Isnin, 5 November 2012

89 Melayu, kebebasan beragama dan LGBT

Dah lama aku tak tulis pasal politik. Kali ni aku nak cakap pasal kenyataan dari Ahli Parlimen Lembah Pantai yang juga anak kepada ketua pembangkang Anwar Ibrahim sewaktu menjadi panelis dalam satu forum bertajuk “Islamic State: Which version? Whose responsibility?” apabila ditanyakan tentang kewajaran kaum Melayu diberikan kebebasan beragama.


Artikel ini ditulis berdasarkan sumber2 seperti yang dinyatakan. Menurut sumber dari AIDC:
Katanya, seharusnya tidak wujud sebarang perbezaan antara agama Islam dan agama lain di negara ini.

“Tiada desakan dalam beragama…mana boleh kita kata ‘maaf ini (kebebasan beragama) hanya untuk bukan Islam sahaja’, ia seharusnya dilaksanakan sama rata,” katanya seperti dilaporkan Antarapos ketika menjadi panel forum ‘Islamic State: Which version; Who’s responsibility?’ dalam satu forum di Subang Jaya hari ini.

Nurul Izzah berkata demikian ketika menjawab soalan penonton yang bertanyakan pendapatnya tentang kewajaran kaum Melayu diberikan kebebasan beragama seperti mana golongan bukan Islam.

“Bagaimana sesiapa pun boleh berkata (kebebasan beragama) hanya terpakai untuk bukan Islam, ia sepatutnya dilaksanakan secara sama rata (tanpa mengira agama).

“Dalam Al Quran, tiada istilah khusus untuk Melayu sebagaimana ia harus dilakukan,”kata Nurul Izzah yang turut dilaporkan FMT (FreeMalaysiaToday).
Berita asal diambil dari laman web FreeMalaysiaToday dan Malaysiakini juga ada melaporkan dalam versi Bahasa Inggeris. Tidak tahu kenapa tiada berita dalam versi Bahasa Melayu, mungkin tak nak ramai orang2 melayu Islam yang lebih suka baca berita dalam BM perasan. Dan aku pun kurang pasti portal berita FreeMalaysiaToday tu pro-BN atau pro-PR. Walaupun Nurul Izzah ada buat penjelasan semula mengenai kenyataannya di laman webnya sendiri dan di Malaysiakini yang dia tidak menerima murtad, namun kenyataan yang tiada seorang pun boleh dipaksa untuk menerima ajaran agama tertentu dan perkara itu juga terpakai untuk orang Melayu masih lagi menimbulkan persoalan.


Bagi aku, sebagai seorang ahli politik yang berbangsa melayu dan beragama Islam, tak perlulah mempertikaikan lagi atau sentuh apa2 bekerkenaan kebebasan beragama bagi orang melayu. Dalam perlembagaan pun dah termaktub mengenai seorang Melayu itu adalah Islam:
TAFSIRAN MELAYU
5.1 Peruntukan Perkara 160 Fasal 2 Perlembagaan Persekutuan

“Melayu” ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazimnya bercakap bahasa Melayu, menurut adat istiadat Melayu dan
a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau
b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut.
So kalau nak bagi kebebasan beragama dikalangan orang Melayu, maka perlembagaan persekutuan perlu dicabar dan diubah dan aku tak rasa perkara yang melibatkan melayu dan Islam ni akan mendapat sokongan ramai termasuk dari pihak pembangkang sendiri. Tak kiralah kalau sekarang ni kita cakap ramai melayu Islam ni lebih banyak kuantiti dari kualiti, malah mungkin ada yang murtad pun secara senyap2, tapi andaikata diberi lagi kebebasan agama kepada orang melayu dalam persekitaran pemahaman dan penghayatan agama Islam dikalangan orang Melayu itu sendiri sangat kurang sekarang ini, dikhuatiri kuantiti pun ntah ke mana, yang tinggal pun kualiti entah ke mana.


Dan sekiranya kalau negara kita jadi macam negara Indonesia macam mana? Di mana ramai je penduduk asal yang agamanya campur baur atas nama kebebasan beragama, malah perkahwinan campur di antara agama pun dihalalkan. Ya memang negara Indonesia merupakan negara yang paling ramai umat Islam di dunia, tapi itu kerana bilangan penduduknya ramai, malah bilangan umat Islam di sana pun semakin lama semakin kurang.

Tu baru cerita pasal kebebasan beragama, Nurul Izzah juga ada cakap pasal golongan LGBT:
Meanwhile, when replying to a question on sexual minority group such as lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT), she expressed conditional support in a similar fashion to her father, opposition leader Anwar Ibrahim.

She said the group should not be victimised by laws but they should avoid displaying their sexual orientation in public space.
Yang ni pun aku tak sokong. Beliau berkata kumpulan itu tidak patut dijadikan mangsa oleh undang-undang tetapi mereka harus mengelak daripada memaparkan orientasi seksual mereka secara public. Ok bagi kalau orang tu non-muslim lantak kau la kau nak gay ke lesbian ke homoseks ke bapok ke pondan ke pengkid ke shemale ke apa, tapi kalau kau muslim, takde alasan untuk jadi LGBT, dan mereka sepatutnya boleh dikenakan tindakan undang2, kalau tak undang2 sivil patut boleh dikenakan tindakan di bawah undang2 syariah. Kalau mereka tidak boleh dikenakan hukuman, kenapa ada undang2 yang dikenakan kepada orang Islam yang berzina, berkhalwat, minum arak, berjudi, hisap dadah dan sebagainya? Apa mulia sangat ke LGBT sampai tak boleh dikenakan tindakan undang2?



Hanya kerana itu badan korang maka hak korang nak buat apa2? Korang boleh buat apa2 dengan badan korang atas nama human right? Kepala hotak kau human right. Yang homoseks tu ok lagi, kalau yang transgender yang dah potong kemaluan makan hormon besarkan buah dada tukar macam2, sekarang kau boleh cakap la itu badan korang hak korang la nak buat apa2 dengan badan korang, bukan menyusahkan orang lain pun, tapi kalau korang rasa bila korang dah mati nanti korang boleh bangun sendiri uruskan tubuh badan sendiri mandi dan kuburkan diri sendiri, baru korang boleh perjuangkan hak2 LGBT dan berbicara pasal hak korang la nak buat apa2 dengan tubuh badan sendiri. Tahu tak badan korang tu pun hanya pinjaman sahaja dan kita semua adalah calon2 bakal jenazah.


