Isnin, 2 Disember 2013

17 Kisah kematian tragis kereta dan bendang

Semalam 2 berita kematian aku baca di mana kematian kedua2nya amat tragis dan sadis. Satu di US dan satu lagi di Kedah. Satu kisah pelakon yang terkenal dengan kisah keretanya akhirnya berakhir dengan kereta, satu lagi kisah 3 adik beradik yang lemas akibat dibunuh dengan kejam.


Pelakon utama siri francais filem kereta The Fast and the Furious iaitu Paul Walker yang memegang watak Brian O' Connor maut dalam dalam sebuah kemalangan jalanraya di Santa Clarita, utara Los Angeles ketika dalam perjalanan untuk pertunjukan kereta amal "Reach Out Worldwide" sempena tragedi taufan Haiyan Filipina.


Kereta Porsche GT merah yang dipandu oleh rakannya Roger Rodas dikatakan di bawa dengan laju sebelum beliau hilang kawalan dan melanggar sebatang pokok menyebabkan ia terbakar serta merta. So lepas ni jangan kata kereta Malaysia tak bagus, sedangkan kereta berkuasa tinggi buatan luar negara yang mahal pun boleh hancur teruk dan terbakar bila kemalangan.

Gambar terakhir Paul Walker bersama Vin Diesel dan Tyrese Gibson ketika menjalani penggambaran Fast and Furious 7.

Ketika ini penggambaran filem Fast and Furious 7 sedang dijalankan bermula bulan September 2013 dan kemalangan ini berlaku ketika mereka sedang bercuti sempena perayaan Thanksgiving. Lepas ini tidak tahulah apa hala tuju filem tersebut sama ada jalan cerita diubah sikit atau sepenuhnya, watak Brian O' Connor diganti oleh pelakon lain atau dimatikan. Yang pasti, peminat2 filem tersebut pasti merasai kehilangan pelakon tersebut. Baca juga Meninggal dunia pada waktu kegemilangan.

Pasal orang Islam boleh atau tidak ucap R.I.P atau Rest In Peace kepada orang yang bukan Islam, rujuk sini, sini dan sini.

* * * * * * * * * * 

and-the-furious-paul-walker-maut-dalam-kemalangan-26224?cp
Berita kedua yang aku baca lagi menyayat hati berkenaan kes 3 adik beradik iaitu Noor Syafikah Nadia (14 tahun), Nur Izzati Husna Rusdi (12 tahun) dan adiknya Puteri Nurul Akma (3) yang ditemui lemas di Alor Senibong, Alor Setar, Kedah. Namun menurut pihak polis, kematian tiga beradik dari Jalan Datuk Kumbar ini bukan kematian lemas yang biasa. Mereka dipercayai dibunuh kerana mayat mereka ditemui di dua kawasan yang berasingan. Lagi berita dan gambar di sini.


Gila, apa nak jadi dengan negaraku ini? Apalah dosa budak2 kecil malah yang berusia 3 tahun sehingga ada orang sanggup bunuh. Sudah hilangkah rasa kemanusiaan dalam diri? Selalu jenayah budak2 banyak berlaku di kawasan bandar, ni kawasan luar bandar pun dah tak selamat. Zaman aku kecik2 budak2 pergi jauh2 ke kedai, rumah kawan naik basikal pun mak bapak tak perlu risau sangat. Sekarang ni nak lepas anak main depan pagar rumah pun rasa tak selamat.


Takziah diucapkan kepada keluarga mereka. Tak boleh dibayangkan perasaan ibu bapanya kehilangan 3 anak dalam sekelip mata. Semoga penjenayah dapat ditangkap dan dihukum dengan setimpalnya.

Cuma apa yang pasti, ajal tak kenal siapa, tua atau muda, tempat atau masa. Namun persoalannya, adakah kita semua sudah bersedia?




tags: paul walker brian o connor actor pelakon hollywood fast and furious franchise francais filem film movie died dead car crash kemalangan kereta jalanraya porsche gt meletup terbakar maut mati meninggal dunia boleh atau tidak orang islam ucap rip rest in peace kepada orang bukan islam kafir kufur ustaz azhar idrus al ahkam soal jawab agama tiga 3 adik beradik lemas dibunuh motosikal misteri hilang kedah alor setar terusan tali air bendang sungai sawah padi

17 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan dah kata jangan guna rip..ehh..pe maksud rip ko tuh..aku tau dvdrip, brrip je..ahaks..

      jap lagi komen ko mesti kena padam sebab guna id orang lain..hohoho

      Padam
    2. My condolences to the Walkers.

      Al-Fatihah buat tiga beradik Noor Syafikah Nadia, Nur Izzati Husna Rusdi dan Puteri Nurul Akma. Takziah buat keluarga mangsa, semoga Allah s.w.t memberi mereka kekuatan dalam menghadapi hari-hari yang sererusnya.

      Kepada anon 1:09ptg yang suka guna id aku untuk komen benda bukan2 kat BO, takziah aku ucapkan kepada kau kerana komen kau akan dialihkan keluar oleh pentadbir blog ini sebentar lagi. Ketahuilah tiada siapa pun yang menghargai perbuatan sia2 kau itu ^^

      Padam
    3. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
      menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.
      Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar
      orang lain, maka komen akan dipadam
      untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

      Padam
  2. Balasan
    1. weh hang nak juboq aku tak? lama tak kena ni

      Padam
  3. Pasal Paul Walker...RIP. Punyanya...fast..but not fast enough

    Pasal kes 3 adik beradik mati...sgt2 kesian..berhati2 la wahai ibu bapa, pantau tingkah laku anak2 terutamanya bila kita sibuk mencari rezeki...bahaya bila kanak2 dan remaja berada di luar rumah..mcm2 leh jadi. Biarla dduk rumah main PS3, main candy crush, kat luar sana byk penyanggak

    BalasPadam
  4. ''Zaman aku kecik2 budak2 pergi jauh2 ke kedai, rumah kawan naik basikal pun mak bapak tak perlu risau sangat. Sekarang ni nak lepas anak main depan pagar rumah pun rasa tak selamat.''

    so true..ni kot harga manusia kena bayar untuk kemodenan..kena korbankan kemanusiaan?

    BalasPadam
  5. hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

    BalasPadam
  6. Malaysia masih aman bak kata kak mah. Kepala bana najib. ni suma bala. hudud di perlekeh jenayah makin teruk. tuhan nak tunjuk. contohi brunei ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bala sebab ada orang macam kau. kau penyebab bala yang berlaku.

      Padam
    2. sedap2 kau je kata dia penyebab bala..elokla fitnah

      Padam
  7. takziah buat keluarga adik yang hilang tu

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.