Ahad, 18 November 2012

67 Segmen Maharaja Lawak Mega 2012 - Minggu 1

Tahun lepas semasa Maharaja Lawak menjadi fenomena yang menobatkan kumpulan Sepah sebagai juara, aku menjadi pengkritik tak bertauliah dengan menulis review dan ulasan bagi persembahan peserta setiap minggu di blog lama aku bagi sesiapa yang perasan atau ingatlah. Sekarang ni Maharaja Lawak Mega 2012 dah start balik, so aku rasa aku macam nak kembali menulis sedikit review dan ulasan bagi MLM2012 ni. 


MLM2012 kali ni menjadi pentas pertarungan di antara pelawak2 kelahiran Raja Lawak Astro yang pernah berentap dalam ML2011 dan juga pelawak2 professional dan pelakon komedi yang telah lama berkecimpung dalam dunia lawak tanahair, Singapura dan Indonesia yang pernah berentap dalam MLM2011. Juri2 untuk minggu ni adalah Awie, Lisa Surihani, Wulan Guritno dan Najip Ali.

* Setiap persembahan peserta akan dirating menggunakan Laugh-O-Meter berikut...
  • HUH??? : Tak lawak langsung, jangankan nak gelak, sakit hati lagi adalah.
  • HEH : Nak gelak boleh, tak nak gelak pun boleh.
  • HEHE: Bolehlah sikit2 gelak kesian.
  • HAHA: Persembahan yg agak menghiburkan, boleh tahan.
  • LOL: Lawak la jugak, rugi tak tengok.
  • LMAO: Memang sangat lawak sampai ketawa terbahak2.
  • ROTFLMAO: Paling lawak tahap gaban sampai pecah perut dan berguling2 atas lantai.

Bagi siapa2 yang terlepas tengok MLM2012 minggu pertama malam Jumaat hari tu boleh tengok kat video bawah ni, dan ia takkan diban atau diblock lagi oleh Astro, kerana ia diupload dan ditayang sendiri secara langsung oleh Astro kat Youtube. Tak tahu samada episod pertama sahaja yang diupload di Youtube manakala minggu2 lain kena tengok sendiri kat channel Astro Warna pakej Mustika.


1. Balas (Laugh-O-Meter: HAHA)


Cam biasa, sejak hari pertama dari Raja Lawak 5 lagi diorang dah memang sinonim dengan buat lawak double meaning. Keris panjang, keris pendek, pakai sarung, ok la untuk minggu pertama aku boleh gelak lagi, tapi kalau next time masih buat lawak lucah, aku pangkah terus. Balas merupakan peserta Hot Seat.

2. SayWho (Laugh-O-Meter: HAHA)


Kumpulan dari Indonesia ni pernah masuk MLM2011 dengan nama Saehu. Rasanya dia amik idea dari drama Adam dan Hawa based on soundtrack lagu Hafiz dan Dato' Siti tu (aku tak tengok Adam dan Hawa), overall bolehla quite menghiburkan.

3. SHIRO (Laugh-O-Meter: LOL)


Juara Raja Lawak 6 ni boleh tahan jugak la taklah mengecewakan sangat, cuma Ajak Shiro tu banyak sangat lupa skrip dan punchline. Tapi aku still tak boleh keluarkan bayang2 Jepp Sepah dari Shahrol tu. Tapi tak tau pulak kenapa Sepah tak bertanding untuk MLM2012 ni.

4. R2 (Laugh-O-Meter: HAHA)


Lawak orang2 tua ni diorang pernah buat dulu masa minggu muzikal nyanyi lagu chan mali chan. Punchline ada sikit2 tapi tak konsisten terutama dari Lopez.

5. SABON (Laugh-O-Meter: LOL)


Kalau dalam MLM2011 Abon jadi juara bersama Mr. Os dalam kumpulan Osbon, kali ni Abon je kembali bertanding dalam MLM2012 berganding dengan Sathiya dalam kumpulan Sabon. Punchline ada, cuma aku nampak chemistry antara Sathiya dengan Abon kurang sikit berbanding dengan Mr. Os di mana gabungan feeder dari Mr. Os dan killer oleh Abon sangat menjadi, tapi tugas feeder dan killer antara Sathiya dan Abon nampak macam ada kekurangan di situ, tapi apa2pun masih lagi boleh buat aku gelak.

