Sabtu, 10 November 2012

110 Menyusu di tempat awam, wajar atau tidak?

Dalam 3 hari ni ada satu isu panas dan kontroversi yang menarik perhatian aku yang di sebuah blog ternama iaitu CursingMalay pasal NIP atau Nursing in Public iaitu pasal kaum ibu yang menyusukan anak di tempat awam. Aku baru tahu ada orang buat breastfeeding flash mob kat KLCC.



Nak baca lebih lanjut isu ni boleh baca kat blog tu yang setakat ni ada 3 entry semuanya:
Disebabkan entry2 Mantot si penulis blog tu lah maka ramai golongan2 ibu yang menyokong NIP ini berduyun2 ke blog beliau untuk memberi komen yang agak pedas kepada tuan blog. Aku pun layan sajalah, syok juga baca macam2 pendapat orang. Ada yang membantah, ada yang mengamuk, ada yang sampai mencarut2 tapi ada juga yang memberi sokongan kepada tuan blog yang mana aku lihat perkara tu biasa dalam adat blogging. Aku pun takdela komen apa sangat kat situ cuma cam biasa melacurkan link sahaja bak kata anon Blog Serius.

Tapi bila ada orang reply komen aku kat situ request aku untuk tulis pasal isu ni maka aku akan tulis sikit pasal isu ni.


Tapi sebelum tu apa yang aku tulis ini hanya pandangan dan pendapat aku semata2, terpulang pada anda untuk terima atau tidak, sebab aku tahu semua orang ada pandangan yang berbeza. So harap2 kaum2 ibu muda jangan tembak aku pulak ye huhuhu.


Bagi aku simple, seperti mana aku ada tinggalkan komen yang sama juga kat blog tu, aku kalau tiba2 mata aku ternampak orang breastfeed kat public dan sometimes ternampak nipples dia tanpa sengaja dan aku faham yang dia pun bukannya sengaja nak tayang buah dada dia, aku terus paling dan that's it, nothing more to be seen, aku terus buat tak tahu dan ia terus hilang dari ingatan. tapi kalau orang perempuan yg sengaja pakai baju seksi ketat2 sambil tunjuk lurah lalu depan aku, ha yang tu memang sengaja nak suruh orang buat bahan skodeng.


Aku faham kebaikan dan kepentingan susu ibu jauh lebih baik dari susu lembu. Dan aku faham kepayahan dan kesusahan kaum2 ibu yang terpaksa menetek anak2nya di tempat awam seperti di meja makan restoran, kerusi2 shopping complex, dalam kereta, komuter, lrt, taman permainan, panggung wayang dan lain2. Aku faham selalunya nursing room dan surau kat shopping mall kurang dan selalu penuh, membuatkan para ibu terpaksa mengambil risiko menetek di tempat awam dengan cara yang amat berhati2 menggunakan poncho, nursing cover, tudung, shawl, kain, baju agar payudara mereka tidak terdedah kepada orang lain. Aku juga faham kaum2 ibu yang nursing secara public di KLCC dihalau oleh security guard suruh pergi nursing room atau tandas untuk menyusu anak, yelah tau2 jelah tandas tu dah la kotor dan jijik, tempat untuk buangan najis, takkan nak bagi anak makan kat situ.


So bagi aku, aku takde apa isu dengan NIP. Seperti aku cakap kat atas tadi, kalau sebelah aku ada seorang ibu tengah menyusu anak dia, aku akan alihkan pandangan dan jauhkan diri dari situ, bukan sebab aku geli atau jijik, tapi aku hormat mereka yang terpaksa menyusu bagi makan kat anak2 mereka agar mereka dapat sedikit privasi. Dan aku rasa ramai pun orang lelaki yang macam aku, menghormati kaum ibu yang sedang menyusu anak, sepervert2 mereka pun takde sampai nak amik kesempatan tengok boobs atau nipples ibu tu melainkan dia sakit mental atau gila seks terlampau. Lainlah kalau kat sebelah tu awek seksi yang tanpa dipaksa mendedahkan bahagian atas dadanya yang putih gebu, memang aku tak blah la dari situ.


Ya aku cakap aku tak kisah dengan NIP, cuma... bagi aku tak perlulah nak bangga sangat dengan menyusu di tempat awam sampai masa flashmob pun nak tunjuk anda sedang menyusu anak depan orang ramai depan kamera. Tak cukup dengan tu, ada yang dengan selamba share gambar2 anda sedang menyusu anak dalam majalah, kat facebook, kat blog. Bagi aku ia bukan benda yang harus dishare secara public.


Nak tingkatkan kesedaran kebaikan breasfeeding? Tak perlu tunjuk demonstrasi anda sedang menetek anak anda. Edar risalah dan bagi ceramah atau anjurkan kelas dan bengkel2 kesedaran pun OK. Nak tulis blog mengenai kepentingan breastfeeding untuk dikongsi bersama2 kaum2 ibu pun OK, kalau nak tunjuk demonstrasi cara2 dan kaedah2 menetek dengan betul, gunakan gambar2 illustrasi lukisan, gambar omputih di Internet atau dari risalah Kementerian Kesihatan, bukan gambar anda yang sedang buat demonstrasi menyusu tu.



Tak puas hati dengan management shopping complex kerana menghalau anda yang sedang menyusu anak di public? Mahu mereka tambah nursing room dan ruang yang selesa untuk kaum ibu breastfeeding? Buatlah apa sahaja demo, perhimpunan, flashmob, bawak bayi anda sekali, mintak sign petition orang ramai, tulis memorandum dan hantar kepada pihak management shopping complex, aku pun sokong, tapi still tak payahlah ada yang buat gaya sedang menyusu anak secara live. Pegang banner dan bergambar seperti biasa dengan anak anda saja dah cukup.



