Khamis, 8 November 2012

77 Evolusi seorang Blogger

Berikut adalah evolusi seorang Blogger:


Level 1
Masa awal2 buat blog tu masih tak pandai sangat teknik2 nak buat blog, layout pun basic, entry pun tulis sebulan sekali sahaja, isinya lebih personal dan kurang matang. Artikel langsung tiada orang komen. Seminggu tu ada la 10 pageviews sahaja. Tulis blog sekadar suka2 dan pengisi masa lapang.


Level 2
Dah pandai decorate blog, gaya penulisan pun dah semakin matang dengan isu2 semasa walau ringkas, rajin buat blogwalking dan berkenalan sesama blogger sambil tinggalkan komen di blog orang lain dan mengumpul followers dengan teknik "I follow you, follow me back k". Orang dah start komen kat entry walau 1 komen ia tetap sangat berharga. Setiap komen akan dibalas walau komentar hanya "Nice entry". Pageviews dah semakin meningkat. Entry ditulis seminggu sekali.


Level 3
Follower dah semakin ramai mencecah ratusan, hits dah mencecah ribuan, update seminggu mungkin 2 3 kali. Komen dari pengunjung semakin meningkat lebih dari 10 20 komen. Masih lagi rajin membalas setiap komen di entry. Mula belajar buat segmen dan giveaway bagi menarik lagi pengunjung dan followers serta join segmen, GA atau contest blogger lain.


Level 4 
Artikel yang ditulis semakin panjang dan padat dan diupdate hampir setiap hari, hits mencecah puluh ratus ribu, followers dah lebih dari 1K. Purata komen pengunjung bagi setiap artikel at least 50 komen termasuk komen2 dari anon tetapi komen tidak lagi dibalas setiap satu, hanya beberapa sahaja yang dibalas. Boleh dikatakan kat level ni blog dah agak dikenali dan pasti akan dikunjungi walau tak buat blogwalking lagi.


Level 5 - Wanita
Biasanya bila blog dah mula terkenal, bagi blogger2 yang ada rupa paras yang cantik dan menawan akan mula dirisik oleh tokey2 produk untuk dijadikan model atau promote produk dan jenama mereka di blog. Mereka kini menjana pendapatan yang lebih tanpa bergantung semata2 pada iklan2 Nuffnang atau Innity. Kehidupan mereka juga dah semakin sibuk dengan aktiviti2 modelling, promotion, menghadiri macam2 events bloggers, so blog pun dah jarang update, kalau update pun mesti pasal promote produk atau event yang diorang join. Boleh juga dikategorikan sebagai blogger selebriti. Komen masih lagi banyak kerana status mereka sebagai selebriti dan nak tengok diorang reply komen amat jarang sekali.


Level 5 - Lelaki
Masih lagi rajin update blog malah lebih rajin dari dulu, blog diupdate lebih kurang 3 4 kali sehari dengan macam2 informasi, ada yang ditulis sendiri ada yang ambil sumber dari mana2, iklan dan sponsor pun dah semakin banyak, dapat bloggers award, komen pengunjung semakin banyak tapi nak tengok tuan punya blog reply jangan harap, dalam 10 entry mungkin kalau nasib baik ada la sekali tuan tanah reply. Tak perlu blogwalking dan pergi kat blog orang lain pun followers bertambah dan hits sehari beribu2. Ada yang mencapai status blogger selebriti, ada juga yang masih mantain personaliti sebagai anonymous berdaftar.


Level 6
Bila dah sampai puncak, maka diputuskan sudah tiba masanya untuk bersara dari dunia blog. Mungkin kerana sudah bosan atau ada komitmen lain. Masa ni ada yang tutup terus blog atau ada yang tinggalkan sahaja bersawang jadi kenangan. Lebih banyak masa diluangkan di dunia luar berbanding dunia cyber.


Tak semua blogger akan lalui level2 macam tu tapi kebiasaannya macam tu lah. Biasanya bila di Level 5, masa tu la akan ada mulut orang cakap blogger tu dah sombong la dulu rajin reply komen orang sekarang dah tak dan macam2 lagi. Sebenarnya nak cakap dia sombong pun tak boleh jugak, sebab first rules kehidupan dalam dunia ini adalah people change, manusia itu berubah. Nak tak nak bila seseorang manusia itu dah mula terkenal dan popular, secara automatis sikapnya juga akan berubah sedikit berbanding dahulu. Sama juga kalau kau dahulu satu sekolah menengah dengan Najib Razak, sekarang bila dia dah jadi Perdana Menteri, aku rasa hubungan kau dengan dia pun dah lain dah sekarang, ko kalau jumpa dia tak boleh dah nak panggil2 dia Jib sahaja dan main tepuk tampar dengan dia. Tapi tak bermakna dia tu sombong, cuma ia sudah tidak seperti dahulu.