Dan Nurul Izzah? Sorry bagi aku apa yang dia boleh buat sekarang adalah tarik balik kenyataan dia dan mohon maaf, tu je. Dan rakan2 muslim lain dalam PKR atau PAS perlu bagi kenyataan dan memberi teguran, kalau tak ia sama sahaja dengan rakan2 muslim yang mendiamkan diri sewaktu Chua Soi Lek memperpersoalkan hukum hudud dan Nurul Izzah bakal menjadi salah seorang calon PRU yang harus dinyahkeluar. Cuma aku hanya jumpa 1 link je setakat ini yang mengkhabarkan Dewan Ulama PAS menegur Nurul Izza, itupun dari blog Pilihan Anda.

Aku pun tak faham kenapa dia perlu membuat keluarkan kenyataan yang kontroversi macam tu time2 pulak dah nak PRU13, sebenarnya dia tak perlu pun jawab atau cakap je yang ia dah termaktub dalam perlembagaan, cuma kena tingkatkan lagi usaha2 dakwah agar memperkasakan lagi Islam dalam jatidiri orang melayu.

Yang aku lagi aku pelik, sape sebenarnya yang anjurkan forum Islamic State tu? Moderator pun non-muslim, ahli panel pun ramai yang bukan islam. Nak bincang pasal negara Islam, tapi ahli2 panel tak ramai pun yang AHLI dalam Islam tu sendiri, malah wakil dari kerajaan takde pun. Yang ada cuma wakil dari PR dan aktivis yang bersandarkan kepada hak asasi manusia.


Happy betul MP Kota Belud ni, nak buat macam mana, ada orang membiarkan diri masuk mulut buaya, tinggal nak kena ngap je.


Bacaan lanjut di Berita Semasa.




tags: nurul izzah kenyataan forum islamic state which version whose responsibility negara islam panelis dato dr cyrus das ahmad farouk musa syed farid alatas malik imtiaz wong chin huat mujahid yusof rawa kenny ng baru bian kebebasan beragama melayu perlembagaan persekutuan islam murtad artikel 153 anwar ibrahim lgbt lesbian gay biseksual transgender shemale tranny bapok pondan pengkid cemolot cium awek melayu tudung tunjuk jari tengah isyarat lucah sokong fuck mak nyah cabar jheains indonesia kahwin campur pluralism mp ahli parlimen wakil rakyat kota belud abdul rahman dahlan twitter 

89 ulasan:

  1. Aku sokong hg noob, aku baru nak tulis tapi hg dah tulis so aku tumpang hujah hang la no
    The least she can do adalah tarik balik kedua2 statement tu

    Teguran dari PAS adalah sebaiknya, jangan kunci mulut pulak
    Politik matang adalah dituntut utk kebaikkan bersama
    Jgn jadi pak turut, tunduk angguk macam boneka saja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ko kn penyokong pembangkang. Aku sokong ko tak pyh tulis dan tutup keburukan parti ko. Jom cari keburukan dan salahkan UMNO. Aku dengar cerita puak2 ko semua malaikat dan maksum. kikikiki

      Padam
    2. UMNO tak layak tegur PAS. Betul kata blog budak TAUFIK. puii!

      Padam
    3. OHH! kalau macam itu bermaharajalela la pembanggkang buat salah sebab dah tak boleh ditegur.

      Padam
    4. Gunakanlah bahasa kebangsaan kita, marilah amalkan ramai-ramai.
      Bhasalah menyatukan kita semua, gunakanlah bahasa jiwa bangsa.


      Marilah, mari rakyat semua... uhuk, kering tekak pulak....

      Padam
    5. Jangan tuduh orang menghina agama, tapi kita sendirilah tanpa sedar memburukkan imej agama.

      Padam
    6. Bila salah dah kantoi mula la nak tutup kesalahan dan tukar topik. Masa ini la nak merepek yang bukan2.

      Padam
    7. Tak paham si Penyokong PR ni. Sama ada beliau dalam usaha nak troll ataupun lupa nak sign in utk komen.

      Mohon doakan anon ini insaf dan gunakan ID beliau yang sebenar.

      Padam
    8. Penyokong PR budak2 lagi ni. Anggap je dia troll. Fail PR, FAil.

      Padam
  2. dah nak dekat PRU jgn mcm2 hal pulak.. adoiiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah la, Pakatan Rakyat ni nak menang ke tak?

      bende2 LBGT ni turn off yang besar bagi kebanyakan orang melayu.

      Padam
    2. Rofl. Weh toksah mimpi ah DAP dapat memerintah Malaysia. Orang melayu takkan sesekali memberi dan menggadaikan negara sendiri. Tanah tumpahnya darahku!! xxxx

      Padam
  3. astagfirullah hal'azim...mengucap bebanyak...

    BalasPadam
  4. NurulIzzah. Wat R U Doin
    NurulIzzah. STAHP

    BalasPadam
  5. Astagfirullah....patut di rejam kan ajaa!

    BalasPadam
  6. dunia semakin mendekati hari kiamat,lu nak melayu ada kebebasan agama pulak..waklu!.nak bangsa sendiri jadi kapir ke?.statement mcm nak cakap "melayu pun berhak pilih agama lain dan masuk neraka".

    BalasPadam
  7. bapak borek anak rintik, adakah pemimpin macam ni kroang semua nak pilih untuk terajui kerajaan malaysia???komen ikut suka hati bapak dan anak aja... agama dah tak takut sebab anuwar tahu MELAYU mudah lupa!!!!!

    BalasPadam
  8. Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies (Marx)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sial lah noob buat aku stim tengok dua mangkuk tudung berkulit putih merona becomolot..

      Padam
    2. aku pon meliur dowh

      Padam
    3. .....................................

      Padam
    4. aku rase lepas ni tolong la noob, kot ye pn nak letak gmbar cmtu, tolong la censor atau mosaic,sbb aku tngk ramai dah terangsang dah ni trutama beruk sekor ni. kang ko naik 'saham akhirat' gak kang... anggap la yg aku ni menegur ya.

      Padam
    5. kalau laki terangsang tgk 2 gambar awek comolot suruh censor,kalau pompuan terangsang tgk 2 gambar balak comolot tak suruh censor.double standard laaaa

      Padam
    6. Abaikan je gambar tu. Jangan fikirkan sangat. Kau je yang menggelabah. Orang lain tak ade pon. Entah ape2 la kau ni.

      Padam
  9. Perkara haram semua jadi HALAL bila Pakatan Rakyat buat. Aku yakin pecacai pembangkang senyap je. Kalau UMNO....PERGHHH mesti kecoh!!
    Kesalahan UMNO yang kecil pun mereka kecoh dan tak puas hati. Bayangkan la kalau UMNO bangkitkan perkara macam ini. Seronok Pakatan Rakyat, setiap kesalahan semua salahkan UMNO. OH GOD!! Lindungi aku daripada golongan jahat dan tidak sesekali mudah percaya dengan PAKATAN HARAM terutama askar pecacai mereka dan apatah lagi menyokongnye.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yang haram jadi halal? rasuah yang haram BN ok je wat..
      siap terang2 lagi bagi.. masa kempen..