So kesimpulannya, aku sokong kaum ibu yang menyusu di tempat awam dalam keadaan terpaksa atau terdesak dengan keadaan aurat terjaga serta mendapat kebenaran suami, malah aku hormat dan sanggup bagi ruang privasi kepada mereka, tapi aku tak sokong kaum ibu yang suka2 menyusu di tempat awam walau dalam keadaan yang tidak memaksa (seperti contoh walau nursing room ada je disediakan tak sampai 50m dari situ malah tak ramai pun orang tapi sebab malas jalan ataupun pejuang NIP sejati maka tetap mahu menyusu di public) serta yang dengan sengaja berkongsi gambar mereka sedang menyusu pada public.


Oh ya by the way memang susu ibu itu tersangat2 bagus dan jauh lebih bagus dari susu formula lembu, tapi tak semestinya orang yang minum susu lembu perangai cam lembu. Itu sahaja, sekian terima kasih.



* Baca lagi isu terbaru Amran Fans dengan mak2 muda selfie menyusu di entry ini - "Yang harus disembunyi biarlah kekal tersembunyi".

P/S: Jangan lupa untuk membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: breastfeeding flash mob klcc 2011 2012 bf nursing in public nip nurse menyusu tempat awam umum khalayak ramai minum susu ibu baik bagus kesihatan bayi berbanding susu formula tepung lembu kambing menetek tetek payudara puting boobs breast nipples tits cara kaedah belajar tutorial tips for dummies kelas bengkel workshop artikel risalah kementerian kesihatan pregnancy mengandung kandungan hamil dynas mokhtar penganjur puan ayuni zainuddin and friends kawan rakan wajar tidak

110 ulasan:

  1. Balasan
    1. Mulakan hari dengan berzikir
      agar nanti beringat selalu
      Mulakan hari dengan berfikir
      agar nanti tak menanggung malu

      Padam
    2. baru habis baca menyumpah melayu komens..lawak tersemput2 aku membaca..

      p/s: kalau dah aurat tu ttp aurat mak orang oi..nak kata dorang banggang memang pun..ni mesti puak2 pejuang feminism yg jd batu api buat brain washing suruh jgn mendiskriminasi wanita bg yg menyusu anak dlm jamban..mcm lah tak da tempat lain..satu lagi blh timbul fitnah..ye2 laki korang tanggung dosa, so apa korang kesah?..

      Padam
    3. nenen...nenen...nenen everywhere...

      Padam
    4. free porn everywhere....

      Padam
    5. pam susu tu siap2 kalau nak keluar payah apa..beli pam tetek mahal2 boleh..nak gak NIP..menunjuk sangat..kehkeh..

      Padam
    6. Hidup Kelantan dan Sarawak!

      Padam
    7. nak jadi rakyat malaysia pun belum lepas, ada hati nak jadi Singaporean..jgn lah nak rasis sgt..pui!



      Hidup Kelantan dan Sarawak!

      Padam
    8. apa yang ko merepek ni shaiton?

      Padam
    9. Noob,apa kata ko banned beruk ni...kalau bagi komen berguna takpelah jugak. ni komen cam sial. bodoh punya beruk. menyemak je kerjanya

      Padam
    10. Ish macam-macam dunia sekarang. malulah nak menetek di tempat awam.

      -kak cik-

      Padam
    11. dah jelas ni agenda feminisma. dalam video tu tak ada isu tempat khas untuk breastfeed dalam shopping kompleks pun. tapi kat blog mantot semua ibu ibu yang sentap tu kata tempat khas breastfeed yang diperjuangkan. dalam video itu apa yang saya faham ibu ibu disuruh menyusu di mana2 saja yg diorang nak tanpa rasa segan silu. itu yang diperjuangkan. Bagi saya ini memang salah baik dari segi etika dan aspek agama. Mohon diorang tak termakan tipu daya feminisma ini.

      Padam
    12. YM.Bundle, tahu kah anda, susu badan boleh tahan berapa lama dalam suhu bilik? tahukah anda, tidak semua tempat menyediakan bottle warmer, selain Ikea dan beberapa tempat lain?

      diam lah ko bukan ada tetek

      Padam
  2. ak yg kedua~ lulz , nenen iklan nenen klinik kesihatan anda~ *bgm rtm*

    BalasPadam
  3. Kan aku dh ckp,PON punya point lebih bernas dan lebih bertimbang rasa.Dah lama baca blog ni.Kesian tgk ko asyik kene kutuk kat blogserius kononnya nk promote blog.Mmg patut dipromote.Isi yg seimbang dan tak bias sgt.Keep it up PON...

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku tak paham la dgn mentality sesetengah pompuan nih...aurat tetap aurat, ko ank dara ka, ko dah tak dak dara dan jd mak org ka, ko dah tua ka, aurat tetap sama...ingatlah niat dan matlamat tidak menghalalkan cara, senang je ape mantot nak habaq kat dorang proud mommies ni...aurat...seriously dorang tak dak rasa apa2 ke org lain ntah sickos/pervert mana2 free2 je dpt tengok asset/betik dorang? tak rasa malu/kekok? aku rasa mcm dunia ni dah nak tunggang tebalik bila tengok pompuan bertudung tapi dok selambe menetek kat public/magazine dgn muka selamba/tak peduli, malah bangga sbb alasan nak bagi anakku makan...so bab aurat yg dah jd ketetapan Allah Taala tu tolak tepi la? ooh cmtu...mcm2 alasan la dorang ea, hebat sungguh jadi mommies ea terkecuali dari dosa dedah tetek? brape sangat la dari dorang tu yg bebetul praktis menutup sepenuhnya dada ketika menetek tu, bleh kira dengan jari...ada yg bagi alasan 'rimas/lemas' babyku ini kalau tutup/selubung sepenuhnya, dan tak selesa budak tu nak 'makan'...haish pi la cari tempat tersembunyi ckit kalo nak selesa tuh...kalo tak, tak yah la bawak jalan2 sgt...susah btoi...

