seperti calon, performance dan dasar lebih di minati.

    ok, kriteria yang aku akan lihat sebelum undi:


    1. performance calon(jika calon yang sama) dalam tempoh 5 tahun 2008-2013.
    2. performance parti as a ruler or opposition dalam tempoh 5 tahun 2008-2013.
    3. dasar parti/manifesto yang di bawa untuk pru13.

    sebagai contoh pertembungan:

    Nasarudin Tontawi vs Saifudin Abdullah

    kriteria:
    1. performance calon(jika calon yang sama) dalam tempoh 5 tahun 2008-2013.aku menilai dua tokoh ini mengikut 3 kriteria yang di atas.

    =dari segi ketokohan aku memilih Saifudin Abdullah. dia lebih progresif berbanding Nasarudin tantawi. track record dia baik, tantawi juga baik. tapi kelebihan saifudin pada mata kasar aku dia berani melawan, liberal, tidak jumud, dan tidak takut bertembung dengan pembangkang(PR) dalam apa jua isu.
    saifudin=1
    tantawi=0

    2. performance parti as a ruler or opposition dalam tempoh 5 tahun 2008-2013.

    =dari segi parti yang di wakili, tantawi mendapat kelebihan kerana tantawi berada di bawah pas dan pr yang punya track record lebih bersih berbanding saifudin yang mewakili umno dan BN.
    saifudin=0
    tantai=1

    3. dasar parti/manifesto yang di bawa untuk pru13.
    = tantawi juga bernasib baik kerana mewakili manifesto buku jingga. dan saifudin masih belum mempunyai manifesto untuk di nilai.
    saifudin=hold
    tantawi=hold


    so kedudukan sekarang masih seri. tunggu BN keluar manifesto dulu untuk di nilai.

    isu yang aku tak minat untuk undi calon dan sesebuah parti:

    1. racist
    2. jumud
    3. calon bebas.

    *dalam pru, faktor calon tidak begitu besar pada aku. kelebihan calon tidak membawa erti jika tidak dapat merubah strutur dasar pentadbiran negara di putrajaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zzzzzz......eh, dah habis ke??

      Padam
    2. pak lah bc buasir otok? lol

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    4. Boring lah sial

      Padam
    5. Manifesto bukan janji..

      Mungkin track rekod boleh jadikan panduan..
      tapi kalau calon baru track rekod mana nak ambik? mungkin pengalaman dia memimpin organisasi? syarikat?

      Kalau undi calon parti tak kuat payah gak nak buat dasar.. hmm
      pening pakcik.. kena ad aunity nih

      Padam
    6. politik malaysia tak susah nak faham.

      cuba fahami kata kata Tun Mahathir:

      "Kita undi dacing, tengok dacing dan pangkah dacing. Bukan calon yang buat kerajaan tapi parti. Beri BN kemenangan, Insya-Allah, Selangor akan selamat"-Tun Mahathir
      http://www.malaysiakini.com/news/226005

      sebagus mana calon yang bertanding, atau seburuk mana calon yang bertanding, yang berkuasa tetap parti politik. bila keputusan PRU di umumkan, berapa banyak kerusi yang di menangi parti yang akan di sebut oleh SPR. yang akan membentuk kerajaan juga berdasarkan parti. kemenangan parti adalah melebihi kemenangan calon dalam membentuk sebuah kerajaan. so, bila kita takdapat menilai seseorang calon disebabkan dia calon baru, maka lihatlah dasar parti yang bertanding. apakah sesuai dengan kita atau tidak.

      Padam
    7. Sebelum ni aku mmg atas pagar.. Tak sokong mana2 parti. Mase ngundi just pangkah ikut kata hati.. Which is, aku tak suke mb pahang so pangkah selain dari parti mb pahang :)

      Tapi kali ni aku lebih clear nak sokong mana.. Parti yang boleh hapuskan org2 yang corrupt, long term view untuk kurangkan beban rakyat (especially aku yg middle income ni tak dpt ape2 benefit pun dari kerajaan skrg) dan aku nak rase new ruling party.. DAP vs PAS vs PKR.. Boleh get along ke? Aku nak tgk.. Why not we gv them a chance to prove themselves.. Instead of we let the current gov continously misuse their power..