6. Da Di Du (Laugh-O-Meter: HEHE)


Gabungan antara Badul dan juga pelawak dari Singapura. I hate to say it tapi aku rasa lawak orang2 lama dah tak relevan lagi untuk audien masa kini. Aku nampak punchline ada, cuma terlalu lambat, penceritaan panjang sangat, orang nak tunggu punchline pun bosan. Yelah masa yang diberikan pun sangat pendek, so tak boleh nak cerita panjang lebar sangat. Orang sekarang nak lawak yang punchline dia laju dan dapat buat orang gelak tanpa henti dalam selang masa yang pendek, tak boleh biar lama sangat silent moment tu nanti orang bosan. Biarlah takde jalan cerita pun janji lawak.

7. Bandung Jokers (Laugh-O-Meter: HAHA)


Juga peserta dari Indonesia yang ahlinya dulu pernah masuk MLM2011 dengan nama Bawel. Konsep lawak masih sama macam dulu, ada part yang lawak, dan kejutan ada peserta kembar tu memang menjadi, sebab aku pun tak tahu ada 3 peserta, ingatkan 2 je.

8. Jozan (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)


Ni aku tak yah cakap la. Rata2 tujuan orang tengok MLM2012 ni sebab ada Jozan je. Tak dinafikan diorang ni memang pandai amik peluang dengan juri dan kehebatan Johan tiru gaya artis lain memang tak dapat disangkal lagi, cuma aku rasa pertandingan ni akan jadi sangat berat sebelah kerana Jozan punya fanbase besar sangat berbanding peserta lain. Cuma mungkin lawak Erra Fazira tu leh buat Awie dengan Lisa Surihani tak senang duduk. Tunjuk ajar ku siput sedooot. Hey hey jangan poyo sangat!

9. Pi Mai (Laugh-O-Meter: HEH)


Aku tak tau nak cakap apa. Part yang boleh buat aku senyum sikit time sketsa kuiz money drop tu je. Patutnya diorang fokus terus part tu je, tak payah buat sketsa jumpa kat kedai makan, ada orang astro datang apa semua.

10. Boboi (Laugh-O-Meter: LOL)


Lawak boboi ni aku boleh la jugak layan sikit, tapi bila ada Nabil dalam tu, aku tak berapa suka sebab chemistry Afdlin dengan Harun akan menjadi kurang sikit. Dan Nabil sepatutnya masuk MLM2012 sebagai peserta solo. Orang kenal dia dengan gaya stand-up comedian, bukan pelakon komedi secara berkumpulan. Serious, bagi aku dia adalah stand-up comedian paling hebat pernah berjaya dihasilkan oleh program Raja Lawak, sapa tak ingat fenomena Nabil masa Raja Lawak 2 dulu. Apa2 pun dia dah masuk bertanding bersama kumpulan Boboi, harap at least dapat meninggalkan sedikit impak. Dan lawak boboi jumpa bapak hari isnin, rabu, jumaat tu dah basi la, cariklah idea lain.

11. Jambu (Laugh-O-Meter: ROTFLMAO)


Jambu ni memang sinonim sangat dengan lawak kasar slapstik merepek bermuka sengal, dan untuk minggu pertama aku pilih persembahan Jambu sebagai persembahan favorite aku, ya bukan Jozan. Tak perlu jalan cerita, tak perlu ajuk orang, tak perlu prop, tak perlu apa2, hanya buat muka tak bersalah dan merepek bukan2 yang menjadi kekuatan diorang. Cuma minggu lain tak boleh asyik buat stail sama sebab nanti orang bosan.


Peserta terkeluar minggu pertama: Tiada

Kesimpulan:

Minggu ni takde penyingkiran sampai minggu ketiga. Ini macam pemanas badan la buat diorang. Tapi disebabkan ada peserta yang begitu favorite, maka aku rasa tak perlu buat lama2 sangat MLM2012 ni, tak pun bagi je piala terus kat Jozan, sebab obvious sangat, tengok undian pun dah tahu siapa yang akan jadi juara.


