Selasa, 6 November 2012

103 Antara AES dan pemandu kereta perasan bijak

Sekarang ni semua nak cakap pasal AES yang bermaksud Ada Engkau Susah  Automated Enforcement System atau dalam bahasa yang muda difahaminya kamera speed-trap yang telah dipasang dengan statik di tempat2 tertentu di tepi jalanraya dan lebuhraya yang akan amik gambar kereta korang secara automatik sekiranya bawak lebih dari had laju. Disebabkan pernah ada satu request kat sini dari pembaca mintak aku tulis pasal topik AES ni, maka aku tulis la sikit pendapat dan pandangan aku pasal benda ni.  


Disebabkan AES ni makanya bertempiklah pendekar2 dari Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional membantah pelaksanaannya sehingga menyebabkan pelaksanaannya tertangguh. Macam2la komen yang diberikan, projek ni membazir dan banyak makan duit rakyat la, akan menekan rakyat Malaysia kerana duit habis bayar saman je, lokasi AES yang diletakkan banyak tak strategik la dan sebagainya. Namun JPJ cakap AES ni akan kurangkan jumlah kemalangan di Malaysia seperti di Berita Harian.


Pertama sekali aku nak cakap secara logiknya yang AES ni takkan dapat mengurangkan jumlah kemalangan jalanraya. Seperti mana aku pernah cakap kat sini dulu, harga gula naik takkan dapat mengurangkan jumlah pesakit diabetes kerana kadar penggunaan gula takkan berkurang dengan kenaikan harga gula, ia masih sama, sebaliknya orang hanya bayar lebih untuk beli gula. Sama juga dengan kenaikan harga rokok takkan menurunkan jumlah perokok. Bagi perokok tegar, harga rokok naik takkan menghalang mereka dari beli rokok, sebaliknya mereka membayar lebih untuk beli rokok. Biasanya mereka hanya akan berhenti lepas dah kena penyakit.


Sama juga naiknya harga minyak takkan mengurangkan penggunaan kenderaan di atas jalanraya, dan naiknya harga tol takkan mengurangkan jumlah orang yang bayar tol. Mereka hanya akan bayar lebih untuk beli minyak dan lalu tol. Bayar lebih kepada siapa? Kepada kerajaan, itu sahaja. So sama juga dengan AES, ia takkan dapat mengurangkan jumlah kemalangan jalanraya, kerana orang hanya akan slow down bila nampak kamera tu sebab ia statik tidak bergerak, kebanyakannya dah tahu lokasi kamera AES tu, so lepas je kamera mereka akan pecut balik.


Aku berani cakap la takde sapa yang akan bawak slow jugak lepas je lalu dari kamera AES tu. Tapi bagi kamera yang diletak kat lampu isyarat, aku jamin ramai yang takut nak langgar lampu merah lepas ni.


Kedua, aku langsung tak kisah pasal kamera ni, sebab dah tentu kegunaannya menangkap gambar pesalah jalanraya yang bawak melebihi had laju, bukannya korang tak buat apa2 lesen kereta pun tak ada tiba2 je kena saman. Malah lokasi2 kamera dah bagitau pun kat website Mosti ni, malah kat website JPJ pun mungkin ada, siap bagi longitude latitude lagi, refer je kat Google Map dah leh tau kat mana. Kalau korang rajin Google pun boleh jumpa kat mana lokasi kamera AES tu.


Malah kat Android phone pun korang detect kamera AES guna software AES Detector atau AES Detector with Map leh download kat Google Play, kalau kat iPhone leh guna seperti yang di Amanz ni.


Bagi aku ia lebih better dari speed trap undercover oleh polis2 trafik yang senyap2 duduk celah semak mana atau bawah flyover tak tau sejak bila diorang duduk kat situ tau2 kena snap lepas tu surat sampai kat rumah siap dengan gambar kereta lagi. At least AES ni lokasi dia kita tahu, ia tetap dan tak bergerak, malah beberapa meter sebelum AES tu dah ada papan tanda amaran "ADA KAMERA", so dah boleh la start slow down, dan kita pun dah boleh plan perjalanan kita dengan mengenalpasti jalan mana nak lalu dan kat mana lokasi2 AES tu.


Lain la kalau ada AES bergerak macam kat video ni:


Apa2 pun bagi yang kata ada kawasan yang tak strategik dan tak sesuai untuk letak kamera AES ni seperti dipetik dari Sinar Harian,
"Kalau letak di lebuh raya, itu tidak mengapa sebab kalau kita pandu sangat merbahaya, tapi kalau letak di kawasan hospital ke, sekolah ke, tak sesuailah saya rasa,” katanya kepada Sinar Harian Online.  
Aku nak tanya ada ke mana2 jalan yang tidak tertakluk pada undang2 jalanraya? Tidak ada, malah jalan depan rumah kau pun masih tertakluk di bawah peraturan jalanraya. Once ko duduk atas kereta atau motor dan start memandu, ko dah kena ikut peraturan jalanraya, so takde jalan pun yang tidak mengapa kau langgar peraturan dan dirasakan tidak sesuai diletakkan AES. Nak cakap hospital dan sekolah tak sesuai letak AES? Dulu dah berapa banyak kes orang langgar budak sekolah tengah nak melintas jalan walau kat garisan kuning? Berapa banyak pulak kes kemalangan disebabkan budak2 sekolah menengah ni merempit nak pergi sekolah dan tak pakai helmet? Berapa ramai orang pecut kat jalan dalam kawasan hospital sebab nak berebut parking hospital yang sangat terhad sehingga membahayakan nyawa pesakit dan pelawat hospital? Kalau ikutkan hospital dan sekolah tu memang SANGAT SESUAI lah letak AES.