      Padam
  5. Aku x nak undi mana2. Aku x nak jadi ejen saitan memecahbelahkan umat islam. Sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anda perlu mengundi kerana pembentukan kerajaan adalah penting dalam meneruskan agenda pemecahbelahan..

      Undilah syaitan yang dikenali lebih baik dari Malaikat yang tidak dikenali sebab dan tentu Malaikat tidak akan memperkenankan niat anda.. :) sama ada anda kenal atau tidak..

      syaitan yang dikenali juga akan menjamin kegiatan tak bermoral dan maksiat boleh berjalan lancar tanpa ganguan..

      Padam
    2. Undi ar... kemonla

      Padam
  6. aku nak undi pas aku nak masuk syurga jom ikut aku kita mengundi pas selangkah ke syurga

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. ahmadxxx apa masalah ko sebenarnya? sakit eh? tak habis2 nak fitnah lynn. pergi tengok tv3 tu najib nak bentang manifesto

      Padam
    3. contoh bukti terang2 zaman skang fitnah dan propa liar teramatlah popular di internet....ahmad, insaflah kamu sebelum terlambat, memfitnah itu lebih dasyat dari membunuh......

      Padam
    4. terima kasih..:) semoga ada nilaian di sisi Allah atas usaha anda ini,Terima kasih atas ingatan dan teguran2 anda pada diri saya.sejujurnya diri saya masih terlalu banyak lagi yang perlu diperbaiki dan diperjuangkan.Akhlak yang saya belajar, paling rendah adalah bersangka baik.moga Allah jaga malaysia dari kejahatan orang jahat dan kepura puraan orang yang menganggap dia orang baik. akhirnya, adalah hubungan dengan Allah jua sebagai perisai.moga anda sentiasa sihat dlm rahmat Allah dan istiqamah dalam perjuangan anda di medan yang anda pilih ini.
      jadi, pesanan untuk anda(juga diri sendiri)tolonglah berakhlak.SENYUM! ;)
      Moga Allah hidayahkan dia.

      Padam
    5. cik lyn.. Mohon jadi isteri saya..
      saya sanggup jaga cik lyn sepanjang hayat saya

      Padam
    6. Apa yang terjadi sebenarnye untuk menguji kita.. :)
      samaada kita kuat atau tidak mudah melenting atau tidak..

      Apapun kita hanya hamba yang lemah..
      kepada tuhan juga kita akan kembali..
      maafkan mereka yang tidak memahami supaya hati kita tenang dan aman..
      bersihkan hati kita..

      wallahualam.

      Padam
  8. NOOB ulas la sikit pasal manifesto BN.. pastu banding dgn manifesto PR

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob ni bukan tau apa pun. kerja kuli je pun. ko nak mintak ulasan dia puiii...

      Padam
  9. kenapa mesti tolak BN ?

    1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.
    Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 ...Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

    2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta. Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion).

    Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.

    Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011
    RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene

    RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).

    Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

    3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.
    Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.
    Pautan: Sime Darby kerugian RM1.6 bilion, CEO diarah bercuti.

    4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion. MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

    5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

    6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.
    Pautan: Pos Malaysia Rugi RM546 Juta : Menteri Perlu Tanggungjawab

    7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.
    Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
    Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)
    Pautan: Isu pembelian Eurocopter

    8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

    9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta.

    10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

    11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

    12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

    13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

    14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

    15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

    16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

    17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

    18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

    19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.

    20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

    BalasPadam
  10. Kenapa Mesti Tolak BN ?

    21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

    22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

    23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

    24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

    25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

    26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

    27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

    28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

    29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

    30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

    31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

    32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

    33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.
    Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk ‘mengendali secara atas-angin’ pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

    34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

    35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

    36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih ‘Customs, Immigration and Quarantine’ (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

    37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.

    38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

    39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

    40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

    BalasPadam
  11. Kenapa mesti tolak BN ?

    41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

    42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

    43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

    44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

    45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.

