Iklan Leaderboard

Rabu, 17 September 2014

25 Gelagat remaja sekarang yang menyemakkan mata

Waktu cuti2 sekolah macam ini, bila aku balik kampung, petang2 aku selalu bawa anak buah aku pergi ke taman permainan kat kawasan rumah orang tua aku. Apa yang aku perhati, taman permainan tu bukan sahaja jadi tempat untuk kanak2 bermain, malah dah jadi port budak2 rempit yang masih sekolah melepak dengan bohsia masing2 sambil hisap rokok, malah ada beberapa couple yang lelakinya kelihatannya seperti baru hilang kulup dan yang perempuannya baru merasa pakai tuala wanita sedang bercengkerama bermesra2an sambil berpegangan tangan di jongkang-jongkit dan buaian.


Serius aku cakap, memang semak gila aku tengok budak2 ni. Taman permainan tu padahal jaraknya hanya beberapa kaki je dari deretan rumah, tapi yang peliknya budak2 ni takde rasa malu ke? Budak2 tu satu hal, mak bapak budak tu buat apa? Sibuk beromen kat rumah sampai anak beromen kat padang permainan pun buat tak tahu? Siap ada yang dating bawak adik kecil konon nak cover dengan mak bapak bawak adik pergi taman permainan padahal jumpa jantan. Orang2 dewasa yang tinggal berdekatan taman tu pun memang tak kisah ke dengan gejala soSIAL budak2 ni?

Taman permainan adalah tempat untuk kanak2 bermain, bukan tempat untuk korang melepak dan beromen. Aku datang nak bawak budak2 kecil datang bermain, bukan nak tengok gelagat jelek korang. Janganlah merosakkan pemandangan dan minda kanak2 kecil yang masih suci. Mak bapak tolonglah mainkan peranan anda. Anak anda tanggungjawab anda, tolong kawal mereka dari merosakkan orang lain.


Dan aku juga sangat tak setuju mak bapak yang belikan motor kepada anak2 yang masih bersekolah untuk diorang pergi sekolah, sebab jarang nampak budak2 sekolah bila naik motor bawak elok2, kebanyakannya bawak macam celaka, memang semak gila aku tengok.

Pulak tu asyik modified motor sana sini tukar ekzos buluh la apa la, bingit gila aku dengar. Serius, takde apa yang positifnya bagi motor kepada remaja yang masih bersekolah. Suruh diorang naik bas atau mak bapak sendiri yang hantar anak pergi sekolah lagi baik.



Lain2 gelagat remaja sekolah baru nak up yang sangat tahi, annoying dan menyemakkan mata:




tags:gelagat remaja sekarang menyemakkan mata semak pemadangan bingit telinga mat rempit pacak willy wikang lumba race bohsia bohjan budak sekolah menengah beromen bercumbu bercium kat padang taman permainan playground

25 ulasan:

  1. tu kat Singapura, bukan negara Islam.... Malaysia yang negara Islam pun sama...? hebat bebudak naik motor ada skil tu... bakal juara motogp3 bila umur 19 tahun nanti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tapi ini semua budaya didikan UMNO-BN yang sangat annoying!

      Sokong Wan Azizah jadi MB Selangor & PM Malaysia ke-7!

      Padam
    2. ko ni baru hilang kulup ke apa?

      Padam
    3. juara 3gp yang sebenarnya...

      Padam
  2. dah biasa tu budak zaman sekarang..

    BalasPadam
  3. Ok Noob, nak tanya.. Kau sebagai org dewasa yang nampak perkara sumbang tersebut, apa yang kau dah buat selain post entri kat blog?

    Aku tanya kau pasal aku sendiri tak tahu apakah tindakan wajar yg perlu aku buat.

    Nak tegur, silap gaya mau dia maki kita balik. Tak pun dia panggil geng-geng dia pukul kita atau anak2 kita kat sekolah nanti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku takde buat apa2. aku bawak gi bawak anak buah aku main dekat tempat lain yang lebih aman. macam kau cakap, aku pun tak berani nak tegur, nanti silap hari bulan aku kena balik, dah la tu bukan kawasan aku.

      apa yang aku mampu buat cuma tulis dalam blog je, dengan harapan mak bapak budak2 yang ada anak akan baca dan sedar yang mereka kena kawal anak masing2 dan tak biarkan mereka menjadi liar dan berkelakuan buruk.

      Padam
    2. hahaa patut lahh.. org dewasa semuanya konon ada blog ada fb.. update je yg diorg mampu.. 10 org aku knl, 9 org sebiji mcm ko.. hadoii poningg... pastu pumpang gegila...

      Padam
    3. Hello noob, ko ingat mak bapak bebudak yg ko maksudkn tu hadap ke nk bc blog ni? Ko msti xbleh bc social n economy background bebudak mcm ni! Sian ko noob :p

      Padam
    4. Daripada Abu Sa’id al-Khudri ( r.a ), beliau mendengar Rasulullah صلى الله عليه وستم bersabda:

      “ Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran hendaklah mengubah dengan tangannya, jika tidak mampu, maka dengan lidahnya dan jika tidak mampu, maka dengan hatinya dan demikian itu adalah selemah-lemah iman.”

