Iklan Leaderboard

Rabu, 10 September 2014

38 Awek melayu bertudung bersama anjing yang comel

Gara-gara seorang gadis melayu memuat naik gambarnya sedang memegang anjing yang menyebabkan ia tersebar di media sosial, ramai netizen, ustaz usatazah FB dan tentera papan kekunci yang memberi komen positif dan membina, namun ramai juga yang mengecam dengan pelbagai pandangan negatif beserta nasihat, teguran dan tak kurang juga cacian dan makian.


Aku bab2 melayu dan anjing ni aku malas nak tulis panjang lebar sangat, sebab dulu kami dah pernah tulis panjang lebar mengenai isu melayu dan anjing:

So aku cuma nak tulis sikit je. Lantak dia lah nak pegang anjing ke, nak peluk anjing ke, nak ambil gambar dengan anjing ke. Tak kira la anjing ke, babi ke, itu cuma haiwan yang berkategori najis berat, itu sahaja, bukan haram pun. Haram tu adalah suatu larangan yang bila buat berdosa, so yang haram tu cuma makan sahaja. Tapi kalau nak kira haram, jangan kata babi dan anjing, kau makan kucing pun haram.

Najis ni bila kau dah tersentuh, kau cuci je lah, apa masalahnya? Kalau najis tu haram dipegang, taik kau sendiri pun ko pegang berdosa. Cuma anjing dan babi ni kita nak menyucikan diri tu leceh sikit la, kena sertu dengan 6 air mutlak dan 1 air tanah, itu sahaja. Tapi kalau kau terpegang taik kau sendiri, leceh juga nak cuci, kena basuh dengan air dan biasanya disental dengan sabun untuk hilang rasa, bau dan warna.

Jangan la anggap bila kita tengok ada melayu pegang anjing peluk anjing kita terus prasangka dan prejudis kat dia. Kita jangan terus anggap yang mereka itu lebih bodoh dan jahil dari yang kita sangkakan, sedangkan yang sebenarnya mereka lebih tahu macam mana nak urus dan sucikan diri mereka dari najis itu.

Malah awek tu tak bela anjing tu pun. Dia hanya terjumpa anjing tu yang tercedera kat jalanraya dan bawak dia pergi klinik haiwan. Gambar tu diambil masa dia pergi melawat anjing tu di klinik haiwan. Screenshot berikut adalah penjelasan dari tuan punya badan yang telah dicopypaste. Tapi sebelum tu aku sendiri pernah tengok profile gambar awek tu bersama anjing kat profile dia sendiri, tapi sekarang dah tak boleh tengok lagi sama ada dia dah padam atau privatekan gambar dia. Yang pasti aku tengok memang dia takde bela anjing, bela kucing ada la.


So bani2 melayu sekalian, lepas ni kalau nampak ada melayu lain yang pegang peluk cium anjing ke, tak payahlah nak hairan sangat. Anjing tu cuma ada najis berat, bukan haram.

Yang patut kau hairan adalah bila ada ada pasangan kekasih melayu yang belum kahwin pegang tangan, berpeluk2, bercomolot, dan orang lelaki berpegangan dan berpelukan dengan isteri orang lain dalam drama dan filem, walau manusia tu sendiri bukan najis. tapi yang tu memang dah sah2 HARAM dan BERDOSA,




tags: awek gadis perempuan melayu bertudung pegang anjing siberian husky gambar upload facebook fb foto gambar viral tersebar haram dosa najis mughalazah berat sertu samak cara prejudis

38 ulasan:

  1. sorry out of topic
    nak hina agama orang lain lagi? ni la makan dia..

    http://pahang2day.blogspot.com/2014/09/hina-rasulullah-chow-jack-menangis.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Inilah ajaran UMNO-BN.. Pegang anjing haram!
      Ajaran PKR, Melayu boleh bela anjing..
      Sokong Wan Azizah sebagai MB Selangor & PM Malaysia ke-7!

      Padam
  2. Facebook hanya menyerlahkan kebangangan orang melayu.

    BalasPadam
  3. x abis abis lagi polimik anjing nih ye. Letih la mcm ni. Yg jelas haram mcm admin ckp xde plak bising. Ok je. Siap puji lgi lakonan berkesan...hahaha..Gua mmg nak bela anjing tpi terpaksa la menghormati jiran tertangga yg terperangkap dgn 'bidaah' ciptaan melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku lak dulu bela beruang..tapi dia makan anak jiran aku. So, untuk menghormati jiran tetangga dan mengelakkan jiran aku dimakan beruang, aku hantar ke australia.

      Padam
  4. tu dia anjing2gan haih nmpknya sikit demi sikit leps ni apa ek..... noob xnk citer pape psl iphone 6 baru keluar tu ke? ak minat apple watch mcm smart je... tp nk kena sekalikan ngan iphone tu yg wtf leceh.... T.T........... tunggu lama sket mungkin akn dtg jam tangan pun dh betul2 standing iphone @ android baru start beli leh tukar ngan nokia hitam putih ak nih huhu2

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen takde kaitan dengan tajuk. tapi takper. asalkan jadi top komentar. bangga sendiri2 kat rumah

      Padam
  5. Itulah masalahnya bila ramai sgt ulama di internet menjatuhkn hukuman tnpa ilmu. Apapun, setiap perbuatan sepatutnya dengan ilmu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bukan hukuman..ada beza hukuman dengan hukum. ulama menjatuhkan hukum. tak menjatuhkan hukuman.