      Padam
  10. Ala chill ok? Betul kata Nurul Izzah tuhh...jadi apalah sangat kalau nak dibandingkan dengan Bini nazib tak pakai tudung dan Malaysia kuat rasuah. kikikiki

    BalasPadam
  11. admin. komen sikit. http://ohgadisitu.blogspot.com/2012/11/facebook-hina-sultan-johor-lebih-ramai.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. first sekali ada beza antara kritik/tegur dengan hina. pasal kes ahmad abd jalil ditangkap kerana hina sultan johor tu, kita pun tak boleh nak cakap apa samada dia kritik atau hina sebab kat internet tak jumpa pun kenyataan yg dikatakan dia hina sultan johor kat facebook tu dan polis pun tak bagitau apa yg dia cakap, cuma kita tunggu siasatan sahajalah.

      selain dari itu, ana bersetuju dan bersependapat dgn artikel di Malaysia Crisis ni dan ana pun ada menurunkan komen kat situ.

      pasal mempertikai atau hina agama islam tidak dikenakan apa2 tindakan? mungkin kerana ia tiada dalam perlembagaan ana tak pasti, tapi yg pasti ia semua adalah permainan politik.

      Padam
    2. insyAllah..sebab tu orang mukmin tu umpama satu binaan,menguatkan satu sama lain.teguran itu semua boleh usulkan yang nak menerima tu nak tolak atau tidak itu hak masing2.

      Alhamdulillah,setuju dengan komen saudara admin di situ.kita berjuang dilandasan yang sama, tegur-menegur adalah tarbiyyah untuk kemenangan!!

      Syukran jiddan admin, nama pun mntk komen.. anon jgn marah ye..

      Padam
    3. Kau tahu tak apa maksud taksub? Kalau puak dan parti sendiri pun ke arah Neraka, takkan la kau nak ikut sekali huh? lulz.

      Padam
    4. Obsesi/fanatik/takjub/assobiah menjadikan kita manusia yg angkuh dan sombong. Kerana itu saya bersyukur Tuhan membimbing saya agar tidak menjadi fanatik terhadap sesuatu/seseorang. Kerana Tuhan tidak mahu saya mewarisi sifat sombong daripada syaitan. Rabb bukan saja bermaksud Tuhan, malah pendidik..Akal kita adalah kurniaan Tuhan yg sangat berharga. Jadi ia bukan tong sampah yg menerima apa saja maklumat/berita dari sesiapa saja. Cukup manusia dikatakan fasik apabila dia menelan bulat-bulat berita yg sampai kepadanya tanpa usul periksa.
      (al hujurat 49:6) :)

      Padam
    5. dengarnye dia Hina bukan kritik.. kalau dia ni yang guna nickname "zul yahya" memang status facebook tu menghina la..

      cuma ntah la.. facebook status.. media sosial.. ni macam ko berborak kat tempat awam.. samaada ko nak ambik serious atau tak endah.. nak ambik tindakan?

      tak tau la..

      Padam
  12. Pergh! Noob. Awek kat 1st pic tu kau ambik mana!

    Lagipun, Kalau orang murtad kena rejam. So, maknanya tak boleh murtad lah kalau kau tu Melayu ke India ke Cina ke dari Islam.

    BalasPadam
  13. Bkn semua melayu itu Islam :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. so kau nak cakap kau Melayu kapir?

      Padam
    2. betul tu.. serius aku terkejut time aku kat U dulu, kwn aku ni orang Melayu.. tp bila tanya agama "Kristian"? owh ok. parent dia pun Melayu Kristian. mind kite dah mcm ter set tau, if Melayu mesti Islam, if Arab mesti Islam.. so btul ckp anon 11.26. Bukan semua melayu itu Islam

      -p-

      Padam
    3. so kau nak familiarkan Melayu juga seperti kaum lain di Malaysia boleh ada yang kapir ada yang muslim?

      Melayu itu identik dengan muslim..Tiada siapa yang boleh nak jadikan Bangsa aku berbilang Agama.

      Padam
    4. Ni sebab masa buat perlembagaan Raja-Raja melayu ni Islam.. :D so orang melayu kena la Islam, raja islam takan rakyat tak Islam kot? hehehe.. Rupanya setelah berpuluh tahun dikaji tak semua orang Malayu ni Islam.. dan Melayu ni ada banyak jenis rupernye..

      hehehe.. tu belum Orang melayu Islam yang tak tahu apadia Islam.. ajaran Islam dsb.. :)

      Padam
    5. Melayu kapir detected

      Padam
    6. sejak bila perlembagaan yang dibuat 60 tahun yang lepas soal islam baru nak menjadikan Umat Melayu ni islam?woi bodoh dah beratus tahun Bangsa Melayu ni Islam,Perlembagaan itu dibuat sebegitu untuk memastikan Bangsa Melayu terus kekal dengan islam,Kalau tak ada perlembagaan macam tu jadi macam indon lah bangang..Kahwin berlainan agama halal/haram bercampur sekali..sebab tu banyak bala dekat indon.

      Yang melayu jadi kapir tu jenis semua kapir senyap2..

      Padam
    7. pergi la ke indonesia, kaum melayu di indonesia banyak juga beragama kristian. Kalau anda pergi ke sulawesi, ada tanggapan masuk kristian adalah masuk melayu, walhal melayu di kepulauan riau rata2nya islam.

      kalau kita pergi jauh sikit, negara Filipina, dimana mereka mengaku yang mereka adalah melayu, tetapi rata2 rakyat negara sana adalah kristian.

      kalau di singapura, melayu secara kasarnya terbahagi kepada tiga, islam sunnah, kristian, dan syiah.

      kiranya kita ni ikut makna melayu berdasarkan apa?

      - context malaysia? dimana, org india/pakistan/cina/indo-china/jawa/bugis/banjar/arab/turki/asli/dll boleh jadi melayu dengan berdasarkan perlembagaan persekutuan. Lazimnya agama main peranan menentukan bangsa seseorg tu.

      - context indonesia? iaitu org melayu dilihat sebagai suku kaum atau etnik, yang lazimnya merujuk kepada org2 dari Riau dan Sumatra. Melayu adalah melayu, ia bukan jawa, ia bukan sunda, ia bukan india, atau menyamai etnik lain. Sesetengah daripada mereka mungkin kristian atau hindu/buddha, tapi rata2nya adalah muslim.

      - context filipina? kebanyakan mereka mengaku mereka etnik melayu, tapi rata2nya kristian. Walhal di mindanao, org muslim disana menghampiri muslim di malaysia, tapi mahu dikenal sebagai Bangsamoro.


      p.s : ku berdarah bugis dan siam, tapi dibesarkan dengan budaya melayu.

