Iklan Leaderboard

Ahad, 7 September 2014

26 Soalan asas mengenai Malaysia yang gagal dijawab

Sebagai seorang rakyat dan warganegara Malaysia terutama yang sudah melepasi umur kanak2, soalan2 asas mengenai sejarah, geografi dan pengetahuan am mengenai Malaysia seharusnya sangat mudah untuk dijawab. Tapi percayakah anda, masih ada lagi orang2 yang tidak boleh nak jawab soalan2 berikut walaupun lahir dan sudah hidup berpuluh2 tahun di Malaysia?


1. Pada tahun berapakah Malaysia mencapai kemerdekaan?

2. Siapakah bapa kemerdekaan negara Malaysia?

3. Apakah nama ibu negeri Pahang?

4. Apakah ayat seterusnya selepas "Raja Kita..." dalam lagu kebangsaan Malaysia?

5. Yang manakah antara berikut bukan rakyat Malaysia?
A. P. Ramlee
B. David Arumugam
C. Muhammad Ali
D. Lim Lian Geok

Aku yakin pembaca2 blog ni semua bijak2 belaka untuk jawab soalan ni tanpa aku bagi jawapan pun. Namun tidak dinafikan pasti ada golongan muda tidak kira Melayu, India dan Cina yang masih gagal untuk menjawab soalan2 tersebut, tetapi dalam video berikut, kita boleh lihat betapa ramainya warga Malaysia berbangsa Cina yang masih gagal untuk menjawab soalan yang sangat asas dan mudah itu, dan yang membuat videonya juga adalah orang Cina sendiri.


Adakah semakin ramai generasi muda dan kaum Cina Malaysia yang menjadi ignorance mengenai hal2 berkaitan tanah air mereka sendiri? Adakah hal2 berkaitan penting berkaitan Malaysia hanya penting untuk orang Melayu dan hanya wajib diketahui oleh orang Melayu sahaja? Kenapakah hal ini boleh berlaku? Tidak perlukah lagi semangat patriotik dalam jatidiri setiap warganegara Malaysia tanpa mengira bangsa apakah anda?

Satu yang aku tabik dekat Namewee ni adalah dia berani memaparkan suatu realiti dan kebenaran yang berlaku dalam masyarakat Malaysia, mahupun benda itu menunjukkan kelemahan kaumnya sendiri. Ada ke mana2 orang Melayu yang berani pergi interview dan rakam video orang ramai kat public tanya pasal soalan2 berkaitan isu semasa tanpa ditapis agar tidak berat sebelah? Atau selamba bercerita dan membincangkan mengenai apa tanggapan orang Melayu terhadap orang Cina dan tanggapan orang Cina terhadap orang Melayu? Benda2 ni yang takde dalam diri pembikin2 filem dan drama Melayu, sebab itu semakin hari kita hanya dihidangkan dengan filem dan drama yang penuh khayalan, tidak realistik dan bertaraf sampah yang langsung tidak mencerminkan realiti sebenar masyarakat kita.


Tidak dinafikan semangat patriotik tidak boleh memberi anda wang, tapi jika hidup ini hanya semata2 berlandaskan wang dan semata2 untuk kekayaan, aku fikir amat malanglah, kerana akhirnya, kita hanya akan menjadi orang yang pentingkan diri sendiri sahaja.

Jika bukan kita yang nak peduli pasal negara kita, siapa lagi yang nak peduli?
Jika bukan kita yang nak cintakan negara kita, siapa lagi yang nak cintanya?
Jika bukan kita yang nak guna bahasa Malaysia, siapa lagi yang nak gunakannya?

Bagaimana nak bagi segelintir kaum Cina dan India faham yang mereka adalah warganegara Malaysia, bukan warganegara tanah asal mereka?

Bagaimana kita nak perjuangkan sesuatu kalau perkara asas pun kita tidak tahu?




tags: soalan asas pengetahuan am mengenai malaysia yang gagal dijawab generasi muda young generation red people public orang awam namewee tokok video merdeka q&a question and answer ignorance

26 ulasan:

  1. Balasan
    1. Oh Rozana

      sekali ini kutemui
      bisjut & royi yang mengalir
      basahi rumput-dedaunan
      diserap akar dan kehidupan
      sebelum menuang
      dalam gelas-cangkir milik jejaka bangla
      ada seketul bisjut & royi
      dipermainkan jejaka bangla
      lalu kita mulai
      mencari RM10K
      menerusi ranting-ranting sungai

      Nak bisjut?

      Padam
    2. Ini semua salah UMNO-BN. Jika PKR memerintah, bahasa kebangsaan ialah Bahasa Inggeris! Ini ialah adil. Orang India akan bercakap bahasa Inggeris, Orang Cina akan bercakap bahasa Inggeris dan Orang Melayu akan bercakap Inggeris! Tiada sekolah jenis kebangsaan akan wujud jika PKR memerintah!
      Sokong Azizah sebagai MB Selangor dan PM Malaysia ke-7

      Padam
  2. Tidak d nafikan.. mmg pekara ini belaku.. lagu negara ku pun ada yg x hafal. Bhs malaysia tunggang langgang.. sejarah malaysia pun xtau.. vernakular skool salah 1 punca..