Satu lagi kenapa masa Level 1 - 3 rajin balas komen bila dah Level 4 - 5 dah kurang balas komen? Biasanya masa Level 1 - 3, kekerapan seorang blogger tu update blog agak jarang, so masa2 terluang dia yang lain boleh digunakan untuk update setiap komen pengunjung. Tapi once dia dah masuk Level 4 atau 5, untuk maintain kepopularan blognya, maka dia kena selalu update blog, maka banyak masa terluangnya yang digunakan untuk reply komen2 pengunjung sebelum ni digantikan dengan menulis artikel dan membuat research untuk memastikan pengunjungnya mendapat bahan bacaan yang berkualiti dan menghiburkan.

Sebab tu mereka selalunya jarang dapat reply komen pengunjung, tapi tak bermakna mereka sombong, seperti yang aku perasan ramai cakap blogger macam tu sombong macam kat Segmen Terjah Blog Awek #15. Mereka sudah menulis untuk kita pun rasanya dah cukup bagus, dan mungkin kita boleh membalasnya dengan menulis pula untuk mereka diruangan komen. Kerana kita tahu blogger2 ni pun ada kehidupan dan urusan peribadi mereka, bukannya mereka berblog 24 jam, lainlah kalau mereka ini full-time blogger, mungkin setiap jam boleh update, tapi kalau kuantiti banyak tapi kualiti kurang tak guna jugak kan.


Oh ya aku memang jarang reply komentar orang dari start aku Level 1 lagi, bukan bermakna aku pun sombong, tapi kerana sebab2 seperti yang aku nyatakan kat atas tu lah. Cumanya aku akan cuba reply kalau ada komen yang ingin bertanyakan aku sesuatu atau meminta pencerahan lanjut mengenai apa artikel yang tulis kerana tak faham, tidak puas hati atau berlainan pendapat. Kalau komen2 seperti "nak bisjut" atau "noob lembu" tu bolehlah sekali sekala aku layan buat lepas2 tensen.

Dan Level 6? Jangan risau semua blogger pasti akan sampai tahap tu, cuma tak tahu bila.




tags: evolusi seorang blogger blog blogspot full time part time wordpress tahap level teknik taktik belajar buat blog widget gadget layout hias cantik hobi naikkan rating ranking kadar pageviews hits pengunjung pembaca visitor tarik follower tutorial rajin malas reply balas komen sombong terkenal popular selebriti segmen contest kontest ga giveaway artikel article entry post kualiti kuantiti update hijabster the scarflets barrack obama win us presidential candidate election 2012 mitt romney result republican democratics party arrogant  

77 ulasan:

  1. time noob publish entry.pukul 12 am. :)

    BalasPadam
  2. dulu x pandai juga dengan blog.

    tapi atas dorongan follower2 terus semangta update entri.


    p/s : abaikan typo..malas nak deleted :P

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. hai anis..e'eh ni mesti baru lagi kan..kalau2 ada apa2 sila tanya abg..nama abg Hang Tuih

      Padam
  4. ni mesti byk cakap noob sombong...terasa lah tue...

    -blog bagi aku adalh tempat menternak parasit seperti anon dn adiwira 1st

    BalasPadam
    Balasan
    1. takde pun org ckp aku sombong, org ckp aku lembu adalah. cuma aku perasan ada blogger yg dicop sombong dlm segmen terjah blog awek sebelum ni, so mungkin aku leh tulis sikit pasal trend ni

      Padam
    2. owh ye2..ok lagi tu kalau dikata lembu..blh dbuat korban..aku ni org kata beruk, ada yg cakap baik aku jd babi dari beruk.. T_T

      Padam
    3. noob tapak suleiman kaler pink ^^

      - testing testing masuk spam ka dak nih...

      Padam
    4. go away n f*** yourselves nate beruk

      Padam
  5. abiang noob hari2 update belog...hewhew..
    lama2 jadi immortal..

    BalasPadam
    Balasan
    1. abiang??? eeuu berbulu telinga aku mendengornye :p

      Padam
    2. ayam dan babi reader detected:D

      Padam
  6. Balasan
    1. tak pernah ada blog pun..tak reti nak buat,, hihii

      Padam
    2. tapi hebat lompat sana sini. :)

      Padam
    3. baik2 saudari2 sekalian...beruk ni kalo geget putus telinga saudari2 sekalian...