      Padam
  6. Ok.trend pak arab bela helang, rimau dan singa. Trend melayu pulak bela anjing. Nice. Dah smpai masanya kite mula biasakan diri tgk melayu semua ada anjing. Ni starting baru. First, hukum bela anjing tu tak haram pada hakikatnye. Boleh bela utk jaga rumah, kebun dan juga memburu. And then kita mula terima..bahawa bela anjing tu xde masalah. Lepas tu..dengan tahap IQ rendah melayu..akan mula letak anjing dalam rumah..tido pluk2..bg anjing jilat2 muka dan mulut. Kemudian bila dah jadi trend..segala hukum agama akan berjaya ditangkis. Tp jauh dlam sudut hati aku..i dont even give a single fuck. Aku akan hnya stay dengan apa yg simple. Bela kucing dah cukup baik dan ikut sunnah. We human..sentiasa bijak mencari sebab dan alasan atas setiap perbuatan kita. Kite sentiasa nak explore benda2 yg baru. Even tuhan dah ckp jauhi perkara yg boleh mendatangkan keburukan..kita still boleh jawab " ala..aku tau la had kat mana..". Tapi sape kisah kan? Kalau kau berani dan yakin dgn tindakan kau..semestinya kau yakin bila berdepan dgn tuhan nnt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul la tu. Kita sebenarnye tak de masalah pun dengan isu anjing ni. Kau berani bela..sendiri mau ingatla ye sentiasa samak semua tu. Jangan tunggu dan nak mati baru samak sekali untuk berpuluh tahun bermanje dengan anjing dah la.

      Padam
    2. tp post ni kn pasal salah faham org kt pmpn tu...bknye dia nk bela anjing tu

      Padam
  7. Bani melayu ja anti anjing ni.

    X haram pun pegang anjing. Ko klik fb sorang -sorang yg dok mengeji tu, tgk pic dok dating peluk awek, pegang tangan, tu memang haram. Tak terasa pulak

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. apa kata kita semua beramai-ramai bela anjing. kita hapuskan pandangan masyarakat selama ni. Kita viralkan trend membela anjing. Bukan stakat cina dan india, melayu beragama islam pun boleh bersiar-siar di taman dengan anjing, peluk2..tak salah pun. Marilah kita semua rakyat malaysia. Program 1AnjingMalaysia

      Padam
    2. Jom, #1Anjing1Malaysia..
      Selfie bersama anjing masing-masing..

      Padam
  8. Tentera papan kekunci tu tak tahan. Laju je

    BalasPadam
  9. butolh noob, mentang2 awek cun ko lpa hkum, mmglh xhram tpi krg pahala, malaikt xmsk rmh

    BalasPadam
    Balasan
    1. "mentang2 awek cun ko lpa hkum"
      - aku dah cakap hukumnya tak haram, apa yang aku lupanya? tapi awek tu memang comel.

      "mmglh xhram tpi krg pahala"
      - kurang pahala, bukan dapat dosa. lebih baik kau tibai orang yang buat benda haram dapat dosa.

      "malaikt xmsk rmh"
      - nak cerita malaikat tak masuk rumah, ada 21 lagi sebab lain malaikat tak masuk rumah. dan kalau sapa2 nak bela anjing, itu dia punya pasal selagi anjing tak ganggu orang lain dan jiran2. hatta kau bela kucing pun boleh mendatangkan masalah kalau kau sendiri tak pandai jaga dan urus kucing kau sampai dia berak merata2 kat rumah jiran2.

      Padam
    2. Err ustaz noob ... Dalil mana ko pakai sengaja sentuh anjing xharam

      Padam
    3. mintak dalil malaikat tak masuk rumah tu?

      Padam
    4. baca sini - http://myibrah.com/apakah-hukum-memegang-anjing-dan-babi. nak lagi, google je. sengaja sentuh anjing, memang la tak haram, apa yang haramnya pegang anjing, makan anjing memang la haram.

      sama macam ko sengaja pegang taik kau sebab nak basuh berak, najis juga, apa yang haramnya. cuci je la lepas tu.

      bagi aku ia bukan suatu isu yang besar dan berat, sebab orang melayu Islam yang pegang dan bela anjing ni minoriti, dan anjing cuma najis, bukan haram pegang, yang penting orang yang bela tu faham dan tidak mengganggu orang lain.

      seharusnya kita lebih beratkan suatu isu yang lebih besar dan berat, iaitu orang melayu Islam lelaki perempuan bukan muhrim sesuka hati bersentuhan sama sendiri dengan sengaja, kerana orang melayu Islam yang macam ni memang majoriti.