Kesimpulannya, aku LANGSUNG TAK KISAH dengan AES, ada ke takde aku tak kisah, sebab yang kena bayar hanya pesalah jalanraya, bukan semua orang. Ko ikut peraturan kau tak payah bayar. Lagipun ramai sangat pesalah2 jalanraya yang rasa dirinya pandai sangat dan berlagak nak mampos cakap macam bagus, kalau polis yang saman mungkin boleh lepas dengan macam2 alasan dan juga ada yang boleh kawtim dengan duit kopi, tapi dengan adanya AES ni, takde kawtim2 dah, bayar je terus, tak puas hati, buat rayuan, habis cerita, rasuah di kalangan anggota polis pun mungkin dapat dikurangkan sikit.


Kalau betul pun kau tak langgar lampu merah, lampu kuning tu maksudnya perlahankan kenderaan dan bersedia untuk berhenti, bukannya pecut dengan lebih laju. Nampak saja macam bijak keluar teori fizik merepek bagai tapi sebenarnya bebal.

Bacaan lanjut di Berita Semasa sini dan sini serta blog Taufiking yang ada cadangan baik punya pasal AES.




tags: kamera aes camera lokasi location google map detector app store ios apple iphone android google play setuju tidak kurang kemalangan jalanraya lebuhraya peraturan undang-undang skim cepat kaya saman tinggi mahal prank remi gaillard speed trap camera prank polis trafik langgar lampu isyarat student owns traffic cop with physics pelajar lepas dari polis fizik rasuah kawtim alasan duit kopi mata-mata kedudukan tidak sesuai sekolah hospital tangguh tumbang jatuh saman rakyat 1malayia sr1m

103 ulasan:

  1. keh keh keh keh keh keh...setuju bebenor kawe nga ang encek noob :D

    BalasPadam
  2. hehe, selalunya yang bising nie orang yg selalu kene saman

    BalasPadam
  3. Penggunaan AES ni semua adalah konspirasi dan fitnah jahat UMNO-BN untuk menjatuhkan karier saya dalam politik

    BalasPadam
  4. dapat mengurangkan beban polis..=p

    BalasPadam
  5. first..eh jangan jangan nanti obe marah..hehe

    aku pun tak kesah langsung la ada aes ke tak sebab yang bayar pesalah jalanraya..kalau tak salah nak takut hapa..tapi bila ada kereta-kereta burok mahu pun mewah guna laluan kecemasan kat jalanraya memang aku berbulu je tengok..ni pun pesalah jalanraya jugak ni..

    BalasPadam
  6. AES ni dah macam hudud pulak
    melenting habeh geng2 yang selalu langgar peraturan
    orang lain cool saja pulak, AES ni terselit jugak advantage politik
    nak perjuangkan nasib golongan pesalah jalan raya

    Dah tu kita yang drive molek2 ni tak diperjuangkan pulak
    Sebab tu aku cadangkan bagi reward kpd pemandu berhemah :D

    Btw, tq for the link encik noob

    BalasPadam
  7. ha aku ler tu yg request pasal aes ni.. thanks noob. mmg yg melenting ni rata2 drpd golongan yg suka pandu laju. mcm kwn aku bwk kete inspira, x kan nak bawak 110kmj je kan.. mesti mau laju punye. serius kalau tak mengantuk.
    dulu aku pun suka gak bwk kete laju2.. tp after mak mertua aku accident dah mcm kura2 terbalik keretanya, terus aku tak berani nak pecut dah.. tiba2 terngiang2 slogan "sayangilah keluarga anda".
    betul ckp noob, "Once ko duduk atas kereta atau motor dan start memandu, ko dah kena ikut peraturan jalanraya" so kalau kat kmpg2 tu, tlg la pakai helmet ye, ingat jalan kmpung tu selamat? jln kmpg tu la kete mak mertua aku jd kura2 terbalik tau. dah la kereta baru 8bulan je beli.
    actually aku suruh noob keluarkan article pasal aes ni, bukan sbb aes pun, tp disebabkan dah byk aes dikeluarkan, pe kata sensor kat traffic light pun diperbanyakkan? tolong la.. aku gi keje sesubuh.. lgsg x de kete weh.. tp traffic light mcm apa sampai 99saat merahnya. dah tu ada sampai 8bijik.. klu 1 dah merah, semuanya sampai ke sudah merah.. whf??!!! fuh fuh~~
    ps: nak mohon kat sapa eh kalau nak suruh memperbanyakkan sensor ni?

    -p-

    BalasPadam
    Balasan
    1. kau sape munyit. aku yg mntk dlu dari noob! bongok

      -k toi-

      Padam
    2. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.

      Padam
    3. ko ni tak reti baca ke k toi woi oi. cuba ko click kat link yg noob tulis "Disebabkan pernah ada satu request kat sini dari pembaca mintak aku tulis pasal topik AES ni" .
      Then ko cari sapa yg request noob utk buat article tntg AES ni? noob mane peduli dgn request drpd ko tu.. wekkk x sedar ckp org munyit. ko la yg munyit bongok tuuu!
      Tanpa Nama 1 November 2012 1:30 PTG
      lepas ni buat topic pasal AES lak.. mcm2 komen aku baca.. lagi2 kepada yg suke bwk kete vrooommmm vroommmmmmmmmmm!