      Jom semak iman masing2 kat level mana :)

      Padam
    5. anon2 kat atas, aku ni seorang yang realistik. kalau aku tegur, lepas tu anak buah aku kena kacau, atau bapak dia abang long kawasan cari aku, atau kereta aku kena calar, kau nak tolong aku ke? so lebih baik aku tulis dalam blog, tak kisah la kalau bukan bapak2 budak tu baca, at least bapak2 yang lain akan baca dan kawal anak mereka agar tidak jadi seperti itu.

      Padam
    6. btl3, ibubapa skrg bukan nmpk kesalahan anak2 dorg.. nmpk salah org lain je..
      kes : mak bapak biar anak berlari2 di jln raya, dorg sebok sembang pongpang sesama mereka, pastu ada sorg mamat bwk moto xlaju mana hmpir tlanggar anak tu sbb dia tiba2 muncul dr celah2 kereta yg parkir tepi jln.. budak tu jatuh je sbb tkejut, terus nangis, bapak anak tu terus pergi tampar mamat tu dan salahkn dia..sbb bawak moto laju, padahal slh dia xpntau anak..

      Padam
    7. Mak bpk zaman skrg ni ade yg saje je biar ank2x dorg beromen di padang, supaya dorg boleh beromen dgn aman di rumah dgn pasangn msing2x.....ye, pasangn msing2x tu maksudnye scandal msing2.....

      Padam
  4. haha.. zaman bawa adik-adik pergi padang permainan/pantai dulu utk bermain-main (1990-1994) memang dah wujud golongan mat rempit aka mat motor lepak tepi pantai/padang sambil main gitar.

    Beza dulu dengan sekarang ialah, dulu, kalau mat motor bersiul pun paling koman, perempuan lari sebatu. sekarang, kau sendiri tahu.. haha..
    lepastu kalau dapat surat layang bagi nombor telefon, memang sampai kiamat takkan telefon pun.. hahaha..
    itu dulu,
    Dulu,lah.. kekeke..

    Chill;
    Nasiha.

    BalasPadam
  5. Payah dah nak tgur..silap2 kena pukul. Tu la peranan mak bapak. Lau mak bapak pun wat bodo..apatah lagi jiran2

    BalasPadam
  6. bro noob, itu perkara biasa, bila ditegur... jawapannya adalah kubur masing2 !

    BalasPadam
  7. Ish teringat pulak aku zaman muda2 dulu. Skang dah anak 2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. xpe kalau kau perangai mcm ni waktu muda2, tp pastikan 2 org anak ko x ikut jejak perangai mcm kau masa muda

      Padam
  8. Aku cuma harap bdk2 yang bawak moto mcm cibai tu mampus je eksiden. Bila keranda dibawa barulah bercucuran air mata. Untuk mak bapak diorg, anak untuk dididik, bukan setakat dibela macam bela binatang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. "BILA KERANDA DIBAWA BARULAH BERCUCURAN AIR MATA" pegh ayat tony wong siotttt

      Padam
  9. Oh Rozana

    Di kala kepikiran tentang bisjut & royi
    Yang tidak tahu entah di mana
    Sering hati ini teriak dengan teriakan bangla
    Mencari menunggu kedatangan jejaka bangla
    Sampai kamu menangis tanpa bisjut & royi
    Sampai bangla pun teriak tanpa seketul bisjut

    Oh Rozana

    Bangla merasakan bisjut & royi
    Sangat letih menunggu warga bangla yang di nanti
    Sangat berat melepaskan bisjut & royi ini
    Terlanjur masuk dalam hati
    Sampai kepikiran juga
    Apakah mungkin bila nanti bisjut & royi itu dijual
    ia akan mendapat sambutan jejaka bangla?

    Oh Rozana

    Apakah itu bisjut & royi?
    Ataukah ia hanya perkataan semata-mata?
    Tapi hatiku tegar membeli bisjut & royi
    Walau akhirnya ianya basi juga

    Nak bisjut?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dah hilang kulup ke?? Ke hang ni betina

      Padam
  10. alaa,bdak skrg memang.. Pegang2 tgan , b'dua-duan dah jd budaya.. Mcam jiran kwan ak tuu anak dia siap bwak laki pakwe dia tuu tido uma dia lg.. Mak n bapak pompan tu selamber je, katenye mkbpak sporting.. Xpaham btul la ak.. 2x5 je anak n bpak..

    BalasPadam
  11. Byk2 budak2 jadi budak baik...hampir semuanya disebabkan didikan n jagaan ibubapa yg bagus, bukan lepas tangan mcm jaga ternakan, lg2 sibukkan kejar dunia dgn hartan pangkat, nanti anak kat rumah x dpt perhatian, so diaorg buat apa mereka suka.

    BalasPadam
  12. Budak2 tak semua boleh diberikan benda yg sama. Ada yg bila makbapak bagi moto utk pegi sekolah, beliau bersyukur dan bawak elok2. Tapi berapa kerat je macam tu

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...