      p/s: aku ni pompuan jgk, tp blom kawin la...masih dara dan menjaga keperawanan aku dan batas pergaulan dgn baik...so? aku tak layak berbunyik psl ni sbb aku tak paham naluri keibuan? tahell wit dat la well aku masih waras sbb tau jaga aurat dan amik kisah pasal aurat...heh

      Padam
    2. Ala,toksah lah komen nak condemn kat sini.Ko gi ajerlah tambah koleksi kutukan kat blog mantot tuh.Aku dh naik lunyai baca org kutuk mak mak NIP kat sana.Kat sini ko baca ulasan dr perspektif org lain sudahlah..kat sana ntt ko boleh berdebat.

      Padam
    3. Aku tak berani nak ckp mcm anon 3:51 cakap.. eh 3:51 pagi? x tdo ke apa.. hehehe.. sbb nya aku pun belum ada anak lagi. so x mau komen lebih2, krg esok lusa kena kat batang hidung sndr. hrmm sapa tau kan future.. peace!

      Padam
    4. mantot ckp xberlapik,tau2 terus kondem org je.dia susah nk terima pendapat org lain.kalau noob ni aku tgk dia play safe sikit,masih nk jaga hati org len,xterus kondem & boleh bawa berbincang.lgpun mantot tu dh terang2 penyokong pembangkang tegar,semua benda kerajaan buat nk kondem,noob ni masih lg xtahu lg sokong mana,nampak dua2 dia tibai

      Padam
    5. PiSCes Za: Kalau takde apa-apa nak cakap/komen, tak payahlah tulis apa-apa, buat semak je kat ruangan ulasan ni!

      Padam
    6. Tanpa nama 3.51pg...satu saja aku nak kata kat ko...you rock! aku rasa aku dah terjatuh cinta kat ko...ikikikiki

      Padam
    7. ye la kau tak berani Pisces Za woi, sbb ko dah pampang muke kau yg cun melecun mekap tebal tu kat icon id kau...die lak guna anon, sbb tu selambe je ckp ape yg dia rasa...wuahahaha

      Padam
    8. alahai.. x komen pun nak marah2.. yela aku komen la.. insyaAllah aku takkan breasfeeding kat tempat awam la.. ok x comment cenggitu?

      owh tebal eh? x de la tebal sgt kot.. muahaha

      Padam
  4. tiada benda yang susah melainkan kita sendiri yang menyusahkan diri :)

    BalasPadam
  5. baru aku tau ade flash mob tu..rasa mende tu cam agak x appropriate kot. ok je menyusu kat tempat awam asalkan x terselak kat dada tu. aku nk cakap asalkan x terselak aurat, tapi bg yg tak pakai tudung, kalau masa dia menyusu nampak boobs, aku yg popuan tertengok pun rasa segan actually. at least tutup ngan shawl or apepe la asalkan x nampak apepe yg tak patut

    yang pasal mantot tulis tu, yg aku nampak dia maksudkan ibu2 yg terdedah aurat masa menyusu. yang mmg tertutup tu xde hal pun

    BalasPadam
  6. aku salu gak baca blog mantot. dan aku sendiri tak tau kenapa org komen mcmtu. mungkin sebab fahaman/penerimaan aku dari cara mantot bercerita lain iaitu; jaga aurat ketika menyusu di tempat awam, dientry pertamanya. dan pendapat aku mcm betulla apa mantot ckp tu. tu je. tapi, entahlah kenapa komen2 yg dia terima mcmtu sekali..

    mohon tiada yg tembak aku pulak. sbb ini pendapat peribadi aku.hehe..

    BalasPadam
  7. saya sebgai seorang penganggur tegar yg slalu lepak di shopping mall mmang slalu berhadapan dgan ibu2 yg tnpa sgan silu 'menetek' anak mereka ditempat awam....kdang2 tu boleh stim jgak tengok tetek diorang ni walaupun dpat tengok sikit je....sometimes dapat tengok tetek dgan puting dia sekali if you're lucky enough....free je...

    klau ada ibu2 yg mnyusukan anak dkat public (shoping complex, or wherever), kita tenung je tetek dia....buat dia rasa x selesa sepertimana kita rasa x selesa.....

    Kepada para pejuang breastfeeding in public, klau anda ingin menyusukan anak anda di tempat awam, jangan lah segan untuk menjemput orang sekeliling untuk turut sama 'menjamu selera'....kesian mereka...telan air liur je tengok baby anda kesedapan menikmati susu segar anda.....setidak2 nya, bagi setitik dua pun cukup la.....lulz...


    i wonder mana letak rasa malu wanita masakini....kononnya nak dikatakan moden, sampai semua benda pun nak tayang...

    Sori komen aku panjang tapi pointless...anyway, noob mcam biasa, terbaikkk....

    BalasPadam
  8. Balasan
    1. rmai org busuk....tapi nenen u je x busuk....nak nenen awak, boleh? titew nak isap sikiet jew...

      boleh la...
      boleh la...
      boleh la...

      Padam
    2. haha..giler komen lucah nak mampus.

      Padam
    3. nak nenen gak...

      boleh la...
      boleh la...
      boleh la...

      ikikiki...