    46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

    47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

    48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

    49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

    50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

    51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

    52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

    53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

    54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

    Bagi menampung penggunaan bahan petroleum dalam negara, Petronas terpaksa membeli daripada pembekal luar dengan kadar semasa dan mengakibatkan Rakyat terpaksa menanggung kenaikan harga mengikut pergerakan harga minyak dunia. Sepatutnya, tanpa perjanjian dagangan hadapan, Petronas memperoleh keuntungan yang besar mengikut harga pasaran semasa. Dengan keuntungan ini, Petronas dapat berkongsi harga bahan petroleum yang murah untuk kegunaan Rakyat.

    Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

    55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

    56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

    57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

    58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

    59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

    60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)

    BalasPadam
  12. Kenapa Mesti Tolak BN ?

    61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

    62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)

    63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

    64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.

    65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

    66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

    67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion.

    68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

    69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadar RM65,100untuk sehari semalam.

    70. “Lawatan Sambil Belajar” ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

    71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi ‘Permata Negara’nya.

    72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.

    73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.

    bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

    75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi ‘fluidized bed gasification’ yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

    76 .Hutang negara meningkat sebanyak RM565 biliion ringgit, Tahniah Ah Jib Gor..

    rujuk [http://iffdec2011.gfintegrity.org/]

    TOP 10 Negara : Aliran Kewangan Haram Keluar yang tertinggi dalam tempoh 1 dekad (2000 - 2009) US DOLLAR
    -Sumber Global Financial Integrity (GFI)
    1. China: $2.74 trillion
    2. Mexico: $504 billion
    3. Russia: $501 billon
    4. Saudi Arabia: $380 billion
    5. MALAYSIA: $350 billion
    6. United Arab Emirates: $296 billion
    7. Kuwait: $271 billion
    8. Nigeria: $182 billion
    9. Venezuela: $179 billion
    10. Qatar: $130 billion

    Jumlah ini adalah hasil daripada aktiviti haram seperti jenayah, rasuah, pengelakan cukai, dan lain-lain.

    YANG NI LAGI MERUGI KAN NEGARA!! TU YG HUTANG NEGARA BERLEBIH2 ( duet komisen kapal selam pun masuk sekali utk meningkat kan hutang negara

    SOKONG MENYOKONG MEMBAWA REBAH...

    P/S: DENGAN INI BETA MENGUMUMKAN BAHAWA UMNO PATUT DIMANSUHKAN DAN DINYAHKAN DARI MUKA BUMI MALAYSIA, BUAT SELAMANYA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Peduli ape aku...Nak undi BN gak...

      Padam
    2. Ada juga peristiwa di atas yg berlaku pada masa Anu war jadi menteri kewangan. Malahan diala yg banyak guna wang untuk dapat pengaruh.

      Padam
    3. UNDI aku untuk BN.. sayangi selangor, yakini BN

      Padam
  13. Sama2 kita doakan mamak mahadir kutty panjang umur utk melihat kejatuhan BN {petikan kata2 allahyarham ust. fadzil noor]

    .........................................

    BalasPadam
  14. Aku langsung tak kesah

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko punya pasal la nk kisah x kisah.

      Padam
  15. terdesak betul PR nak menang...gila kuasa.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita undi bn,ya!

      Padam
    2. terdesak betul BN nak menang...gila kuasa.....


      Dedua nak kuasa la beb :) kalau tak takan Najib sampai kata pertahankan Putrajaya sampai tisan darah terakhir.. woha.. ganas.. Sape agaknye yang gila kuasa?

      Pertahankan Kuasa? sekarang dah bubar takda sapa ada kuasa so fair game.. Sila berebut kuasa yea..

      Buka minda dan guna untuk berfikir jangan sempitkan aqal dan minda kita..

      Padam
  16. Kita kena cari calon yang berintegriti tinggi dari segi moral

    bagi memastikan calon kita bersih.. Bila saja calon diumumkan mari kita skodeng ops siasat dan periksa mereka setiap masa dan saat mana tau dia menipu kita saja ke kelentong kita ke ada skandal ke gay ke biseksual ke apa mengata dan mengutuk saja.. Calon seperti ini harus kita tolak.. Hanya calon yang bersih dan tawaduk saja menjadi pilihan kita.