      Padam
  14. kalau pr memerintah malaysia nanti, aku nak buat rampasan kuasa bersenjata macam kat syria.....kumpul kawan ramai2, 20 org pon cukop la....pastu beli senjata atau buat sendiri.....then, pergi ke putrajaya dan buat random attack....pastu sambung plak kat tempat2 lain......pastu klau kerajaan dah menyerah kalah, aku akan take over kepimpinan negara dan wujudkan khalifah di malaysia tercinta...ambik la mana2 ustaz untuk dijadikan pemimpin.....kadang2 ada ustaz yg dok kat dalam surau usang hujung kampung tu lebih layak jadi pemimpin drpada mana2 pmimpin bn dan pr.........well, ini cuma plan kasar je.....belum diperhalusi lagi.....tapi aku x teragak2 untuk buat benda ni....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang paling penting, jauhi perpecahan.

      Padam
    2. Melayu berpecah disebabkan pembangkang. Weh budak kalau tak tahu, lebih baik diam. Hakikatnya parti sendiri teruk. Lepas tu, sibuk nak ajar orang. puii!!

      Padam
    3. Firaun adalah sejahat-jahat manusia, lebih jahat dari syaitan. Syaitan melawan Tuhan, tapi Firaun mengaku dirinya Tuhan. Lalu Allah berfirman kepada Nabi Musa AS, “Dan berkata-katalah kepadanya (firaun) dengan lembut dan baik. Semoga dia mendapat peringatan.” (Surah Taha 20: 44). Jangan berkasar kalau nak menegur/menasihati atau memberi peringatan, mereka bukanlah sejahat Firaun dan kalian bukanlah semulia Nabi Musa AS. Nabi pernah menasihati seorang sahabat yg melaknat peminum arak. Kata Nabi, 'jangan kau laknat dia, kerana mungkin di hatinya dia cinta Allah dan Rasul.' Kita hari ini mudah sungguh melaknat orang. Jahil la, liberal la, sekular la. Bukannya kita nak membaik-pulih keadaan, tetapi menghina manusia.Dalam surah Al Asr, Allah suruh menasihati dengan kebenaran dan kesabaran. Manusia mudah menasihat dengan kebenaran, jemaah aku benar, ini manhaj Nabi, ini sunnah Nabi tapi bila sampai pada menasihati dengan kesabaran, ramai manusia yg gagal. Kesabaran itulah hikmah.take note.dilarang meludah kat sini. :)

      Padam
    4. salute to that Si Pipi Merah. i really sick of those people who claimed to be defenders of Islam and yet they way they talk to others who do not share the same view makes you ashamed being a Muslim. and they didn't even get their facts right. perhaps waiting their tok guru preaching them on what to know i guess.

      Padam
    5. Mereka ni tak melambangkan islam keindahan Islam sebenarnye..

      sebab itu mereka buta.. kerana emosi dan keangkuhan mereka mereka buta membezakan baik dan buruk.. Mereka kata mempertahankan Islam tetapi merekalah yang menjahanamkan Islam membuatkan orang jauh dari Islam..

      Wallahualam..

      Padam
  15. Memandangkan golongan straight tidak menyokong PR, maka PR mengabil inisiatif untuk menarik pengundi LGBT untuk meraih undi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fuck u anwar berahim! anak beranak sama ja..

      Padam
  16. kenyataan kalau dah dangkal tetaplah dangakl..tak payah nak ada penjelasan seterusnya untuk cover..

    BalasPadam
  17. Kalau kta orang islam pun tak nak mempertahankan islam.. menegakkan syiar islam tu.. sape lagi yang nak buat? sedangkan masa aku duk asrama dulu... ustazah marah bila ade kawan2 aku (islam) sibuk merayu untuk kawan sorang lagi (bukan islam) yang tak dapat pelepasan pergi gereja. katanya.. islam tak paksa org bukan masuk islam.. tapi org islam ni tak payah nak sibuk2 galakkan org lain amalkan agama diorang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. well at least kawan kristian ko tu 'alim' dlm agama kitabnya sendiri...at lease dia beragama, n cared enuf to go to church...semua agama mengajar utk berbuat baik, kalo tak, jadi la mcm si vivian porn jahanam tu...which is better? ada otak sila guna utk pikir benda2 yang baik dan +ve, buat apa ko pegi sekolah kalo tak reti nak guna otak tu...

      Padam
  18. Nurul Izah berfikiran Moden.. so dia cuba berkata dalam mememangkan semua pihak.. :)

    Pada pandanagn peribadi saya macam ni.. tiada khas khusus dalam Agama ISLAM sesiapa saja boleh beragama Islam.. Islam untuk SEMUA tak kira bangsa.. maupun warna kulit.. tu bab masuk dan mengamalkan ajaran ISLAM..

    TETAPi ISUnya disini ialah.. orang yang sedia islam anak cucu keturunanan dia Islam.. bagaimana? bagaimana bila orang Islam TIDAK mengamalkan tuntutan dan ajaran ISLAM tu isu dia menjadikan anak cucunya tak mahu mengamalkan ajaran ISLAM dan kemudian menuntut kebebasan dalam beragama dalam erti kata lain mahu keluar dari ISLAM @ MURTAD. Golongan inilah yang MEROSAKAN ajaran dan AGAMA ISLAM.. itu sendiri dari sosial maksiat rasuah dan sebagainya.. yang kesemuanya dilarang dan HARAM dalam ISLAM..

    Persoalan adakah Mereka ini Islam? walau tok nenek mereka Islam.. ulama dan sebagainya? Haruskan Mereka ini terus dibenarkan mencemar imej Islam? suatu persoalan yang sangat berat.. ramai dan kebanyakan mereka masih mengaku Islam.. persoalan ini memang berat..

    Dalam Islam AKIDAH tu penting.. dalam soal akidah sejahat2 mana manusia pon masih boleh bertaubat dan boleh masuk syurga jika mereka Islam.. mengucap 2 kalimah syahadah.. So Kita harap mereka yang tergelincir ini diberikan hidayah dan dapat bertaubat dan kembali mengamalkan cara hidup Islam.. Tetapi orang Kafir yang tidak mengakui Allah S.W.T walau sebaik mana pon tidak akan masuk syurga.. kerana tidak mengakui keesaan tuhan..

    Kita sayang Islam dan kita juga sayang saudara-saudara kita.. sebab itu kita tentang gelaja murtad.. walau sejahat mana pon bunuh orang ke apa harap jangan gadaikan akidah.. kerana Allah Maha pengampun dan penyayang.. Tapi kalau dah murtad.. takda apa kita boleh tolong.. seperti mana orang kafir..

    Wallahualam..

    BalasPadam
  19. kadang2 aku terpk...