      Padam
  9. video tu kawan aku yg buat :D (tumpang glamor)

    btw, aku rasa geng2 legging/skirt pendek/tube tu lagi la menjolok mata daripada menyusukan baby ni
    kenapa nak offended sangat? ni kadang2 misteri jugak
    yang hampir telanjang tengah berkeliaran semesta alam ni dia tengok sebelah mata saja
    breastfeeding in public pulak dia nak gedik mengada

    bukan semua org buleh breastfeed anak tau
    sapa yg bertuah & ada capacity tu sepatutnya diberi privilege utk breastfeed suka hati dia la kat mana pun
    selagi menjaga adab dan tak membawa fitnah

    BalasPadam
    Balasan
    1. aktivis nip detected. nak nenen?

      Padam
    2. habis ko nak suruh kitorang buat apa??? bogelkan awek2 legging tu?? x ckup lgi ke iklan gangguan seksual terhadap kaum lelaki yg sdang dipromosikan di internet???? teguran pun dah berlambak...........anyway, isu nip ni tgah trending skrg....kjap lgi, reda la blik isu ni.....so ko kena la faham...

      Padam
    3. sapa suruh p bogelkan awek2 tu? breastfeeding vs sexual harassment kaum lelaki?

      kamon la, breastfeeding itu natural, depa punya suka nak buat kat mana pon
      tak melanggar hukum alam pon, tak mencacatkan permandangan pon
      itu preference depa, selagi menjaga adap & tak bawa fitnah

      np ramai yg offended sangat? itu baby mereka dan susu mereka, itu jugak hak mereka
      tak suka tutup mata, pray the best for them

      Padam
    4. boooooooo taufik sokong makcik2 yg tunjuk tetek kat tengah2 alam.jap jap ada ke sapa2 sokong awek pakai legging/skirt/tube kat public?xde kaaaan...diorg pun xde sibuk2 buat flashmob apa semua tuntut hak pakai seksi kat publickaaan...so apa yg nk dikait dgn golongan tu?isu skrg adalah pasal kaum2 ibu yg nk tuntut hak menyusu kat public,xpyh nk konar2 pusing ke isu lain pulak.isu lain bincang lenkali

      Padam
    5. taufik---sila commit suicide skrg jg sbb tak tahan tanggung malu

      Padam
    6. sila vote taufik utk jadi imam muda!

      Padam
    7. vote untuk ganti Ustad Azhar lagi bagus!

      Padam
    8. vote ganti nik aziz lagi bagus!

      Padam
    9. tolol punye taufik. tu susu nampak puting dol, nampak pulak meleleh air susu. Ini 100000x menaikan nafsu dari legging/skirt pendek/tube tu lol

      Padam
    10. Salam wahai kaum wanita. Sebagai lelaki normal yang bernafsu saya ingin berterus terang. betullah yang nampak bentuk tubah badan lurah dendam pon dah menyetimkan lagi nakpak tetak dan niple.

      Percayalah memang walau dari segi zahirnya sekadar nampak kulit bentuk dan niple yang mengerutu tu takda la cantik mana tetapi ianya memang boleh menaikan nafsu lelaki. Ada tarikan yang maha cukup dasyat dari tubuh wanita ini. jadi tolonglah jangan ransang nafsu kami. Ingat juga tidak semua lelaki tu kuat menahan gelora nafsu dalam dirinya.

      Perempuan ni secantik dan secomel2 kejadian tuhan jadikan.. kalau dah nampak bentuk badan je leh wat orang stim lagi benda lain tu. So kaum perempuan semua termasuklah makcik dan ibu2 jaga lah aurat anda. kalau anda tak sayang orang lain yang melihat sekurang-kurangnya sayangi diri anda..

      Memang kalau anda perempuan anda rasa ini mengarut tetapi tanya la setiap lelaki normal yang bernafsu. nafsu lelaki atas wanita ni amat pelik tarikannya. Saya hanya menyampaikan dengan jujur jadi terpulang lah kepada anda untuk percaya atau tidak.

      Padam
    11. Dari setiap inci wanita ni ada tarikanya dan jangan perkecilkan nafsu. kerana anda tidak faham permainan syaitan. Kalau nafsu hanya boleh diransanga oleh wanita seksi dan cantik maka tidak mungkin ada keluar berita nenek tua dirogol. Al-quran menyebut perempuan/wanita secara bermakna semua wanita tak kira lapisan umur. Gunala AQAL anda. wallahualam.

      Padam
  10. omegee not you too??! LoLz btw i agree with mantot, and you too ;)

    BalasPadam
  11. Dorang saje je nak tunjuk nipples. Sekali sekala tunjuk kat orang lain, baru stim tu lebih. Orang pandang2 lagi dorang suka apa. "wah market lagi rupanya tities aku ni!"

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju!
































































      nak nenen?

      Padam
    2. Aku_skandallxxx merupakan org singapore yg cuba menimbulkan kontroversi dan memecah-belahkan perpaduan malaysia.agenda illuminati.beragama kristian.

      Padam
    3. kalau fikir kes rogol kat kanak2 kat malaysia,mcm tak logik. mcm mne org bleh tertarik dgn kanak2. tapi rupanya,pandang aurat perempuan lain yang seksi,tapi kanak2 yang jd mangsa. mungkin kita boleh samakan dgn keadaan kat sini,bila org kata org tutup aurat smpurna pun kena ganggu,mgkin kita boleh kaitkan dgn keadaan ni. wallahualam

      jangan tunding jari pada yang lain, tapi cerminlah diri kita sendiri.

      Padam
  12. ameno bn mmg tidak prihatin, kempen suruh mnm susu ibu tapi x sediakanl bilik khas utk menyusu >0<

    Pengecualian bayar balik ptptn, graduan cina paling ramai

    BalasPadam
    Balasan
    1. everything is about politics ye kak newhope? politics...nenen...polinenen everywhere...