      -p-

      Padam
    4. kau sape? guna nick org lain?? cari lah trademark sndiri. "-p-" yg di atas adalah palsu semata2. jgn nak aibkan aku. gne nick sndri lah. xmalu

      -p-

      Padam
    5. bongok betul korg ni. letak lah nick name kat atas kalau tu yg korg gaduh sgt. memasing bongok macam lembu

      Padam
    6. x kesah la klu ko nak tiru nick aku wahai anon 2:13 oi.. ko dah besar kot. bukan budak2. dah tau hukum hakam klu menipu.. sesungguhnya Allah maha mengetahui sapa penipu sapa peniru sapa yg btl. aku tak kesah klu org lain terkeliru, sbb dorg pun x heran. yg pasti Allah, aku n ko je yg tau sapa betul sapa penipu. dah la.. malas nak layan org mcm ko..

      -p-

      Padam
    7. anon 2:19, jg sikit mulut tu ye.. sebelum ckp org bongok, cermin dulu diri tu bongok ke tak.. aku tak kesah pun org nak tiru nick aku. so yg ko lebih2 kecoh ckp org bongok tu kenapa?

      -p-

      Padam
    8. -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok -p- bongok

      Padam
    9. anak sakai. requst ko dah termakbul nk jilat buntut noob ke.

      Padam
    10. haha.. lucu betul la bila dikelilingi dgn orang2 yang tak waras.. hahaha.. whatever! request aku dah termakbul, so aku pun dah ucapkan thanks kat noob. tak baca ke? dah la.. makin dilayan takut kite pulak yg terjangkit dgn virus2 anon yang sgt annoying ni. kbai

      -p-

      Padam
    11. kau pun anon jugak la biawak. kbai

      Padam
    12. Pasal AES request pot pon ngak gaduh ka.. kah kah kah

      Padam
    13. kera kera sekalian jangan gaduh2 ok

      Padam
    14. harap anon tak mensampahkan blog noob dengan komen2 macam ni macam yang korang buat kat obe..nanti noob bermurah hati block anon pulak nanti..

      Padam
  8. X paham kenapa orang nak speed. Adeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku faham.. sbb kalau naik kete cc besar, bawak slow lgsg x rasa apa.. ngantuk lg adalah.. dpt plk blk kmpg jauh berbatu2.. kan bahaye kalau tiba2 termengantuk kan. sib baik kmpg aku dekat je.. so leh la maintain max pun 110kmj :)

      -p-

      Padam
    2. Bukan la nak speed sangat contoh..

      Aku masih bengang.. Jalan line ok clear takda kereta langsung so drive la sebaiknya.... tapi ntah camna tak pasan terbawak 103Km/j check kena saman sebab jalan tuh senornye90 km/j.. Tak pasal2 kena bayar saman.. takda la speed mana.. bukan 300Km/J pon.. dan takda la aku terlibat dalam kemalangan.. tapi sebab memandu melebihi had di kawasan tertentu je??..

      tu aku tengah carik alat yang leh kawal kereta aku mengikut had laju nih.. kalau had laju 60 kereta drive 60 je.. Almaklomla aku ni bukan selalu mencarik tanda Had laju (yang kadang tak tau kat mana dia bubuh kat jalan tu) dan juga yang tak selalu tengok meter aje...

      Mungkin la sebab beli kereta yang agak baik so bawak 200km/j pon tak rasa.. goyang.. tu nanti nak tukar kereta yang bawak 90 k/j rasa goyang2 hahaha.. baru la tak kena saman kot..

      Padam
    3. tu la.. aku pun pelik. jual kereta cc gabak2.. tp had maximum 110kmj je.. so pasni bwk kancil je la semua ye.. wakaka

      -p-

      Padam
    4. dah kau nak juga gi beli kete cc gabak2 tu buat apa?ingat jalanraya tu khas dibuat untuk kau sorang?

      Padam
    5. aku mmg nak beli kancil tp dh tak kuarkan. kalo boleh nk la beli yg baru tak mo 2nd hand

      Padam
    6. jgn beli 2nd.. byk rosak.. aku dah kena dulu.. nyesal weh

      -p-

      Padam
    7. Aku dah beli kancil still hati drive bawak 90 km/j orang hon pulak adeh.. Kat highway bukan semua lane 110km/j

      Padam
    8. dey sapa kata kancil bawak semua molek2 blaka? yg aku dok jumpak kancil bawak keta mcm hanjing je speed kalut mcm taik sesekor walopon begegar sakan...ada hati tailgate keta orang lain sambil flash lampu cam sial...nakharom betoi, puiii...

      Padam
    9. ada je yg convert kancil ke turbo.. ala.. mak mertua aku kena lggr tu, disodok dgn kancil la.. tergolek mcm kura2 dah kete mak mertua aku dibuatnya.. tp kat highway bwk 90kmj kena hon, mmg tak patut la.. aku pun penah bwk slow 70kmj kat highway, kena hon weh dgn lori.. aiyo3.. laju salah slow pun salah :(

      -p-

      Padam
  9. encik,saya nak pergi Universiti ni..nak belajar fizik pun..

    BalasPadam
  10. dgr aes pn aku dh bnci. noob lembu

    BalasPadam
    Balasan
    1. dgr lembu pn aku dh bnci. noob aes

      Padam
    2. mohon noob tak disabled comment from anon mcm obe buat tu.. tapi delete la comment yg tak de kaitan mcm comment kat atas ni.. tq

      Padam
    3. dgr noob pn aku dh benci. lembu aes

      Padam
    4. dgr lembu pn aku dh aes. bnci noob

      Padam
    5. wei, penat la noob nak delete comment yg takde kaitan sbjik2. dia pn ade life gak. stakat comment troll bengong tp masih lg tak memudaratkan, biar kan jer laa.


      dgr aes je aku dah lembu. noob benci.