    1. kenapa mahadhir jatuhkn anuar pada masa dia percayakan anuar jd timbalan..

    2. kenapa anuar tak masuk pas.. tapi tubuhkan parti keadilan..
    keadilan ni untuk rakyat atau untuk diri sendiri. bile die tak dapat bertanding.. die masukkan isteri dan anak skali..

    sape yg tahu/berpengalaman tolong perjelaskan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. mungkin che det, akhirnya terpengaruh dengan amaran/nasihat/siasatan dari ketua polis tentang anwar terjebak dengan gejala luar tabii. dari sudut pandangan/andaian lain, anwar dilihat terlalu popular yang boleh mengugat serta merampas kedudukan che det.
      Mana satu yang betul? aku pun tak pasti la


      2. pasal PAS tak popular dikalangan bukan muslim.. Untuk dapatkan kemenangan yang pasti dia perlukan sokongan orang melayu & dan kaum yang bukan muslim. Kerjasama dengan DAP & PAS (platform2 parti politik yang sekian lama wujud) boleh meningkat peluang utk terus bertahan serta berjaya dalam dunia politik.

      Padam
  20. Nurul Izzah tak payah nak tarik apa2. after all, apa yg dia cakap tu pendapat dia saja. no need to butthurt.

    nak menegakkan Islam dgn cara mengamalkan apa yg diajar Islam, bukan berdemo atau marah2 setiap kali ada org kritik pasal agama kita. ada kritikan yg legit, ada yg simply haters comment. haters will be haters. why hate those who hate us? ignoring them is the best. penat nt diaorang diamla.

    melayu x semestinya Islam. dalam Islam pun tak cakap org Islam mesti melayu, apa lagi dalam Quran. perlembagaan kita je yg tulis mcm tu. i would say this is our forefathers mistake for over-simplifying the meaning of melayu.

    ikut Quran, seseorang boleh beriman dan x beriman kpd Allah beberapa kali selama dia hidup. Allah saja yg boleh menghukumnya, bukan manusia. tetapi memandangkan perlembagaan kita sedemikian, maka ramailah melayu yg murtad dihukum dgn sia2 dgn backfire effect drp 'pemurtad'.

    ramai speaker non-Muslim, tp x semestinya mereka x reti apapun pasal Islam. ada yg lebih tau pasal Islam dari kebanyakan penganut agama itu sendiri, tp mereka masih bukan Muslim. yg penting, panel speaker berpengetahuan luas dlm apa yg dibincangkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. melayu dah dirahmati dengan islam..walaupun ada yang tak amalkan islam, lebih baik diorang dalam islam daripada dio orang murtad..

      Padam
    2. Quran 2:8-10, 2:256, 3:86-87,3:90, 4:137, 18:29 dan al-Kafirun.

      kepercayaan sebab paksaan bukanlah satu kepercayaan. dan orang2 yg hipokrit/ munafik sesungguhnya dilaknati Allah. wpun mereka x amalkan Islam (x sure what this means), ada eloknya mereka menilai sendiri kepercayaan mereka sebelum buat amalan melulu.

      Padam
    3. Sebenarnye dia dah jealskan dalam blog dia..

      sebenarnye sebelum menilai sesuatu sumber.. kena
      tengok dari mana anda melihat dan membaca sumber..

      kalau dari media Bn sudah mustinya ia lebih memihak kepada Bn kalau PR pula sama ianya memihak kepada PR..

      Kalau boleh dapatkan video dia gunakan aqal dan fahami apa dia kata.. dapatkan dari semua bentuk pandangan dan kemudian terserah mana anda mahu fikir dan buat kesimpulan..


      Padam
    4. agree. kaji betul2 dulu sebelum hentam orang.

      Padam
  21. yelah Melayu bukan islam,Islam bukan Melayu..

    Tapi korang semua suka ke Melayu jadi kapir?

    Korang nak anak korang esok berlainan agama dari korang?

    Tak payah nak open-minded sangat lah..

    Nampak sangat bodohnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. agama tanggungjawab sendiri. so what kalau ko nak jadi kapir pun? bukan aku yg kena jawab dgn Tuhan.

      anak sok ajarla elok2. kalau dia dah nak kapir jugak, itu tanggungjawab dia, biarlah dia yg jawab dgn Tuhan. sbg ibu bapa, kita hanya mampu ajar baik2 jadi Muslim. kalau dia dah besar dah baligh, still nak kapir, nak buat macam mana?

      inilah jadinya bila muslim sibuk nak jaga akidah org lain. Allah kata, iman tanggungjawab individu, dia nak jugak sibukkan iman org lain. nampak sangat bodohnya.

      Padam
    2. Agama bukan tangungjawab sorang2 dol,sekolah pondok mana kau mengaji ni?Tok guru mana kau menuntut?Agama itu adalah tangungjawab setiap penganutnya dan setiap penganutnya pula bertangungjawab terhadap saudara seagama yang lain..Wei,lu biarkan Saudara agama lu Murtad tanpa sebarang tindakkan..Tuhan tak lepaskan lu wei!Yelah contoh kau didik anak ko dengan sebaiknya after anak kau besar dia choose nak jadi kapir and ko nak cakap,"dia dah besar,pandailah buat keputusan sendiri"..waw gila babi LIBERAL otak kau bhai,syabas dowh!Bapak islam abal2 anak kapir lahanat..wekekeke

      Kau tak payah nak bawa pemikiran Yang cuba nak MENGIDENTIKNYA Bangsa Aku Melayu dengan Agama yang pelbagai..Agama Bangsa Aku hanya satu iaitu islam..Aku akan buat apa sahaja untuk Stay kan Bangsa Aku dengan Satu agama sahaja iaitu islam..Dengan Apa sahaja cost!

      Padam
    3. Dari segi gaya pemikiran kau,Nampak sangat liberalnya..Walaupun aku bukan lah jenis Islam yang ala2 tabligh dan bla,bla,bla serbanitas bagai..Aku tahu tentang sempadan dan batasan dalam beragama.

      Dari segi Agama,Aku tak akan pernah perjudikannya dengan gaya2 pemikiran moden dan liberal..This is Totally bullshitz kalau korang nak berkomentar lebih2 soal agama padahal korang pun taraf bangang sekor2.

      STOP IT!

      Padam
    4. kata-kata sekor lembu bernama zek yg suka layan porn dan hentai ni amat2 lah meragukan...