Lagipun Jozan walau dah famous dan popular, tapi mereka mana pernah menang mana2 pertandingan francais Raja Lawak lagi, masa Raja Lawak pertama Zizan no. 2, Johan no. 3, masa Maharaja Lawak 2011 pun Jozan no. 2, Sepah yang jadi juara. So mungkin MLM2012 la peluang mereka untuk tebus kembali kekalahan2 mereka sebelum2 ini.


Untuk minggu pertama ni, 3 tempat teratas adalah Jozan, Jambu dan Boboi manakala 3 terbawah adalah R2, Da Di Du dan PMai.

Ranking aku untuk persembahan peserta minggu pertama:

1. Jambu - ROTFLMAO
2. Jozan - ROTFLMAO
3. Shiro - LOL
4. Boboi - LOL
5. Sabon - LOL
6. Balas - HAHA
7. Bandung Jokers - HAHA
8. R2 - HAHA
9. SayWho - HAHA
10. Da Di Du - HEHE
11. PMai - HEH

* Kredit: Video oleh Aftalentaesb dan Malayent1.




tags: segmen review ulasan maharaja lawak mega 2012 2011 mlm jambu jozan shiro boboi sabon balas bandung jokers r2 saywho da di du pmai peserta ranking rating undian keputusan tersingkir kedudukan teratas terbawah ac mizal hos juri awie wings lisa surihani wulan guritno najip ali video penuh download youtube hd astro mustika warna markah episod minggu 1 

67 ulasan:

  1. Balasan
    1. Semua ini hanya konspirasi dan fitnah jahat UMNO-BN
      KO BN, KO BN...

      Padam
    2. Nurul Izz, puok Pakatan Rakyat buka laluan melayu murtad. Lepas itu, Nabi Niicky Aziz kata Umnu murtad. Rofl

      Padam
    3. KO Astro, KO astro, astro KO!

      Padam
    4. Amin... eh ni doa ajaran PAS.. dijamin boleh masuk syurga siapa yang amalkan ni..

      Padam
  2. Baru je ko ckp video tu x akan diblock, terus x boleh bukak dh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lol kapitalis naharooom astro

      Padam
    2. kalau view kat youtube boleh pulak tak kena blok... pelik tul

      Padam
    3. astro mmg kapitalis tahap mega...better convert to internet tv saja, much much cheaper, dan semua channel dapat, termasuk astro channels ^^

      Padam
    4. http://www.espow.com/wholesale-skybox-s9-hd-pvr-satellite-receiver-support-multi-lingual-dvb-s2.html

      connect decoder sama itu streamyx, settel ^^

      Padam
    5. benda ni illegal. tak mendapat izin tuan empunya hak iaitu astro. walaupun kebanyakan kita mmg tak suka astro tapi pada dasar moral nya benda ni dah salah. belum lagi dari segi hukum agama. kita kena bangkitkan beberapa soalan supaya kita lbh faham konteks dalam isu ini

      1. adakah astro satu keperluan asas manusia?
      (jwp saya : tidak dn manusia masih mampu hidup tanpa astro)
      2. adakah astro menindas kita pada dasarnya?
      (jwp saya : tidak sebab kita diberi pilihan samaada nak melanggan
      atau tidak, jika kita tdk melanggan manalah kita ditindas)
      3. adakah alternatif lain selain astro?
      (jwp saya : ada, kenapa tak pilih yg lain?)
      4. adakah kita berhak membalas balik tindakan astro dgn menggunakan
      kaedah yg illegal)
      (jwp saya : tidak atas sebab option2 di atas)

      Padam
    6. anon xda astro, hahahahaha

      Padam
    7. hahah...dah agak ada yg nak kata illegal, yg ni bukan termasuk sindiket iptv yg haram tu, yg ni salah satu alternative lain selain astro...boleh buang saluran astro tu bila2 masa, range dia termasuk dlm satellite tv...that's all, it's not part of that iptv sindiket...you just have to know that there are other choices available locally, that's all ^^

      Padam
    8. hahah balik. kenapa nak sambung dengan streamyx kalau tu bukan iptv (internet protocol tv)? semua tu sama tak pun lebih kurang je. ni mesti local dealer pusing2x sikit cakap benda tu legal, sebab tu senang tertipu.