      -ketua pasukan anon

      Padam
    4. jgn tatut..sy tlh dijimakan..

      Padam
    5. *typoo dijinakan

      m dgn n dkt sgt kat keyboard ni..pui

      Padam
    6. mesti ramai yg perhatikan keyboard kan..hihi..sakai btul..pui..

      Padam
    7. jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak jimak

      Padam
    8. agak2 la nak berjimak pun beruk.ntah2 saja buat salah typo padahal mmg nak tulis jimak.gatal sungguh beruk sekor ni

      Padam
    9. binatang paling syial pernah aku jumpa.syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial syial

      Padam
    10. beruk telah dijimakan

      Padam
    11. hahahahahahha sengal

      Padam
    12. hahaha..giler!typo paling dahsyat abad ni.beruk yg telah dijimak.hahahahahaha

      Padam
  7. ~........~ kebiasaan monesia ngan typo, biaso lah, oo camtu gaya sirah hidup blogger..

    BalasPadam
  8. untunglah noob feymes
    kita tumpang populariti noob pon jadi la
    harap noob tak marah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bhai Taufik..

      Gua pon tumpang populariti dier gak cam lu... hehehe... gua cap ayam punya blogger jer... tak macam Noob...

      Padam
  9. Hahah... Aku level 1 dari dulu sampai sekarang. Memang aku banyak taip benda merapu pun. Sekarang pun dah jarang update, busy dan rasa malas.

    BalasPadam
  10. erk..
    masih di level 3..
    hidup segan mati tak mau..=p

    BalasPadam
  11. Nice entry...
    blogger jugak ada life cycle =)
    sama cam herma gak even da lama berblog =)

    BalasPadam
  12. nice entry nob


    kalau berblogging nak jadi fames. memg jenuh.heheh
    dah ada readers tu dah best dr ada follower banyak2. setengah blogger follower ribu2.tapi every entry takde komen. letih gak.hee

    BalasPadam
  13. harap brader noob istiqamah dalam blog bila dah sampai level 6 nanti..agak-agak nanti nak jadi duta apa brader noob?hehe

    BalasPadam
  14. hahah ada betui jgak hang tulih tu :D

    BalasPadam
  15. Alhamdulilah, tunang saya memang sangat memahami dan dia seorang yang berfikiran ke hadapan dan kerana itu jugalah dia sendiri tidak pernah mempersoalkan mengenai lakonan saya sebelum berhijrah. Dia hanya tegur apa jua tindakkan atau perlakuan saya sekarang. Dia akan memberitahu apa yang patut saya buat dan apa yang tidak. Perkara yang lalu tidak pernah diungkitnya lagi. Saya juga bersyukur kerana ramai pihak yang memahami dan memberi semangat kepada saya. Terutama sekali David Teo dan Farid Kamil yang sagat memahami situasi saya dan saya sangat berterima kasih kepada mereka

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hi Diana,
      Saya minat mata awak.. :D comel

      Padam
  16. so noob pulak mcm mane kalau dah sampai stage 6 or 7? nak terjun "blogk hole" jugak ke? hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau dah femes mcm abg ben ashaari mungkin ana akan akan terjun ke blogk hole jugak

      Padam
  17. Aku dulu masa start zaman internet buat webpage..
    bestnye ada homepage sendiri buh itu ini animated gif la.. java etc..
    buh buh guestbook masa tu dah cukup advance..

    tapi start rasa malas dan menyampah bila golongan orang tak bertamadun muncul.. dah homepage apa lagi blog yang muncul lepas tu pon malas nak buat dah.. so berkubur la tak sampai jadi blogger.. :)

    Dari pengalaman aku tak susah nak jadi femes blogger.. lagi kalau perempuan ayu.. banyak benda point.. dan berkisar isu semasa.. benda yang orang rajin search.. tengah panas etc.. So memang mudah masuk google top search.. :)

    Kalau lelaki ensem pon ok.. haha.. lagi banyak post yang berkisah dan hots sentiasa.. salu update.. etc..

    Ada kemungkinan akan dapat lamaran tv/media sebab blog dikunjungi beratus ribu orang bahkan juta.. :) macam hanis zulaikha.. dah ajdi [engacara mad amrket tv9 tuh.. cun kan..

