Iklan Leaderboard

Jumaat, 16 Mac 2012

9 Untung jadi maid

Amah, orang gaji, pembantu rumah, maid, semua membawa maksud yg sama. Biasanya amah ini adalah dari Indonesia... kos nak ambik amah pun sikit punya mahal, kemudian bayar bulan2 5 6 ratus RM, selain dari tu makan tanggung berak cangkung, tempat tinggal disediakan. Kerja2 amah ni biasalah kemas rumah, jaga anak, memasak dan lain2.


So biasalah amah ni... bukan semua, tapi selalu kita dengar byk kes dera anak majikan, songlap harta, lari ikut boyfriend lepas dapat visa, guna harta majikan mcm harta mak bapak sendiri dan lain2. Dan mulai bulan depan, majikan kena bayar amah gaji minimum RM700, dan amah tu hanya boleh lakukan salah satu tugas khusus daripada 4 kepakaran tugas amah iaitu mengasuh bayi, tukang masak, pengemas rumah atau penjaga orang tua.
Sumber sini dan sini.

Profession amah ni nampaknya dah semakin dinaiktaraf seperti doktor yg ada kepakaran dan pengkhususan masing2. Mungkin lepas dalam pengkhususan tu ada minor pula seperti tukang masak (masakan barat), tukang masak (masakan melayu), pengemas rumah (mencuci kain), pengemas rumah (menyapu lantai)... NONSENSE.

Tapi aku rasa mesti ada benda positif dari pelaksanaan benda ni... takkan kerajaan nak buat sesuatu yg membebankan rakyat, tidak? Antara benda yg aku nampak positif:
  1. Mengurangkan pengambilan amah Indonesia oleh org tempatan sbb terlalu mahal dan leceh. Dengan kurangnya kemasukan amah Indonesia ke Malaysia, semakin kurang kes2 jenayah yg melibatkan amah2, dan ibubapa mungkin leh jadi lebih bertanggungjawab dalam membesarkan anak dan menguruskan rumah sendiri.
  2. Membuka peluang pekerjaan kepada warga tempatan. Semakin ramai wanita2 tempatan yg tidak mempunyai kelulusan yg tinggi dan menganggur akan menceburi bidang pembantu rumah ni sbb kerja dah tak berapa byk dan rumit, gaji pun tinggi, kalau kerja kilang pun dah la kerja penat shift malam byr pun ciput je 5 6 ratus.
  3. Nanti kerajaan akan fikir dan diwarwarkan di media massa.
Kalau aku orang kaya dan perlu jugak pembantu rumah, dan aku perlukan pembantu rumah aku buat semua kerja tidak terhad kepada mana2 pengkhususan, daripada bayar RM5000 (kos pengambilan) x RM700 sebulan x 4 amah, baik aku cari seorang dua bini yg sudi jadi surirumah menjaga anak2 dan menguruskan rumah, at least malam2 boleh teman aku di kamar tidur. Tapi kalau maid kat Malaysia mcm ni, berapa ribu pun aku sanggup baayaaaaarr!



tags: amah orang gaji pembantu rumah maid indonesia seorang satu tugas gaji minimum rm700 khusus mengasuh bayi tukang masak pengemas rumah penjaga orang tua 

9 ulasan:

  1. kalau nggak setuju dengan syarat-syaratnya
    alangkah baiknya dikerjakan sendiri
    ataupun cari pembantu di negara sendiri.
    dengan cara itu nggak merasa dirugikan.
    atau nggak merasa dibebani rakyat negara lain
    saya yakin anda mampu melakukanya.

    terimakasih
    karna sudah membuat hati saya sedih
    setelah baca tulisan ini.

    buatlah rakyat indonesia dan malaysia
    nggak akan pernah rukun untuk selama-lamanya.

    buanglah rasa bahwa kita satu rumpun
    lupakanlah sejarah asal usul anda
    mengapa anda hijrah ke tempat sekarang
    yang kini jadi negara malaysia

    raihlah rasa kemengan
    bahwa anda lebih maju dari kami

    terimakasih..
    wassalamu'alaikum.

    BalasPadam
    Balasan
    1. BLAH LA KAU INDON XKENANG UNTUNG..gi la balek INDON sne jadi BIBIK SBY dpat ke ko gaji cm MELEIS bgi ni hah?!!HIDOP MELEIS!!TROLOLOL

      Padam
  2. alamak sendu pulak... kalau nak cerita pasal makan hati, rasa2nya ramai lagi org malaysia yg makan hati dgn org indonesia yg tuduh org malaysia maling curi budaya curi lagu, bakar bendera, sweep org malaysia, memberi layanan buruk kpd pemain bola sepak dan kontijen sukan kami di indonesia, merosakkan kedutaan malaysia di sana dan lain2... masing2 ada kelebihan dan keburukan, cuma yg aku hendak sampaikan adalah realiti yg berlaku di negara kami...

    BalasPadam
  3. haha...tak tau nak cakap apa sebab tak nak ambik maid ni in the future nanti..haha..risau anak kita jadi taruhan (kalau yang busuk hati)

    BalasPadam
  4. Kekg pihak universiti kena buat 1 course baru...iaitu Fakulti Maid

    BalasPadam
  5. tak nak amek maid! hehe...

    BalasPadam
  6. Ntahlah..ada pro and kontranya perlaksanaan ni
    Pro (for indonesia side)-pendapatan diaorg lebih kukuh, terjamin, kira dh naik taraf profesional.
    Pro (for malaysia)- org tempatan boleh ceburi jadi maid

    Contra (malaysia)- kos yang lebih tinggi utk ada maid

    Tapi, aku terpikir gak brp kalau org tempatan nak jadi maid, mesti nak amik yg tua2 jgk pun..bukan menjana ekonomi,peluang pekerjaan sgt pun
    Ntah, aku xde pengalaman ttg maid indonesia

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...