      Padam
    5. @Ym.Bundle

      Sabda nabi: "Malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan gambar" (Muttafaq 'alaih). Daripada Ibn Umar r.a.meriwayatkan bahawa malaikat Jibril as berjanji akan datang menemui Rasulullah s.a.w. Setelah sekian lama menanti, Jibril as tidak juga muncul. Lalu Rasulullah saw pun keluar, dan baginda menemui Jibril di luar. Rasulullah mengadu akan kelewatan tibanya. Jibril menjelaskan dengan berkata: "Sesungguhnya kami tidak memasuki rumah yang ada anjing dan gambar" (Hadis riwayat al-Bukhari). Abu Hurairah r.a mengatakan bahwa Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : “Malaikat tidak akan menemani kelompok manusia yang di tengah-tengah mereka terdapat anjing". (Hadis Riwayat Muslim).

      sumber sini dan sini. kalau saudara ada belajar dan punya sumber yang mengatakan hadis ini dhaif atau maudhu', boleh sertakan di sini untuk rujukan bersama.

      Padam
    6. YM bundle. >> Jangan malas. haha. Meleis

      Padam
    7. Malaikat tk masuk rumah kalau bela anjing tu .. kes ni pmpn tu pegi visit je..
      btw, sokong noob, bab anjing, dianggap baru dan dikecam, bab laki pmpn pegang situ sana sini buat derk je

      Padam
  10. Aku isap tetek awek aku, haram x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haram jadah....tapi baik awek ko hisap batang lidi ko..nanti ko yang sedap..

      Padam
    2. Lor patut la tetek awek ko melayut cam nenek 90 thn. Nti dh kawen sure ko muntah tgk tetek awek ko nnti ..

      Padam
    3. ....kawin? Tu stok gentel aku je la, stok tuk praktis skill je..tuk kawin nti aku mtk mak aku carikn yg baik pnye la..biase aar

      Padam
    4. Haha.. sure dah siap bawa masuk hutan..tandas.. rumah kosong.. best ni.. takdak video hd ka publish mai sini.. pun publish redtube.. kongsi la.. video melayu biol tak banyak.. sumer 3gp..

      Padam
  11. Kalu ikut dalil2 d atas maksud nya blh la nk bela anjing.. aku tambah sket je la.. jgn rasa was2 yer dgn apa yg tuan2 puan2 buat... nk bela silakan... kena pastikan bersih dr najis.. itu shj... solat perlu dlm keadaan yg suci dan bersih... diri bersih..tmpt solat pun bersih....betulkan sy jika sy salah... tambah yg kurang jika sy tekurang..

    BalasPadam
  12. Isu ni mmg takkan tamat.
    Hari ni selesai, esok ada lg gmbar org islam pegang anjing disensasikan...
    Pegang anjing ni satu je: tindakan kita selepas kita pegang.
    Gomol laa camane pun dgn anjing tu, kalau lepas pegang kita sucikan balik diri, OK je...

    Tapi si pemegang pun kena tahu peranan dia...
    Kalau rasa2 gambar yg bakal diupload ke media sosial bakal mengundang fitnah, jgn upload.
    Belum lagi aku jumpa org mati sebab tak upload gambar di media sosial...
    Jangan mulakan fitnah, sbb kita tahu agen2 fitnah di luar sana ramai nak buat kerja mereka.

    Just my duaposen...

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro... kalau nk kata fitnah, upload gambar laki pompuan berdua kat fb bkn muhrim lg teruk bro... tp xde pulak org sound kt jgn mula fitnah

      Padam
  13. baguih awek tu sanggup bawak anjing tu dr jalan ke klinik. nilah yg dikatakan berhati nurse sejati!

    tp wooo tu anjing jenis mahal wooo, tak silap aku baka husky. sapela yg x jage anjing tu boleh smpai eksiden kt jalan

    BalasPadam
  14. bosan laa, asyik isu yg sama je..

    BalasPadam
  15. Mentaliti Melayu. Sangat susah nak ubah. Disebabkan mentaliti sebegini banyak anjing-anjing jalanan dilayan seperti SAMPAH.

    Lagipun ada percanggahan antara mazhab mengenai anjing. Mazhab Syafi'e adalah antara mazhab yg paling strict. Klu kita lihat pengikut mazhab lain (orang Iran) mereka ada yg bela anjing.

    Sayangilah setiap makhluk Allah yg lain

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang Iran syiah..apa beza mazhab plak dah....

      takde kaitan pun dengan mentaliti melayu.ko bela je la anjing lepas tu nanti dia jilat cium adik / baby ko nanti jangan lupa samak tau.

      tetiba nak kaitkan dengan percanggahan mazhab plak dah.setakat ilmu mazhab banyak mana sangat yang ko tau sampai bole nak pertikaikan mazhab orang lain?

      Padam
  16. walaubagaimanapun tuan, mengelak fitnah di zaman fitnah adalah lebih utama

    BalasPadam
  17. Sbb pengaruh FB yg ketagih perhatian, jd la isu2 pelik mcm ni....ban kan la FB ni...

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...