Iklan Leaderboard

Sabtu, 20 September 2014

20 Apabila Cina mula bagi ceramah agama di masjid

Apa sudah berlaku? Macam mana perkara macam ni boleh berlaku? Orang Cina bagi kuliah maghrib kat masjid? Biar betul? Mana pergi orang Melayu? Takkan dah takde orang Melayu yang boleh bagi kuliah maghrib? Apa cerita sebenarnya ni?


Ya, begitulah mentaliti segelintir orang melayu yang kuat dan tebal jiwa melayunya. Bagi mereka, kalau orang Islam mesti melayu, kalau cina je mesti kafir dan bukan orang Islam. Tanpa usul periksa, mereka terus hentam orang cina. Asal ada peluang je nak hentam, diorang hentam.



Mungkin mereka belum sedar lagi, yang agama Islam tu bukan eksklusif untuk orang melayu sahaja. Agama Islam itu agama untuk semua. Agama untuk semua kaum dan bangsa yang wujud di dunia ini. Siapa2 pun berhak untuk menjadi seorang muslim dan muslimah.

Di negara China sahaja, bilangan muslim di sana lebih ramai daripada bilangan muslim di Malaysia, malah mereka masih guna nama cina pun lagi tanpa guna nama arab. Malah, bagi golongan cina atau india mualaf yang peluk agama Islam, tak perlu pun sebenarnya tukar nama arab atau melayu, sebab mereka peluk agama Islam, bukan masuk kaum melayu atau arab. Seperti juga gadis remaja cina yang peluk Islam iaitu Ng Pooi Kheng serta Loo Jo Yee yang mengekalkan namanya setelah masuk Islam kerana beliau tukar agama, bukan tukar bangsa.



Btw, orang cina yang bagi kuliah maghrib kat Masjid Al-Ridhuan Hulu Kelang tu adalah saudara Lim Jooi Soon, seorang muslim cina yang juga merupakan pendakwah agama Islam, malah kerja2 dakwah yang beliau lakukan mungkin lebih banyak daripada kebanyakan orang melayu yang dilahirkan Islam.

Sumber berita.

Berikut adalah antara video2 dakwah dan ceramah beliau di Youtube:




Dan sebenarnya, sudah ramai ustaz dan pendakwah yang berbangsa cina kat Malaysia, antaranya Ustaz Ann Wan Seng, Ustaz Dr. Ridhuan Tee Abdullah, Ustaz Ebit Lew dan lain2.



So kepada melayu2 yang rasa Islam tu milik anda, fikirkan kembali. Dan tolong jangan bangga sangat kerana sudah menjadi orang Islam secara keturunan.

Gambar kredit to Omakkau.




tags: cina muallaf mualaf masuk islam ustaz pendakwah dakwah ceramah kuliah maghrib lim jooi soon masjid al ridhuan hulu kelang ebit lew ann wan seng ridhuan tee abdulla ng pooi kheng loo yoo jee felixia yeap raisyyah rania kisah 

20 ulasan:

  1. Balasan
    1. lim jooi soon ni ceramah dia banyak yg bagus2 sebb dia siap wat kajian lagi loh... adehh

      Padam
    2. saudara2 baru ni bile masuk islam mmg akan mengkaji lbih dr kter ni yg dh dilahirkan islam ni.. malu oiii.

      Padam
    3. cina tetap cina

      Padam
  2. betul2 pahlawan bani melayu fuad abdul rahman tu..dari ayat dia, tak leh pastikan yang dia tau ke tak cina tu muslim..kalau dia tau sekalipon, mungkin bagi dia masjid untuk melayu je kot..

    org kedua plak, terus tuduh cina tu kapir...sah tak selidik..keje nak bantai orang je..haha

    BalasPadam
  3. menitik air mata aku baca artikel nih bro...menitik juga air liur aku ha ha ha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seriously konek pendek20 September 2014 7:30 PTG

      pegi mampuslah dgn air mata/air liur/air mani ko. menyemak betullah

      Padam
    2. proooooooooooottttttttttttttt kentut kat muka Seriously konek pendek20 September 2014 7:30 PTG arghhh lega bak hang wa cakap sama lo~

      Padam
    3. Shrek is love,Shrek is life21 September 2014 7:52 PG

      ko kentut dkt muka sendiri ke Seriously?

      Padam
    4. Komen Meleis Negara Dunia Ketiga.. masih diluluskan Admin BO. Apa kejadahnya aspirasi kita boleh dpt drpd ketahian sebegini?

      Padam
  4. tulaa,, org melayu suke melulu tanpa usul periksa.. Buat malu je.. Mula2 ak t'kejut gak bce tajuk entry nie tp ble da bce entry nie smpai hbis bru faham..nice entry noob..

    BalasPadam
  5. tetiba aku lupa, aku melayu tak?? wakkakaka... menyampah tengok orang melayu, ngelenyar lebih ! uuwerkkk

    BalasPadam
  6. Mungkin keliru.. ye la nama pun dh cina..mungkin ada yg x kenal..mula la semua yg melihat fikir mcm2..

    BalasPadam
  7. Hahah..la..apa yg nak terkejut.nama pun melayu

    BalasPadam
  8. aku pelik orang2 cmni. dorang ni nak kate takde internet nk kaji dulu, tak jugak sbb slalu aktif fb so ade la internet kan??? mmg pet peeve btul la kalo tngk orang2 kaki fb kaki tenet tp menunjukkan kebodohan dorang x gunakan tenet tu dgn bermanfaat. kalo xde internet pn, cuba la baik sangka dulu dn ada inisiatif nk tanya sape2 ke pasal saudara cina tu.. tp ni la orang.. ada yg boleh berpikir, ade yg takleh nk berpikir.. doa2 la supaya yg x berpikir ni jgn beranak pinak menjadi majoriti msykat mesia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wow pemikiran seorg perfectionism... wow

      Padam
    2. OHAI anon

      bukan perfectionism, tp manners. kesedaran sivik jgn nk bantai orang sesuka hati tanpa usul periksa. ekau suke ke kalo org trus bantai ko tanpe usul periksa? aku percaye mmg ade org cmni cuma jgn dibiarkan supaya dorang beranak pinak. nnti dorang yg jd majoriti msyrkat.

      Padam
  9. memang keliru. tapi xsalah kalau kaji dulu sebelum keluarkan komen negative.

    BalasPadam
  10. betul tu noob, aku suka entry research ko

    BalasPadam
  11. Saya bangga post noob kali ni.. Islam bukan milik Meleis lagi. Ini berlaku hanya di Malaysia.

    -BrungHantu

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...