      -ketua pasukan anon-

      Padam
    5. tapi bab ni aku mcm sokong zack dari annapalat atasatokdia...ckp merepek macam bagus tp pemikiran liberal gila.sama spesis dgn anuwar dan nurul ijah

      Padam
    6. kalau la ada org arab yg berfikiran mcm zack ni kan bagus...kah kah kah

      Padam
    7. sapa2 yg caci maki dan melabel saya tu terima kasih diucapkan. inilah akhlak org yg konon mempertahankan akidah saudara muslim yg lain.

      owh... jgn lupa buat apa yg kamu taipkan di sini: SELAMATKAN AKIDAH ORANG DENGAN APA SAJA COST.. though i wonder what cost it would be. RM1? RM100? RM1000000?

      mana tok guru ajar? hahaha... buat apa aku dengar cakap tok guru yg melawan hukum Quran. Allah dah cakap, iman hak masing2. sila rujuk Quran 2:8-10, 2:256, 3:86-87,3:90, 4:137, 18:29 dan of course, al-Kafirun. dan sila bagitau aku, apakah dengan memaksa seseorang yang dah tak percaya Islam itu mampu menyelamatkannya dari hukuman Allah? jika kamu nak nasihat mereka yg dah x beriman boleh, tp janganlah memaksa.

      kamu kata aku liberal, kafir dan bullshitting sebab aku menyokong statement Izzah bahawa kebebasan agama utk semua termasuk Muslim. fine by me. its your opinion. but i would say korang semua bodoh sebab nak jadi Allah.





      Padam
    8. Annakholat,mereka ni mmg pandai ckp pasai agama.tp bila jumpa lubang burik,terus jolok tak pikir Allah.pikir sedap dulu,Allah kemudian...kah kah kah

      Padam
    9. zack dan org yg sokong dia guna bahasa kasar tapi apa yg mereka ckp ada kebenaranya,annakholat pula nampak menggunakan bahasa2 sopan dan bahasa inggeris,tp tak semestinya apa yg dikatakan oleh annakholat tu wajar.dia ckp - agama tanggungjawab sendiri. so what kalau ko nak jadi kapir pun? bukan aku yg kena jawab dgn Tuhan. tp lepas tu dia ckp - anak sok ajarla elok2. kalau dia dah nak kapir jugak, itu tanggungjawab dia, biarlah dia yg jawab dgn Tuhan. sbg ibu bapa, kita hanya mampu ajar baik2 jadi Muslim. kalau dia dah besar dah baligh, still nak kapir, nak buat macam mana?

      mula2 kata agama tanggungjawab sendiri,lepas tu kt ibu bapa kena ajar anak baik2.bukankah itu bermaksud seorang ibu bapa perlu bertanggungjawab dalam memberikan pendidikan agama yg sebaiknya pada anak2nya?kat situ kita sudah nampak keputaran belit dia.dan seorang pemimpin perlu bertanggungjawab dlm memastikan rakyat2nya mengikut ajaran islam,sbb tu pemimpin buat peraturan itu ini yg melibatkan hal ehwal agama,bina masjid dan surau,berdakwah dan lain2.

      andaikata seorg muslim tu benar2 murtad,kalau pemimpin tahu maka perlulah diambil tindakan seperti berdakwah dan sebagainya,hukum bunuh adalah jalan terakhir.tp kalau dia murtad senyap2 dan takde org tahu,maka itu adalah antara dia dgn Allah.sama juga dgn kemungkaran2 lain seperti zina,kalau pemimpin tau maka pesalah haruslah dihukum,tapi kalau pemimpin tidak tahu maka itu antara mereka dengan Allah.adakah kau nak ckp kalau seorang muslim diketahui berzina maka pemimpin, ibu bapa,masyarakat tak perlu bertanggungjawab dan pejam mata sahaja kerana itu hak dia untuk berzina,kita tak boleh memaksa?

      Padam
    10. tanpa nama 943 petang, ibu bapa kena ajar anak2 sebab mereka belum matang dan boleh berfikir dgn baik. tapi bila mereka dah matang, contoh umur mereka dah lingkungan 20 an, ibu bapa dah x boleh nak buat apa lagi kecuali nasihat. nampak tak apa maksud saya? org2 yg dah boleh fikir sendiri, dah dikira matang bertanggungjawab menentukan apa yg dia nak percaya. bukan suruh budak2 dan remaja tentukan apa yg diaorang nak percaya. saya tak putar belit di sini.

      mana reference kamu yg pemimpin kena pastikan rakyatnya betul2 ikut ajaran Islam? saya setuju dgn dakwah dan beri kemudahan tp hukum bunuh tidak. Allah tak suruh kita bunuh org murtad. macam mana kamu boleh ikut cakap hadis yg suruh hukum bunuh sedangkan dalam Quran x suruh? adakah hadis itu lebih tinggi darjatnya dari Quran? adakah hadis itu benar2 dari Allah? jika ya, berikan saya buktinya. saya boleh tunjuk hadis2 yg bertentangan antara satu sama lain dan kedua-duanya bertaraf sahih. itu bukti bahawa hadis bukan dari Allah tp dari ciptaan manusia.

      mari saya bagi kamu contoh dari sahih Bukhari:

      Volume 7, Book 62, Number 5 : Narrated by 'Ata

      We presented ourselves along with Ibn 'Abbas at the funeral procession of Maimuna at a place called Sarif. Ibn 'Abbas said, "This is the wife of the Prophet so when you lift her bier, do not Jerk it or shake it much, but walk smoothly because the Prophet had nine wives and he used to observe the night turns with eight of them, and for one of them there was no night turn."

      Volume 7, Book 62, Number 6 :Narrated by Anas

      The Prophet I used to go round (have sexual relations with) all his wives in one night, and he had nine wives.

      sekarang ni yg mana satu betul; Rasullah tidur dgn 8 isteri ke atau 9? dan kelucahan apa yg disebut hadis ni? apsal hadis ni sibuk nak tau dalam kain Rasullah?

      Padam
    11. meh saya tambah di sini. kebebasan beragama bukan bermakna seseorang boleh buat agama itu perkara main2. kebebasan bukan bermakna hari ni saya nak Islam, esok rasa nak jadi hindu pulak.

      saya anggap mereka yg nak keluar Islam sudah kaji dan fikir sebaiknya. kita sebagai umat hendaklah menasihati mereka, salah satunya dgn beberapa ayat awal surah al-an'am. ingatkan kepercayaan bukan perkara main2 kerana hukuman Allah amat berat. bukan paksa mereka kekal Islam. Islam paksa bukan Islam yg sebenar. kamu hanya paksa dia jadi hipokrit dgn Allah utk memuaskan hati kamu. bukankah ini kejam?

      di sini Allah suruh kita fikir sebab kebenaran itu jelas. nampak tak suruhan Allah suruh kita fikir? kalau budak2 yg biasanya kita anggap belum matang pemikiran, macam mana kita nak suruh dia fikir dan bertanggungjawab? faham tak?

      in the end siapalah saya utk bercerita pasal agama. saya bukan pakai serban, tudung labuh atau berjubah. apa yg saya tuliskan di sini bagi kamu hanyalah kata2 org yg jahil, hanya kerana saya takde sijil belajar agama.

      org kita memang suka tgk siapa bercakap daripada apa yg dicakapkan. jika kamu lebih suka ikut cakap tok guru, JAKIM, JAIS, Azhar Idrus dan sapa2 yg kamu rasa layak, teruskan. kamu sudahpun beri mereka lesen utk temberang. sebab biasanya kamu tak akan semak apa yg mereka bgtau.