      Padam
  13. jarang nampak orang brestfeeding kat tempat awam.. amat jarang..
    maksudnya takda la sebab orang ada rasa malu kan ke aurat juga tak manis..
    tapi tak pernah gak plak dengar orang brestfeeding kat toilet ni huh?
    kalau ada pernah nampak pon sekali dua seumur hidup aku dia cover.. ngan tudung atau kawsan yang terlindung so takda la nampak aurat depa..

    menteri wanita kena aware la.. sediakan bilik brestfeeding ke apa kat tempat awam.. bukan apa jaga maruah wanita Islam ni.. Tak sesuai menyusu kat tempat awam..

    Walau pekerja kat syarikat aku kerja tak bawak bayi/anak kecil menyusu.. tapi bilik khas untuk wanita ni perah susu ke apa.. siap ada peti sejuk etc.. tapi tak pernah pulak nampak kat public bilik2 seperti ini..


    BalasPadam
    Balasan
    1. bile dah ade demo cmni, boleh la moms menyusu kt public, so tak payah la menteri wanita habis kan duit nak buat bnyak lagi bilik breastfeeding.

      EH? AKU LUPA YG MENTERI WANITA PN BUKANNYA WANITA. TAK PAHAM KOT.

      better si noob ni jadi menteri wanita la kalo cmtu.

      Padam
  14. pendapat aku tetap sama dengan blog mantot, wanita perlu ada sifat malu. kalau anak tu xtahan sangat, menagis xbenti2 cari la tempat tersorok sikit, kt fitting room ke, kt belakang rak2 ke..hahaha klu da xde sgt nursing room la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sangat sokong. carila surau. kalo surau penuh pn, msti ade tmpat2 duduk skit kt luar pintu (msti tersorok dr lelaki ler)

      pstu, suami. ni la gunenya suami. pi carikan tempat, takpun kalo dah terpaksa sngt isteri nk menyusu budak, si suami ni pi cover/pegang shawl ke tuala ke, bg tertutup skit dr pandangan orang. ni tak, duduk selenga sebelah main henpon.

      itu yg masih ade suami la. tp kalau si ibu ni pergi kuar sorang2 bawak anak, hmm.. cube la at least bawakkan teman, kawan pmpuan ke., adik ke. ade la jgak orang nk tolong gendong beg budak.

      or kalo dah takde sape lg, bg je la budak tu kt emak ke bapak ke suruh jaga jap, sbb nk tngk wayang dgn hubby.

      kalo dah takde jugak, haa duduk je la kt rumah buat ape yg patut.

      Padam
    2. Amboi Aiin,tak cukup kat blog mantot,kat sini pon nak membebel.Aku suggest ko jadi Menteri Wanita.Tlg buat byk sket nursing room kat Malaysia.Tak payahlah mak mak budak ni nak ber flashmob bagai.Sian kat dorg kene tayang nenen dpn cameraman sbb nak mintak tambah nursing room.Malu tau malu!!

      Padam
  15. Mungkin ramai yang marah tapi pada pendapat aku satu jelah,

    "Matlamat tak menghalalkan cara"

    Betul. Niat mereka betul. Cara mereka tu...tak kata TAK BETUL dengan capslock tapi...kurang betul sahaja.

    Tu yang dok sengih2...pakai tudung tapi bukak tetek tu apasal? Ni betul ke berjuang utk dressing room atau berjuang nak masuk dalam magazine? Haaahh...itu sah2 la capslock, bold siap dengan menggeleng bila nak taip TAK BETUL.

    Walaupon bercover dengan nursing bra...tp bab nak tangkap gambar sambil menyusu...errmm...saya tak akan buat. Biarlah saya jadi jurucakap sahaja kot. Kalau tak nanti saya jatuh macam awek tak pakai bra juga lagaknya nanti:)

    Ramai yg suggest surau. Yes, betul tu. Tapi pernah tak anda ke surau perempuan di mana org kat surau pulak jelek...ada yg bisik2, "Rumah Allah ni! Kenapa dia bukak tetek?!!!" (macamlah mereka saja ada Tuhan)

    Ataupon ada yang berdecit sana sini bila cermin nak mekap dihadang oleh ibu yang cuma mahukan anak dpt makanan.

    Susah jadi mereka tau. Bukan senang. Sebenarnya perjuangan mereka nie sebenarnya utk kesedaran masayarakat. Cuma cara agak kurang betul jadi itu yang timbul entry seperti ni.

    Harap kutukan atas mereka tak sia2. Harap perjuangan mereka pon tak sia2.

    Sebab...aku pon mahukan tpt selesa utk anak nanti:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. x payah keluar rumah bawak baby lagi senang. selesai masalah NIP. nak bli barang, biar isteri atau suami je keluar. kecik2 dah dibiasakan merayap, dah besar jd kutu rayau budak tu. lgpun, membawa baby ke tempat2 awam memudahkan baby dapat penyakit.

      Padam
  16. Tu sebab dalam Islam suruh pakai labuh bertudung labuh dsb. so kalau ada anak leh pi tempat agak privacy leh guna untuk menyusu anak.

    Dalam Islam lelaki perempuan ni takda kata kena ada tempat khusus untuk solat etc tak macam kat Malaysia kat mana yang memenuhi piawai boleh dan tirai tu bukan suatu yang wajib pon cuma diajar perempuan solat di belakang lelaki di depan untuk mengelakan fitnah juga godaan..

    berbalik kepada Islam semua ada diajar cuma nak ikut ke tak aje tetapi orang sekarang pakai tudung pon ciput fesyen pakai baju ntah piawaian apa2. Macamana la nak susu anak? belum susu anak pon dah nampak bentuk lagi la kalau sus anak bila selak nampak semua la..

    juga pihak2 berkenaan sensitif la kata jaga kaum wanita kalau dah culture orang Malaysia ni solat kena ada surau semua menyusu anak pon kena ada sediakan tempat la, nursing room ka apa

    cuba fikir agama dan budaya sikit. jangan diikut sangat budaya tak tentu hala tu.