    Kalau nak femes cepat buat cam avian dan alvin hahaha.. tuh memang dapat coverage gegila la.. muka depa akhbar lagi kakaka tu cara negative la..

    ada banyak point nak jadi femes kadang dari benda yang kita tak sangka-sangka.. dari isu yang tak masuk aqal.. dan sebagainya..

    contoh ada minah engineer jadi femes sebab dia post kutuk cikgu (pandangan peribadi dia je la) .. then orang share artikel dia kat facebook.. terus top sampai dia terpaksa delete post dan minta maaf sebab kena bom dengan warga maya yang tak puas hati.. hehehe.. tu satu contoh sadis..


    tetapi aku tak suka femes so aku mengundurkan diri sebelum cukup femes..
    dan share dan buat kerja dibelakang tabir.. membantu mereka yang memerlukan saja.. so takda ompej takda blog takda apa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebetulan saya tgh cari stunt adegan terjun gaung. anda berbakat

      Padam
    2. Ke jelobak ke jelobu
      Tuai padi tigo tangkai
      Kato ombung den…
      Kato ongah den…
      Kato ocu den
      Podih nyo hati menanggung malu
      Tak mati badan menghasai… Aih

      Apo kono eh jang…

      Padam
    3. David Teh o8 November 2012 9:11 PG
      Sila bagi kat Hans Issac

      Hans issac8 November 2012 9:15 PG
      Maaf saya sudah terima offer Seven SpoilBag..

      AC mizal (original)8 November 2012 9:30 PG
      clap clap clap..

      Padam
    4. tak lawak bodo. bg malu anon!

      Padam
    5. Ini blog lawak ke? rancangan raja lawak?

      Padam
  18. agak setuju jugak.. madang setuju je la aku ni :)

    BalasPadam
  19. David Teh o8 November 2012 9:11 PG
    Sila bagi kat Hans Issac

    Hans issac8 November 2012 9:15 PG
    Maaf saya sudah terima offer Seven SpoilBag..

    :)

    BalasPadam
  20. aku baru level 1 pastu terjun kat black hole.. nice work noob.

    BalasPadam
  21. I started my blog as photography portfolio. But then my friend introduced me to photoblog, that I should also update my progress there. So I thought why not? People would love to see how I started from scratch.

    That's what my blog is now.

    BalasPadam
  22. Saya tidak pernah bervideo chat. Saya pun tak tahu apakah itu video chat atau webcam. Jadi, terus-terang, saya tidak pernah berbuat perbuatan terkutuk seperti ini. Lagipun, saya bukan muda lagi nak buat perkara sedemikian. Mungkin pelanduk dua serupa. Sekarang ini pun, saya difahamkan ramai wanita dan pondan menyerupai wajah saya. Sekali lagi, saya ingin memberitahu itu bukan gambar saya. Apapun, gambar ini disebarkan berkemungkinan besar ada pihak yang cemburu dan cuba menjatuhkan kerjaya saya. Apapun, terima kasih kerana memberitahu saya tentang hal ini untuk mengesahkannya. Ingat! Itu bukanlah diri saya ya.

    BalasPadam
  23. sampai sekarang saya masih tidak pandai nak guna komputer...ni saya online pun guna kalkulator :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. eeee lawak lah die lawak lah ha............ ha............

      Padam
  24. hahahah... terasa setuju dgn artikel ni.. hihihii a blogger's life is unique.huuhuh

    BalasPadam
  25. haha~ topik paling best syeh~
    truskan update blog, nati leh jadi model.. ;P
    http://janganpercayaceritanie.blogspot.com/2012/10/pizza-satu-siap.html

    BalasPadam
  26. aku follow blog n bace penulisan ko since dr 1st time ko promotekan diri kat blogserius. dr ade yg komen mcm nak dropkan ko, kutuk ko. tp see mane beliau skrg? pi kondem blog org lain plak ke? but by the way dia pon follower ko dr awalan gak sbb asal entri ko msti dia komen. means dia msti bace entri2 ko. ko harus berterima kasih kt dia. penulisan ko n penyampaian ko agak aku ske bace. x bosan. keep it up patrick starfish. biasela ade sang supporter, msti ade sang kondem.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Folower tegar nih hehe

      Padam
    2. sorry aku cuma tak berapa faham dengan ayat ko ni. siapa yang dimaksudkan dengan beliau? siapa yang kondem blog org lain? dia pun follower dari awal, dia tu siapa? aku kena berterima kasih pada siapa? sapa yang baca entri aku? aku kurang faham lah... mohon pencerahan

      Padam
  27. masih level 1 walaupun dah bertahun2 lamanya buat blog.haha.