      Padam
  11. naik LRT. jadi tak tau apa itu AES
    haha

    BalasPadam
  12. Bagi aku AES ni kira boleh dikatakan salah 1 cara utk disiplinkan pemandu malaysia ni SAHAJA bkn kurangkan kemalangan 100% (kerangkan kemalangan hanya 0.5% kot..). tapi perlaksanaan dia x brp betul, byk lagi sistem jalanraya pengurusan lalu lintas yg perlu diperbaiki sebelum sistem AES ni dilaksanakan. Aku bagi contoh :
    1. abg aku balik dari sekolah nak siap2 pegi smayang jumaat. jalan kat situ 4 lane dual carriageway (yg ada divider tengah tu). had laju kat situ hanya 60. Gila ke hape? buat jalan cantik2 besar2 nak suruh bwk 60, dh la tu jalan tu panjangnya 5 km. ikut logik la sikit kan? kalau ko bole sabar ke bwk slow2 jalan bsr luas mcm tu? mcm org bodoh plak rasanya.. area mentakab, pahang sana.
    2. camera AES kat traffic light. sepatutnya, kalau kat simpang tu xde org, kenapa la lampu tu bodo sangat nak tukar jadi merah? kasi je la kereta yg nak terus tu jalan. Bukan ke defaultnye kalau simpang tu xde traffic light, yg jalan besar diberi keutamaan dulu kan. try la pegi singapore, traffic light dia xde bodo mcm ni nyer.. actuated on demand. bila org tgk xde kereta, tu yg diorg jalan jgk. traffic light ni utk memudahkan sepatutnya, bkn menyusahkan org nak lalu.
    3. bwk laju kat hiway. aku cadangkan kereta yg amik tiket tol dr Sungai Besi dan exit di tol Skudai, yg sampai kurang dr 3 jam, sume akan kena saman automatik bila exit tol. Dh sah2 la bwk lebih halaju kan. sbb byk aku tgk kereta besar bwk laju giler masa kat hiway, tp xde plak kena saman. bila ade roadblockkt hiway, keta2 yg kecik2 mcm wira, iswara yg bwk 123kmj yg kena. yg merc BMw bwk 180 hanya turun tingkap pas2 polis tu suruh jalan jer.. mana adil kan.. yg ni bab lain pulak..
    4. strictkan kelulusan utk dptkan lesen memandu. kalau ko tgk skrg ni, lesen memandu ni bkn utk mengajar supaya memandu secara berhemah dan defence driving, tp utk meniaga je, lagi ramai student lagi masyukk. sepatutnya Driving School ni sume nyer under JPJ, bkn swasta. baru leh senang nak control. kurikulum dia pun kena dikaji semula, tp bukan mengkomputerkan sume silibus2 yg ada (tau komputer pun bkn leh membantu pemanduan). ini bwk keta pun terhegeh2 mcmana la bole terlepas kat jln raya. tu yg org lain naik hangin tu.
    5. saman pemandu yg bwk slow giler babi. slalu kita tgk signboard tulis kelajuan membunuh, ingatlah org tersayang. mmg la kalau bwk slow terlanggar pokok susah la sikit nak mati, tapi menyusahkan org lain tau x??!! ape kejadahnya jalan bsr bwk 50 pas2 siap sembang2 romen2 dlm keta. tu yg aku x fhm tu. sepatutnya benda2 ni kena ajar btl2 masa amik lesen tu. kelajuan mesti ikut keadaan jalanraya, x semestinya nak bwk slow, mesti ada halaju minima jgk utk jalan tu. baru la perjalana boleh lancar.

    pasal lokasi AES tu aku xnak komen byk, cuma kena pehalusi benda2 ni dulu baru la nak pasang hatta 1 camera setiap kilometer sekalipun, aku x heran. kalau dh betul kita salah, dan x ikut peraturan lalulintas pas2 kena saman, x la rasa cam menympah &*^$#&^% time nak byr saman tu. baru la adil.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi cu...Bagi aku AES ni kira boleh dikatakan salah 1 cara utk disiplinkan pemandu malaysia ni SAHAJA bkn kurangkan kemalangan 100% (kerangkan kemalangan hanya 0.5% kot..). tapi perlaksanaan dia x brp betul, byk lagi sistem jalanraya pengurusan lalu lintas yg perlu diperbaiki sebelum sistem AES ni dilaksanakan. Aku bagi contoh :
      1. abg aku balik dari sekolah nak siap2 pegi smayang jumaat. jalan kat situ 4 lane dual carriageway (yg ada divider tengah tu). had laju kat situ hanya 60. Gila ke hape? buat jalan cantik2 besar2 nak suruh bwk 60, dh la tu jalan tu panjangnya 5 km. ikut logik la sikit kan? kalau ko bole sabar ke bwk slow2 jalan bsr luas mcm tu? mcm org bodoh plak rasanya.. area mentakab, pahang sana.
      2. camera AES kat traffic light. sepatutnya, kalau kat simpang tu xde org, kenapa la lampu tu bodo sangat nak tukar jadi merah? kasi je la kereta yg nak terus tu jalan. Bukan ke defaultnye kalau simpang tu xde traffic light, yg jalan besar diberi keutamaan dulu kan. try la pegi singapore, traffic light dia xde bodo mcm ni nyer.. actuated on demand. bila org tgk xde kereta, tu yg diorg jalan jgk. traffic light ni utk memudahkan sepatutnya, bkn menyusahkan org nak lalu.
      3. bwk laju kat hiway. aku cadangkan kereta yg amik tiket tol dr Sungai Besi dan exit di tol Skudai, yg sampai kurang dr 3 jam, sume akan kena saman automatik bila exit tol. Dh sah2 la bwk lebih halaju kan. sbb byk aku tgk kereta besar bwk laju giler masa kat hiway, tp xde plak kena saman. bila ade roadblockkt hiway, keta2 yg kecik2 mcm wira, iswara yg bwk 123kmj yg kena. yg merc BMw bwk 180 hanya turun tingkap pas2 polis tu suruh jalan jer.. mana adil kan.. yg ni bab lain pulak..
      4. strictkan kelulusan utk dptkan lesen memandu. kalau ko tgk skrg ni, lesen memandu ni bkn utk mengajar supaya memandu secara berhemah dan defence driving, tp utk meniaga je, lagi ramai student lagi masyukk. sepatutnya Driving School ni sume nyer under JPJ, bkn swasta. baru leh senang nak control. kurikulum dia pun kena dikaji semula, tp bukan mengkomputerkan sume silibus2 yg ada (tau komputer pun bkn leh membantu pemanduan). ini bwk keta pun terhegeh2 mcmana la bole terlepas kat jln raya. tu yg org lain naik hangin tu.
      5. saman pemandu yg bwk slow giler babi. slalu kita tgk signboard tulis kelajuan membunuh, ingatlah org tersayang. mmg la kalau bwk slow terlanggar pokok susah la sikit nak mati, tapi menyusahkan org lain tau x??!! ape kejadahnya jalan bsr bwk 50 pas2 siap sembang2 romen2 dlm keta. tu yg aku x fhm tu. sepatutnya benda2 ni kena ajar btl2 masa amik lesen tu. kelajuan mesti ikut keadaan jalanraya, x semestinya nak bwk slow, mesti ada halaju minima jgk utk jalan tu. baru la perjalana boleh lancar.