      Padam
  22. Mana cik puan srikandi mistisfiles,kami perlukan kamu utk tarbiah melayu2 yg xsedar2 diri ni...

    - The Alters -

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya aku juga memerlukan beliau utk memerengkan otak aku kejap hahahah

      Padam
  23. campura adukan POLITIK dan AGAMA... lahirlah manusia benggong macam kebanyakkan pengomen kat atas aku nie... bodo punya MElayu... pemimpin asalkan melayu-islam... pemipin tu korup, kayakan kroni... dia tak peduli.. janji islam...

    FASIST...!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Politik ada dalam Islam.. kalau tak takda la nabi buat negara islam piagam madinah dsb.. Masalah bila orang gunakan Islam untuk kepentingan mereka tak kira la Umno ka PKR ka PAS ka bahkan DAP atau MIC MCA sekalipon..

      mana boleh spin dan putar mereka putar..

      Sepatutnya Politik kena cantikan dan bersihkan mengikut syariah Islam bukan Islam mengikut telunjuk politik..

      Bila ikut telunjuk politik orang hina Islam semua ulama menikus..
      Bila hina raja semua nak jadi hero..

      Padam
  24. sakit hati tau masa tgok berita dan baca kat malysia kini...gila la ppuan ni..apa nak jadi ntah...mcm ni ke nak jadi pemimpin...

    BalasPadam
  25. bangang punya nurul izzah.bangang punya org2 kapir yg menganjurkan forum ni.forum pasal negara islam tapi ahli panel kebanyakan sume alkafirun,dah la buat kat gereja,mmg celaka.cuba kalau kita bincang pasal agama kristian, hindu atau buddha dalam masjid pulak tu,kaum non-muslim mesti bising?mmg sial dan celaka la.

    ada sesapa yang masih nak backup anak anuwar ni ke? tgk bukti video kat sini http://www.youtube.com/watch?v=44y13XR-bWI,tengok berapa ramai org islam,berapa ramai alkafirun,ahli panel dan audien dia.tu wakil pas sorang tu takde teloq langsung dok diam saja,at least bangkang menyatakan tidak bersetuju dgn kenyataan anak nuar.

    apa nak jadi dgn parti pembangkang ni jilat sangat jubur alkafirun,bn pun penjilat,tapi at least org melayu islam dlm umno xde la buat kenyataan yg merugikan islam sendiri,ini tidak yg bagi kenyataan bodoh tu seorang wanita melayu muslim,mmg sial la.

    BalasPadam
  26. Pada pendapat saya, betul tak semestinya apabila bercakap mengenai Melayu mesti Melayu Islam... Tidak tak semestinya, Islam itu semua, tidak kira apa bangsa sekalipun, bukan begitu? Tetapi, kita sebagai Melayu perlu ada 'trademark' yang tersendiri... Mengapa Melayu dahulu memilih Islam? Kerana mereka (zaman dahulu) memilih islam kerana Islam ini bersifat baik, aman dan sempurna... Lagipun Melayu kan ada 'alter' terahsia sendiri? (yang dipercayai akan dikeluarkan satu masa yang dijanjikan nanti)

    BalasPadam
  27. "Hanya kerana itu badan korang maka hak korang nak buat apa2? Korang boleh buat apa2 dengan badan korang atas nama human right? Kepala hotak kau human right."

    hmm~~ nak jawab pon ko dah jawab~ kalau yang kapior takpe la cakap macam ni~ kalau yang Islam cakap macam ni.....pinjaman pinjaman~ tak sedar ke semuanya hanya pinjaman~

    @ Annakholat Atastokhdevishizar :

    "ramai speaker non-Muslim, tp x semestinya mereka x reti apapun pasal Islam. ada yg lebih tau pasal Islam dari kebanyakan penganut agama itu sendiri, tp mereka masih bukan Muslim."

    partial disagree with this~ mereka tahu sekadar tahu~ tapi ulama tahu lebih kerana mereka MENGAMALKAN~ hmm....mana Harun Din ?? mana Nik Aziz ?? ulama punya ramai, takkan sorang pon tak dijemput~ takkan semua ahli panel, semuanya setakat golongan TAHU tapi TAK MENGAMALKAN~ berat ni~

    @ Raja Anon Utara 2012-11-7 10.28 am

    "campura adukan POLITIK dan AGAMA."

    Islam bukan agama...Islam itu WAY OF LIFE/JALAN HIDUP...semua ada di dalam...diajar dari sekecil2 perkara hingga sebesar2 perkara~ dari sekecil2 diri kamu sebagai sperma sehingga ke alam semesta yang tak terkira luasnya~
    apa politik yang kamu nampak ?? sistem politik ciptaan british ni sahaja ?? saya setuju jika kamu kata sistem politik acuan british itu korup~

    raja melayu ?? bukan semua raja melayu itu angkuh & sombong~ sedangkan mereka ada yang okay saja~ guna bahasa aku-kau dengan aku~ korang je yang terhegeh2 "ampun tuanku" depan dia~ hina raja ?? aku tak nampak di mana keperluannnya~ ada raja yang spoil, tapi bagaimana pula tugas kita menegur beliau ?? adakah HALAL membuka aib, menghina & mengeji dalam blog kerana dia berdosa ?? apa pula dosa raja itu pada kamu ?? dia layak mendapat teguran yang penuh hormat & sopan santun bukan kerana dia raja tapi dia juga manusia~

    Melayu murtad ?? rugi betul~ alah, gua pun pernah merasa jadi murtad~ rasa rugi sesangat rugilah~ hahaha~ lantak korang~ elok je bagi aku benih2 tak berkualiti ni tinggalkan Islam~ logik akal korang tinggi mana sangat ?? gua study Hinduism, nampak Brahma...balik kepada Allah balik~ study Kristian, nampak Jesus, Jesus serius tak bes, dia bukan pemimpin agung, buat apa contohi dia~ nampak Muhammad balik~ yang syiah lagi gua tak paham...hm...skang tengah belajar pasal sihir & jalan hakikat & makrifat~ diri sendiri pon gua belum kenal habis, itu pasal kena belajar semua~ oh, lama gua tak komen blog~ sibuk~ K-pop pun gua nak update, bisnes pon dah gulung tikar~ Nur Muhammad pon belum kenal habis, takkan dah decide nak keluar Islam kot, rugi2~ cari guru sufi dulu~ jalan belajar Islam ni bukan hanya Jalan Azhar Idrus je (serius gua tak suka dia, gua lagi layan Kazim Elias, lemah lembut & sopan santun, baru True Melayu Islam~)
    Perlembagaan ape lancau ?? ah~ lupa, valid dalam Malaysia je...tak valid untuk aku pon~ :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. at least mereka yg x anut Islam tu pengetahuan dia lagi banyak drp average muslim yg hanya harap ceramah tok guru. dan dia juga study macam mana Islam itu diamalkan, kalau x how can they be an expert? macam u study hinduism, chirstianity and whatnot, how can u say itu semua x bes sedangkan u x amal pun?