    Dalam list saya Anwar dan Najib awal-awal lagi saya tolak sebab suka mengutuk dan mengata pihak lawan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilih calon bersih ibrahim ali. disokong oleh ex pm dr mahathir

      Padam
    2. Ibrahim Ali juga kurang dipercayai kerana telah membelakangkan orang yang mengundi beliau.. dengan melompat parti.

      Padam
    3. ok.zul nordin pilihan bijak.

      Padam
    4. zul nordin tak bayar hutang jadi awal-awal lagi telah disenarai hitamkan.

      Padam
    5. zul nordin juga suka mengata dan mempersenda agama lain tidak sesuai untuk menajdi calon yang berhemah dalam menjaga tolenransi kaum majmuk ni.

      Padam
    6. ok. pilihan muktamad. kita pilih.ustazah umi hafilda. dia tahu banyak rahsia anwar dan azmin.

      Padam
    7. dia suka jerit2 ntah hape2
      amat tidak sesuai dijadikan calon

      kita tidak mahi jadikan bangsa kita yang suka menjerit-jerit tidak tentu hala.. apalagi seorang perempuan

      Padam
    8. ok. last choice. pilihan bijak. selamat dunia akhirat. kita umat islam wajib undi hasan ali.

      Padam
    9. Hassan Ali terkeluar dari pencalonan
      kesian

      Padam
    10. syabas dato seri najib kerana menyingkir calon tidak bersih dan membawa muka baru yang lebih berkaliber. sayangi selangor yakini BN!

      perhatian:
      20m padu air percuma menanti pengundi BN diselangor.

      Padam
    11. yeah Selangor akan dapat MB baru yang bersih dan berwibawa..

      Padam
  17. Aku tak kesah lah cibai

    BalasPadam
  18. Whats up this is kind of of off topic but I was wanting to know if
    blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.

    I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

    Also visit my webpage - custom landing page

    BalasPadam
  19. noob komen sket pasal nik aziz cakap org umno solat xdpt pahala. tengok nik aziz ni macam da mengarut sangat je..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku rasa bagus kita minta Tuan Guru Ibrahim Ali yg ulas. dia lg kenal perangai nik aziz

      Padam
    2. mintak tuan guru hadi aweng yg ulas.. dia tu senyap je..ape nik aziz cakap semua nye betol..telur ke dalam ke?

      Padam
    3. Xpa kita mintak mahadeath mamak kutty tlg ulas xpun al jibby bini kak mah tlg ulas.

      Padam
    4. Nik Aziz dah nyanyuk.. siapa2 boleh bacakan yasin atau azankan kat telinga Nik Aziz?

      Padam
    5. dari mana Nik Aziz kata ni? Media BN? lol..

      Padam
    6. Bahasa kelantan ni susah nak paham. Kalo direct translate maybe maksud sebenar tak tercapai. Kalo baca utusan ke, confirm lah dia just ambik ayat yg nak di politik kan je. Sebaik baik nya siasat dari sumber sumber lain.. Wallahualam..

      Padam
    7. Sebenarnye kena buka hati dan minda dan fahami dengan Iman.. :)
      betul ke tak.. jangan lihat dengan emosi dan kebencian yang akan anda nampak ialah keburukan anda sendiri..

      PANAS! Mengapa Solat Orang Umno Tak Dapat Pahala? (Video)

      Serangan BEKAS timbalan perdana menteri, Muhyiddin Yassin terhadap bekas menteri besar Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat berkenaan solat orang Umno sia-sia dengan mudah dipatahkan.

      Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS bukan sahaja mempertahankan dakwaan solat orang Umno tidak mendapat pahala, malah membuat dua dakwaan baru sekali gus menimbulkan kontroversi baru menjelang pilihanraya umum ke-13.

      Dalam ceramahnya pada majlis Prahimpunan Kelantan Hijau di Jeli, Kelantan yang turut dihadiri bekas Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim malam tadi, Nik Aziz mendakwa jika Rasulullah SAW hidup kembali, Umno juga akan menentang Rasulullah.