    BalasPadam
  17. Baby: Mak, mak! adik lemas! Ah! Ah!
    Mak: Adik, duk diam-diam, mak kena cover dengan tudung labuh nih!. Nanti orang nampak nipple mak ni. kekekeke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pernah dengar orang tangkap couple beromen cover ngan pakain labuh nih..
      ingat awek dok sorang2 watpe rupernye ada orang tgh menyusu dalam tu kah kah kah.. tak lemas pon.. :D

      Ada otak dan aqal guna untuk kebaikan jangan guna untuk wat maksiat macam situasi di atas..



      Padam
    2. sekurang2 nya dia dah cube utk cover. kalo kena suspect beromen pn, takpelah, kan dah kawen, tunjuk je la kad nikah tu.

      Padam
    3. bodo ka apa tanpa nama 1.58ptg ni...yg tudung labuh beromen curi2 tu sah2 buat maksiat...tunjuk kad nikah bala pakebenda? pakejadah dah kawin nak curi2 beromen kat luar? laki bini nak beromen go get a fu*kin room la bengap..

      Padam
    4. aku cakap pasal couple yg dah kawen dah cube utk nenen kan baby dia la mangkuk. mngkin aku tak mention ni awal2. bukan pasal couple pakai tudung labuh buat nenen 'lain'.

      aduyaiiii

      Padam
  18. Bukan semua ibu2 tu pandai cover atau ada pengetahuan macam mana nak breastfeed kat public tanpa kelihatan lucah. Bukan semua ibu mampu beli bra khas untuk susukan ibu yang siap ada klip buka tutup tu. Semua 'breastfeeding gadjet' itu adalah duet!! Selain untuk bagi anak makanan terbaik, ibu-ibu yang susukan anak ni MUNGKIN juga breasfeed sebab nak jimat duet daripada beli susu lembu.

    cakap memang senang.duhh~

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebih baik ibu2 x payah bawak anak yg masih menetek keluar jalan2. xde masalah breastfeed in public. dan jimat duit g jalan2. boleh g bli breastfeeding gadjet.

      Padam
    2. pmpuan ni mmg pantang nak kuar, nk shopping, nak jalan2 window shopping. nak tngk wayang.

      shopping? suruh la sesape jaga anak skjap kt umah dorang. atau senang citer beli online jer la.

      wayang? tak payah, donlod je tngk kt tv rumah. lg best.

      bersiar-siar amik udara segar kt taman? hmmm boleh la sbb nk oksigen utk baby. tp skjap je la, perah susu awal2 kt umah, senang.

      kdg2 tu kena terima hakikat yg kalo dh kawen dan ade anak kecik ni, mmg dah susah skit kuar rumah. tp nak wat cmner, dh dulu nak kawen sangat. mmg la tak sama masa kehidupan bujang dulu.

      Padam
  19. Kehadapan Noob,
    teruskan menulis..aku suka idea ko dan pelaburan kau mempromosikan blog kau di blog2 obe dan blog lain,memang berbaloi sgt..kau punya idea bernas wp kadangkala ada unsur2 takut disitu..hehehe2..i love u noob..mmuaaahh..wink*

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni kipas susah mati noob ke? hehehe.. noob ko ada peminat setia la.. tp sygnya dia berselindung disebalik name anon.. tp x kesah la kan.. hehehe.. jgn marah.. gurau2 je.. tp blog noob ni mmg bernas!

      -p-

      Padam
    2. obe gemok dan gay..noob turut sama gay..mereka bercinta..memadu kasih di bawah pohon nan rimbun..ditemani angin bertiup sepoi2 bahasa indonesia...

      Padam
    3. ni noob la ni yg menyamar jadi tanpa nama dan puji entry sendiri.takpun tu cuma ayat sarcasm tahap cipan.

      Padam
    4. ni noob tulis sendiri konon-konon ada orang love dia. puuii!!!dia ingat orang taktau ka taktik murahan cam ni!!!

      Padam
  20. Noob, ini pesan aku..
    Dah kawin, dah ada anak nanti, kalau ko sygkan isteri, jgn biarkan isteri menyusukan anak di tempat awam..
    Orang TERPANDANG pun dah dikira berdosa walaupun selepas itu orang tu alihkan pandangan..
    Orang yg Terpandang tak berdosa, tapi yang dpandang yg berdosa..
    Nisbah orang yang terpandang lalu alihkan pandangan tu boleh dikatakan 2:5 dri yg sebaliknya..
    Menyusukan anak tu satu kebaikan..
    Eloklah disempurnakan dgn cara yg mendatangkan kebaikan..
    Banyak lagi cara yg boleh digunakan..
    Kalau suami sayangkan isteri dan hendakkan keselamatan isteri dunia akhirat, pandulah isteri..
    Kalau isteri sayangkan suami, berfikirlah sebelum bertindak..
    Allah bagi akal untuk berfikir,
    Tpi Dia juga berikan hati untuk memandu fikiranmu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. malangnya bagi mommies yg sokong menetek kat public tu, 'naluri keibuan' mereka telah mengatasi aqal yang waras...meroyan...