      Padam
    9. hahah, yes iptv stands for internet protocol tv, it's accessible worldwide and gaining popularity among locals, baik...if this option is illegal, meh kita tengok samaada polis akan memberkas dealer ini atau tidak, seperti kes di butterworth itu ^^

      p/s: ko penah download apa2 copyrighted movies/songs via the internet free2 x? kat 4shared ke, guna torrent ka apa...artists tu dpt duit dari ko tak utk enjoy karya2 dia? ^^

      Padam
    10. mo semua iptv ni lebih kurang je, tapi yang kat butterworth tu polis dapat tau sebab org p complain kat polis. salah diorang gak sebab offer porn kat customer. terkantol lah.

      -aku tengok n dengar youtube je selalu.

      Padam
    11. jom ler pakat ambik unifi klu cenggitu.. pakej 3in1 terus. internet, phone and iptv. settle

      Padam
    12. orang kerja astro detected

      Padam
    13. sapa kerje astro? boleh tak klu aku nak minta half price je.. astro kat kmpg kena byr kan seratus lebih.. astro kat rumah sndr nak menghampiri seratus.. habis gaji aku bayar bill je la :(

      Padam
  3. seriously jambu aku tak berapa nak tangkap lawak dorang

    BalasPadam
    Balasan
    1. awak lelaki melayu yang bodoh dan gaji rendah
      memang la tak paham

      bodoh nye laki

      Padam
  4. baru tengok petang tadi kat youtube :)

    BalasPadam
  5. owh so this is psychic zero, nice review ^^

    lawak lucah? = yawn-o-meter ^^

    BalasPadam
  6. eh eh abang awie lah abang awie lah. haha. Zizan macam pon pon pun ada.

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada lagi ka orang tengok maharaja lawak ni?

      Padam
    2. tengok 2 kali dulu, lps tu tak ikut sudah...getting lame ^^

      Padam
    3. Ya Allah Hukumkan Umno, Ya Allah... Hukumkan Umno BN ..

      KO BN ! KO BN ! BN KO ! KO BN ! BN KO ! KO BN ! BN KO ! ... dalam Pilihanraya yang ke 13 ini ya Allah.. Mudah2an perjalanan kami ke Putrajaya ya Allah, dengan begitu sekali mudah dengan pertolongan Mu ya Allah,

      Kalaulah Kamu pernah tenggelamkan Firaun didalam laut, Kamu telah izinkan kepada bumiMu telan Qarun ... Ya Allah, Kamu telah melaknatkan Namrud .. dan begitu juga Abu Lahab2.. maka sungguh mudah untuk Kamu bagi menjahanamkan Umno dan BN dalam Pilihanraya 13..

      TAUFIKING KALO KO MASIH SOKONG PAS SESAT, KO MUNGKIN GILA KUT.ROFL

      Padam
    4. guna ayat "KALAULAH" kamu pernah tenggelamkan Firaun didalam laut, Kamu telah izinkan kepada bumiMu telan Qarun ... Ya Allah, Kamu telah melaknatkan Namrud
      Kalaulah merupakan ayat orang yang tak yakin kepada sesuatu.. apakah Nik Razi tak yakin Allah pernah tenggelamkan Firaun, Qarun dan Namrud?
      Fikir2kan..

      Padam
  8. lawak metro lagi power, hahahahha

    BalasPadam
  9. rugi je bagi free nak suruh orang subscribe
    tak lawak mana pon
    Kalau terlampau lawak mungkin strategi bagi preview free akan berhasil.
    sebab orang akan subscribe.

    BalasPadam
  10. Balasan
    1. tengok sekejap je.. pastu mcm susah sikit nak gelak dgn lawak dorg.. terus tengok channel lain.. hrmmm

      Padam
    2. 'hrmmm' - nak ckp nokharomm leteww

      Padam
    3. nokharomm tu bermksud yg menggembirakan

      Padam
    4. suci betul pisces za ni.nokharom=anak haram,anak harom=nokharoommm... get it?

      Padam
    5. owh ingatkan buah karem.. muahaha. yes got it. tq. x la.. hrmmm tu maksudnya "takde nak komen lain dah"

      Padam
    6. nak tau apa itu bajingan?

      p/s: pisces ni mmg noob tahap infant, hihihihi






































































      wait for it

































































































































      wait for it







































































































































      bajingan=babi+anjing

      Padam
    7. lu ni bodoh la anon
      dtg sini nak merempat bising cm babi
      g buat blog.
      lu komen lu jilat sndri la
      bosan la aku dgn anon yang barua

      ni sure malays bertahap pukimak anjing.


      serius.
      ini melayu bodoh berpendapatan rendah

      aku sndri sbg melayu malu tgk melayu cm hang ni anon
      anon melayu
      bahasa yang bodoh

      mesti mak hang main dgn pak hang x bace doa
      hang ni memang baka setan

      Padam
    8. owh pak hang ada baca doa lah masa main, mak hang bagitau ke?