      “Puak ini (Umno) kalau Nabi Muhammad (SAW) hidup balik, dia lawan,” katanya disambut sorakan penyokong PAS.

      Sementara ketika merasmikan Majlis Pelancaran Projek Pawah Rusa Kelantan di Pejabat Perkhidmatan Veterinar, di sini semalam, Nik Aziz menyatakan projek yang dilaksanakan Barisan Nasional (BN) juga tidak mendapat pahala kerana parti tersebut menolak Islam.

      “Nak Islam macam mana, dia (BN) tolak Islam.

      Dia (BN) buat masjid bukan kerana Islam… dia nak kontraktor (projek) je, di Kelantan ini nak kata banyak projek Pusat (Kerajaan Pusat), bangunan sekolah, hospital… semua Pusat buat, tetapi satu pun tidak beritahu harga sebenar,” katanya.

      Pada 4 April lalu, dalam ceramah Nik Aziz di Kampung Jambu, di sini, beliau mendakwa sembahyang orang Umno tidak memberi sebarang pahala kerana parti itu menolak Islam.

      Menjelaskan dakwaan itu, Nik Aziz berkata, bukan sahaja penyokong Umno, malah ahli PAS yang riak dan bermegah diri menjalankan ibadah juga dianggap tidak mendapat pahala.


      "Bagi orang yang menyokong Umno dikira tidak mendapat pahala. Usahkan Umno, sokong PAS pun, kalau sokong PAS, tetapi riak, bangga diri juga tidak dapat pahala.

      “Orang Umno maknanya orang yang menolak Islam. Saya minta Melayu tolong terima Islam secara syamil, secara komprehensif… Apabila tolak Islam, maknanya tolak Allah. Islam mari (datang) daripada Allah,” katanya.



      Kata beliau, PAS menerima Islam kerana agama tersebut sempurna dan menyatakan bukan sahaja orang Melayu menolak Islam, malah terdapat masyarakat di Timur Tengah turut menolak Islam.

      “Kita (PAS) menerima Islam, Islam ini serba molek. Tiba-tiba kita Melayu menolak Islam. Bukan Melayu sahaja, Arab pun tolak Islam yang menyebabkan sekarang timbul Arab Spring. Kerana apa tolak Islam?

      Kerana habis tempoh? Nabi sampai kiamat Islam dia guna,” katanya.

      Ketika ditanya mengenai manifesto yang dilancarkan Perdana Menteri, Najib Altantuya malam semalam, Nik Aziz berkata, semua yang diumumkan itu mengarut kerana secara dasar Umno menolak Islam,“Buatlah apa saja pun, asalkan tolak Islam, semuanya mengarut,” katanya.

      Padam
    8. Pork Nik Ajis Pork Nik Ajis..

      Padam
  20. Pok2 mu kalu dok pehe xsoh duk blawok bulih ork? duk cayo tv3 suku mapuh kerah tok paka. bak tu tosoh duk nebeng nge tv3 jak dlu sapa lo ni nok mapuh kelate. pah g klate royak dosa besar. tuhe tunjuk lalu ata angin ribut dok kato apo pok jib.

    Buko utube tgk diri aa gapo namo hok tok guru royak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau ko paham bahase klantan ko tu, cube ko translate kn kepada bahasa melayu ape yang nik ajis cakap..

      Padam
    2. Nik Aziz habaq kalau tolak Islam ibadah apa kita buat tak guno..

      Jadi cermin la diri kita sendiri ni tolak Islam ke sebenarnye amalkan Islam.. Tak kira la UMNO ka PAS ke, mamak ke, india ke, cina ke atau siapa saja saja yang rasa Islam tu mari kita check diri kita..

      Kalau confirm betul nak terasa buat apa? orang yang tak betul je akan terasa lebih2 ni.. :) Nik aziz bukan nampak dosa pahala kita.. Dia cakap bedasarkan ilmu dan pengajian agama dia..

      Kalau kita CONRIFM solat kita betul dapat FULL MARK/100% serta bonus lagi dari ALLAH yang nak terasa buat apa? :) Esok kat akhirat tunjukan lah kat Nik Aziz

      Korang gaduh pasal dosa pahala kat dunia untuk benda tak confirm buat apa.. :D ada report kad ke? lol.. Kalau takda mari kita semak balik bedasarkan kitab2 gedung ilmu islam betul tak solat kita.. mungkin ke kita solat ni dah sempurna ke belum etc..