      pasal lokasi AES tu aku xnak komen byk, cuma kena pehalusi benda2 ni dulu baru la nak pasang hatta 1 camera setiap kilometer sekalipun, aku x heran. kalau dh betul kita salah, dan x ikut peraturan lalulintas pas2 kena saman, x la rasa cam menympah &*^$#&^% time nak byr saman tu. baru la adil.

      Padam
    2. Betul la AES ni 24 Jam siang malam.. kalau malam jalan tu kena drive 60km/j jalan lengan ke laju kena drive laju tu jer.. hahaha.. Lebih kalu kena saman.. belum lagi kira kecemasan ke apa.. :) - Mungkin ada cara kot nak waive saman kalau kecemasa..

      Satu lagi takda budi bicara saman 100% so kalau rm300 full rm300 la ko kena bayar saman.. sistem sebelum ni hanya 150.. tak berkuat kuasa lagi tak tau la kalau yang kena saman leh wat rayuan ke tak.. (rasanya takleh.. )

      tapi sistem selom ni banyak ngelat curik2 tangkap.. so orang tak aware.. ni nak jaga keselematan ke nak mencopet diut.. walau apapon sistem selom ni ada juga budi bicara human intervention..

      So tu orang nampak lebih kepada mengutip untung..

      Pasal kat Hospital memang elok bubuh supaya orang tak bawak laju dan bising.. tapi kalau bawak slow jalan yang sesak akan bertambah sesak.. apajadi kepada orang yang emergency? nak bawak orang bersalin nak mati dan sebagainya.. payah juga.. Mungkin suatu sistem dapat dicipta bagi menangani masalah ini.. lane kecemasa?




      Padam
    3. aku sokong no2!!

      -p-

      Padam
    4. ROFL kejadahhh?? hahahaha...

      Padam
  13. orang yang bantah AES ni memang suka bawak laju lebih hada agaknye. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. kelajuan lebih hada maksud kamu hadas ya akhi? kelajuan hadas besar atau kecil tetap dikira najis. istinjaklah

      Padam
    2. eh ko ni ustaz bertauliah tak. nama pun ustaq

      Padam
    3. ustaq putaq belit...bukan ustaq betoi punya ni...

      Padam
  14. Jalanraya lebih bahaya daripada rokok, statistik maut kemalangan jalanraya lebih 1000 kali tinggi daripada kematian akibat merokok. lagipun 100% yang bantah AES ialah CIna, sebab mereka tak dapat projek tu, sama mcam projek Lynas. Dengki kat Melayu, dan mereka pun memang pesalah jalanraya paling tinggi mengikut statistik Bukit Aman. 80% pesalah adalah Cina.

    BalasPadam
  15. Saya Menyokong Pelaksanaan AES dan ini menjadikan saya UMNO..

    Wekekekeke,Tuduhan bangang Politicalfags PR kalau ada sesuatu yang opposite dengan mereka.

    BalasPadam
  16. Ikut jelah peraturan,korang ingat jalan raya tu jalan mak bapak korang ke nak demand2?

    dah orang suruh slow,slow je kan lah..biarlah jalan tu besar gedabak pun.

    Susah sangat ke nak ikut peraturan?Aku sebenarnya tak kisah kalau korang eksiden mampus sorang2..tapi bila melibatkan orang lain itu yang haramjadahnya!

    Banyak alasan bodoh sombong dari Alasan logik.PASANG JE AES tu KAT semua tempat..gi mampus lah yang duk pertikai..Alasan kencingmasam lah(kecemasan),Alasan nak berak lah,Alasan fizik quantum matrix reloaded lah,Alasan kroni lembu shahrizat lah..Bodo betui alasan.