    BalasPadam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  29. Do you mind if I quote a couple of your articles as
    long as I provide credit and sources back to your website?
    My website is in the exact same area of interest as yours and my visitors would genuinely benefit from
    a lot of the information you provide here.
    Please let me know if this ok with you. Cheers!

    my page: internet radio

    BalasPadam
  30. The fact thаt Toуotа chose to upgraԁe the eхteгіoг stуlіng, interіοг quality аnd interior гоominesѕ of the redeѕigned 2012 Υarіs hatchbacκ
    rаther than upgrаding the pοwertrain saуs а lot аbout hoω Toyota ѵiеws thе needs of small car buyerѕ.
    Perhaрѕ the best thіng to do is keep an eye οn thе ρromotional dеalѕ аnd be rеady tο pounce quickly when a suіtable one cоmеs up.
    Evеn todау, Ι go bіg game hunting and all this, and the
    more dangeгous ѕomething is, the happier Ι am.



    mу site: wiki.kurtjakob.ch
    My web site > visit the following site

    BalasPadam
  31. I enјoy what уοu guys are up too.
    This kind of clеvеr woгk and cоverаgе!
    Кeep up the supегb wοrks guys I've you guys to my own blogroll.

    Feel free to visit my homepage just click the up coming internet page
    my webpage: Chillout

    BalasPadam
  32. 5. If you encourage your visitors to write their original reviews about your products instead of coping
    reviews from competitive websites to show you have circulation and satisfied customers, your website
    is more likely to earn higher ranking in the major search engines.
    Content, keywords and link building are some of the factors using which Search
    Engine Optimization services are taken care of. Working with an SEO expert in your country can help as
    SEO experts within the same country generally know how to optimize websites for a specific
    country's audience more effectively. Thus, in minimum cost, you get an opportunity to increase your site ranking on Search Engine Result Page (SERP). The algorithms are not known publicly, but one thing is certain, is the search engine websites that the information is relevant to the purpose of the preferred site. The tips are as follows:-. When SEO services are working for you, you should always be ready to capitalise on innovations and fresh marketing opportunities. Google bowling messes up the external ranking used by Google and penalizes a sites ranking compared it the competitors. Be sure that the SEO outsourcing company you hire is capable of communicating properly. So, most move slowly when deciding on who becomes the company's SEO.
    The growth management of small business can be accomplished with SEO as an
    integral part of your overall Internet marketing strategy.
    Effective SEO techniques for Bloggers aren't any different. You can find several internet marketing companies across the world. This was the beginning of the thought process for my new business. SEO defined. Today, it is necessary that you scout the market for the best SEO Host that can help you achieve this. SEO content is a huge deal in today's online oriented
    business world. The content must complement the theme of the
    website design. Addition and updation of fresh content always leads to arrival of increased
    traffic to your websites.

    My page ... visit the up coming document
    Also see my website: farefac.com

    BalasPadam
  33. I am now not certain the place you are getting
    your info, but good topic. I must spend some time learning much more or figuring
    out more. Thank you for wonderful info I used to be searching for
    this info for my mission.

    my website ... videos von youtube downloaden

    BalasPadam
  34. An intriguing discussion is definitely worth comment. I believe that you
    need to write more about this subject, it might not be a taboo subject but generally people do not speak about these issues.
    To the next! Kind regards!!

    Feel free to visit my weblog ... just click the next website page
    My web site > www.afterhourbikers.com/?L=blogs.blog&article=108813

    BalasPadam
  35. Hold down an app for a second, and start turning off all the apps that you aren't using by pressing the "minus" button. Continually letting a battery drain will make it die much faster then it normally would. While the older 17 inch Mac - Book Pros lack the benefits of the unibody design, they do have the added feature of user-replaceable batteries.

    my weblog http://www.kasok.com/link/19393

    BalasPadam
  36. I didn't want to drive all the way back to Autozone to pick up a new terminal post clamp, so I figured I'd attach it and see what happened.
    However, it is still possible to insect the terminals and make sure there is
    no corrosion. Double Tap (Tap the home button twice
    > Press down on an app for one second > Hit the "minus" button on
    all apps that are running) When you open an app, it stays running until you actually turn it
    off.

    Check out my web-site www.zoomgroups.com

    BalasPadam
  37. Rather,all the applications keep running in the background although in a low power state,
    utilizing both processing power and memory that leads to a lower battery
    life. Continually letting a battery drain will make it
    die much faster then it normally would. Rechargeable
    batteries last longer than single use batteries before
    disposal and reduce the number of batteries
    you buy.

    My website: radiosender
    my website :: onlineradio

    BalasPadam
  38. aku tulis blog pasal aku ada mental problem...tak pernah terfikir pulak nak jadi famous, but lately aku gatal nak meracau pasal blog orang lain...itu satu tabiat patut dilakukan taubat nasuha...ha ha ha!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.