      Padam
    3. Hok Aloh...
      Hok Aloh...
      Hok Aloh...
      Hok Tuih...

      Padam
  21. Jgn lah risau..AES pasti akan di.kuatkuasa jika BN menang demi meneruskan kelansungan menyedut duit poket rakyat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Llaki klatn kuat ngetot

      Padam
    2. Ko slh sorg dari padanya. ngadap laptop kuat smbil lancap hew hew ehewhew

      Padam
    3. Lancap klu x kantoi xpe hehehe,.klu kantoi masalah besar nnt~~

      Padam
    4. masalah bila orang melancap pun nak skodeng lol..

      Padam
  22. selamat mengundi semua..
    http://janganpercayaceritanie.blogspot.com/2012/12/dari-ktm-bertemu-big-bad-wolf.html

    BalasPadam
  23. aku pangkah sumer list kat kertas undi... nak sangat undi dari aku... bila time berkempen mcm2 janji diberi... lepas abis tmpoh ngundi haram jadah xtepati janji... aku nak buat undi rosak taon nie... hahahah... :)

    BalasPadam
  24. UMNO Terus Mara
    Untuk Rakyat Malaysia

    BalasPadam
  25. Kadang-kadang boleh naik menyampah pergaduhan parti-parti yang ada sekarang. Tak tau la nak pangkah yang mana. Kalau orang tanya pangkah BN ke Pas? Saya jawab pangkah untuk Islam.


    Harap sangat ada parti baru yang lebih cerdik akhlak dan ilmu untuk mendokong parti, sekaligus pengikut-pengikut yang jugak berakhlak dan berilmu.


    Kesian pulak tengok bila sebahagian orang atasan tak adalah kecoh sangat, tapi pengikut buta tuli yang lebih-lebih menghuru hara kan keadaan. Fitnah sana sini.


    Time2 nak pilihan raya semua nak tunjuk power, hebat, baik. Lepas tu buruk-burukkan pihak lawan. Akhirnya pihak yang suka memburuk-burukkan orang sendiri yang di pandang buruk.

    Mohon ampun dan perlindungan Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tungu Nabi Isa turun membersihkan babi dan salib serta menengakan agama Allah.. tapi nak jadi tentera ni kena berusaha sekarang :)

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  26. Amanat Baru Haji Hadi:

    Saudara-saudara sekelian percayalah,
    Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

    Percayalah saudara-saudara sekelian,
    Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

    BalasPadam
  27. Noob taknak ulas calon yang bertanding?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengoklah tunggulah dulu hari penamaan calon

      Padam
    2. noob..komen sikit pasal calon p115 batu..Dr. Dominic Lau Hoe Chai[BN] dan Tian Chua [PKR]

      aku tak tahu la nak pilih sape..semuanya cina..takde orang melayu pun..kalau dah tak melayu,sekurang2nya aku nak pilih calon yang ade buat kerja..info diorang kat google kurangla..tak pandai cari..

      Padam
    3. pilih la BN kurang2 BN tu melayu. pkr tu komunis. pastikan pakatan haram tumbang.

      Padam
    4. Jangan risau yang haram akan tumbang jua

      Padam
    5. wa..tq2..berkenaan bn tu melayu..pas pun melayu..tapi calon sekarang cina...nak pilih yang paling elok..

      Padam
  28. nape abg noob dah lama tak update entry ni, sibuk berkempen ke? huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ape bangang sgt ko ni..bukak website buasirotak.blogspot.com pastu scroll ke bawah slow2, tgk latest update bpe ari bulan..

      Padam
    2. sengal punya noob..aku tertipu daaaa..

      Padam
    3. sorry Ai Rish, post ni memang duduk atas sekali sampai 5hb Mei. Post baru kena scroll bawah dari post yang ni. kat atas tu saya dah tulis nota -

      PERHATIAN: Ini adalah Sticky Post di mana ia akan diletakkan sebagai post paling atas sehinggalah tiba hari pengundian PRU13.