    Orang Malaysia memang bodoh dalam semua bab..bila nak cerdik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebahagian orang malaysia yang bodoh tu adalah bapak kau dan mak kau

      Padam
    2. aku tau zek ni jenis yg malas nk pikir lelebih je turr...mmg dasar melayu buthurrrrr bodoh, pemalas dan lebih bengap dari lembu...huahuahuahuahua

      -ketua pasukan anon-

      Padam
    3. wekekeke,Well..Anon always butthurt with me..kih3 xD

      jangan butthurt melampau nanti kena buasir..wekekekeke :D

      Padam
    4. mak bapak ko dh nazak nak mampos aku nk tgok ko bwk slow g hspital

      Padam
    5. wekekeke kepala bapak kau

      Padam
    6. ai zack?? org kutuk mak bapak ko pn ko gelak?? xfhm2~

      -p-

      Padam
    7. wekekeke,more butthurt please xD

      Hospital sebelah tepi umah aku je,tak payah bawak lelaju macam pembangkang2 AES yang bodoh mengalahkan lembu,wekekeke :D

      Dia kutuk Mak bapak aku dia yang dosa,selagi dia tak minta maaf dengan mak bapak aku dia yang susah nak mati esok,pehal kena mengena dengan aku plak?wekekeke

      Padam
    8. "Orang Malaysia memang bodoh dalam semua bab" so apa dosa ko lak dgn org malaysia. termasuk mak bapak kau sndri bodoh dari malaysia jgk

      Padam
    9. mak bapak die mmg bodoh .letak nama nak zack. org batak mmg penjilat jubo

      Padam
    10. sembang ja lbih zack ni...anak pencacai

      Padam
    11. Memang BAGUS ad AES ni cuma tak tahan kalau kena saman.. Sekali had laju kena RM 300 ma.. Dulu Polis tangkap pakai camera pon baru 150 budi bicara rayuan (incase kecemasan etc) leh turun lagi.. dapat la Rm70 je ke..

      So tu orang mintak tanguh sebab saman polis tangkap pon berbillion orang tak saman.. Kalau AES.. yang dah dapat beratus ribu saman tuh berapa jumlahnye agaknye.. kalau satu saman rm300.. lebih 600 ribu saman.. darab jer la ngan Rm300.. :D Pakcik Kayo..

      Takpo la korang kena saman korang bayar sendiri ada pehal kan ko kan kaya.. :) setakat rm 300 tu apa la sangat..


      Padam
    12. Mestilah sebut rakyat Malaysia tak kan nak sebut rakyat Indon lak secara General?

      Anon2 dekat blog ni masih bodoh macam lembu gak macam tempoe doelu-doelu..wekekeke :D

      Mak bapak aku memang bodoh,sebab tu dorang selalu belajar agar tidak bodoh lagi..Mak bapak anon2 lak terlebih pandai..sebab tu dapat title LEMBU sekor2 sampai anak pun dah jadi lembu betul sebab banyak minum susu lembu wekekeke xD

      mooohhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!! xD

      Padam
    13. sape suruh bawak kete macam haramjadah?sendiri mau ingat ler..ingat jalan mak bapak kau nak buat harta sendiri nak pecut laju2 macam circuit litar sepang? wekekeke

      Kalau kau ikut peraturan ada kau nak kena saman?ada otak tapi otak lembu itu yang susah muaheheheh :P

      Padam
    14. bguslah mak bapak bodoh lahirkan anak lembu..zack namanya..sdp nama tu untuk lembu..

      Padam
    15. Anon semua lapar rumput ke? muahehehehe

      moooooooo!!! wekekeke :D

      Padam
    16. ko mcm budak2 lah zack

      -p-

      Padam
    17. jadi budak2 lah best,anon nak rumput? wekekeke :P

      Padam
  17. Bayangkan bini ko nak beranak.. ko bawak slow.. camno hahaha.. :D

    atau kalau ko tak kawen lagi.. ko masuk drive kereta alih2 perut nak terberak.. takan nak berenti tengah jalan.. :D jalan dah slow.. jemmaed sebab ada AES haha.. So ape lagi melepas la ko dalam kereta..

    Ok tak?

    Moral: Kalau ada kecemasan jangan lalau kawasan ada AES.. :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn lalu lane kecemasan.. time jem, ramai yg nak cepat then berpusu2 lalu lane kecemasan.. kan kesian utk org yg btl2 tgh kecemasan

      Padam
    2. ni la sebabnya kena ada lane kecemasan..kalau lane kecemasan pun korang tibai nak lalu kesianlah kat orang yang betul2 ada kecemasan..mungkin sekarang kata tak apa,sebab tak kena..bila nanti korang yang dalam kecemasan..ha hambik..

      Padam
    3. Tu AES patut bubuh kat lorong kecemasan.. :) baru betul kasi saman orang yang salah guna lorong kecemasan.. hanya boleh waive saman jika ada surat doktor.. surat mati dan sebagainya :D

      Padam
    4. ha betul.. letak AES pastu rakam org2 yg suka potong q.. sakit hati tau. org dah berbaris lama2, org lain sesuka je potong q. siap lori n bas pun leh potong q tu.. pastu yg x leh blah, semua yg potong q, semuanya lepas lampu hijau.. arggghhh seteresss!

      -p-

      Padam
  18. agree.. pun pnh dpt sman speed trap.. ntah bila kena snap pun taktahu la..

    BalasPadam
  19. Saya ada satu soalan..

    Diantara Anon dan Lembu yang mana lebih bijak?

    A)Lembu dan Anon sama2 bodoh
    B)Lembu dan Anon sangat2 bodoh
    C)Lembu dan Anon sejak azali bodoh
    D)Lembu dan Anon ditakdirkan bodoh

    Jawap dengan hati ikhlas,Mana2 calon yang masih dipengaruhi daging lembu raya korban dilarang menjawap kerana khuatir semangat lembu yang dikorbankab masih mengusai diri kerana anda masih mabuk daging lembu korban wekekeke.

    BalasPadam
    Balasan
    1. anon tu sape mak kau ke. oh..mmg bodoh mcm lembu pon.

      Padam
    2. kesian zack... di besarkan keluarga bodoh.. inilah jadinya..