      Padam
  21. sebagai lelaki,kami sebenarnya suka lihat breastfeeding ditempat awam.jadi kami mengesyorkan agar ibu-ibu muda untuk melakukan aktiviti itu di public.tidak mustahil dalam jangka masa singkat akan ada "melayu boleh:koleksi gambar ibu mantap menyusukan anak di tempat awam"

    BalasPadam
    Balasan
    1. amboi yg muda2 saje kew? kenapa nak mendiskriminasikan yg tua2 gendut dan juga yg tak brapa nak hot tue? kikikikiki

      Padam
    2. sebab pasaran gambar koleksi ibu muda lagi laris.tapi kalau ada jugak permintaan nak gmbr makcik2 tua,why not..boleh disediakan.heheh

      Padam
  22. saya beruk yg telah dijimakan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. butthurt dengan the hell lah tue..............


      nak sucu?

      Padam
    2. pencacai beruk detected.

      Padam
    3. beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk beruk

      ada aku kesah!

      Padam
    4. mestilak ko kisah,sbb tu ko balas komen.haha

      Padam
  23. weih... ko pun buat citer sama ke noob? oleh itu, meh aku copy paste komen aku skit:

    tetek ialah anatomi perempuan yg menimbulkan rasa ghairah di kalangan lelaki. tetek juga sering diguna dalam foreplay.

    bila ada orang (bayi juga org) hisap tetek di depan org ramai walaupun bertutup, ianya menimbulkan rasa kurang selesa bukan saja di kalangan lelaki bahkan juga di kalangan wanita. tetek ialah alat seks selain kelenjar nutrisi bayi.

    jadi sebab adab, adalah lebih baik jika ibu yg nak menyusukan anak cari tempat yg agak tersorok dan jgnlah menyusukan anak asal teragak macam ibu kucing.

    kalau susah sangat, lebih baik jgn keluar rumah bawak bayi yg masih menetek. kecik2 dah diajar merayau2 x kira siang malam mmg patutla bila dah besar x jadi org.

    masa aku dan adik beradik aku kecik dulu, x pernah parents bawak keluar jalan2 sesaja kt shopping complex. nak bli barang, sorang kena tinggal rumah jaga anak. bila anak dah besar je baru bawak keluar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul, leceh bawak anak, kami tingal mereka kat nurseri aje.
      jadi tak perlu nak fikir menetek di tempat awam.

      Padam
    2. ya betul! bila dah 2 tahun ke atas dah tak hisap nenen baru bawak kuar. atau perah siap2 dulu ke dlm botol pastu bawak botol skali.

      tp kalo tiap tahun branak, tiap tahun la nak kena menyusu, bila dah habis menyusu baby 1st, nak menyusu baby 2nd lak. mane la ade chance nak keluar.

      dah tu, tak payah la kuar2 sangat. lain la kalo tgh dalam perjalanan balik kampung. kalo cmtu benti kjap kt tepi jalan pstu nenen dalam keter. dah habis citer.

      tngk kucing nenen pn laki dah ghairah ek? eeee bahaya2.. tp nak buat cmner, dh laki ni ada 9 akal 1 nafsu. kalo bernafsu, mmg kaw2 nafsu tuuu sbb ade satu jer.

      Padam
    3. tanpa nama 11:01ptg

      "..dh laki ni ada 9 akal 1 nafsu. kalo bernafsu, mmg kaw2 nafsu tuuu sbb ade satu jer"

      tau tak perrr...maybe sbb tu jugak la kot you boleh asik terbranaaak je tiap2 tahun yer...bleh tahan n kaw2 jugak nafsu seks you ye...nenen kat anak rajin, nenen kat laki you pon rajin yer..awww ihiks

      Padam
    4. ish ko ni tanpa nama 11.14ptg, mcm la tak paham2 pulak situasi die...dah laki dia gatal kena la 'bagi', tu kan tanggungjwb bini misali...kalo bini tak nak layan kang derhake pulak, pstu laki die gi kawin lg senyap2 kat siam kang sape yg nak nangis kuor air mata darah kang? issshhh ko ni masalah rumahtgga org jgn nak sibuk2 lar, hari2 idop dorang ni tak tenteram tau...ko iyekan aje la point2 dorang ibu2 resah lagi gelisah ni...hahahaahahahahaha

      Padam
    5. Annakholat,
      Cukup cukuplah mengomen tu.Dah mak ko taknak bwk ko kuar,lantaklah.Kitorg paham,takyahlah ulang sampai 3kali komen lebih kurg jer.Ko tanak bwk anak kuar,lantaklah.Komen lain plzzzz.Bosanlah.

      Padam
    6. eh, komen aku suka hatila. x suka x payah baca. tuan punya blog pun x delete komen aku. kalau noob bosan dgn komen aku dia boleh aje delete, x gitu encik noob?

      Padam
    7. 11:14

      ntah bengap. laki nak nenen, kena la bagi. kalo tak bagi kang, dikatanya kiter dehaka, tak sayang suami, bukan bini mithali. PFFT
      kalo terbranak bnyk kali pn takpe, yg penting haaa, laki kena la bagi nafkah, jgn tahu nak neneeeeeen je smpai terbranak bnyk kali si isteri tu.

      Padam
  24. Muka aku ada dlm pic. .. Baju putih belang pegang camera... Aku penyokong tegar NIP ni sbb aku sendiri akan pastikan AMANAH ALLAH pada aku n isteri dijaga dengan sesempurna mungkin... Mana patut aku takut dlu...mana patut aku kena jaga dlu....PON... Lu best la tak melalot mcm si tot yg tak tau pasal rezki ALLAH ni... Hurmmmm tahniah....

    Syams campaiyon....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Isteri tu pun Amanah. Ingatkanlah pada dia malu, so that malu itu mengalir kejiwa Amanah yg dipangkunya. Jgn lupa ye wahai ahli bijak agama, malu tu sebahagian dari iman. Just my 2 cents.