      Padam
    4. Amanat Haji Hadi 2013;

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

      Padam
  29. Kenape aku x paham?? Ada sape2 boleh terangkan.. Ulama(PAS) cakap haram Sokong UMNO aku xde masalahpun. Tp ape yang aku lihat orang-orang berjubah dan berlebai ni tak rasa malu ke kibar bendera DAP, pakai purdah DAP, pakai baju DAP. Ape sebenarnya perjuangan kamu. Jika kamu memperjuangkan islam dan kamu benar2 islam kamu tidak berasa malu ke dengan tindakan kamu yang bukan saja melambangkan parti kamu, tetapi Islam. Aku seorang beragama Islam patutkah aku berasa malu dengan tindakan sedemikian???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haram ke?
      Kalau haram ulama patut keluarkan fatwa ni..
      Ada orang islam jadi ahli DAP ko tak tau ke?
      Murtad ke dia?

      Tapi rasanya adalah lebih haram mkalau meneguk arak..
      Tapi tengok orang selamaba je teguk kat kelab..

      Padam
    2. Ala Roket tak valid PRU13 ni..
      ROS tak beanrkan roket bertanding.. :)

      Nampaknye DAP akan guna logo PAS atau PKR ini kali lah..

      yang tu macamana pulak musti ramai orang jeles gila..
      akan keluar macam-macam fatwa lol..

      Padam
    3. meleis fobia dengan bendera dap? malu tak kena tempat. lol

      Padam
    4. Aku x kesah ape parti yang menang, sebab xde ape2 kepentingan dan suara aku bukan melambangkan majoriti rakyat malaysia. Masalah sekarang ialah kenapa DAP perlu menggunakan bendera PAS kenapa tidak bendera PKR?
      APE MOTIF DAP?? Ok kenape melayu fobia dengan bendera DAP??

      Padam
    5. Ala bendera parti je pun nak kecoh.. sampai nak pertikai keislaman orang pulak..

      Tu orang dok bawak logo gambar setan red devil kesana kesini tak pulak kecoh.. keislaman depa..

      Apa ini orang..

      Padam
    6. hihi...
      ala..orang melayu memang dah lame kena doktrin dengan umno. sebab tu takut sangat dengan DAP. sampaikan keislaman orang yang sokong DAP pun di pertikai. ironinya dicanang sejak kita sekolah yg malaysia ni negara demokrasi. ok, bab DAP guna logo PAS tu sebab ROS tak iktiraf jawatankuasa pemilihan DAP 2012 yg lalu. so nk elakan masalah dalam PRU13 depan, DAP pilih langkah berhati2 taknak guna logo parti dorang. atas semangat kerjasama rakan Pakatan Rakyat, PAS dan PKR sepakat bantu DAP. moon kate knpe x gune logo PKR? actually DAP guna logo PAS untuk calon di semenanjung. dan logo PKR di borneo. simple jer..takde lah sampai masalah islam tak islam tu sumer..peace! :)

      Padam
    7. Aku pun tak paham bukan umno kata agama dan politik ni kena pisahkan.. pas cakap politik ada dalam islam.. tapi politik part of Islam bukan la akidah.. Akidah yang membentuk politik sepatutnya.. Piagam madinah pun tentu tidak berjaya dengan izin Allah, kebijaksanaan Nabi Muhammad S.A.W serta persetujuan dan sokongan orang bukan Islam di Madinah yang melihat kebenaran dan perlindungan keselamatan serta keadilan dalam Islam..

      Tapi ironinya orang melayu Islam bila pas berganding bahu dengan pkr dap dikatanya perjuangan Islam terkeluar.. Bila pas berseorangan dulu takda pun nak sokong.. Kalau orang Melayu Islam ni sokong Islam nak sokong PAS tak perlu pas nak bekerjasama dengan DAP dan PKR.. Jadi kalau PAS keluar dari kerjasama dan berseorangan orang-orang melayu Islam yang nak minta PAS ni jalan sorang agak-agak nak sokong? lol aku rasa tidak.. sebab mereka tak bagi sokongan pun masa pas bersendirian dulu.. Mereka juga yang mengondem pas..