      Padam
    3. wekekeke xD

      dah lama tak buat anon jadi LEMBU GILA..wekekeke

      Padam
    4. Lihat kebodohan anon dalam menjawap persoalan yang aku utarakan ini,masing2 tiada keupayaan hendak menjawap kerana terbukti anon jauh lebih bodoh dari lembu.

      Lembu2 pun malu sama anon kerana kebodohan anon sangat MENGLEMBUKAN..muahehehehe

      wekekeke :P

      Padam
    5. like always..zack dengan agenda shitty bastard dia.ko balik blog ko la bodoh.ni mst xde pengunjung kat blog ko ni.hahaha.korang bayangkan la,dia komen kat sini pun org lain dah menyampah..ni kan pulak tulis kat blog dia sini.serupa mcm 100kali ganda kelembuan dia kat sini.mmg la org tak berkunjung kat blog dia.hahaha.kesian

      Padam
    6. tiba2 aku terpikir mcm ada satu teori konspirasi bertaraf illuminati.bila zack hilang dulu tiba2 muncul berok thehell apa kejadah ntah buat bising.tiba2 zack masuk balik beruk tu hilang pulak.mungkinkah... mungkinkah??? jeng jeng jeng...

      Padam
  20. Assalammualaikum,

    Saya nak tanya kepada anda semua,siapakah yang paling berkuasa di dunia?Yang ada kuasa untuk pengaruh orang dan mendominasi politik antarabangsa?

    engineer?lawyer?cikgu?CEO?

    ini adalah hamba-hamba mahir (macam pekerja mahir/separa mahir).Mereka hanya mahir melaksanakan keputusan orang lain,bukan buat keputusan.

    :D

    lagi..lagi...

    businessman?corporat?

    itu mangsa komersialisasi...siang malam fikir wang dan perniagaan.

    siapa?Perdana Menteri?

    Hey...biar saya bagitau..orang yang anda sangka pegang politik dinegara anda adakah mereka boss?No!Ada boss lagi tinggi dari mereka.Kadang2 mereka tiada kuasa perintah negara mereka walaupun presiden negara sendiri.Macam Bangladesh...kena ikut telunjuk Amerika...sebab tu tak maju...kena bagi fund pada Uncle Sam setiap tahun...dah miskin...miskin lagi...atas satu perjanjian bodoh.Sama macam Pakistan....tersepit...kamu semua suka kah jadi hamba?

    jawab...jawab...buka fikiran kamu....ketika kamu semua fikir macam mana nak dapatkan kereta besar,rumah...nak kahwin...besarkan perniagaan..ada orang fikir nak pengaruh negara-negara...monopoli blok-blok ekonomi...buat meeting untuk buat keputusan bagi semua konglomerat dan genius....

    mungkin saya nampak berkasar...tapi suatu hari nanti kamu akan berterimakasih pada Srikandi.

    siapa?

    Internet Marketer?MLM top leader?Ini mangsa produk...hidupnya siangmalam fikir produk...produk dan buat skim piramid...mereka pengaruh orang untuk bagi duit pada mereka.Full stop.yang kaya tambah kaya...downline yang susah..topline makin kaya...lama2 sistem collapse dan yg top2 selamat...yg lain putihmata...

    mereka semua goyyim (saya suka istilah M.O ni...hah3 goyyim...nampak cute)...mereka tak fikir what happen...actually happen....

    Kita sangka kita hebat dan dapat tipu manusia untuk dapatkan duit dia...tapi ada orang yang buat massive manipulation bukan sahaja tarik duit tapi memperhambakan orangramai.Kalau saya nak fikir pasal kuasa,lebih baik saya dominate orang macam Bill Gates atau Obama...ini lagi rocks!

    :D

    Nampak?

    so,who has the most power in the world?

    ~SK

    BalasPadam
    Balasan
    1. and what do you do for a living? write crappy books or novels which nobody wants to buy? merely collecting dust on the shelves and finally get recycled at the paper factory? LuLz...

      Padam
    2. Fm lar berkuasa regim of change..

      Padam
    3. Fm lar berkuasa regim of change..

      Padam
  21. wah, bnyk anon2 di sini. tak nampak lg sangat otai2 register kite spt beruk, plain, pipi merah dan lain2. rindu sama kamu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg la bnyak anon.tu sume diorang la tu.diorang cakap komen diorang kat sini kena spam.tu yg komen sebagai anon je tu.

      tapi ntah pe sebab tetibe zack lembu boleh dtg sini pulak.dtg2 je trus cari pasal.ni mst rindu nak perhatian dari org lain ni.maklumla..forever alone.

      Padam
    2. oooo yeker. tak tau lak, sbb aku mmg slalu anon kt sini. kakakaka

      Padam
  22. yE LA NOOB memang ko tak kisah sebab ko tak kena lagi.. bila dah sampai surat dekat 2 3keping masa tu jgn meroyan lak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2 pon cukup sekeping rm300 :) sudah rm600 kena bayar..
      Tarak bayar kalu masuk court.. :D

      Selamat membayar Saman..

      Aku tak kisah AES kalau papan tanda jelas.. semua sistem betul.. takla sakit hati nak bayar takda la nak menyumpah kalau memang kita yang salah..

      Memang BAGUS masuk ada papan AMARAN highway laluan 110KM/J ialah 110 mula dan berenti juga tambahan amaran AES ada di mana-mana.. tapi masalahnya taks emua highway 110KM/J, Misalnya kat highway area melaka tu ada 90KM/J.. kat Bangi Ada area 90KM/J.. So kena clear berapa had laju kadang kita tak perasan aware had laju sesuatu jalan tu.. belum kawasan-kawan lain yang 60KM/J, 30KM/J peringatan harulah JELAS.. Bukan bubuh belakang pokok.. rumput ke apa.. bila orang bawak terlaju sikit yang kebetulan jalan lengang.. sudah kena flash tak pasal-pasal..