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Sgt merepek anon 3.30... wtf

      Padam
  4. klau kt indon ni dh lama kena halau,mohon contohi sistem pdidikn indon

    BalasPadam
  5. Sdihnye...knp smpai cmni sekali ank2 muda..?ap nk jd dgn negara kta pd msa akn dtg??

    BalasPadam
  6. bukn salah cina semuanya ni salah melayu gak xde bagi hiburan yg bertujuan mendidik ilmu sejarah yg semua bangsa boleh enjoy ini tidak... melayu wat melayu diaa cina buat cina dia... memang hampeh la jwpnnya... celakak malays semua nak salahkan cina..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodoh punya pengkhianat melayu, kalau ko melayu la... xkanla org cina xdpt jwb soalan basic psl malaysia pun salah melayu?? ini salah perangai diorg sendiri yg xsedar diri..

      Padam
    2. Hotak kau la anon 445..hiburan mcmmana ko mksdkan?nk stdy ilmu sejarah,pengajian am,kenegaraan nk kena selit hiburan ka jadah!cina bermasalah lg ko nk salahkan melayu memang ko jns y sgt bangsa* la.ko ada masalah kecelaruan bangsa ek.tlg sepakkan muka ko laju2 utk aku..pliss

      Padam
  7. muhammad ali yg tinju amerika tu kan sebb tgk list tu org popular je... yg lain tu soklan selalu diajukan huhu2

    BalasPadam
    Balasan
    1. proo000000oootTTTt !!! di muka sirosli. argh legaanya !

      Padam
  8. Bangsa lain peduli ape, menteri sendiri kata kaum lain adalah pendatang, bukan warga negara Malaysia, dah tu macam mane mereka nak jadi petriotik, siap menteri halau balik negara datok nenek mereka, jangan salahkan bangsa lain, kalau kerajaan sendiri kelaskan mereka sebagai pendatang dan menghina mereka dengan sifat perkauman

    BalasPadam
    Balasan
    1. oi bangang.. sblm menteri ckp mereka pendatang atau halau mereka balik negara datok nenek diorg lg, cina2 ni dh xde jatidiri malaysia dlm diri mereka... sbb perangai kiasu diorg ni la yg membuatkn pemimpin2 kita kecewa sehingga terkeluar kenyataan2 yg mcm tu.. kalau diorg ni faham, sedar diri & syg negara malaysia mcm mana tok nenek diorg dulu yg menerima kontrak sosial masa nk merdeka dulu, benda2 ni xkan jadi

      Padam
  9. hak istimewa yang di berikan oleh Tanah Melayu kepada orang bukan bumiputera adalah kerakyatan. hargailah hak istimewa ini.

    BalasPadam
  10. Oh Rozana

    sekali ini kutemui
    bisjut & royi yang mengalir
    basahi rumput-dedaunan
    diserap akar dan kehidupan
    sebelum menuang
    dalam gelas-cangkir milik jejaka bangla
    ada seketul bisjut & royi
    dipermainkan jejaka bangla
    lalu kita mulai
    mencari RM10K
    menerusi ranting-ranting sungai

    Nak bisjut?

    BalasPadam
  11. hmm kalu mcm ni la perangai , aku terfikir kalo takdir kata malaysia kena serang. agak2 si cinabeng ni mau x angkat senjata lawan. tentera majoriti melayu... mungkin masa tu diorg akan berambus p china.

    BalasPadam
  12. cehh entah2 ko yg tunjuk jln kt diorg

    BalasPadam
  13. Takkan semua perkara nak kira dapat duit ke tidak, kan?
    Gila duit betul...

    BalasPadam
  14. 5. Yang manakah antara berikut bukan rakyat Malaysia?
    A. P. Ramlee
    B. David Arumugam
    C. Muhammad Ali
    D. Lim Lian Geok

    Noob bangang. soalan ni xde betul/salah. cth muhammad ali x semestinya merujuk kpd peninju amerika dan mr.lim mungkin cina PRC.ramai je org melayu nama m.ali. lainlah kalau noob letak gambar

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni pon bodoh jgak.
      nama2 tu suma merujuk kepada tokoh kan.
      xkan la muhamad ali tu nama rakyat biasa plak.

      Padam
    2. woi lancau. mana ada noob tulis dkt soalan diorang tu tokoh. D.Arumugam hanya artis. kl P.ramlee tu lainlah baru boleh panggil tokoh

      Padam
    3. dalam ujian sekolah menengah ada soalan subjektif = siapakah najib razak? student tu jwb = entah, mungkin orang indon.. kau rasa cikgu kau nk bagi rait atau pangkah?? common sense la bangang... jgn la buat loyar buruk sgt.. lgpun cina2 kt video tu ada jawab p.ramlee, agak2 la xkan p.ramlee tu pn xkenal...

      Padam
  15. Walaupun sy x berniat utk Malaysia dpt perang...tp sy rasa malaysia kena pergi berperang di tanah air sendiri, dr situ kita boleh kenal sapa yg berjuang sbgi anak malaysia...atau pendatang korek hasil bumi malaysia je.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...