      Padam
    8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    9. mula cakap pasal islam lepas tu corner pasal Melayu racist pulak?
      kamu cakap pasal apa Moon?


      Padam
    10. spin punya spin jadi moron.

      Padam
    11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  30. kini seluruh calon dap di semenanjung memakai logo pas! adakah ada hikmah di sebalik kejadian ini? adakah ini bermakna akan tertegaknya daulah islamiah di malaysia selepas pru13 dan org bukan islam sudah mula boleh menerima pemerintahan islam? maka sama2lah kita semua umat islam berdoa tak kira anda penyokong bn atau pr agar ia menjadi kenyataan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Akhirnya DAP pakai lambang roket juga. Itu semua sandiwara mereka. ROS dan SPR dah bg jaminan dia org boleh guna roket, saje je dia org test market kata nak guna lambang bulan. Kononnya nak tunjukkan kesepakatan la tu.... sandiwara drama swasta. Yg di Pasir Mas pun sandiwara juga. Last last pengerusi perkasam yg lwn anak pok nik. Calon BN tak serah borang. Kita rakyat kena main je dgn org politik ni. So jgn taksub sangat ya.

      Padam
    2. jaminan last minit selepas di minta surat jaminan. sekali DAP ugut guna logo PAS, mengelupur ROS. hihi

      Padam
  31. Haha tak kira PAS, DAP, PKR yang menyaksikan ketidakpuasan hati ahli sampai ada yang lawan sesama parti sekutu.. Ada juga ahli dalam UMNO yang tak puas hati melawan pucuk pimpinan dengan menjadi calon bebas.. sampai nak kena pecat..

    Adeh ramai rupanya yang gila kuasa ni tak kira la membodek untuk jadi calon hingga yang sangup keluar parti nak jadi calon..

    BalasPadam
  32. Noob,

    Dalam politik Malaysia memilin Parti yang kuat amat penting, tetapi dalam memilih parti yang kuat samaada PR atau BN juga perlu melihat pemimpin parti..

    Kerana yang mengemudi parti serta keputusan kerajaan jika parti menang dan membentuk kerajaan adalah pemimpin2 ini.

    Kita telah lihat masa Tun Mahathir menjadi PM dia mempunyai kuasa mutlak dan tidak tercabar dalam parti UMNO malah parti perikatan BN sendiri.

    PR tidak seperti BN kerana Anwar tiada kuasa mutlak seperti Mahathir dalam pakatan rakyat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu... pakatan rakyat adalah pakatan yang tidak kukuh. Masing masing ada agenda yg tersembunyi. Tak taula macam mana bila dpt kuasa nanti. Jom kita try bg mereka kuasa di Putrajaya. Kalau tak betul 5 tahun lagi kita ubah semula.

      Padam
  33. Wahaai anon2 belaanku sekelian. marilah kita bersama sama menyokong....al fadhil yg berbahgia datuk seri al rosmah wal mansuri al jibby sebagai PM kita yg baru kita....Kak mah terbukti dgn teknik queen control berupaya memimpin rumah tangga nya dgn bergaya sekali.

    Kak mah yg warak serta solehah lebih layak jd PM berbanding jibby yg xda telor(walaupun jibby suka mkn roti telor). idup kak mah..... idup ameno !

    -Naib presiden Kesatuan Anon Tanah Melayu(KOTE)-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia tak minat jadi calon lebih baik jadikan dia senator

      Kerana pengalaman dan pengethuan yang luas dan telah membuktikan dia mampu mengemudikan kementerian lebih baik dari menteri2 kementerian yang sedia ada..

      Atau mungkin jadikan dia jurucakap kementerian kerana setiap kali isu kementerian contohnya pendidikan, perlancongdan dan pelbagai kementerian beliau menjadi jurucakap yang hebat bagi kementerian2 dalam kerajaan..

      Beliau juga selalu menjadi ketua delegasi kementerian-kementerian ke luar negara.. amat rugi sekiranya orang yang berkaliber seperti ini tidak mendapat pengiktirafan yang sewajarnya..


      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.