      Mungkin kena ada COLOR CODE jalan 30KM/J lane warna merah ka sebab bahaya.. Jalan 110 KM/J warna putih.. 90KM/J warna hijau muda ke apa.. tak kisah la so kita leh aware had laju jalan yang kita lalui..

      Padam
    2. betul tu.. mati2 aku ingt kat kesas tu 110kmj.. so maintain la 100kmj je.. sekali 90kmj je daaaaaaaa.. aptb

      -p-

      Padam
  23. fak AES.. letat kat hi-way buat hape? kat hi-way orang nak bawak pelan2 buat hape? letak la kat dalam bandar bodoh! baghal! pastuh speed limit 110KM/s tuh dah cukup pelan dah. tak sampat light speed pun.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la bukan setakat speed trap aje.. AES bahkan road block pon depa buat kat Highway.. gilo kan.. pernah terserempak beberapa kali polis wat roadblock kat HighWay i jalan 3 atau 4 lane terus jadi 1 lane.. jammed.. Pelik..

      Buat Highway juta2 untuk bawak 110km/j je.. kenapa tak ban kereta lebih 110km/j dari dijual? kalau ban kereta2 ni harus takda masalah orang nak bawak laju2.. nak pasang AES semata-mata nal tangkap orang bawak laju.. buang masa polis nak wat speed trap etc.. :D hahaha..


      semua bawak basikal je karang cam kat china kah kah kah..

      Padam
  24. Hi dear! Wah best entri ni! ^^ Jom singgah saya pula.. http://www.aimisyahirah.com/2012/11/me-as-gypsy-girl-in-urban-street.html

    BalasPadam
  25. SELANGOR TIDAK BENARKAN

    PENGUATKUASAAN AES - mkini

    Kerajaan Selangor tidak akan membenarkan penguatkuasaan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang telah dipasang di negeri ini kerana Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) gagal membuktikan AES adalah cara terbaik untuk mengatasi peningkatan kadar kemalangan jalan raya, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

    "Setelah mendengar taklimat oleh Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan dalam mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) semalam, kerajaan negeri bercadang untuk melantik penilai bebas untuk mengkaji sama ada Kementerian Pengangkutan telah mengambil kira secara menyeluruh langkah-langkah sepatutnya sebelum membuat keputusan untuk mengunapakai dan memasang sistem AES ini.

    "Dari pembentangan tersebut, kerajaan negeri juga mendapati Kementerian Pengangkutan telah gagal mendapatkan kebenaran untuk pembinaan struktur bagi sistem AES daripada pihak berkuasa tempatan (PBT)," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

    Justeru, tegasnya, kerajaan negeri mengarahkan semua PBT untuk memaklumkan kepada kementerian menyatakan bahawa pemasangan AES telah tidak mematuhi undang-undang dan tidak boleh dilaksanakan sehingga perkara ini dipatuhi.

    "Kerajaan negeri merasakan perjanjian di antara Kerajaan Pusat dan syarikat konsesi perlu dikaji semula sebelum sistem AES dapat dikuatkuasakan.

    "Kerajaan negeri juga dimaklumkan bahawa syarikat konsesi akan mendapat keuntungan 17 peratus di mana kerajaan negeri berpendapat jumlah keuntungan itu tidak wajar.

    "Kerajaan negeri juga mengesyorkan kutipan sama dimasukkan dalam Akaun Amanah berbanding Akaun Yang Disatukan untuk membiayai program kesedaran keselamatan jalan raya," tegasnya.

    Dengan cara ini, tegasnya, rakyat yang membayar saman akan menyumbang kepada negara bukan membantu menambah kekayaan golongan peniaga.

    Menerusi akaun amanah ini, tambahnya, syarikat konsesi hanya dibenarkan mengutip keuntungan wajar bagi menampung kos pemasangan kamera AES.

    "Dengan cara ini juga, syarikat konsesi lebih berhati-hati untuk memasang AES dengan memilih kawasan-kawasan strategik untuk mengelak menanggung kos pemasangan yang tinggi.

    "Kerajaan negeri tidak bertolak ansur sekiranya syarikat konsesi mahu mengaut keuntungan melampau hasil penswastaan saman kerana akhirnya rakyat yang terpaksa menanggung beban," tambahnya.

    BalasPadam
  26. kasi turun AES.. Kerajaan Persekutuan dengarnya nak saman kerajaan selangor..

    SELANGOR BERI TEMPOH 14 HARI TANGGALKAN KAMERA AES – mkini

    Kerajaan negeri Selangor akan memberi tempoh selama 14 hari kepada Kementerian Pengangkutan, bermula hari ini, untuk menurunkan dua kamera sistem penguatkuasaan automatik (AES) yang dipasang di negeri itu.

    Anggota exco Ronnie Liu dalam laporan Nanyang Siang Pau berkata, pihak berkuasa setempat akan "membantu" menanggalkan kamera tersebut sekiranya kementerian gagal berbuat demikian.

    Liu semalam dilaporkan berkata, pemasangan dua kamera tersebut di Kajang tidak mendapat kelulusan majlis perbandaran termpatan, seperti ditetapkan undang-undang.

    Beliau seterusnya menggesa Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung dan Menteri Pengangkutan Datuk Ser Kong Cho Ha supaya merujuk Akta Kerajaan Tempatan 1976.

    “Kerajaan Selangor (juga mengharamkan pelaksanaan) AES di negeri itu.. kerana sistem berkenaan mengandungi banyak kelemahan," katanya.

    Selangor menjadi negeri pertama yang menentang AES dengan alasan bahawa Jabatan Pengangkutan Jalan gagal menjelaskan kelebihan sistem tersebut.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.