      then again, its your opinion. and i respect that.

      its good for u to study other religion for the sake of knowledge. you can see the difference between principle and the actual practice. from there, you can see how the religion is twisted. you should know that all religion (and yes including Islam) is never free from corruption. its up to us to differentiate what is the truth and what is not.

      belief is not something to toy with. Allah has prescribed punishment in akhirat for people who take Islam as an idle sport. so, melayu murtad. jika mereka betul2 dah x percaya tuhan, up to them nak murtad. jika mereka buat kepercayaan sebagai mainan, biarlah Allah yg hukum.

      Padam
    2. apa2jelah annakulat oi.kalau dh pencacai yg taksub dgn anuwar tu taksub juga.kalau org bn yg ckp mcm tu xde pun nk beria2 backup.ko tu bkn 1st time komen kat sini mcm la org lain xtahu.forum pasal islam tp anjur kt gereja,apa cerita?kita ada ke anjur apa2 forum psl agama lain kt masjid?ko ni mmg manusia yg plg teruk,kalau org islam dihina2 dikutuk2,aku tahu ko xkan berjuang mmpertahankan islam sebaliknya dok backing kafir2 yg mnghina islam.yelah agama itu kan tanggungjawab sendiri,kita fikir hal sendiri jelah,buat pe nk kisah kan hal org lain

      Padam
    3. iyalah tanpa nama 1023... apa2 je lah kan.

      org melayu memang malas mengkaji, apa lagi fikir. mereka suka terima bulat2 apa yg org yg mereka respek cakap. org cakap si sekian2 hina Islam, korang sokong saja. org melayu juga suka label2 org yg x sependapat dgn mereka. lebih senang begitu dari mengkaji apa hujah yg diberikan.

      siapalah aku kan. segala ilmu yg aku kongsikan di sini x bermakna buat kamu semua. aku cakap merepek saja bagi kamu. buat apa ambil kisah apa yg aku hujahkan? berat kepala kamu nak fikir.

      Padam
    4. ya la dah tak percaya tuhan~ bagi tsunami sekali gempa bumi sekali~ menjerit nama tuhan jugak...kikikiki~ serius, gua nak try hantar jin sekor kat si atheist melayu ni kasi sakit kaw2 punya, pastu nak tengok dia jerit nama siapa~ ohohohohoho~~~ (^_^)v

      "at least mereka yg x anut Islam tu pengetahuan dia lagi banyak drp average muslim yg hanya harap ceramah tok guru."

      yang ni aku setuju~ yang namanya islam tapi dok hangguk2 je apa yang guru2 sorang cakap, baik senyap je kot~ guru2 pun ada kekurangan masing2, ada ajaran2 yang terkurang kerana persepsi yang terhad~ pasal hinduism, dah gua tau yang dok kat kuil hindu tu jin, takkan gua nak buat 'amalan' dorang kot~ dah aku kenal siapa jin~ tak dapek la nak suruh aku letak nandek kat dahi sembah jin tu~ tapi beb, ulama2 yang confirm2 ada ilmu tu takkan sorang pon tak dijemput....

      "belief is not something to toy with. Allah has prescribed punishment in akhirat for people who take Islam as an idle sport. so, melayu murtad. jika mereka betul2 dah x percaya tuhan, up to them nak murtad. jika mereka buat kepercayaan sebagai mainan, biarlah Allah yg hukum."

      yang ni aku setuju~ dia dah tak percaya, nak paksa2 lagi pasal ape~ kalau betul ulama2 dah tarbiah, dah cuba nak mendekati & mengenali & beri perhatian & sanggup spent time untuk golongan2 murtad ni, rasanya takde masalah~ tapi ulama ramai yang lebih sibuk bagi ceramah di masjid2 (dakwah nak relax saje, aircond ade klu bukan kipas, ada makan ada minum ada bayaran) sedangkan bumi Allah itu bukan hanya masjid~ buat apa dakwah kat orang2 yang dah confirm2 datang masjid sembahyang~ keluar la~ dakwah kat tepi2 jalan~ dakwah kat pasar2 malam~ ini, dakwah islamiah pon tak sampai kat murtadin & murtadinas, tau2 nak hukum orang je~

      Padam
  28. Satu ulasan yang mantap Noob. Congrats!

    BalasPadam
  29. Ketua MK: Ateis dan Komunis Diperbolehkan
    Penulis : Aditya Revianur | Selasa, 10 Juli 2012 | 22:11 WIB

    JAKARTA, KOMPAS.com — Ketua Mahkamah Konstitusi Mahfud MD menyatakan, keberadaan golongan penganut ateis dan komunis di Indonesia diperbolehkan. Hal tersebut mengacu pada konstitusi bahwa kebebasan harus dianggap setara.

    "Semenjak ada MK, kebebasan individu ateis dan komunis bebas menjalankan apa yang dianutnya di Indonesia. Tapi mereka tidak boleh mengganggu kebebasan orang lain, terutama orang yang menganut agama tertentu. Kebebasan harus dianggap sama," ujar Mahfud MD di sela-sela konferensi pers kedatangan Angela Merkel di MK, Jakarta, Selasa (10/7/2012).

    Menurut Mahfud, pelarangan terhadap keberadaan individu ateis dan komunis melanggar hak asasi manusia. Begitu juga bahwa penganut ateis dan komunis, mereka tidak boleh mengganggu keberadaan individu beragama.

    Pernyataan dari Mahfud yang memperbolehkan seorang ateis dan komunis hidup di Indonesia didasarkan pada pertanyaan eksplisit Kanselir Jerman, Angela Merkel, yang menyinggung kebebasan beragama dan proses demokratisasi di Indonesia.

    Pelarangan atas keberadaan individu ateis ataupun komunis adalah sama saja dengan melanggar upaya penegakan HAM dan demokratisasi yang sedang berjalan di Indonesia.
    Editor :
    Tri Wahono

    P/S -Mesti Annakholat Atastokhdevishizar si Liberal menyukai berita ini

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.