      Padam
    9. ada


      apesal?

      sah2 mak hang pelacur

      Padam
    10. owh mak hang bagi tau mcm gni ye

      'mak masa main, bapak hang baca doa'.

      mak hang belen

      Padam
    11. dah stop it tak kira la masa main mak bapak korang baca doa ke tak, tapi kalau mak bapak korang tau diorang ada anak yang perangai cam celaka dok komen mencarut2 memaki2 orang macam ni mesti diorang sedih, yang ni aku memang konfirm.

      Padam
  11. yang kat atas2 tu pun agak2 la ni entry pasal maharaja lawak nak kena cerita pasal politik jugak ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Politik dan maharajalawak tidak dapat dipisahkan

      Padam
    2. Mohon PON menulis perspektif beliau terhadap isu DOA KUDUS PAS dan GAZA MANDI DARAH.

      Btw, Psychic Zero's flair of writing is nice. Keep on writing bro!

      Padam
  12. kaum Khawarij

    Dari Ali ra. berkata, saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, Akan keluar di akhir zaman kelompok orang yang masih muda, bodoh, mereka mengatakan sesuatu dari firman Allah. Keimanan mereka hanya sampai di kerongkong mereka. Mereka keluar dari agama seperti anak panah keluar dari busurnya. Di mana saja kamu jumpai, maka bunuhlah mereka. Siapa yang membunuhnya akan mendapat pahala di hari kiamat. (riwayat Bukhari).

    BalasPadam
  13. orait guyz. tanda2 kecil macam dah nak setel.phm2 jelah tnda2 kecil tu
    -sia-siakan amanah
    -Penggembala menjadi kaya
    -Banyak terjadi pembunuhan
    -Munculnya kaum Khawarij
    -Perang antara Yahudi dan Umat Islam
    -Sedikitnya ilmu
    -Merebaknya perzinaan
    -Banyaknya kaum wanita
    -Bermewah-mewah dalam membangun masjid.
    -Berleluasnya riba dan harta haram

    tanda2 besar tu otw ler. jom kawan2 cari bekalan selagi ada kuderat.


    - semoga palestin di lundungi dan di rahmati

    BalasPadam
  14. psykik zero punya tulisan macam noob..hampir tak boleh cam..hehe

    sebelum tu, rotflmao itu singkatan bagi apa ya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. org yg sama.. :)

      rotflmao=rolling on the floor licking my ass off

      Padam
    2. nazha, rotflmao tu membawa maksud 'rolling on the floor LAUGHING my ass off' ^^

      Padam
  15. balas cam cibai

    lawak nak lucah sajaaaaaaaaaaa

    BalasPadam
  16. Mohon buat Segmen Melantik Pengomen Tegar Maharaja Lawak.

    BalasPadam
  17. jangan undi jozan dan boboi,kerana johan,afdlin dan harun salim bachik adalah orang2 umno dan byk buat lawak memperlekehkan pakatan rakyat dan penyokongnya kat youtube.undi mereka sama seperti undi barisan neraka.jom kita undi org lain dan tunjukkan kpd mereka kuasa kebangkitan rakyat boleh mengatasi kepopularan mereka.

    BalasPadam
  18. Wei jozanla the best...... Mestila ramai peminat sbb lawak drg ada tesis... Kau ada?

    BalasPadam
  19. Patriokla sangat. .. Puikkkkkk! !!!! Apa kna ngena politik dgn rajalawak. Teda skul btl org2 yg banyak komplen ne. Wap ja banyak!boooooo

    BalasPadam
  20. Bang..saya ingat ulasan (review) abg masa Maharaja Lawak 2011 dulu..seingat sy sy selalu baca review abg dr minggu ke minggu..teruskan k

    BalasPadam
  21. SAYA PEMINATT JAMBU DAN JOZAN

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.