      Padam
  25. Aku belum kawin , cuma rasanya takyah la nak psiko sampai ibu tgh bg susu anak pun tengok nak sampai stim2. mcm prince ckp..kan prince kan..... -..-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mereka bukan nak Psiko, CikMai.. tetapi mereka perihatin dan sangat sayangkan kaum perempuan jadi mereka mahu mengigatkan zaman sekarang ramai orang gila kat luar tu kita tak tahu tahap "kelaparan" mereka jadi sentiasa la berhati-hati dimana jua. Kalau perasan dan salu baca surat khabar banyak kes-kes membimbangkan menunjukan tahap "kelaparan" yang teruk ni.

      Padam
  26. bg aku..x elok kot kaum2 ibu ni menyusukan baby kat public...ntah lar ek..mngkin aku nih kuno cket kot...serius segan nk nyusukan anak kat tgh2 org rmai...mcm mane keadaan pon..aku akan carik 1 sudut yg tersorok n dihalang oleh hubby....malu weiii...malu weiii...malu weiii....:))

    BalasPadam
  27. x tahu nak cakap cmna..tp sebolehnya jgn la...sebab malu kot org lelaki tgok..

    BalasPadam
  28. kan ke kebanyakan shopping complek ade surau.. bg la susu anak kt surau.. bukan nak lame2 kn.. tp jaga la adab juga bile nak menetek dlm surau.. jgn la smpai org bley nmpak plak kn..

    BalasPadam
  29. Kadang lawak bila orang komen tengok kucing beromen pon stim? tgk niple pon stim?tgk pompuan menyusu anak pon stim?

    Kalau anda tak suka makan durian jangan kata semua orang tu tak suka makan durian. Sebab citarasa orang ni berbeza-beza. Tu nafsu makan, makanya nafsu seks manusia juga berbeza2 tahap dan jenis.. kalau tidak tiada la manusia dijadikan pelbagai jenis bangsa dan rupa.


    Kadang memang lawak juga bila orang cakap ni badan aku.. aku nak seksi ka aku nak bogel ka.. aku punya pasal la kau tu sila tutup mata.. Alamak aih.. Macam dunia ni dia sorang yang punya.. kalau dia nak bogel kat bilik atau rumah dia tu tak kisah lar.. mungkin boleh kata tempat atau hak dia..

    Tapi ni kat umum kat publik tempat awam.. semua orang ada hak.. lagipon kat public mana kita tau orang tu baik ka buruk ke psiko ka.. orang gila ke kemaruk ka pervert ka apa.. So nak mengelakan tak senang golongan tertentu atau meransang hawa nafsu gila mereka.. baik la ikut garis panduan yang sedia ada.. yang sopan dan tak menjolok mata.. dan budaya setempat yang sepatutnya.

    So tu dalam Islam dia jaga bagi garis panduan.. Disuruh tutup aurat ada dalam Quran.. dan Allah dah bagi jaminan yang mereka tidak akan digangu.. Aurat ni BUKAN tudung semata-mata yea. Kalau digangu? maknanya masih tak menutup aurat yang betul.. kena kaji apadia aurat dan menutup aurat yang sebenarnye..

    Kalau taknak ikut sebab nak ikut hawa nafsu sendiri nak menunjuk atau nak tegakan keinginan sendiri sebaliknya nak suruh orang lain jaga diri/kawal diri mata-mata masing-masing atau apajua sebab sekalipon terpulang la.. sebab Kalau anda DEGIL taknak ikut suruhan tuhan dah tentu mereka juga DEGIL macam anda.

    BalasPadam
  30. saya rs ulasan en noob bagus berkali ganda dr mantot yg trs kondem tanpa usul perikse.mcm nila.sy rs isu ni tak.perlu pon nak.disensasikan.golongan ibu2 berjuang utk dptkan hak menyusu di public tanpa rs prejudis org2 yg melihat.bkn sebab sje2 nak tayang tp mayb sebab terpakse.nursing rum penuh or xde mungkin.so bak.kate en noob mamat2 muslim pon tak.perlu la.nak stim.atau nak.usha.sgt ibu yg nak.menyusu ni.watpe nak tambah dosa.berbalik jela pada al quran dan hadis.da terang2 tulis HARAM melihat aurat wanita bukan muhrim.tapi xde plk tulis HARAM menyusukan bayi di public.so as long as ibu menutup aurat apa salahnye kl diorg nak.nyusu in public pon.mmg xdinafikan ramai.sgt pervert skg ni sampai kl tgk.kambing pon blh stim ni kan plk tgk ibu nyusu.tp tlgla kuatkan iman.tundukkan.pandangan insyaallah anda akan terselmat dr mendapat dosa zina mata.nak.lagi selamat kpd mamat2 di luar sana takyah la.kua g jalan2.dok jela uma diam2.nak bli brg soh org belikan nk.tgk.wayang.donlod je kat umah.ha kan.senang.xdela.isu kl.kua g jln2 kang nampak plk org NIP.kang dpt dose plk sebab terusha.kat lua pon byk.sgt penyakit.kalo.dok.lua lame2 pon dpt penyakit plk nanti kan.yg nak NIP.pastikan.anda menutup aurat.jgn bg peluang mamat2'pervert mengusha anda.

    BalasPadam
  31. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  32. bukan semua ibu yg tak nak pegi bf room tu saje2 nk nip..kdg sbb nk jaga anak yg lain sama..boring n agak sempit utk anak2 yg lain..menyusukan amik masa sikit..kdg2 ms xmengizinkan sgt nk habiskan masa kt bf room..klo dpt suami yg xsuka tunggu lama2 mcmn?..jd yg plg praktikal adalah nip & menyusu sambil berjalan n seboleh mungkin tutup aurat dgn peralatan yg memudahkan nip..

    BalasPadam
  33. Wahh nak breastfeed kt tempat awam seronok laa bg yg gila t*t*k tuu🤦

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.